Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 12:51:54
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg  (gelezen 68838 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #60 Gepost op: 02 November 2012, 09:37:54 »
Gisteravond kon ik het toch niet laten dat ik de materie niet meester kon worden. Ben weer aan de slag gegaan en met succes, de ruimte was krap maar het resultaat erg goed:

http://youtu.be/IbkySIZ-rBM?hd=1

Wat ik meteen heb gedaan is de snelheid van beide bomen aanpassen zodat ze niet allebei even snel bewegen. Het beeld is een stuk realistischer nu :)

Vanochtend heb ik een begin gemaakt met de servo ontkoppelaars. Met dank aan Rob en Joost heb ik een paar ontkoppelrails van FLM in handen. In eerste instantie wilde ik het hele deel gebruiken van de ontkoppelmachaniek maar tijdens demontatie blijkt dat het effect erg mooi word als ik enkel het hefplaat gebruik en deze inkort.

Door stukjes uit de bielzen te snijden past de hefplaat tussen de rails.

Nu plaats ik onder het hout een servo en met verenstaal kan ik zo gemakkelijk en subtiel de ontkoppeling uitvoeren. Waar ik wel benieuwd naar ga wezen is hoe de positie behouden blijft als de servo beweegt. Wellicht dat er toch een soort kooitje omheen moet komen. Eerst eens even zo proberen :)

Groetjes

@Daan: Onwijs goede tip man, kan ik stellen dat zo'n pullup weerstand een soort schokdemper is voor de servo? Je uitleg is logish. Waar kan ik deze het beste aanschaffen?
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 02 November 2012, 16:40:37 »
Je kunt onder de ontkoppelaar ook 2 staafjes bevestigen die in een buisje schuiven, en dit buisje aan de baan bevestigen ;D dan blijft dit mooi op zn plaats ;)
groeten,
Auke

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #62 Gepost op: 02 November 2012, 17:58:30 »
@ Jeroen: Tnxs J. Ja ik kan die dikke berta kanonnen van Herkat gebruiken. Denk alleen als ze afgaan dat mijn preisers omvallen  :lol: Aardbevingen komen in het ruhrdeel niet veel voor haha

@Maarten: Ja ik zit daar over te twijfelen, met deze servo's op lagere snelheid zie je de bomen trillen. Met duurdere servo's heb je dat denk ik niet, maar om nu 30,- x2 neer te leggen hiervoor  8-)  De gloweffecten stel ik indedaad in op de OC32. Op Dinamousers plaats ik een configuratielijst van deze instellingen. Maar als je wilt kan ik ze je tzt ook wel even doormailen.

@PaulB: Bij deze niet, maar bij de grote overweg gebruik ik de DRC en die is voorzien van geluid  8-)

Zo vandaag heb ik de servo ontkoppeling aangepakt. Ik moet zeggen dat is een easy job en leuk om te doen. Wat heb ik nu precies gedaan? Allereerst heb ik de hefplaat uit een FLM ontkoppelrail gehaald en klein gesneden. Vervolgens op de locatie dat hij moet komen een stuk uit de bielzen gesneden.

daarna datzelfde rechthoek ook ingesneden in het hout. Vervolgens een laagje hiervan uit het hout gehaald

http://youtu.be/VzgvX2YzZ84?hd=1

De hefplaat met hotlijm aan een stukje verenstaal gelijmd en door de plaat gestoken. De servo's zijn gemonteerd via een servobeugel van DinaSys en aangesloten op de SP4.

Het effect is goed en effectief. Ik hoef geen kader om de hefplaat heen te bouwen omdat de bielzen hem geleiden. Dat komt de afwerking weer ten goede :)

En natuurlijk het filmpje  :mrgreen: : http://youtu.be/VzgvX2YzZ84?hd=1

De techniek is nu bijna helemaal klaar op natuulijk de verlichting e.d. na. Wat staat er nog op de agenda?

