Doel:€250.00
Donaties:€80.00

Per saldo:€-170.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alternatief ESU LokPilot micro decoder v4.0 54684 door Remunj
Vandaag om 08:48:46
Communicatie tussen computerprogramma's en treinsystemen. door bask185
Vandaag om 08:07:51
Containerdraagwagens door Link
Vandaag om 08:07:51
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:05:15
Schwarzburg door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:27:48
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:23:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:20:49
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door henk
Vandaag om 04:20:43
Wisseldigitaalgelijkblokspanning door henk
Vandaag om 03:50:26
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 03:08:42
Eifelgeschiedenis door Reinout van Rees
Vandaag om 01:18:23
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:32:17
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 00:03:19
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 00:00:49
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door laurent
13 december 2018, 23:46:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door laurent
13 december 2018, 23:41:09
Neurenberg 2019; wat staat er op jouw verlanglijst? door ArnodeBruin
13 december 2018, 23:29:10
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
13 december 2018, 22:57:58
Berijden van enkelspoor en/of kopspoor in beide richtingen, DCC door Reinout van Rees
13 december 2018, 22:43:34
Hekwerk Roco 2200 door PlanE
13 december 2018, 22:26:18
Raadplaatje door frys600
13 december 2018, 22:12:52
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
13 december 2018, 21:49:14
  

Auteur Topic:  (gelezen 25129 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
« Gepost op: 07 september 2012, 14:28:27 »
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 09:07:46 door Bob Rodenburg »

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2012, 14:29:23 »
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 09:08:58 door Bob Rodenburg »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2012, 15:46:38 »
Dion,
je schrijft dat je de antislipbandjes bij Roco verwijderd hebt.
Zitten er dan geen groefjes in de wielen waarin de antislipbandjes zitten?

Het lijkt me dat je de wielen in zijn geheel moet verwisselen of is dit niet nodig.

Voor de rest leuk beschreven zo.

Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3275
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2012, 16:24:01 »
Hoe je de verlichting van de Roco moet schakelen vind ik nergens op slaan.
Dat schakelen heeft weinig met Roco te maken, maar alles met de gebruikte decoder.
Roco heeft blijkbaar de sluitseinen niet meer gekoppeld met de frontseinen op dezelfde functieuitgangen gezet, maar apart op twee functieuitgangen. Lijkt me alleen maar toe te juichen, want daarmee kun je front- en sluitseinen onafhankelijk van elkaar gebruiken zonder in de loc een en ander te hoeven aanpassen. Kun je eindelijk de sluitseinen uit zetten als de loc een trein trekt en de fronstseinen uit zetten als de loc een trein duwt
De gebruikte functieuitgangen F1 en F2 zijn standaard meestal niet richtingafhankelijk, maar op een beetje recente decoder is dat wel in te stellen, volgens mij ook op de locpilot 4.0.

Huub

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
  • Jeroen
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2012, 17:02:53 »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5670
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2012, 07:31:24 »
JJHS,

Dankje.

Heb de zaak inderdaad verkeerd vertaald, heb Bob gevragen om dit aan te passen.

De andere heren krijgen binnenkort antwoord op hun vragen, want ga nu slapen(Nachtdienst gehad).
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2012, 14:11:07 »
Hallo Dion

Het is een leuk "verslag" geworden .

gr Jos

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17735
« Reactie #7 Gepost op: 08 september 2012, 17:37:29 »
Interessant hoor.
Maar misschien toch nog eens nadenken over de Rocoverlichting Dion. Eindelijk een lok waarbij de verlichting helemaal onafhankelijk is te schakelen. Hoe je dat vervolgens bedient met de functietoetsen is een kwestie van function mapping. Die LP4 biedt alle mogelijkheden, ook om terug te keren naar de standaardbediening.
Mag Roco meer doen van mij.  (y)  Op deze manier is het een peuleschil om de sluitverlichting apart te schakelen, maar bijvoorbeeld ook om de verlichting geschikt te maken voor trek-duwverkeer en dat is een groot pluspunt bij de Taurus.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 18:14:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5670
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2012, 23:09:37 »
Dion,
je schrijft dat je de antislipbandjes bij Roco verwijderd hebt.
Zitten er dan geen groefjes in de wielen waarin de antislipbandjes zitten?

Het lijkt me dat je de wielen in zijn geheel moet verwisselen of is dit niet nodig.

Voor de rest leuk beschreven zo.

