Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:33:11
Roco BR 93 stroomafname
door
rhberk
Vandaag
om 16:31:56
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst?
door
ruudns
Vandaag
om 16:31:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:26:03
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
rhberk
Vandaag
om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 16:07:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0
door
bollen neus
Vandaag
om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 15:38:19
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
VAM65
Vandaag
om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout
door
VAM65
Vandaag
om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
v140
Vandaag
om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:31:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:45:14
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 11:03:40
iTrain baanontwerp
door
Frans Peeters
Vandaag
om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen?
door
ruudns
Vandaag
om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:35:21
keerlusproblemen
door
n-driver
Vandaag
om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
Vandaag
om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
n-driver
Vandaag
om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
Vandaag
om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
Vandaag
om 08:38:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Drieweg of gewone wissels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Drieweg of gewone wissels (gelezen 6761 keer)
M. Regensburg
Offline
Berichten: 141
Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
Drieweg of gewone wissels
«
Gepost op:
08 August 2012, 19:41:30 »
Hallo iedereen,
We zitten even met een dillemma.
We krijgen een 2x 3 sporig station waarvan (van de 3) het middelste spoor een doorgaand goederenspoor wordt.
In onze oude N-baan hadden we dit met gewone wissels aangelegd alleen in de schaal waarin we nu gaan bouwen (H0) neemt dit veel ruimte in beslag omdat we gezien de treinlengtes die we willen gaan rijden al gauw op een 1,5 tot 2 meter perronspoor zitten.
Deze ruimte hebben we wel maar als we het ook anders (lees korter) kunnen uitvoeren dan is dat meer als welkom.
Ons idee nu is om in plaats van 2 gewone wissels te gebruiken, 1 driewegwissel te gebruiken. Kan dit of zijn hier praktische haken en ogen aan.
Oh ja, de rails die we gaan gebruiken is die van Roco (niet Geo-line)
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Michael
Gelogd
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 221
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #1 Gepost op:
08 August 2012, 19:50:28 »
Michael,
Zelf heb ik ervaren dat een driewegwissel als uitrijwissel heel handig kan zijn (dus van 3 sporen naar 1), maar als inrijwissel nog wel eens problemen oplevert. Bij mij liggen er nog 2 in de wisselstraat naar een opstelstation, en regelmatig moet ik daar ingrijpen, omdat een trein toch het verkeerde spoor op gaat. Beter afstellen van de wissel levert dan weer problemen op met een ander trein enzovoort. Vooral rechtdoor lijkt een probleem te zijn.
Op een andere plek heb ik er nog een die alleen van drie sporen naar 1 spoor bereden wordt en daar treden nooit problemen op.
Groetjes,
Ronald
Gelogd
Ronald Brandt
guest7823
Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #2 Gepost op:
09 August 2012, 11:46:43 »
Michael,
In het grootbedrijf lopen ze om driewegwissels, engelse wissels en meegebogen wissels bij voorkeur met een grote boog omheen. Als het ECHT niet anders kan gebruiken ze dit soort wissels wel, maar liever niet.
In een uitrijwissel berijdt je een dergelijk wissel "met de punt mee" Daardoor fungeert e.a. minder of meer als een hersporingsrails. Bij een inrijwissel (tegen de punt in) fungeert e.a. al snel als een ontspoortong.
Als je ALLES goed legt, dus ook de wissels / sporen er voor en er na, kan het goed gaan, anders ...........
DEUVM
Paul
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #3 Gepost op:
09 August 2012, 12:01:32 »
Hoe het met de driewegwissels van Roco zit weet ik niet. Op mijn oude baan met Fleischmann ModelRails gaf het geen probleem, mits niet geplaatst direct na een boog (inrijwissel tegen de punt in). Het was m.a.w. van belang om tussen de boog en de wissel een recht stuk te leggen, al was het nog zo kort.
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Rubedino
Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #4 Gepost op:
09 August 2012, 12:37:16 »
De Roco wissel doet het prima (de 15 graden uitvoering). Het zijn gewoon twee wissels die eigenlijk in elkaar geschoven zijn. De wissel wordt bij onze modulebaan al geruime tijd gebruikt zonder enig probleem. Zelfs geen problemen bij het opduwen van wagens.
VEB
by
Rail-Kees
, on Flickr
(hee een rare man op de foto!)
mvg,
Kees-Jan
Gelogd
nero
Offline
Berichten: 232
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #5 Gepost op:
09 August 2012, 14:27:34 »
ook bij mij gaf een 3 weg nooit problemen
zoals gezegd
na een bocht 5 cm recht ervoor en het gaat goed
een ding
rij er niet te hard overheen
doen ze in werkelijkheid ook niet
daar zit vaak het probleem in
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8875
low-budget modelbouwer
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #6 Gepost op:
09 August 2012, 15:54:11 »
Een andere oplossing: twee wissels in het verlengde leggen en deze naar elkaar inkorten. Min of meer een verschoven driewegwissel.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Hans Kl
Offline
Berichten: 653
Periode III - heden
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #7 Gepost op:
09 August 2012, 17:23:56 »
Wat Kees-Jan en Paul zeggen klopt.
