Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Conrat door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:02:13
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 16:50:32
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 16:40:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:36:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28

Auteur Topic: Hulp gevraagd bij mijn baanplan (veel foto's)  (gelezen 7165 keer)

pascalboy

• Offline Offline
Hulp gevraagd bij mijn baanplan (veel foto's)
« Gepost op: 16 August 2012, 12:10:08 »
Hallo zou iemand meschien kunnen helpen met een baanplan want het gaat om het moment een beetje slecht  :(.
Vandaar de vele foto's hierbenee zou iemand een klein beetje kunnen helpen want ik zit nog al in de pruts met me faller car baan.. ontwerp is niet goed want er is geen plek meer voor me huisjes... hier wat foto's en spullen wat ik heb.
Zou iemand voor me baan even kunnen helpen met een baanplan please want anders word het echt niks. maakt niet uit hoe of wat want het is een fantasie baan met vakantie treintjes me volgende baan ga ik wel profesioneel doen zodra ik om me zelf woon dan word het een modeulen met een thema en een realistische al word hoop ik deze ook alleen heeft het niet echt een tijdperk of thema van daar advies is graag welkom.

Ik hoop dat jullie hier met die foto's me kunnen helpen. Het gaat voor het meerendeel het grijze stuk de faller baan.
Alvast bedankt ~pascal
« Laatst bewerkt op: 15 October 2012, 23:17:46 door Bert van Gelder. Reden: titel verduidelijkt. »

pascalboy

• Offline Offline
Re:hulp hard nodig met me baanplan (veel foto's)
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2012, 12:16:26 »
ps een soort van tekening  ;D

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2012, 12:32:15 »
Wat voor advies had je in gedachten? Je bent immers al een behoorlijk end op weg. Het enige advies dat mij zo snel te binnen schiet, is om eerst uit te proberen of alles past voordat je daadwerkelijk aan het bouwen slaat. Zo lijkt het er ook op dat je de bergen 'achteraf' hebt aangebracht met wat gipsachtig spul nadat je de rails hebt vastgelegd. Hoeft geen probleem te zijn, maar het bergspoortje lijkt een beetje onder het gips te zijn verdwenen.

Bij modelspoor is 'meer' niet automatisch 'beter'. Laat wat huisjes weg, of zet er een fabriekje neer zodat je er geen verdere bebouwing meer naast hoeft te zetten. Begin klein en dan kun je altijd nog extra zaken toevoegen. Verder helpt het om een bepaald 'concept' van je baan op te stellen. Ook al is het een fantasiebaan, bedenk van tevoren wat je op je baan wilt hebben en waarom. Wil je een druk station in de stad uitbeelden, dan hoort daar ook veel bebouwing bij. Wil je een zijlijntje, dan kun je al volstaan met heel weinig huisjes pm een slaperig plattelandsdorpje uit te beelden. Vervolgens kun je de layout van de rails daarop aanpassen.

Voor nu zou mijn advies zijn om minder huisjes neer te zetten. Het is toch een fantasiebaan, dus so what? Dan heb je ook geen problemen dat het niet past. En anders is slopen en overnieuw beginnen ook geen slecht advies. Van je foutjes leer je weer, wat je mee kunt nemen in een nieuw ontwerp.

Verder: gebruik even een spellingchecker en wat punten en komma's om de leesbaarheid van je berichten te vergroten. Ik moest je bericht een paar keer doorlezen voordat duidelijk werd tegen welk probleem je aan loopt. En wat minder foto's van je huidige baan waren genoeg geweest, het probleem wordt 3 tot 4 foto's ook wel zichtbaar.

Succes!