Erich

Hallo Erich,

Inderdaad dan zitten er groefjes in de wielen. Heb de wielen niet gewisseld want de loc rijd ook op deze manier goed op mijn baan, ook over de wissels gaat het goed.
Lijkt echter wel of dat de loc wat meer herrie veroorzaakt over de wissels en op de overgangen tussen de stukken rails. Moet ik eens beter naar gaan kijken.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 23:57:15 door Dion »
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5670
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #9 Gepost op: 08 september 2012, 23:25:19 »
Dat schakelen heeft weinig met Roco te maken, maar alles met de gebruikte decoder.

Huub

Hallo Huub,

Even wat uitgeprobeert met een ander taurus van Roco ook met een Plux schnitstelle, deze taurus is de railjet uitvoering.
Bij deze loc werkt de lichtwisseling wel. 3 verschillende Plux decoders in de Railjet en Cat loc gehad. De railjet blijft de wisseling zoals hier aangegeven en de CAT doet nog steeds het zelfde als beschreven in de test.

Mijn mening hierover is dat het wel degelijk aan Roco ligt en niet aan de gebruikte decoder. De decoders zijn gelijk, Roco heeft in de loc de sluitseinverlichting op een ander punt op de decoderinterface gezet. Hierdoor moet je deze anders aansturen, F1 of F2.

Deze Cat taurus is de enige die dit doet van alle die ik heb, Ook taurusen die ik de laatste keren(nieuwheden 2012) heb gekocht wisselen gewoon netjes van verlichting bij rijrichting verandering.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 23:57:34 door Dion »
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5670
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #10 Gepost op: 08 september 2012, 23:31:31 »
Interessant hoor.
Maar misschien toch nog eens nadenken over de Rocoverlichting Dion. Eindelijk een lok waarbij de verlichting helemaal onafhankelijk is te schakelen. Hoe je dat vervolgens bedient met de functietoetsen is een kwestie van function mapping. Die LP4 biedt alle mogelijkheden, ook om terug te keren naar de standaardbediening.
Mag Roco meer doen van mij.  (y)  Op deze manier is het een peuleschil om de sluitverlichting apart te schakelen, maar bijvoorbeeld ook om de verlichting geschikt te maken voor trek-duwverkeer en dat is een groot pluspunt bij de Taurus.

hallo Henk,

Over nadenken dat ga ik niet doen, want ik heb het liever zo niet. Maar dat is uiteraard mijn eigen mening daar over. Al kan ik mij bij jullie argumenten wel wat voorstellen en snap ik jullie standpunt hierover.

Wat betreft de function mapping om het in te stellen naar de standaardbediening, dat moet ik nog uitpluizen. Ben ik echter nog niet aan toegekomen.
« Laatst bewerkt op: 08 september 2012, 23:58:12 door Dion »
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3275
« Reactie #11 Gepost op: 09 september 2012, 08:34:40 »
Mijn mening hierover is dat het wel degelijk aan Roco ligt en niet aan de gebruikte decoder. De decoders zijn gelijk, Roco heeft in de loc de sluitseinverlichting op een ander punt op de decoderinterface gezet. Hierdoor moet je deze anders aansturen, F1 of F2.
Wat aan Roco ligt, is dat de sluitseinen eindelijk onafhankelijk van de frontseinen geschakeld kunnen worden. Dat lijkt me een toe te juichen ontwikkeling, maar is bij jouw andere locs nog niet toegepast. Hoe die sluitseinen vervolgens moet aansturen, is een instelling in je decoder. Standaard is dat via F1 en F2, onafhankelijk van de rijrichting. Maar via function mapping kun je dat dus wijzigen dat het wel afhankelijk wordt van de rijrichting. Ik neem tenminste aan dat dat bij LP4 ook kan. Bij Zimo kan het zeker en ben je direkt die rare dradenbundel kwijt.  ;)

Huub

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17735
« Reactie #12 Gepost op: 09 september 2012, 10:49:38 »
« Laatst bewerkt op: 09 september 2012, 11:55:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5670
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #13 Gepost op: 09 september 2012, 12:11:53 »
Laten we afwachten wat Roco(of welk merk dan ook) in de toekomst hiermee gaat doen. Voor jullie is het blijkbaar het gene wat gewenst is, voor mij niet.
groetjes Dion
2012: ***** ****
2013: ***
2014: **
2015: **
2017: **

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17735
« Reactie #14 Gepost op: 09 september 2012, 15:17:31 »
Dat kan natuurlijk, maar dan toch een nieuwgierige vraag?
Jij vindt het echt beter als een trek-duw loc al duwend met brandende frontverlichting rijdt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.