Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door Bert55
Vandaag om 20:48:34
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:36:43
Piko 2025 door barry1972
Vandaag om 19:59:17
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
  

Auteur Topic: Inzet V250 met reizigers op HSL!  (gelezen 19044 keer)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #30 Gepost op: 08 August 2012, 16:24:10 »
Lijkt me best lekker, met zo'n ding scheuren!  ; -)

Maar geef nou toe, grasgroen met zandgeel biesje en hondekop-snor was toch ook niet verkeerd geweest? Of à la mat '46 'zilverbuik'... Slurp...  Dat die oude stellen niet meer rijden is logisch maar die kleuren zouden nu, met de 'retro' mode, een regelrechte hit zijn.
Lukt me helaas niet goed andere kleuren erop te shoppen vanwege die ellendige diagonale banen.

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #31 Gepost op: 08 August 2012, 17:14:33 »
Joh,

Die open gewerkte Gymschoen die rijdt al maanden proef op Rtcs. Jammer maar helaas, er is toch een heel klein torretje bij de ontwerper van deze trein los geschoten. In het kader van de Euro, laten ze dit gedrocht in Italie houden. Nu moeten wij er weer voor betalen  ;D. Fyra, best, maar niet op deze manier.

Gr Hans

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #32 Gepost op: 19 October 2012, 19:08:18 »
Vanmiddag voor het eerst met de Ansaldo Breda Fyra gereden van Schiphol naar Rotterdam: vertrek rond 13.40 en aankomst Rotterdam Centraal ongeveer 14.05. Dat is toch wel snel! En inderdaad werd de 250km/h gehaald. Niet bij Berkel, maar vanaf waar hij bijna parallel loopt met de A4 gingen de sokken erin en met 250km/h door de groene hart tunnel. Na het kruisen van de A12 ging het al snel steeds langzamer.

Van binnen wel een aardig treinstel. Het ziet er goed uit, maar het rammelt als een gek. De conducteurs (er zat een groepje van 4 bij elkaar) lieten mij zien dat er een stalen strip aan de buitenkant van het bagagerek zit, dat vrolijk onderweg rammelt. Lijkt wel een Fiat van vroeger.

Wat ernstiger is is dat er regelmatig forse klappen te horen zijn, die je in de trein ook voelt, alsof er iets op het dak valt. Ik dacht dat het in- en uitdeukende stalen beplating was, een conducteur dacht dat ook, maar een ander vertelde dat het volgens hem met kleppen in de airco op het dak te maken had. Het komt echt heel raar over. De suggestie was dat het met in- en uitrijden van de tunnels te maken had, maar buiten de tunnels gebeurde het ook.

Voorlopige conclusie wat mij betreft: fantastische reistijd en aardig uitziend interieur, met wel wat rare geluiden. Ik ben benieuwd naar de degelijkheid. Bij het uitstappen op R'dam CS nog even naar de kop staan kijken. Het blijft wennen, maar toch fijn dat er nu weer een Hondekop op de rails staat. Dan wel meer een soort Pluto (of de kop van de leraar in de clip van Pink Floyd van Another Brick in the Wall), maar toch weer iets anders dan die schuine platte koppen van al het andere materieel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #33 Gepost op: 21 October 2012, 13:18:49 »
Dan heb je in de 4806 gezeten, het andere stel wat ingezet mag worden voor de reizigersdienst, de 4808, heeft die klappen niet. Daar zijn de kleppen voorzien rubberen ringen. Dit is ook niet de airco die je hoort, maar de kleppen voor de drukcabine. Die klappen boven een bepaalde snelheid dicht, ik heb er alleen niet op gelet bij welke snelheid. Morgen heb ik een praktijkdag en proefrit op dat ding fantastische treinstel voor het geval m'n baas meeleest ;D, mocht ik de 4806 moeten rijden, zal ik er eens (proberen) opletten wanneer die kleppen klappen ;)

Mijn ervaringen zijn wel positief, als het rijdt, rijdt het wel super  8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #34 Gepost op: 23 October 2012, 20:05:30 »
Zo, heb m'n certificering op zak 8). Dat klappen van de drukcabine gebeurt inderdaad hoofdzakelijk bij het in (dicht klappen) en uitrijden (openklappen) van tunnels. Misschien dat je dat laatste ruim na de tunnel hoort. Vandaag met de 4806 gereden, daar was het duidlijk hoorbaar, gisteren met de 4804 gereden. Die was al verbeterd, hoor je niks van die kleppen.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #35 Gepost op: 24 October 2012, 05:30:44 »
Ja.. nu kunnen we dus al helemaal niet meer met die trein... ::) ;D

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #36 Gepost op: 24 October 2012, 06:37:33 »
Je zal maar voor .u. rijden met zo'n Fiatje :P :P
Ik had een andere baan gezocht!

