Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:45:01
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Patrick Smout
Vandaag om 19:33:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 19:33:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:04:52
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 17:49:55
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
  

Auteur Topic: verschil lima en roco 1600/1700  (gelezen 9285 keer)

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #15 Gepost op: 20 May 2007, 14:01:33 »
Zie mijn eerdere opmerking, alles is te koop ;D
Want ik heb of te weinig rails, of te veel modellen :-|
Maar goed, we gaan weer off topic.

Goldwing56

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #16 Gepost op: 20 May 2007, 15:02:57 »
De bedoeling van deze 2 locs is dat ze op een opstelspoor komen te staan als terzijde gesteld materiaal.

Wat komt er eigenlijk op jouw baan als terzijde gesteld materieel , als ik het vragen mag ::) Geoffrey
NL tijdperk III t/m heden, H0, gelijkstroom, van analoog naar digitaal

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #17 Gepost op: 20 May 2007, 15:05:10 »
Waarschijnlijk helemaal niks ;D
Als alles doorgaat wordt de baan afgebroken omdat we gaan verhuizen.
Dat zal de komende 2 weken duidelijk worden, en materiaal of materieel, je snapt wel wat ik bedoel 8)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #18 Gepost op: 22 May 2007, 16:46:19 »
Verhuizen nooit leuk pretje.

Grotere treinbaan zeker ;D.

ps wat is de reden dat jij Lima 1600 hebt / had?

Oude rocos vindt ik zelf niet eens veel duurder. ( 1600 zonder nr enzo met toeters)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #19 Gepost op: 22 May 2007, 17:23:00 »
Het was een koopje :P
Maar ik wil ze toch graag vervangen voor Roco's, ondanks dat ze niet zullen rijden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #20 Gepost op: 22 May 2007, 17:38:13 »
 ;D Als je dat vermeld had op je site dat je Rocos zocht had ik zo 1tje aan jou verkocht. ;D ik vroeg er toch maar 40 euro voor ( wel oude versie in nieuwstaat ) ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Edwin van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #21 Gepost op: 14 June 2007, 12:37:53 »
Persoonlijk ben ik meer voorstander van de Märklin 1600 maar die is zowat niet te krijgen in 2-rail.
Ik ben ook niet zo kapot van de motor die erin zit, heb liever de contructie van Roco met alle assen aangedreven.
Heb plannen om eens te kijken of de Roco 1600 de roosters wat hoger te krijgen zoals het hoort. Ik  vind de roco 1600 te kleine nummers hebben aan de zijkant!
De Lima 1600 vind ik maar een lachertje...

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #22 Gepost op: 14 June 2007, 20:13:04 »
De Roco 1600 is wat mij betreft een aanrader. Zoals al vermeldt, er zijn oudere versies en wat nieuwere. De nieuwere zien er iets beter uit ,iets gedetailleerder en met konijnenhokken voor de typhoons, wat ik het meest storend vind aan de oudere versies. De rijeigenschappen zijn zonder meer goed, ook kruipen doen ze prima. Een klein minpuntje van de oudere versies, die hebben geen aandrijving met cardanasjes maar met veertjes. Bij langzaam rijden gaan deze veertjes wat vreemd reageren waardoor de hele lok schommelt. De nieuwere heeft als nadeel dat ie erg snel zijn wielen vervuilt, na een kwartier rijden is een bezoek aan de rollenbank nodig om de wielen schoon te maken ??? (weet iemand hier de oorzaak van?)
Een lima heb ik ooit eens gehad en erg snel weer verkocht. Vond ik helemaal niets, zeer slechte detaillering, niet echt veel gewicht dus ik twijfelde ernstig aan de rijeigenschappen. Een dekoder heb ik er niet eens in gezet.
En dan de Marklin gelijkstroom 1600. Terwijl de 3 Roco's het gewoon druk hebben en bijna permanent rondrijden staat deze lok terzijde op een zijspoortje. Reden: de bijzonder belabberde rijeigenschappen. Aangezien dit model er wel erg goed uitziet staat hij wel op de baan.
De Marklin maakte ook veel lawaai, de Roco's zijn vrij stil.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2007, 20:15:18 door Jelle »
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #23 Gepost op: 14 June 2007, 21:44:56 »
De nieuwere heeft als nadeel dat ie erg snel zijn wielen vervuilt, na een kwartier rijden is een bezoek aan de rollenbank nodig om de wielen schoon te maken ??? (weet iemand hier de oorzaak van?)

Dit probleem is mij onbekend. Zelf hebben mijn loks van deze serie van Roco nooit problemen ondervonden die te maken hadden met vuile wielen.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #24 Gepost op: 14 June 2007, 22:14:05 »
Dat probleem ken ik.

Die Roco loks pikken stroom van alle assen en per kant zit er een draadje naar die printplaat.

dus totaal 4 draadjes voor 2 en achter 2.

Vaak gaat er 1 zon draadje los binnenin ( valt niet eens op ).
dan pikt die minder stroom en is die gevoeliger op vuilere stukken.

draadje weer eraan solderen en de lok rijdt weer als nieuw.

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 329
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #25 Gepost op: 15 June 2007, 11:19:28 »
Bedankt voor de tip, maar dat had ik al onderzocht.
Dus helaas is dat niet het probleem.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2007, 11:49:00 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #26 Gepost op: 15 June 2007, 12:48:20 »
Hmmmzzz...

Haal de kap eens van die lok eraf.

Soldeer die printplaat eraf.

trek vervolgens die draaistellen uit het frame.

en bekijk of de metalen pinnetjes de wielen goed aanraakt.

Je kan de draaistellen ook uit elkaar halen en de wieltjes eruit halen en deze goed schoon maken zowel aan de boven kant en zijkant.

Het is wel een rot klusje maar het kan helpen.


ps om wat voor lok gaat het ?

1838 ?
1602 ?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: verschil lima en roco 1600/1700
« Reactie #27 Gepost op: 15 June 2007, 13:26:03 »
Om bij de wielstellen en de stroomafnemertjes te komen hoeft de loc niet eens open, laat staan dat er een soldeerbout aan te pas moet komen.
Loc omdraaien en draaistelbekleding eraf. Dan liggen wielstellen en stroomafnemertjes letterlijk voor het grijpen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.