- de grote overweg met DRC besturing en geluis, 4 zelbouw hefbomen met hangwerk en 4 zelfbouw knipperinstallatie.
- verkeerslichten voor de autoweg
- 6 servobestuurde loodsdeuren
- 2 draaiende waterkollomen
- draaiende kolenkraan
- lichteffecten depot
- schuifhek goederenloods.
- Bovenleiding zichtbaar en onzichtbaar

Maar deze lijst (op de overweg en verkeerslichten na) gaat linea recta naar de achterkant van het geheugen want voorlopig ben ik wel even helemaal klaar met die draadjes  :shock:  :mrgreen: Het is nu de hoogste tijd om eens aan de scenery te beginnen. EINDELIJK

ondertussen ga ik wel starten met de zelfbouw projecten maar hoofdzakelijk gaan we nu over op Scenery. Verwacht geen snelheid dit keer want elke centimeter wil ik mooi maken dus ga ik veel poefwerkjes maken en veel verzinnen.

Stay Tuned.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 03 November 2012, 11:46:16 »
Zou je dan de teststukjes ook tonen willen?
Dan ligt je draadje in ieder geval niet stil ;)
groeten,
Auke

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:Re: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #64 Gepost op: 03 November 2012, 11:58:58 »
Komt helemaal goed :D

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #65 Gepost op: 05 November 2012, 22:06:04 »
Nou we zijn weer druk bezig achter de schermen dit keer.

Het eerste project is de grote overweg waarvoor ik een apart draadje heb lopen. Het tweede project is het stationsplein en het derde project zijn de perrons.

Voor het stationsplein ga ik starten door de wegmakeringen en verkeersborden aan te brengen. Hiervoor heb ik veel afgekeken van nproject en heb ik de Edding 780 marker white in huis gehaald. Voor de borden heb ik bij Modelbrouwers.nl een bestelling geplaatst voor decal papier, moekie meuk wat erover heen moet en een flesje kristal clear.

De hoofdweg en de stationsplein worden gescheiden door een perkje, hier komen twee mooie bomen waarvoor ik vandaag een stuk 16mm soepel draad heb meegenomen en er komt een ornament in het midden in de vorm van of een fontein of een standbeeld.

Hoofdattractie van dit plein ligt nu in voorbereiding bij Markenburg: Imbissstube :) Oftwel een heel mooi worstenkraampje

Wat ik nu aan het onderzoeken ben is hoe ik het mooiste de stoep kan maken en de verkeerslichten voor de autoweg.

Dan houd ik nog het hotel "Hertog Marel" over en het seinhuis...

het derde project zijn de perrons. Hierbij ben ik aan het onderzoeken of ik de wanden van balsa maak of de randen van auhagen gebruik. De vulling word van gips maar dan de topping... klinkers of zand...

OP dit ogenblik is google dus mijn grote vriend :)

Groetjes Martin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #66 Gepost op: 06 November 2012, 21:53:12 »
Vanavond is de schop in de grond gegaan op het stationsplein van Marelburg. De wegbouwer is aan de slag gegaan om de markeringen aan te brengen van de randen van de weg. het hele proces was live te zien via de webcam op de chatsite van www.martinenellen.nl

Met een wit potlood heb ik eerst de sleper gevolgd over de diverse sporen. Daarna via de vaste maten de kanten bepaald en afgetekend. Hierlangs ga ik met gips stoepranden en perkjes aanbrengen. Op het plaatje is rechts onderaan een open ruimte zichtbaar, daar komen parkeerplekken voor het station.

Bij het hotel "Hertog Marel" is te zien waar een additioneel terras gaat komen en parkeergelegenheid voor de gasten. In het midden is het park te zien waar een ornament en de snackkraam  komt te staan.

De volgende stap morgen is het afplakken van de stoepranden en deze aanbrengen. Als dit is uitgehard kan ik het wegdek gaan verweren en de stoep vorm geven.

Erg veel zin om te doen  8-)

Voor de verwering en het aanbrengen van de markering heb ik meteen een proefplankje gemaakt.
Gaan we eerst even op oefenen.

Een mooie tutorial over het verweren van het wegdek: http://youtu.be/MryNS6Jgsv8

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #67 Gepost op: 07 November 2012, 16:23:59 »
vandaag maar eens het woord bij de daad gevoegd, kliederne met gips. Toch nog wel wat lastiger dan ik dacht. Uiteraard wilde ik weer teveel tegelijk doen wat het geheel best lastig maakte om glad te strijken. Maar uiteindelijk is alles goed gekomen en nu afwachten of morgen mijn werkstuk is gelukt.

