Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Mijn baan (Teun)  (gelezen 5561 keer)

Teun van Lierop

• Offline Offline
Mijn baan (Teun)
« Gepost op: 18 May 2007, 17:36:40 »
Hallo,

Na weken gepiekerd te hebben over een fatsoenlijk baanplan ( en dat gaat nog wel even door, want ik ben er nog steeds niet mee klaar), heb ik eindelijk mijn onderbouw klaar.
Na aanleiding van dit draadje, wat nog steeds volop bezig is, heb ik dit draadje dus geopend.

Samen met mijn vader heb ik de onderbouw in elkaar geknusteld. We hebben eerst het frame in elkaar gezet, vervolgens via het balkon, de platen erop geschroefd.
Ik heb helaas geen foto's van de bouw, alleen van het resultaat, maar de bouw van mijn baan is iig vanaf het begin te volgen.
De tafel staat op mijn kamer, dus het gevoel van treinen om je heen als je gaat slapen heb je in ieder geval wel.

Een lijstje van wat ik allemaal wil.
  • NS dus Nederland
  • Tijdperk 4 tot heden
  • (waarschijnlijk) Schaal N
  • Rails:Fleischmann Picollo

Als jullie nog meer willen weten hoor ik het wel. Het landschap wordt waarschijnlijk bergachtig, en er komt veel scenery voor, dus geen volgebouwde baan, vol met rails dus.
Hier een kleine fotoreportage:

1. De baan gezien vanuit de deuropening.

2. Baan vanuit de andere kant gezien (hier sta ik op mijn bed)

3. De baan gezien vanaf de onderkant.

4. Opberg ruimte genoeg.

5. En ten slotte nog een plaatje, liggend vanaf mijn bed gezien. Een leuk uitzicht op de baan.

Dat was het weer voor deze keer, eigenlijk moet ik zeggen voor de eerste keer. Er zullen nog genoeg foto's komen, op dit moment ben ik nog druk bezig met mijn baanplan.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

Teun
« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 21:50:53 door Teun van Lierop »

WillemNS

• Gast
Re: Mijn baan (Teun)
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2007, 17:49:34 »
Ziet er mooi uit Teun!

Als je gaat slapen met een mooie BR 232 met sound die nog zijn rondjes rijdt (ik heb dat met piko afstandbediening en TwinCenter, kun je vanuit elke positie treinen laten rijden) hebje dan niet het gevoel dat je word overreden ;D

Willem
« Laatst bewerkt op: 18 May 2007, 17:52:23 door WillemNS »

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2007, 17:51:50 »
Heey Teun,

Ziet er mooi uit, alleen je zegt dat je een landschap met bergen wil gaan maken en dan ns treien laten rijden, gaat dat samen? ;D

Gr Peter

WillemNS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2007, 17:53:14 »
Dat doe ik ook, eigen fantasie ;D

amber

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 May 2007, 20:05:53 »
Ziet er mooi uit, alleen je zegt dat je een landschap met bergen wil gaan maken en dan ns treien laten rijden, gaat dat samen? ;D

De "bergen" op de meeste banen kome omgerekend aardig overeen met de "bergen" in Limburg.  ;D
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2007, 19:39:37 »
Hallo,

Bedankt voor de positieve reacties.
Wat betreft dat bergen niet samengaan met NS. Ik vindt dit eigenlijk ook niet samengaan, en wou het ook beperken tot heuvels.
Net zoals amber zegt, zoiets als de 'bergen' in Limburg. ;D

Het frame is nog niet helemaal klaar. Aan de kant van de houten kast (foto 2), komt een houten plaat aan de onderkant. Ook aan de zijkant die je ziet vanuit de deuropening (foto 1) komt een houten plaat.
Aan de overige kanten wordt een rolgordijn(tje) bevestigd, zodat ik een mooie opslagruimte heb, en het ten slotte nog netjes weggewerkt is ook.

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte van alles.

Groeten,

Teun.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2007, 20:52:05 »
Hey Teun,

Mag ik je nog een kleinigheidje aanraden?
Mocht je N spoor gaan rijden (lijkt me een prima keus natuurlijk!  ;) ;D)
Pak dan geen Fl* piccolo maar Peco 55 rails.
Waarom?

• Peco is een stuk realistischer qua spoorstaaf, wat beter oogt
  • Je kan zelf een ballastbedding maken dus wil je een bredere bedding of een bedding die net is gelegd  en mooie afwisselingen kan dat wel met Peco.
  • Peco heeft veel realistischere wissels in het assortiment het aantal graden is namelijk 10 ipv 15, maar ook de echte kruiswissel en de Y wissel worden alleen door Peco geleverd en niet door Fl* klein minpuntje van flauwere wissels kan zijn dat je dus iets langere wisselstraten krijgt, maar die zijn er dan wel weer heel mooi uit.
  • En misschien nog wel het belangrijkst!! Peco is de helft goedkoper dan Fl* Dat betekend dus voor het zelfde geld bijna 2 keer zo veel rails!!
  • Enige min puntje  is dat niet iedere modelzaak Peco in het assortiment heeft, maar ik kan je wel adressen noemen van winkels die het wel hebben en ook per internet heel goed te bereiken zijn!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2007, 21:31:32 »
Hai Mark,

Ik ga waarschijnlijk wel N-spoor rijden, dus bedankt voor de tips. Ik zat er vanmorgen al aan te denken, of Fl* wel een goede keus is, maar dacht van wel.
Nouw... genoeg redenen van niet dus. ;D
  • En misschien nog wel het belangrijkst!! Peco is de helft goedkoper dan Fl* Dat betekend dus voor het zelfde geld bijna 2 keer zo veel rails!!
Voor mij inderdaad het belangrijkst ja, maar natuurlijk ook dat het mooi is.

