Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's
door
René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West
door
wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025
door
Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen
door
cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent)
door
orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje
door
René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025
door
Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn
door
Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3
door
ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Duur Tijdperk IV / V
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Duur Tijdperk IV / V (gelezen 830 keer)
MB6400
Offline
Berichten: 750
Duur Tijdperk IV / V
«
Gepost op:
05 August 2012, 11:45:31 »
Hallo,
Wie kan me wat uitleg geven over de periode tijdperk IV & V ?
Ik ben bezig met voorbereidingen voor een nieuw baantje maar lees allerlei tegenstrijdige informatie over de genoemde tijdperken. Volgens de encyclopedie start V in 1989 echter in draadjes hier op het forum en elders gaat men uit van andere jaartallen ( zoals bv vanaf 1995 ).
Voor locs kan ik me wel redden maar vooral voor het rollend materieel ( zoals goederenwagens ) is het wel eens lastig welke ik nu zou moeten hebben. Het nieuwe baantje zal de begin jaren 90 moeten uitbeelden.
Alvast bedankt voor de hulp.
Gelogd
metpetergaathetbeter
Offline
Berichten: 1099
http://www.amsac.be/
Re:Duur Tijdperk IV / V
«
Reactie #1 Gepost op:
05 August 2012, 12:05:14 »
Eigenlijk kun je dan niet zoveel missen dan kun je wagons tijdperk 4 en tijdperk 5 beiden gebruiken, wat ik wel eens hanteer maar dan moet je vaak een vergrootglas hebben de datum dat de wagen laatste onderhoud kreeg of bij ketelwagens wanneer het volgende nazicht van de ketel (staat tegenwoordig op de ketel)is.
verder hier link :
http://www.lsmodels.com/Pages/General_N/Articles_N.htm
Groeten Peter
Ps wagons tijdperk 4 reden vaak nog lang in tijdperk 5 (eigenlijk konden ze de dag voor aanvang nieuw tijdperk nog nazicht gekregen hebben, Trouwens hier of elders nog een Duitse DR wagon gezien die nog steeds oude DRbeschrifting droeg niettegenstaande de 2 Duitse netten in de DB opgingen ! En hoelang is die muur al niet gevallen ? Ja reeds 20 jaar !
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 12:15:05 door metpetergaathetbeter
»
Gelogd
klik eens aan :
http://www.amsac.be/
https://www.facebook.com/search/top?q=amsac
Arjan6511
Offline
Berichten: 4809
Re:Duur Tijdperk IV / V
«
Reactie #2 Gepost op:
05 August 2012, 12:29:46 »
Tja, en inmiddels is er dan ook alweer tijdperk 6....
Het nieuwe DB-AG logo is van 1994. Wil je begin jaren 90 dan zal je Duitse DB-materieel dus nog het oude logo moeten hebben.
Voor de rest van de wagens is het inderdaad met de loep zoek naar revisie-data of volgende ketelproef, maar dan moet je ook weten per ketel wat de tussenliggende termijn is...
Als je dat teveel gedoe vindt, ook omdat je met een loep aan de slag moet kun je het over het algemeen redelijk kopen wat je leuk vind, muv de private maatschappijen en de rode cargo-kleuren.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk...
Andere handigheid is het letten op de wagenkenmerken. Een wagen die in tijdperk 6 zit heeft een andere herkomstaanduiding.
Beknopt uitgelegd:
Bij de computerkenmerken en de RIV-pool werd de landaanduiding aangeduid met 2 cijfers en de maatschappij, bijvoorbeeld 84 NS, 80 DB, 81 ÖBB etc.
Kenmerk van tijdperk 6 is de privatisering en het wegvallen van de RIV-pool. Toen werd het 2 cijfers gevolgd door de landcode (zoals ook in gebruik bij auto´s) onderstreept en dan de eigenaar. Bijvoorbeeld:
84
NL
- ACTS
80
D
- Ermewa
81
A
- ÖBB
Uitgebreid verhaal, mocht de wagen die je wilt kopen die kenmerken hebben past die niet in de beginjaren 90. Maar serieus, als je de wagen echt leuk vindt, maak je er dan een punt van?
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 12:34:58 door Arjan6511
»
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Duur Tijdperk IV / V
«
Reactie #3 Gepost op:
05 August 2012, 12:34:34 »
Deze link helpt misschien:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tijdperken_in_modelbouw
. Maar geeft ook meteen aan hoe verschillend er soms over wordt gedacht/geschreven.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
metpetergaathetbeter
Offline
Berichten: 1099
http://www.amsac.be/
Re:Duur Tijdperk IV / V
«
Reactie #4 Gepost op:
05 August 2012, 12:39:36 »
Eenvoudiger zou nog zijn baan in de jaren 90 biedt je meer keuze en minder beperkingen !
Groeten Peter
Gelogd
klik eens aan :
http://www.amsac.be/
https://www.facebook.com/search/top?q=amsac
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Duur Tijdperk IV / V