Tinus.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #37 Gepost op: 24 October 2012, 09:49:06 »
Erwin,

Dat is nu leuk om te horen. Ervaring van iemand die er echt mee mag rijden. Ik ben maar een argeloze passagier. Ik zal in de toekomst opletten of ik in de 4806 zit of een ander treinstel. In mijn herinnering hoorde ik de klappen echt overal, maar nu is de HSL natuurlijk een lijn die doet alsof we in de bergen wonen:

Schiphol - Antwerpen.
Uit de Schiphol tunnel naar boven, boven het groene hart, dan snel bij Hoogmade de tunnel in om er bij Zoetermeer weer uit te komen. Hoog bij Berkel en Roodenrijs en dan weer naar beneden, vervolgens de tunnel in bij Zestienhoven en bij Rdam centraal er weer uit. Dan snel de Willemstunnel in om er in Rdam zuid weer uit te komen. Dan in de overkapping bij Barendrecht, even lucht en vervolgens in de tunnel onder de Oude Maas. Na de Hoekse Waard snel weer de tunnel in onder de Dordtse Kil en vervolgens hoog over het Hollands Diep (veel hoger dan de brug ernaast, wat me nog altijd een raadsel is. Dan gaat het door Brabant verder redelijk zonder tunnels en in Belgie ook tot Antwerpen Centraal. Maar met name in Holland wordt toch moeite gedaan om ons te laten geloven dat we in de bergen wonen, zoveel tunnels.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #38 Gepost op: 24 October 2012, 11:14:59 »
Heb je met je Fiatje (Fyra) wat vertraging, heb je dan zo een Citroen (Thalys) die zit te bumperkleven omdat jij niet harder kan dan 250 Km/h.  ;D ;D ;D ;D



Jos.  ;)
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #39 Gepost op: 24 October 2012, 17:47:12 »
Ja.. nu kunnen we dus al helemaal niet meer met die trein... ::) ;D
Hoezo? Ik hou je niet tegen de TrainManager wel als je geen kaartje en toeslag heb betaald ;D

@Ivo,
Wat jij beschrijft is allemaal in de nabijheid van tunnels, ook al lijkt het voor een reiziger niet zo.

Heb je met je Fiatje (Fyra) wat vertraging, heb je dan zo een Citroen (Thalys) die zit te bumperkleven omdat jij niet harder kan dan 250 Km/h.  ;D ;D ;D ;D
Ik heb al een voorstel gedaan om de V250 te voorzien van allerlei Bond-achtige snufjes, spijkers achter laten, oliespoor op het spoor e.d. ;D ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #40 Gepost op: 24 October 2012, 18:48:26 »
Wat hebben platte spijkers op een spoorstaaf voor een zin?
(of wou je ze precies over ES-lassen leggen)

 ;D 8)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #41 Gepost op: 24 October 2012, 19:56:07 »
Gaat om het idee :P ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #42 Gepost op: 24 October 2012, 20:41:32 »
Heeft bij assentellers zoals op de HSL-Zuid sowieso geen nut.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #43 Gepost op: 24 October 2012, 21:14:40 »
Ik heb al een voorstel gedaan om de V250 te voorzien van allerlei Bond-achtige snufjes, spijkers achter laten, oliespoor op het spoor e.d. ;D ;D

Nu is qua achtervolgen (bumperkleven) met het hoogste level ERMTS dat haast mogelijk. In elk geval meer dan met ATB. Dat was in elk geval de filosofie van de ontwerpers om de onderling treinafstanden niet meer in blokken vast te leggen, maar afhankelijk maken van de snelheid van de volgende trein en dus beter gebruik maken van de ruimte op de rails. Dat gaat er vast heel raar uitzien.

Het meest bizarre bij ATB vond ik nog wel eens station Delft (zo'n 15 jaar geleden), waar er een trein op spoor 1 stond, met precies bij het inrijsein aan de kop van dat perron de volgende trein uit Rotterdam.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Inzet V250 met reizigers op HSL!
« Reactie #44 Gepost op: 27 October 2012, 21:29:59 »
Daar heeft de ATB niets mee te maken, die controleerde alleen de toegestane snelheid, dit is de baanbeveiliging. En wat is er vreemd dat er een rijweg ingesteld kan worden tot een rood sein, dat is doodnormaal. Dat kan op de vrije baan ook als je achter je voorganger aanrijdt.