Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 10:29:58
Molenbaan (werktitel)
door
Valentijn
Vandaag
om 10:24:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:19:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc?
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:01:59
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
bask185
Vandaag
om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen
door
Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2
door
defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West
door
Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Volgende
- [
1
]
2
3
...
19
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg (gelezen 68770 keer)
Martin Domburg
Discussie is gezond
De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Gepost op:
27 July 2012, 21:55:26 »
Na een lange tijd meelezen heb ik dan toch besloten om ook op dit forum verslag uit te brengen van de bouw van mijn modulebaan Marelburg. Sommigen hier kennen de modulebaan van het N-spoorforum waar ik erg leuke reactie krijg op de bouw ervan. Na een paar opmerkingen van lezers hier heb ik besloten om buiten het N-spoorforum en 9mm-spoorforum ook hier te posten.
Marelburg
Een klein fictief dorpje op een van de west-duitse heuvels tegen de Nederlands grens aan. Het dorpje kent niet enorm veel inwoners maar kent toch een levendige handel. Het dorp heeft een klein zogeheten kopstation welke een enkelsporige aansluiting heeft met het geelectrificeerde hoofdnet welk op zijn beurt het Duitse Ruhrgebied verbind met de Nederlandse grens. Het station kent drie perronsporen aan het eind van een lijn die enkel door stoom en diesel word bereden. Naast het station bevind zich een goederenoverslag en aansluitend op het station bevind zich een stoomdepot met draaischijf.
Schaduwstation:
Eerste schets van de bovenbouw
Dit schema is nog zonder het stoomdepot hiervoor zijn een paar wissels toegevoegd en een aftakking onder de goederenloods langs.
Het ontstaan
na de afbraak van Schwarzwald wilde ik iets bouwen waar ik wat mee kan. Ik ben zelf erg enthosiast over de producten van VPEB, DinaSys en iTrain. Combineer dit met een voorliefde voor techniek en electronica en ik vond snel een uitdaging in de vorm van Marelburg. Deze word dan ook voorzien van:
- Dinamo treinbesturing
- MCC Car System
- OC32 modelwereld besturing
- DRC Overwegbesturing
- DTC Draaischijfbesturing
- DIR Afstandsbediening
- Het geheel aangestuurd door iTrain
Hiermee wil ik de baan volbouwen met allerlei soorten effecten en technieken. Nou zou je denken dat de grootste uitdaging voor mij de bedrading zou zijn, niets is minder waar want ik heb daar veel plezier in. Wel word scenerybouw een spannende item. Ik heb best veel eisen aan mezelf en dan ben ik niet zo snel tevreden. Aangezien ik nog niet veel ervaring heb met scenerybouw word dat een mooie uitdaging.
Dan staat er in de titel "demobaan". Omdat ik tot het testteam van iTrain behoor en ook veel doe voor DinaSys kwamen we snel op het idee om de baan beschikbaar te stellen voor beurzen en tentoonstellingen. Dit idee is me zo goed bevallen dat ik met Marelburg de beurzen zal gaan bezoeken. Niet als hij klaar is, nee, gewoon vanaf de kale houtwerk zodat de bezoekers de baan kunnen zien groeien.
De eerste keer dat Marelburg te zien zal zijn is 22 en 23 september op de N-spoorevenement in Lochem
Marelburg bestaat uit 3 modules:
Module 1 en 2 maken de hoofdbaan met een afmeting van 240x90 cm
Module 3 is het depot mdoule en is 110x40 cm
De modules 1 en 2 hebben losse bovenbouw welke via pianoscharnieren omhoog te kantelen is om bij het schaduwstation te kunnen.
