Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:37:30
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door daan2353
Vandaag om 00:28:35
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door daan2353
03 December 2025, 23:50:58
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Platine vraag door MadhouseNL
03 December 2025, 23:28:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
03 December 2025, 23:19:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
Rail away door Huup
03 December 2025, 21:28:59
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
03 December 2025, 14:08:37
  

Auteur Topic: seinaansluiting en bezetmelding samen  (gelezen 2037 keer)

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
seinaansluiting en bezetmelding samen
« Gepost op: 28 August 2012, 16:55:57 »
Hallo,

Jullie mogen me niet kwalijk nemen, maar ik ben een digitale beginner.  Ben een zwitserse baan aan het bouwen met seinen van Schneider.  Ik vindt de aansluitingschemas voor de seinen en ik vindt de aansluitschemas voor de bezetmeldingen.  Kunnen deze twee gecombineerd worden of is dat totaal onmogelijk.  Ik rijd met Märklin

Dank bij voorbaat

Paul

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #1 Gepost op: 28 August 2012, 17:01:10 »
Welke digitale centrale heb je?

Kijk, de bezetmelders vertellen de centrale dat een baanvak bezet is.
De centrale kan de seindecoders aansturen.
Sommige centrales hebben dan de ingebouwde intelligentie om het een tot het ander te laten leiden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #2 Gepost op: 28 August 2012, 17:07:33 »
Voorlopig heb ik een mobiel station van Märklin, maar het is de bedoeling over te schakelen op een Centraal Station van Märklin.  Of raden jullie een andere centrale aan.
Paul

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #3 Gepost op: 28 August 2012, 17:36:00 »
Hallo Paul,

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar volgens mij worden seinen aangestuurd via de signalen in de rijspanning. De centrale bestuurt dus de seinen, de info gaat van de centrale uit.

Bezetmelders zijn eigenlijk een contact dat open of gesloten staat en die info wordt aan de centrale meegedeeld. Die info gaat naar de centrale toe. Waarschijnlijk is dat bij Ma* via het veel gebruikte S88.

Dit zijn volgens mij 2 verschillende circuits, die je ieder op de daarbij passende manier moet aansluiten en als zodanig niet te combineren zijn.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2012, 17:45:11 »
Hallo Henk,

Ik vermoed ook wel dat de twee systemen appart blijven, maar ik vraag mij af wanneer een trein een blok ingereden is hij het achterliggende sein op rood zet.  Afgaande op de eerste reactie zou het kunnen dat de centrale dat gaat doorgeven en moet er dus niks draadgekoppeld worden.  Ik zou het graag weten voor ik decoders en dergelijke begin aan te schaffen.
Met vriendelijke groeten
Paul


Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2012, 18:21:18 »
Hallo Paul,

Eerst even dit: ik ben geen Märklinist, maar 2-railrijder en daardoor weet ik minder van 3-rail. Dat neemt niet weg dat er ook veel overeenkomsten zijn.

Inderdaad meldt de bezetmelder aan de centrale dat een blok bezet is geworden, waarna de centrale het achterliggende sein op onveilig zet (Stop Tonend Sein heet dat, geloof ik, in jargon).
Of die centrale dat sein zelf op onveilig zet, weet ik niet. Dat zou een kenner van Mobile Station of Central Station je misschien kunnen vertellen.

Mijn centrale zet geen seinen uit zichzelf, ik zou die middels drukknoppen moeten verstellen. Maar bij mij zorgt Koploper daarvoor. Dat is de onvolprezen treinbesturingssoftware, (y) die op een computer draait die weer met de centrale is verbonden. Koploper draait a.h.w. aan de knoppen van de centrale, reageert op de bezetmeldingen die de centrale doorgeeft en drukt op de toetsen voor wissels en seinen. En ik sta erbij en kijk ernaar. 8)

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22733
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2012, 18:31:10 »
De mobile kan niets met bezetmelders. Dat is een instapcentrale die niet voor automatisering is bedoeld. Je kunt er treinen mee besturen en wisses en seinen digiaal mee bedienen als je die van een decoder hebt voorzien. De vraag is overigens waarom je wissels en seinen digitaal zou willen bedienen zonder verdere automatisering.

Wil je automatiseren, dan heb je een uitgebreidere centrale nodig. Eentje waarop je bezetmelders kan aansluiten en die op de een of andere manier een verband kan leggen tussen bezetmeldingen en de stand van wissels en seinen en ook het besturen van de treinen. Sommige centrales hebben enige intelligentie aan boord, maar voor uitgebreide automatisering wordt meestal een computer aangesloten. Het CS heeft basale besturingsmogelijkheden aan boord, dacht ik.

Maar eigenlijk moet je eerst weten wat je wil met de digitale treinbesturing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2012, 18:34:06 »
Beste Paul,

Je moet ze zien als aparte gescheiden zaken.

De bezetmelders sluit je zo aan dat de terugmeldecoders hun bezetmeldingen doorgeven aan de centrale.

De seinen sluit je via seindecoders aan op de twee draadjes die ook naar de rail gaan. Zij ontvangen hun bevelen van de centrale.

Als je een automatisch bloksysteem wilt bouwen, programmeer je op het Central Station wisselstraten die reageren op de bezetmelders en de seinen verzetten. Je kunt ook een computer op je centrale aansluiten. Een programma als Koploper of iTrain kijkt naar de bezetmeldingen en bestuurt op basis daarvan de seinen en de treinen.

In principe kun je de seinen ook automatisch verzetten via bijv. schakelrails, maar eigenlijk is die oplossing niet meer van deze tijd.

Meer info vind je in de encyclopedie of hier...

http://www.floodland.nl/aim/info_terugmelding_2.htm

http://www.floodland.nl/aim/info_wissels_en_seinen_1.htm

http://www.floodland.nl/aim/info_digitaal_bloksysteem_1.htm

Succes!

Huib
« Laatst bewerkt op: 28 August 2012, 19:59:45 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:seinaansluiting en bezetmelding samen
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2012, 18:49:35 »
Hallo allemaal,

Ik ben al een hoop wijzer geworden.  Vooral de tips van Huib zijn om u tegen te zeggen.
Ik zal me dus eerst een goeie centrale aanschaffen en dan zien we wel weer verder.

Met vriendelijke groeten,

Paul