Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: Aanpassing baanplan, hulp gezocht!  (gelezen 2433 keer)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Gepost op: 15 September 2012, 23:06:48 »
Allen,

Aangezien ik niet helemaal tevreden was over mijn oude baanplan (oa vanwege de wissels voor de bocht om zo alle sporen te kunnen bereiken en het goederengedeelte), ben ik bezig geweest om een nieuw plan te ontwerpen.
Als eerste het oude plan:

Oude plan

Na enig zoekwerk op oa sporenplan.nl en wat foto's kwam ik op het sporenplan van Enkhuizen uit en ben ik bezig geweest om dit in mijn baan in te passen. De betreffende foto: Foto

En dan het plan zoals ik die voor mijn baan heb gemaakt. Het perron zit tussen de 2 perronsporen en GL = goederenloods.

Nieuwe plan

Het enige nadeel is dat er geen omloop is voor mijn getrokken trein, maar dit kan ik oplossen door bv al een loc klaar te zetten (evt een loc van een internationale trein oid). Daarnaast vroeg ik mij af waar het spoor tussen het perron en de goederenloods voor is (deel daarvan is nu rood aangegeven). Waarschijnlijk een opstelspoor?

Wat vinden jullie van het nieuwe plan? Is dit inderdaad een verbetering? Of hebben jullie nog verbeterpunten? Ik hoor het graag!

Groet,
Chris

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #1 Gepost op: 16 September 2012, 01:17:17 »
Chris,

Leuk plan. Ikzelf zou achter het perron nog een bundelend wissel leggen. Hierdoor kan je loc of meteen omlopen, of na vertrek van een eventuele tegentrein. Er is niet echt veel ruimte om een reserve loc op te stellen in het huidige plan. Het rode spoor is het omloop spoor voor goederen treinen. Hier is er dus al aan gedacht.

Groet,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #2 Gepost op: 16 September 2012, 09:17:00 »
In Zandvoort was een vergelijkbare situatie.
De trein naar Limburg vertrok jarenlang van daar.
De trein kwam dan binnen op een perronspoor. Nieuwe loc (jarenlang ns1200) stond al te wachten op een kort wachtspoor  en werd aangekoppeld om de trein weer richting het zuiden te brengen.
nu was het spoor vrij en kon de losse loc (die de trein gebracht had) naar het korte wachtspoor.
Een half uur later herhaalde dit zich.

Zo zou het bij jou ook kunnen. De wissels aan de kop van je perron heb je dan niet nodig zodat je perronlengte wint.
De losse loc kan op het opstelspoor staan. Beter is, om een apart wachtspoor voor je loc te plannen, linksboven.
Welk tijdperk rijd je?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #3 Gepost op: 16 September 2012, 10:46:30 »
Hoi,

Bedankt voor de tips!

Ik wil het inderdaad doen zoals Hendrik Jan beschrijft, ook om perronlengte te winnen. Een apart opstelspoor voor een loc is inderdaad ook een idee (ik was eerst van plan de loc te stallen onderaan het omloopspoor, daar is ook ruimte).

Ik rij grofweg 1975-1985 en dan met zoveel mogelijk combinaties om het afwisseld te houden.

Groet,
Chris

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #4 Gepost op: 16 September 2012, 22:48:40 »
Allen,

Ik heb nog een paar kleine aanpassing doorgevoerd waardoor het er m.i. net iets beter uit ziet. Nu zit ik alleen nog met 1 vraag: Waarom ligt het omloopspoor voor de goederentrein nog boven de goederenloods? Of rijdt de loc eerst door, lost die zijn goederen, rijdt iets achteruit, loopt om en rijdt weer weg? Klopt dit? Of werkt het anders? Ik hoor het graag zodat ik het optimaal kan aanleggen!


Baanplan iets aangepast


Baanplan waarop het gebaseerd is. Bron: Sporenplan.nl

En dan even los van het plan: Welk soort goederenwagons kwam hier zoal? Ik heb al 4 Artitec goederenwagons (groente en koelwagon), maar rijdt er nog meer op? Ik heb ook 6 kalkwagens, lijkt me niet echt logisch of wel?

Wederom bedankt voor de hulp!

Groet,
Chris


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8607
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #5 Gepost op: 16 September 2012, 23:39:22 »
Stationsweb zegt dat er ooit 2 perrons waren.

gevonden?
« Laatst bewerkt op: 16 September 2012, 23:48:26 door J J H S »
Jeroen

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #6 Gepost op: 16 September 2012, 23:55:02 »
Thanks! Wellicht wel leuk om daar nog een kort perron te maken (voor bv de DE1). Morgen maar eens inteken.

Groet,
Chris

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #7 Gepost op: 18 September 2012, 11:30:51 »
Allen,

Obv de foto's JJHS en de tip voor een spoor om een loc op te stellen heb ik er nog 1 spoor bijgelegd incl perron. Deze zal alleen gebruikt worden door een museumtrein (in mijn geval een blokkendoos) en dus om een loc op te stellen.

Hierbij het vernieuwde plan:


Verbeteringen hoor ik natuurlijk graag!

Is er nog iemand die kan uitleggen waarom het omloopspoor nog boven de goederenloods ligt en welke goederenwagons hier zoal kwamen?

Groet,
Chris

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7171
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #8 Gepost op: 18 September 2012, 11:52:21 »
Hoi,
de buurtgoederentrein werd natuurlijk getrokken.
Deze lok moest wel kunnen omlopen, om vervolgens de wagons op te duwen tot aan de loods.
Ik heb nog 2 vragen:
-hoeveel wagons kan die lok meenemen?
Hij moet er ook omheen kunnen rijden.Is het passeerspoor lang genoeg voor de trein die je in gedachten hebt? 

-Zijn je perrons wel lang genoeg voor je treinen?
Zo niet, dan kun je de wisselstraat '"om de bocht" leggen.

Wat je achter je goederenlok hangt mag je zelf weten. Stukgoedwagens, hout, kolen, veewagens, open wagens voor de plaatselijke machinefabriek, of voor de importeur van landbouwwerktuigen. Jij bent stationschef, architect, stadsplanoloog en burgemeester op je baan. ;D


Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • Zeedoorn
Re:Aanpassing baanplan, hulp gezocht!
« Reactie #9 Gepost op: 18 September 2012, 12:27:23 »
Hoi,

Dan werkt het dus zoals ik al dacht, omlopen en dan duwen naar de loods :). En zoals ik begrijp reden eigenlijk alle soorten goederenwagons. Dat is leuk voor de afwisseling.

Wat betreft de lengtes, dat komt wel goed. Langste passagierstrein zal ongeveer 1,40 meter worden en dat gaat uiteindelijk wel passen. En de rest ook wel :).

Bedankt voor de tips!

Groet,
Chris