Het antwoord is simpel: niet zonder aanpassingen aan de loc. Bij tweerail gelijkstroom wordt de stroom per railstaaf opgenomen: de ene staaf is plus, de andere min. Bij drierail wisselstroom voeren de beide railstaven dezelfde polariteit (dus beide plus of min) en hebben de puntcontacten in het midden een hieraan tegenovergestelde polariteit (dus indien rails is min, dan puco is plus).Zet je de 1220 op je Märklin-rails, dan gebeurt er dus niks: via beide railstaven zal min of plus worden geleverd aan de loc, terwijl de loc juist één railstaaf met afwijkende polariteit t.o.v. de andere railstaaf nodig heeft (even kort door de bocht). Je zult dus ten minste de 1220 moeten uitrusten met een sleper voor de puntcontacten zodat hier de stroom van wordt afgenomen. Verder zal de Lima-gelijkstroommotor niet zo blij zijn met de wisselstroom die van de baan komt. Je zult met wat extra schakelingen of aanpassingen aan de motor ervoor moeten zorgen dat de Lima-motor de wiselstroom gaat 'lusten'.Zulke ombouwen zijn best leuk, maar niet direct voor de beginner. Natuurlijk kun je eigenwijs zijn en veel geld en tijd spenderen aan een ombouw, dat interessert me weinig. Gebruik de zoekfunctie van dit forum, dan vind je wel wat bruikbare info. Ik zou als beginner me beperken tot de basics en voorlopig enkel locs kopen die al lopen op drierail wisselstroom. Maar desnoods bouw je je hele baan om tot tweerail gelijkstroom en doe je je ICE de deur uit... 't is jouw feestje.
Ik hoop dat jullie me kunnen uitleggen hoe ik deze juweeltjes op mijn spoorbaan laat rijden.
Niet. Je wilt 3-rail Marrklin rijden en je kijkt bij 2-rail..... sorry, maar volgens mij draai je daar de boel mee om. Je springt wel behoorlijk van de hak op de tak. Als je kiest voor een systeem als Marklin leg je jezelf eigenlijk vast aan dat merk. Waar je bij de 2-rail gelijkstroom merken onderling redelijk uit kunt wisselen gaat dat hier niet zomaar. Zoals al eerder gezegd, als jonge starter zou ik niet aan ombouwen van rollend materieel beginnen. Bouw nou eerst maar eens een leuk en mooi baantje met Maerklin en kijk dan of het wat voor je is.
Voorzover ik weet kun je wel gelijkstroom rijtuigen gebruiken op wisselstroom alleen zal de binnen verlichting (als het er in zit) niet werken.