Technische gegevens:
Trein besturing: Dinamo
Auto besturing: MCC
Licht en beweging: OC32 en Dinasys
Software: iTrain
Rails: Peco code 55
Seinen: Viessmann
Bovenleiding: Viessmann
Aansturing wissels: Servo
Aansturing seinen: Servo
Aansturing ontkoppeling: Servo
Communicatiebus: RS485
Componenten Dinamo:
1 stuks RM-U controller
1 stuks IPM voedingsmodule
6 stuks TM-H Blokkaart
6 stuks CD16 detectiekaart
Aanvulling op Dinamo door DinaSys
1 stuks DDD Data distributie
1 stuks DPD Power distributie
Componenten DinaSys
1 stuks DRC overwegbesturing
1 stuks DTC digitale draaischijf besturing
1 stuks DIR afstandsbediening.
Componenten MCC
1 stuks UCCI Controller
Componenten VPEB
7 stuks OC32
18 stuks SP4 stabilisatieprint
De bouw zover
Gedetailleerd verslag vind je op
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=3959
De onderbouw
het gehele frame is gebouwd van Vuren hout en triplex
De rails van het schaduwstation gelegd
De electronica van de hoofdmodules inclusief het Dinamo systeem
De bovenbouw
De bovenbouw is kantelbaar via pianoscharneren en aan de achterzijde los te koppelen
De blauwe platen vormen de onderlaag voor het MCC Systeem wegdek.
Aanpassing aan het emplancement voor de aansluiting van het depot
De depotmodule:
De draaischijf is aangepast om deze geschikt te maken voor de peco rails, ik heb de sproen uit de aansluitrails verwijderd en de peco rails doorgestoken.
Naast de ringloods komt er nog een tweesporige werkplaats en kolenbunker. Daarbij wil ik deze module voorzien van allerhande details en effecten alsmede draaiende deuren en waterkolommen.
Daarnaast is inmiddels een eerste begin gemaakt aan het MCC systeem:
Daarvan is ook een filmpje:
http://youtu.be/-Specnv_M00
Zo dat is een kort verslag van een hele boel ruwe baanbouw. Ik zal dit draadje regelmatig updaten en alle tips en verhalen zijn natuurlijk welkom.
En ben je 22 of 23 september in de buurt van Lochem, komt dan zeker even kijken in op het N-spoorevenement.
Groetjes Martin
«
Laatst bewerkt op: 27 July 2012, 21:56:57 door martindomburg
»
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?
WimC
Spoor N
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
«
Reactie #1 Gepost op:
27 July 2012, 22:10:40 »
Hoi Martin,
Welkom hier.
Het baanplan komt me bekend voor
Groeten,
Wim
Grt, Wim
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #2 Gepost op:
27 July 2012, 22:18:04 »
Zegt de bedenker van de naam
«
Laatst bewerkt op: 27 July 2012, 22:52:05 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijderd
»
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens. Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #3 Gepost op:
27 July 2012, 22:53:59 »
Nou daar is die dan:
Zoals beloofd ben ik vanavond verder gegaan met de aanleg van MCC. Nadat ik vorige week het stations gedeelte had afgetekend, de servo’s had gemonteerd en de magneetband had uitgesneden heb ik vanavond de magneetband en zendlus aangebracht.
De magneetband aanbrengen deed ik weer met de dubbelzijdige tape van de Xenos. Lekke goedkoop en precies 2mm zodat de magneetban (1mm) gelijk ligt met de blauwe platen (3mm). Wat wel nieuw was zijn de splitsingen. Op de punten waar twee routes samen komen zou je een wissel kunnen plaatsen, maar dat hoeft dus niet als de auto automatisch de magneetband verder zal volgen en geen andere magneetband kan volgen. Dit ging bij de test allemaal in een keer goed.
Dit is zo’n situatie:
Hierbij is te zien dat ik eigenlijk 4 wissels heb maar echter 1 servo hoeft te plaatsen. Ik ben nog niet tevreden over de reactie van de auto. Ik heb de overgang te haaks gehouden waardoor de sleper een stap zet. Dit wil ik morgen gaan verbeteren zodat de overgang soepeler gaat.
