Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 21:09:27
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 20:53:07
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:24:56
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
S88N bezetmelder door V421
Vandaag om 18:14:43
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door Hennie
Vandaag om 18:14:32
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:06:22
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
  

Auteur Topic: parallel en/of serie  (gelezen 1430 keer)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
parallel en/of serie
« Gepost op: 08 August 2012, 10:20:59 »
Beste allemaal,

Een maandje terug berichtje geplaatst over uitlichten van baan. Even opfrissen:
Ik heb 6 "onderbouwarmaturen" met elk 3 halogeen lampjes 12 volt 20 watt. Per armatuur zijn deze 3 lampjes parallel verbonden.

De trafo vermeld: Halogeen veiligheidsvoeding,
primair 220V 4A
secundair 11,4V
Vermogen 400VA _---_ 20A 2x
Het ding heeft inderdaad 2 uitgangen.

Mijn inziens kan ik het beste per uitgang 3 armaturen (met elk 3 lampen parallel) in serie zetten. Klopt dat?

mvg
Henk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6392
  • ***
Re:parallel en/of serie
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2012, 10:54:39 »
Als je 3 armaturen in serie zet krijgen ze per armatuur 12V(11,5):3=3V, daar geven ze niet veel licht bij ;D.
Je zult de armaturen dus parallel moeten zetten. 12V(11,5):3=4Amp per armatuur. 3armaturen parallel wordt dan dus 3x4A=12Amp. 12Ax12V=144W (VA). Dat moet dus kunnen op je trafo (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2906
    • Richie's homepage
Re:parallel en/of serie
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2012, 11:10:45 »
Volgens mij klopt die berekening niet helemaal Ruud.
Eén lamp is 12 Volt, 20 Watt. Dat is dus 20/12 = 1.66 Ampere. Er staan 3 parallel, dus dat is 5 A per armatuur.
Er zijn 6 armaturen, dus dat is 30 A totaal. Er moeten dus 3 armaturen (15 A) parallel per uitgang.
Dus het kan nog steeds.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6392
  • ***
Re:parallel en/of serie
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2012, 11:47:49 »
 :-[ Je hebt volledig gelijk (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:parallel en/of serie
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2012, 12:09:17 »
bedankt beiden,

Fijn dat het kan. Is 0,75 kwadraat draad voldoende?

mvg
Henk

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6392
  • ***
Re:parallel en/of serie
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2012, 13:47:32 »
Uitrekenen kun je hier zelf.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:parallel en/of serie
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2012, 14:50:04 »
oeffff, das dan bij 12 volt, 15 A en 8 meter een draad van 4 kwadraat. Bizar hoor.
Wanneer ik de trafo in het midden boven de baan zet en dan links 3 afzonderlijke draden en rechts 3 afzonderlijke draden naar elke armatuur trek komen we op volgende uit: 12 volt, 5 A en 4 meter dan moet 0,75 kwadraat voldoende zijn.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:parallel en/of serie
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2012, 14:57:57 »
4mm^2 is wel veel.. met 2.5mm^2 (wat voor huisinstallaties word gebruikt) kom je ook echt wel weg. Je hebt misschien iets meer verlies, maar het is in elk geval niet onveilig.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:parallel en/of serie
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2012, 20:33:43 »
oké, dank

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6392
  • ***
Re:parallel en/of serie
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2012, 20:52:02 »
@Henk: ik denk dat je een gedachte fout maakt. Die 15Amp loopt naar 3sets armaturen toch? Dat is dus per armaturen set 5Amp. Je legt die kabel toch naar één set van af de trafo. Dus volgens mij kreeg je 3 kabels vanaf je trafo te lopen. Anders heb ik het niet goed begrepen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:parallel en/of serie
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2012, 09:38:37 »
@Ruud,
In eerste instantie dacht ik vanuit de hoek 2x een 2aderige kabel te leggen. Vanaf voeding één kabel om armatuur 1, 3 en 5 op aan te sluiten en één kabel voor armatuur 2, 4 en 6. (zou ik de helft kunnen uitschakelen) Dan komen we uit op 15 Ampere.  Maar dan is 4 kwdr nodig voor een goede ledaansluiting. Een kabel 2,5 kwdr zou in mijn geval veilig genoeg zijn.

Een andere mogelijkheid zou dan zijn:
Citaat
Wanneer ik de trafo in het midden boven de baan zet en dan links 3 afzonderlijke draden en rechts 3 afzonderlijke draden naar elke armatuur trek komen we op volgende uit: 12 volt, 5 A en 4 meter dan moet 0,75 kwadraat voldoende zijn.
Aangezien ik genoeg huishoudsnoer (0,75) in huis heb zal dat het gaan worden. Waar ik de trafo precies zet moet ik nog uitvogelen. (ivm kabellengte)
Aldus mijn grijzecellenwerk.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:parallel en/of serie
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2012, 21:34:13 »
Heren,

Het eerder geadviseerde VD draad (2,5 mm^2) is ruim voldoende. Het wordt normaal gesproken beveiligd in huisinstallaties met een zekering van 16A, maar een keer iets meer mag wel.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.