Groeten, Geoffrey

koen j.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 August 2012, 12:53:56 »
hoi,
Net zoals boven mij al wordt vermeld is het fijn als je wat wensen aan geeft.
Mijn ervaring is dat je het best helemaal overnieuw kunt beginnen. Wat rails neerleggen en dan even rijden. Door dit te doen kom je erachter of dit de baan is die je wilt of niet. Zo niet dan kun je een compleet andere baan neerleggen of een aantal aanpassingen doen aan het bestaande baanplan. Ik val misschien in herhaling maar wat je hoeft niet al het materiaal dat je hebt te gebruiken (zoals en voyage ook al hierboven heeft vermeldt). Ik denk dat overigens een baanplan door een ander laten maken nooit echt de baan oplevert die jij wil. Kijk eens bij andere baanplannen, in boekjes en ga eens wat proberen op computerprogramma's waar je een baanplan op kan samenstellen. Het duurt altijd even voordat je dat baanplan vindt wat jij perfect vind.

met vriendelijke groet
Koen

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #4 Gepost op: 16 August 2012, 12:55:44 »
Hoi Pascal,

ik hoop je een beetje te kunnen helpen.
Als ik het goed begrijp heb je een probleem om een faller car baan tussen een aantal huisjes aan te leggen, is dit het enige probleem of zoals Geoffrey schreef heb je ook problemen met je treinenloop en aankleding (bergen)?

Als ik naar je foto's kijk, met uitzondering van de blauwe foto's omdat ik die niet goed kan bekijken, zie ik een hoop rommel. Ik zou hierdoor al niet lekker kunnen knutselen.
Misschien is het mogelijk om één en ander op te ruimen, zoals netjes je materialen in de kasten zetten, je treinen in de kasten (voorkeur om alles opgeruimd te krijgen) of op de baan zetten en de vloer eens stofzuigen.

Als je nu toch je baan redelijk leeg gemaakt hebt en een stofzuiger beet hebt, neem dan ook even de bovenkant van de baan mee zodat stof en achtergebleven rommel verwijderd is tussen de sporen en vooral ook op de plaat waar het faller car systeem zijn rondjes moet gaan rijden.
Een faller car wagentje heeft de eigenschap dat de autobaan verschrikkelijk glad moet zijn. Ieder obstakel, dus ook losse vlokken stof zijn een probleem voor deze voertuigen.

Ik hoop dat je hier al iets aan hebt en een begin kunnen maken met het oplossen van je probleem.

Succes en groeten,

Christoph

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #5 Gepost op: 16 August 2012, 13:01:03 »
Pascal , de beste raad die ik je kan geven is beperk je aantal hobbies en deelname aan tig fora.
Daar gaat heel veel tijd in zitten, gebruik je vrijgekomen tijd om je Treinruimte es goed op te ruimen en na te denken over wat je nu eigenlijk wilt.
Op je foto's zie ik gelijksapnningstrafo's maar ook M rails. Waar rijdt je nu eigenlijk mee?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 August 2012, 13:05:43 »
Ja op de rommel moet je even niet letten bij deze foto's dat word iedere week ongeveer opgeruimd. Maar ik zit dus het het ontwerp van de faller baan. die neemt alle ruimte in beslag.. Dus heeft iemand een klein ontwerp waarbij je huisjes ook kan neerzetten want het moet niet op een racebaan lijken maar op een dorpje. Ik rij op me baan met c-rails en verder heb ik veel losse fleishman rails. daar wil ik in de toekomt als ik een eigen huis hebt een module/beurs baan van maken dit is meer me leerban nu.

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 August 2012, 14:50:47 »
Oke ik ga even opnieuw beginnen met uitleggen.  :)
In de tussen tijd heb ik even alles opgeruimd dus hier zijn de nieuwe foto's:

Het is zeg maar het probleem dat me het ontwerp van de faller car baan niet aan staat, hebben jullie meschien een beter ontwerp voor dit plekje want er kunnen nu geen huisjes staan. verder weet ik nog niet precies wat er op de kale plaat moet komen.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #8 Gepost op: 16 August 2012, 15:29:14 »
Ok dat ziet er al een stuk beter uit, hou t netjes en je zult zien dat het makkelijkker wordt.

