H0:trolley in H0 by Rail-Kees, on FlickrAntenne in H0 by Rail-Kees, on FlickrHet gaat dus.mvg,Kees-Jan
Hallo,De antenne voor Nederland 1 was een grote H.Die plat aan een verticale buis was bevestigd in het midden van de dwars balk v/d HEen poot van de H was een dubbele stang met halfronde bogen aan elkaar verbonden.Een plat geslagen O, zeg maar.De andere poot was een enkele staaf.Maten: Zo uit mijn hoofd, geschat, de verticale poten van de H 1,5 meter, de dwarsstang 1 meter.Met bouten of soms stalen banden waren de verticalehouders aan schoorstenen of dakkapellen vast gemaakt.Rond 1960 kwam Nederland 2 in de lucht en daar had je een andere antenne voor nodig.De hark: 30 cm staven door een stang van +/- 75 cm.De dwars stangen staken aan beide zijden evenveel uit.De antenne voor Ned2 zat onder de H gemonteerd 40 a 50 cm eronder.Na een storm had je drie man/vrouw nodig om de antenne van Ned2 weer goed te richten.Beetje naar links zei iemand voor de TV tegen iemand buiten, die dat dan doorschreeuwde naar degene bovenop het dak. Etc.Voor elke verkochte teevee in een radiowinkel moest er een monteur via een dakraam naar de nok van het dak om daar de grote H antenne in elkaar te zetten, de houder aan de schoorsteen vast maken of aan een dakkapel, Nederland 2 antenne daar aan vast maken, kabels naar beneden voeren, ergens via een gat door de muur naar de teevee voeren, de antennes richten mbv een signaal sterkte meter en dan nog de teevee handmatig zenderzoeken. Voor elke televisie een middag werk voor twee man.Nou ik dit zo terug lees, kan je de kabel en de automatisch zender zoekenden teevees de schuld geven van de werkeloosheid. Let er dus op, dat alle antennes op de huizen op je treinbaan in dezelfde richting staan.GroetjesWil
Brugleuning uit jaren 50?
Ik kom er op terug Jeroen .
Hier wordt de N rijder vrolijk van