Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25

Auteur Topic: kleurpoeder  (gelezen 2671 keer)

Hox

• Offline Offline
kleurpoeder
« Gepost op: 12 May 2007, 23:05:09 »
Ik ben op zoek naar kleurpoeder of naar bruine poeder, maar dat lijkt me hetzelfde als de kleurpoeder ook bruin is.  ;)

Ik weet dat artitec kleurpoeder uitgeeft, maar ik vind deze bakjes wel heel erg klein. Ik wil het namelijk gebruiken om me c-rails wat realistischer te maken. Of gebruik je heel weinig poeder voor de kleur? De zwarte kleur die c-rails nu heeft moet zo goed als weg zijn nadat de poeder er op zit.

Maar is dit poeder (hoeft niet van artitec te zijn) ook in grotere bakjes / potten te krijgen, want ik kan het nergens vinden. In de modelspoorwinkel stonden ze me vanmiddag met grote ogen aan te kijken. Er komen niet veel mensen die om poeder vragen om hun rails te verkleuren. :)

alvast bedankt.

wschuiteman

• Offline Offline
  • kijk op www.Hofbaan.nl
    • Hofbaan
Re: kleurpoeder
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2007, 23:08:07 »
kan je het niet better met de airbrush spuiten  ???

mvg Wim
Kijk op www.Hofbaan.nl voor mijn baan.

Hox

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2007, 23:14:53 »
zou kunnen, maar dan moet ik weer een airbrush kopen wat toch wel wat kost en ik me balast waarschijnlijk weg blaas, want dat zit er dan al op ;)

Maar ik heb ik het modelspoormagazine (is een belgisch tijdschrift) gezien dat ze daar grotere zakjes hadden met bruine scenery poeder. En dat kan ik hier dus nergens vinden.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2007, 23:26:51 »
Probeer eens te "dry-brushen".........
Tbinnebarretije…

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2007, 23:27:05 »
Je kunt ook schilderen met een kwast. Gewoon een stukje rails nemen en beginnen met experimenteren. Je kunt bijvoorbeeld Talens Decorfin 402 of Amsterdam 408 proberen en misschien nog beter: Tamiya XF 64 met XF 52. En als je toch pigmentpoeder wilt gebruiken dan kan je van pastelkrijtjes met schuurpapier poeder maken, maar ja of dat goed hecht?

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Hox

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2007, 23:32:12 »
Dry-brushen??  die ken ik nog niet.

Ik ben al bezig met experimenten en met verf krijg je niet egt een stoffig effect. Maar krijtjes is wel een goed idee eigenlijk. Nou hoeft het denk ik ook niet egt zo vast te zitten bovenop, want die treinen zullen toch niet met 50 km/h voorbij scheuren

Rocodil

• Offline Offline
    • My Railroad
« Reactie #6 Gepost op: 12 May 2007, 23:45:05 »
Dry-brushen is een techniek waarbij je met een grote bijna droge kwast over een oppervlak gaat. Je doet wat verf aan de kwast en veegt het net zo lang af aan een krant totdat er bijna geen verf meer vanaf komt. Dan pas ga je over het voorwerk heen. Meestal met een licht kleur over een donker oppervlak. Zo gaan bijvoorbeeld stenen er erg "stenig" uitzien.

Ik denk eigenlijk dat je beter met een flinke scheut water verdunde acrylverf kunt gebruiken en het balast in 2 of 3 keer steeds een beetje donkerder maken (tussendoor laten drogen).

Groeten
Hans
« Laatst bewerkt op: 12 May 2007, 23:57:34 door Rocodil »