Nu het FCS de ruimte die je hebt is niet al te groot. Je kunt dus niet al teveel straten kwijt.

als je een 2 baans hoofdstaat maakt die schuin over de plaat loopt kun je aan weerszijden een zijstaat maken waarin de auto's kunnen afslaan.
Dus vlgns de foto loopt de hoofdstraat dan van de ick rijtuigen ( die geelblauwe) naar de hoek linksonder. Aanhet eind van de straat gaat een FCS draad naar links en rechts en loopt weer terug naar het begin. van de hoofdstraat

Zo ongeveer.

je kunt dan in de vlakken weer huisjes plaatsen.
Door in de hoogfdstraat 2 FCSwissels in te bouwen kun je twee of drie auto's laten rijden.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #9 Gepost op: 16 August 2012, 15:37:14 »
Het is zeg maar het probleem dat me het ontwerp van de faller car baan niet aan staat, hebben jullie meschien een beter ontwerp voor dit plekje want er kunnen nu geen huisjes staan. verder weet ik nog niet precies wat er op de kale plaat moet komen.

Tsja... bovenstaande slaat wel een beetje de spijker op z'n kop. Eerst bouwen en dan pas bedenken wat je wilt is nou niet de meest handige volgorde. Waarom eerst wegen aanleggen als je nog niet weet welke huisjes er gaan komen en of het echt wel past? Probeer eens een wijk te ontwerpen en leg dan tussen de bebouwing de wegen aan (al dan niet Faller Car System). Zet je huisjes neer op een manier die je mooi vindt en teken je wegenplan af met een potlood, oefen desnoods eerst met papier.

En wat betreft de kale plaat: dat gaan wij niet voor je verzinnen (want dan hebben wij het straks gedaan  ;)) Sla maar eens aan het denken wat je graag zou willen bouwen en maak een ontwerp. Laat dat vervolgens hier zien (desnoods post je een fotootje van je uitgetekende plan), dan kunnen wij je wel weer verder op weg helpen.

Groeten, Geoffrey

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 August 2012, 15:56:01 »
Oke ik zal me best doen met tekenen, en bedankt voor de tips.  (y)

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 August 2012, 16:30:51 »
De plaat word nu een station. :P
Oke maar even verder met de wijk hier een kleine update. Ik ga kijken of het faller car autotje kan rijden tegenop de tunnel die je op het plaatje ziet en daaronder laaten draaien en hopen dat hij bij de kerk terug kan draaien. ik heb verder een magneet om hem te stoppen. (de tijdelijke) Kan ik die het beste in de tunnel doen of ergens anders?

===============================================
Ben weer verder wezen klooien:

Uploaded with ImageShack.us
(Ik maak gebruik van twee schermen van 24 inch ;p )

PS het faller car systeem heb ik  een jaar geleden gehad en me baan bestaat al 3jaar. Vandaar deels een slecht ontwerp.
« Laatst bewerkt op: 16 August 2012, 16:59:36 door pascalboy »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #12 Gepost op: 16 August 2012, 18:01:02 »
Hoi Pascal,

dit ziet er al een stuk beter uit, houd je hobbyruimte zo (y) en je zult lekkerder gebruik kunnen maken van de ruimte.
Nu even voor je Car system, ik zie op jou tekeningetje in imageshack alleen maar doodlopende straten en zou niet weten hoe je hierop het Faller Car system autootje zou willen laten keren. Heb ik dit goed gezien?

Je spreekt over een keerlus voor het autootje, maar watvoor doorsnede wil je daarvoor gebruiken? en heb je nu alleen een autootje of ook vrachtwagens/bussen? Bedenk ook dat je mogelijk in de toekomst meerdere of grotere auto's wil hebben en laten rijden.
Een klein autootje gebruikt tenslotte een kleinere minimale boogstraal dan een vrachtauto of bus.
Zelf heb ik ooit geoefend met een bus op het car system, ik had een boogstraal van 15 cm. tot mijn beschikking. De bus had hier toch wel aardige problemen mee.

Groeten,

Christoph

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 August 2012, 18:57:07 »
oke ik ga er morgen even naar kijken.  of het kan.,
« Laatst bewerkt op: 17 August 2012, 08:54:35 door pascalboy »

pascalboy

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 August 2012, 08:57:43 »
De binenste cirkel bij de kerk is 15cm breed is het dus mogelijk om hem daar te laten keren? Ik heb een DHL busje.