De echte Protos voldoet namelijk niet aan de Nederlandse Arbo-wetgeving, er zit géén cabinedeur in het treinstel, dus de machinist moet via het passagiersgedeelte naar zijn cabine toelopen en dat mag volgens de Arbo niet.
De Arbowet is aangepast. Voorheen mocht het wel maar bij de nieuwe treinstellen niet meer.
Beste liefhebbers van de Protos en vooral degene die er al een hebben aangeschaft, er moet flink geknutseld gaan worden. De echte Protos voldoet namelijk niet aan de Nederlandse Arbo-wetgeving, er zit géén cabinedeur in het treinstel, dus de machinist moet via het passagiersgedeelte naar zijn cabine toelopen en dat mag volgens de Arbo niet. Dus de treinstellen moeten aangepast worden, een dure grap mede omdat Connexxion nu niet op tijd de treinen zal kunnen inzetten. Maar als je de werkelijkheid nastreeft op je modelbaan is het dus pure noodzaak het model ook aan te passen. Misschien dat er een aangepast model op de markt komt en dat zou dan in korte tijd de derde versie zijn.