Marty

• Offline Offline
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
« Reactie #7 Gepost op: 13 May 2007, 01:54:05 »
Als je al bang bent dat je met een luchtkwast het ballast wegblaast, zou ik ook niet gaan poederen of dry brushen.
Dan ligt alles zo los, dat je er niets mee kunt.
Met de potjes van Artitec of anita decor doe je vele honderde meters, ook omdat je meerdere kleuren nodig hebt.
Wil je het realistisch krijgen kan je het best verschillende technieken combineren.
Eerst spuiten, dan dry bruschen zodat de steentjes beter uitkomen, en je bielzen de nerven wat oplichten, en daarna poederen.
Met alleen poederen kom je er waarschijnlijk niet.
je zou ook een betere kunstenaars benodigdheden zaak in kunnen wandelen zaoals Swaak in utrecht
Die hebben meestal rekken vol met zakjes pigmentpoeder, maar of je daar goedkoper mee uit bent ???
ALs je voor de krijtjes gaat, kijk dan goed dat het geen vette krijtjes zijn, maar droge.
Even je nagel erin zetten, en als het voelt als een goedkope lippestift, heb je de verkeerde  :)

Schilderen van het balast met de kwast zou ik je niet aanraden.
Zodra je de kwast op het balast zet zuigt de verf zich tussen de steentjes en kan je het niet meer uitstrijken, gevolg, allemaal dotten verf die alles bedekken.
Wassen met sterkverdunde verf zou ik ook niet doen.
Als je de vraag stelt, hoe verwijder ik ballst? dan krijg je als antwoord, met water.
Dus als je het ballast gaat washen, dan lost de lijm dus op als je niet  oppast, dit is zo gebeurt.
« Laatst bewerkt op: 13 May 2007, 08:00:47 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

stig

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 May 2007, 03:52:46 »
Zo gaan bijvoorbeeld stenen er erg "stenig" uitzien.

Die houden we erin, geweldig! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rocodil

• Offline Offline
    • My Railroad
« Reactie #9 Gepost op: 13 May 2007, 14:53:35 »
Wassen met sterkverdunde verf zou ik ook niet doen.
Als je de vraag stelt, hoe verwijder ik ballst? dan krijg je als antwoord, met water.
Dus als je het ballast gaat washen, dan lost de lijm dus op als je niet  oppast, dit is zo gebeurt.

Hé, wacht eens even. Dennis gebruikt C-rails, sinds wanneer lost die op in water? Ik heb overigens enige ervaring met op kleur brengen van ballast. Je moet natuurlijk oppassen dat het niet los gaat, maar als je deppend met de kwast de verdunde verf op het ballast brengt, wordt het direct opgezogen. De steentjes blijven echt wel even zitten. Als je de zaak laat drogen zit het weer net zo vast als daarvoor. Ik ben het overigens voor de rest volledig met je eens. Ik zou overigens ook eerst nog wat extra ballast op de C-rails bedding aanbrengen en met (verdunde) houtlijm of acryl-medium-mat vastzetten en daarna op kleur brengen. Ik heb daar op tentoonstellingen heel mooi resultaat van gezien.
Groeten
Hans

Hox

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 May 2007, 18:06:28 »
Uit mijn probeersels heb ik al opgemerkt dat de steentjes op de verdunde houtlijm heel goed vast zit. Ik ga nog even proberen wat de resultaten zijn als ik de steentjes behandel met verdunde verf en hoe het resultaat is als ik een droog krijtje tot poeder vermaal en dat er op doe.

Ik zal mijn resultaten melden als mijn proeven klaar zijn. Misschien met wat foto's. Als er animo voor is natuurlijk.

Maar die steentjes blaas je er nu niet zomaar af heb ik al gemerkt.

bedankt voor alle tips die ik tot nu toe al heb gehad

gr. Dennis

GDamen

• Offline Offline
    • Quarter 105
« Reactie #11 Gepost op: 13 May 2007, 21:08:41 »
Voor de wat royalere hoeveelheid van zeer goed hechtende pigment poeders moet je eens op de volgende website kijken: http://www.aimprodx.com

Ik heb set 3100 (8 soorten poeder) en deze kost $ 33,95. Na aanbrengen met een kwastje en even goed inborstelen lukt het zelfs met de stofzuiger niet meer om de kleurstof uit de ballast te halen. Precies wat ik zocht  ;D

Op modellen blijft het ook erg goed hangen, mits het model niet in hoogglans is gespoten.

Wil je zien wat er o.a. mee wordt gedaan kijk dan even op de volgende website: http://www.modeltrainsweathered.com naar de kunststukjes van deze meneer.

Gino
Union Pacific - DCC/Digitrax - Fremo US