Enige minpuntje is dat Peco niet in trackplanner staat, dus ik kan niet gaan ontwerpen. :-|
Weet iemand in welke gratis baanplanner dit wel kan??

Groeten,

Teun.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2007, 21:37:28 »
Ik mag je natuurlijk niet aansporen tot het illegaal binnen halen van programma's ookal is dat soms wel heel makkelijk binnen te halen.
Maar mocht je dus een versie hebben van Autocad heb ik nog wel een Peco bieb voor je klaar liggen.

(Autocad is een bouwkundig tekenprogramma, maar ook prima geschikt voor het tekenen van modelspoorbanen. Zeker als je al van iemand een bieb krijgen kan met de standaard Peco rail elementen er in.  ;))

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2007, 21:41:21 »
Ik heb helaas geen AutoCad. Heb er wel eens mee gewerkt op school, maar daar houdt het dan ook op.
En aangezien je van AutoCad volgens mij geen gratis versies hebt, houdt het helaas op. :-| ;D
Ik zat zelf te denken aan WinTrack, mischien is dit iets. Omdat ik er niet bekend mee ben, weet ik niet of het Peco rails bevat, wel weet ik dat het gratis is.

Groeten,

Teun.

-Henk-

• Offline Offline
    • N-Spoor
« Reactie #10 Gepost op: 19 May 2007, 22:16:29 »
Hallo Teun

Al aan Winrail gedacht
Die heeft wel peko rail

http://www.winrail.nl/

Mvg
Henk
Spoor-N NS  Train-Brain (Revelation V4.0)

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #11 Gepost op: 19 May 2007, 23:31:44 »
Winrail?
Ooit ook eens gekocht. Was toen om en nabij de de versie 3 - 4. Ik wil er geen kwaad woord van zeggen. Maar Peco wordt bijna altijd met flexrail gebruikt. Er schoot weinig over om direct uit de "bibliotheek" in de baan tekening te plaatsen. 
Alleen wissels. Helaas zat daar nog een fout in (toen dus) maar voor die enkele Peco code 55 rijder werd die er niet uitgehaald. De flexrail invoeren was (toen) een heel gedoe.
Ik weet niet hoe dit bij de nieuwste versie is. Infin, als het nu beter is horen we dat wel.
Henk

Ferdinand Paternoster

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2007, 15:30:53 »
Ik heb winrail 8.0 en wintrack 7 en moet zeggen dat wintrack toch wat makkelijker werkt, kun je makkelijk met flex rails werken, maar das mijn mening

Groetjes Ferdinand

ps. Teun Check your mail ;D
Tijdperk IV- miss ook V erbij ,Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk  N-spoor, Peco code-55, ( beginnende ) DCC gebruiker,IB, Loconet Interface, S88SD16-N, ServoSwitch, OM32, Koploper

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2007, 16:15:20 »
Hallo allemaal,

@Henk en Henk ;D
Ik heb van Ferdinand zojuist een verlossend mailtje gekregen. Hopelijk weet die iets. Winrail wordt het dus waarschijnlijk niet. Kan jullie dus helaas ook niet de fouten vertellen die er in zitten, (of nou juist eruit zijn gehaald) ;D

ps. Teun Check your mail ;D

Check your mail ;)

Groeten,

Teun

Teun van Lierop

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2007, 13:49:14 »
Hallo,

Ik weet het, het heeft zo'n 3 maanden geduurd, maar wel weer een foto update. Ik ben nu klaar met het leggen van de rails. Het heeft zo lang geduurd, omdat ik niet alles in huis had.
Nu ik klaar ben met het leggen van de rails, is de volgende stap om er isolatiemateriaal onder te krijgen. Moet nog even kijken hoe ik dat wil gaan doen, hopelijk duurt dat iig geen 3 maanden.
De schaal is nu dus H0, en de rails is Fleischmann modell, ook wel bekend als de messing.
Hier de foto's:

Je kunt het beste voor mooie foto's even de plaatjes naar de adresbalk slepen, daar zie je ze in hun normale formaat.

Totaalplaatje van hoe het er nu voor staat. Er is inmiddels al een Multi Maus aangeschaft.

Hier is het uitstekende gedeelte te zien van de L-vorm, mat oa aan de rechterkant de industrie sporen, en aan de linkerkant een klein tussenstationnetje.

Oude foto van de wisselstraat, op de volgende foto kun je zien waar die ene wissel naar toe gaat.

Hier zie je de wisselstraat hoe die er nu bij ligt.

Totaalplaatje van het station. Dit vindt ik zelf een van de mindere foto's, omdat je hier goed ziet dat het nog lang niet klaar is. De sporen moeten nog recht gelegd worden, en ook het eea aan bielsjes ontbreekt hier, ook dat wordt nog in orde gemaakt.

En dan de laatste, niet echt de scherpste maar ik maak straks wel een nieuwe. Hier zie je de industrie sporen. Het spoortje waar de containers op staan, gaat naar een fabriek. De overige 2 sporen zijn gewoon rangeerspoortjes.

Hier heb ik dan 3 maanden over gedaan, eigenlijk maar 2 dagen in totaal, ik heb alleen lange tijd niet door kunnen werken i vanwege gebrek aan rails en wissels. Het station is nog niet helemaal klaar, maar veel werk is er ook niet meer aan. Nu komt dus het isolatiemateriaal.

Ik houd jullie op de hoogte ;),

mvg,

Teun

« Laatst bewerkt op: 06 August 2007, 13:52:13 door Teun van Lierop »