Ik heb (verspreid over de baan) 3 Roco-line 15gr 3wegwissels liggen, en geven nooit problemen.
Belangrijkste is dat de wisseltongen goed aangedrukt worden, en je niet direct uit een boog de wissel opgaat. Maar dat is iets wat voor alle wissels geld.
Gelogd
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
guest7823
Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #8 Gepost op:
09 August 2012, 20:51:34 »
In principe hoort er tussen iedere twee tegen bogen een recht stuk spoor (uit mijn hoofd "minimaal baklengte"). Daar een wissel ook deels uit een boog bestaat is het wel zo handig/netjes om te zorgen dat je voor en na een wissel ook een stukje recht spoor hebt.
Een deel van "het gedoe" met wissels kan je oplossen door een zo slank mogelijk wissel te gebruiken, echter .......... een driewegwissel gebruik je juist omdat je geen ruimte hebt
Een verschoven driewegwissel is inderdaad eigenlijk een combinatie van twee wissels met een extra puntstuk (t.o.v. een tweetal losse wissels). Hierbij is is het mogelijk om ieder puntstuk op de andere spoorstaf af te dekken met een contrarails. Bij een symmetrisch driewegwissel (o.a. Marklin) kom je ook nog eens een keer te zitten met het feit dat je twee puntstukken tegenover elkaar hebt liggen, hierdoor wordt je "tegenwiel" geleiding ook nog eens een keertje lastiger.
Gelogd
Rubedino
Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #9 Gepost op:
09 August 2012, 22:07:47 »
Hoi,
Als jullie naar de foto kijken bij mijn eerdere bericht zie je dat de Roco 3 weg een in elkaar geschoven wissel is met twee puntstukken.
mvg,
Kees-Jan
Gelogd
SBBcargo
Offline
Berichten: 657
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #10 Gepost op:
10 August 2012, 12:12:45 »
Zoals hierboven ook al meerdere malen is geopperd zijn er problemen als er na de 3w wissel een bocht komt. Ik had de zelfde ervaring op mijn vorige baan. Met niet te snel rijden ging het meestal wel goed. Wagons met niet goed afgestelde wiellen melden zich direct
. Ik had alleen 1 loc (BLS Ae 8/8) die ging er altijd naast staan. Als er na de wissel straat een bocht gelegd moet worden kun je het misschien beter oplossen met 15gr wissels. Geeft tevens meer ruimte op de (opstel)sporen omdat het rechte stuk na de 3w wissel nu 3x die lengte van de (opstel) opsnoept.
Marius.
Gelogd
Marius
guest7823
Gast
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #11 Gepost op:
10 August 2012, 13:46:02 »
Als je dan bij oplossing linksboven ook nog van het bovenste spoor je doorgaande spoor maakt kan dhr H.F. Enter ook in zijn graf blijven liggen zonder zich om te draaien
De beide oplossingen rechts geven de door mij bedoelde boog en tegenboog zonder recht stup spoor ertussen en die blijken in de praktijk domweg te veel problemen te geven.
Gelogd
M. Regensburg
Offline
Berichten: 141
Na jaren veel plezier helaas gestopt met de hobby
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #12 Gepost op:
10 August 2012, 16:20:42 »
Allemaal bedankt voor het meedenken en de oplossingen en suggesties.
De aanleidende route naar het station (aan beide kanten) bestaat zowieso uit minstens 2 rechte rails, dus de oplossing van linksonder zou van toepassing kunnen zijn voor onze situatie.
@Paul Bender:
Hoezo zou dhr. H.F. Enter zich in zijn graf omdraaien als we het middelste spoor als doorgaand goederenspoor zouden gebruiken?
Gegroet,
Michael
Gelogd
Gestopt met de hobby en voorbereidingen aan het treffen om alles te verkopen. (hou onze (prive)website in de gaten)
Frans van Meerwijk
Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
Offline
Berichten: 2183
Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #13 Gepost op:
10 August 2012, 16:22:45 »
@ Marius:
Een "asymmetrisch driewegwissel of verschoven driewegwissel" als inrijder lijkt mij geen probleem, zéker niet als je de diverse raadgevingen volgt; als uitrijder mág dan zelfs die (plaatsbesparende) symmetrische variant. Zorg voor de juiste bordjes langs het spoor en een hele goede instructie aan jou Preiser- of Mertenpersoneel voor het eventueel terugzetten over dat symmetrische wissel
@ Paul:
Ik ben toch blij, dat er kennelijk meer mensen zijn, die met plezier terugdenken aan Ing. Enter... Áls hij inderdaad inmiddels in zijn graf ligt: Rust voor hem of (als die er is:) Eeuwig Plezier op die Eeuwige Hobbyzolder...
Gelogd
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re:Drieweg of gewone wissels
«
Reactie #14 Gepost op:
10 August 2012, 16:56:50 »
Moderne modelspoorwegen;goederenvervoer & Moderne modelspoorwegen; reizigersvervoer. O.a. hoofdstuk 2 e.v. van dit laatste boek (met voorwoord van Mr M.G. Bruin President-directeur der N.V. Nederlandse Spoorwegen) gaat over wissels in sporenplannen.
Met dank aan Dhr H.F. Enter !
Peter
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Drieweg of gewone wissels