Als eerste heb ik de contouren afgezet met dubbelzijdig tape. Deze tape heeft een dikte van mm en is breed en daarom geschikt als gietmal voor de stoep.

De volgende stap is het gieten van het gips, ik heb hiervoor modelbouw gips gebruikt want dat had ik nog op de plank en heb hier een dun papje van gemaakt. Maar een wijze les is dat gips niet hecht aan hout dus heb ik de gehele ondergrond ingesmeerd met houtlijm. In het middenste gedeelte heb ik een flinke laag (zeg maar rustig bodem) gelegd van Houtlijm zodat deze zich vermengt met het gips. Dat zal straks echt niet meer gaan barsten  :lol:

Het uitvlakken van het gips is erg lastig. Door de spanning van de lineaal trek je een geul waardoor het gips niet mooi vlak word. Ik moet maar eens een cursus gaan volgen bij een stucadoor.  8-) Maar goed ik heb nu de laag ruim gehouden want het niveleert wel een beetje.

Als morgen de tape weg mag kan ik de stoep mooi vlak schuren :)

het resultaat:

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #68 Gepost op: 08 November 2012, 11:49:07 »
Mijn gips excursie loopt helaas niet helemaal zoals ik gepland had. De Faller modelbouwgips daalt in tijdens het drogen en in tegenstelling tot rotband wil het niet zo goed mengen met houtlijm wat voor rare kraters heeft gezorgd.

Geen man overboord, een tweede laag doet wonderen. Wel ben ik overgestapt naar ouderwets gezellige rotband. Waarom? puur financieel, met 1 zakje Faller gips kan je niet veel gipswerk maken.

Ik heb wel iets gevonden wat ik de volgende keer anders ga doen. Op de dubbelzijdige tape heeft de bovenkant een folielaag. Die had ik verwijderd omdat ik bang was dat het me tegen zou werken. Tijdens het aanbrengen van een eerste laag kwam er natuurlijk gips op de tape en bij het aanbrengen van de tweede laag heb ik natuurlijk geen vlakke strijk meer. De volgende week de folie erop laten dan had ik deze nu weg kunnen halen voor een nieuwe vlakke strijk.

Maar wat Ron al zei, gips kan je schuren en je kunt beter wegschuren, want bijschuren is niet mogelijk :)

Ik ga wat meer werk krijgen dan gedacht met de afwerking. Nu hopen dat ik de tape goed weg kan krijgen zodner dat de weg beschadigd en de stoeprand.

Word vervolgt

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #69 Gepost op: 08 November 2012, 11:55:52 »
Martin,

Worstel ook met dit soort problemen. Je geeft een handige oplossing voor allerlei problemen. Vooral omdat we in dezelfde schaal werken.

Groet,

Gerard van der Sel.

PS: Kun je je foto's klikbaar maken (derde link bij uploaden). Kunnen we ze wat groter bekijken zonder ze eerste te downloaden.

PS2: Welk bouwpakket heb je gebruikt voor het restaurant?
« Laatst bewerkt op: 08 November 2012, 11:58:35 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #70 Gepost op: 08 November 2012, 13:33:21 »
Ik denk dat ik gips en klei ga proberen

waarom? NOU, we hebben een klein bedrijfsongeval gehad  :?  Ik zat met mijn broeder de situatie te bekijken en te overleggen of ik het eventueel overnieuw zal gaan doen... totdat mijn pot houtlijm besloot dat rechtopstaan niet langer nuttig was. Resultaat: Alles onder de houtlijm inclusief het stationsgebouw...

Beslissing?? Werd even voor me genomen. het gebouw is inmiddels schoon en de weg is weer vrij

Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen  :? Is wel even balen maar aan de positieve kant gezien kan het er nu alleen maar beter van gaan worden.

Groetjes

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 08 November 2012, 16:36:02 »
balen van die houtlijm! :(
hopelijk komt het allemaal goed nu ;D
groeten,
Auke

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #72 Gepost op: 08 November 2012, 17:52:39 »
Aan de MCC onderlaag absoluut geen schade  8-) dat is het grote voordeel van het maken van wegen met overheadsheets. Je trekt het er weer vanaf en legt een nieuwe laag neer :)

Inmiddels is een klein kwartiertje uitgevoerd

Met een roller houtlijm aanbrengen, dubbelzijdig plakband om de sheetranden laag en in lijn te houden en aanrollen met een schone roller.

Voila, een schone lei  :mrgreen:

ga het nu wel even anders doen. Als eerste ga ik de stoepranden maken, daarna pas het wegdek verfen :) Ik ga de stoepranden nu eens proberen om van Das klei te vervaardigen. Ik wil de klei aanbrengen op de weg met een sheet eronder zodat na het opdrogen van de klei deze makkelijk afneembaar is. Zo kan ik op de tafel rustig de stenen krassen en de stoep verfen. Dan breng ik de verf aan en lijm ik de stoepranden vast op de sheets.

Zou dat werken op deze manier?

In de tussentijd probeer ik het station en het hotel te verweren en verder te voorzien van verlichting.

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #73 Gepost op: 09 November 2012, 00:04:53 »
Dat leermoment heeft goed uitgepakt. Ik heb vanavond even een stukje gelegd met Das klei en het resultaat is veelbelovend.

Ik ben begonnen met het uitrollen van klei en heb hier stroken uitgesneden. Met 2 mm dubbelzijdig tape heb ik de rand afgezet en hier de stroken tegenaan gelegd. Met een natte vinger en een ronde spuitbus heb ik de stroken uitgerold tot ze ook 2 mm hoog waren en dus gelijk stonden met het tape.

Even nastrijken met een natte vinger en ik heb een mooi glad en strak stoepje

na het weghalen van de tape bleef een mooie rechte stoep achter die nu op de ondergrond ter drogen ligt.

Morgen ga ik de rest maken en nadat dit alles is uitgehard schuif ik het van de plek om de wegdekverf aan te brengen op de sheeds. Als dat weer droog is lijm ik de stoepranden vast aan de sheets met houtlijm.

Om vervolgens de stenen te krassen en te kleuren. Al is het even afwachten hoe hard het klei word. Als nu blijkt dat het echt stevig is dan ga ik de kraswerkzaamheden wel eens lekker op de achtertafel uitvoeren en leg ik ze gespoten en verweerd neer op de baan.

Ziet er naar uit dat het toch helemaal goed gaat komen.

o ja, morgen ga ik ook eens beginnen met verweren van gebouwen.... lekker dagje vrij  :lol:

groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #74 Gepost op: 09 November 2012, 15:51:27 »
Die tape is echt een goede uitvinding

Vanochtend was de stoep mooi opgedroogd. Alleen met het loshalen bleek het toch nog best vast te zitten op de sheed. Ik kon dus niet voorkomen dat de lengte heel is gebleven maar wel zodanig dta hij goed bruikbaar zal zijn als hij straks vastgelijmd is

Ik heb meteen een inham gemaakt om het kruispunt te verbeteren

Mooi proefwerkje heeft me ideeen gegeven om de rest beter te maken. Wat ik nu heb gedaan is dat ik op de ondergrond de stoep heb afgetekend. Vervolgens een paar overheadsheets gepakt en hier op gelegd. Omdat het doorzichtig is kan ik langs de lijn de tape plakken zodat ik een mal over houd

Door deze vervolgens vast te zetten op een plankje kan ik de klein makkelijk aanbrengen en uitrollen in de mal. Nadat ik klaar was de bovenkant glad gestreken met een natte vinger.

Als laatste heb ik er weer een sheet overheen gelegd en een plank. Door hier wat zwaars op te leggen hoop ik dat de klei tijdens drogen mooi zijn vorm behoud. Als het straks droog is kan ik hem vastlijmen op de modelbaan.

Daarna heb ik op het stationsplein de straatverf opnieuw aangebracht. Meteen de hele weg maar voorzien van een nieuw laagje :)

Nu maar eens aan de slag gaan met het verweren van de gebouwen :)

Groetjes