De volgende stap is de zendlus. Dit deel is best complex, dit vanwege de randvoorwaarde van een werkende zendlus:
- Draden maximaal 4cm uit elkaar
- Per zendroute moeten de draden in tegengestelde richting zenden
- Als de zendroutes naast elkaar liggen dan moeten de grenzende draden in dezelfde richting zenden.
Met dank aan Heinz Cox van MCC Modelcarparts heb ik het volgende zendschema:
Nadat deze was aangebracht heb ik de magneetband op de servo arm gelijmd en de module terug geplaatst op Marelburg zodat ik de servo’s in kan stellen met OC32 configuratie.
Het resultaat:
Natuurlijk heb ik ook van deze test een filmpje gemaakt met de camera. Ondanks de slechte kwaliteit toch leuk om te bekijken. Tevens heb ik meteen de spoorwegovergang gefilmpt die ik vorige week had gemaakt.
http://youtu.be/-Specnv_M00
(voor de liefhebbers ook de eerste test film:
http://youtu.be/2dJAjLjVBt0
)
Zoals te zien is hobbelt het wegdek. Dit komt omdat de overheadsheets nog los liggen.
Op het depotdeel heb ik gemerkt dat de blauwe plaat oneffen is geworden door de spuitlijm. Hierdoor hobbelt de weg enorm en dat vind ik niet mooi. Ik wil nu de platen vervangen door nieuwe en deze verlijmen met houtlijm. Kijken of dat werkt
Nadat de wegdek is gelukt gaat de Faller wegenverf eroverheen. Intussen ga ik een start maken aan de reedcontacten en terugmeldunit. Er komen er 64 in deze module :mrgreen:
Word vervolgt…..
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #4 Gepost op:
28 July 2012, 17:49:22 »
Weer een kleine update van het MCC systeem op Marelburg
Vandaag heb ik de overgangen van de magneetband verbeterd, nu zie je de sleper niet meer springen. Hierna heb ik de overheadsheets opnieuw aangebracht op de blauwe platen. Hiervoor heb ik een met een lakroller houtlijm aangebracht op de oppervlakte en ik moet zeggen tot op heden bevalt die methode beter dan spuit- en contactlijm.
nadat ik deze op maat had gesneden heb ik een laatste rijtest gedaan alvorens ik de Faller wegverf aan ging brengen. De Faller wegdekverf is speciaal ontwikkeld voor het FCS om de auto's veel grip te geven en de slijtage te verminderen.
Het aanbrengen ging goed, al droogt de verf wel erg snel en word hij dan korrelig.
Op zich goed maar toen ik een stukje opnieuw wilde doen nam ik een stuk van de eerste laag mee wat zorge voor een onregelmatigheid.
Nou weet ik niet wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant zeg ik eruit en opnieuw doen. Aan de andere kant, de weg is nergens echt glad en het immiteerd wel een mooi beschadigd wegdek lijkt me.
Graag jullie mening
Ik heb inmiddels nieuwe wegverf besteld en dat is onderweg want een tweede laag lijkt me wel aan te raden, tot die tijd kan ik daar eens goed over nadenken
Tot die tijdkan ik me druk maken met de tweede module en een tweede erg grote klus:
meer dan 100 reedcontacten buigen en solderen, 8 doormeldmodules solderen
Groetjes
olaf99
«
Reactie #5 Gepost op:
29 July 2012, 15:47:27 »
Hallo
Leuke modelbaan en concept.
Je hebt er ook een behoorlijke installatie onder liggen zie ik.
Straten zijn inderdaad in het echt ook niet overal even gelijk. Als je auto's er overheen kunnen rijden dan zou ik het zo laten.
Ik ben benieuwd naar je scenery.
Olaf
Youtube kanaal:
http://www.youtube.com/user/olaf99a
Blog site:
http://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/
Facebook:
https://www.facebook.com/Bouwwerken-van-Olaf-374688453309634/
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #6 Gepost op:
29 July 2012, 21:01:57 »
Komt helemaal goed Olaf, dat is nu net het deel waar ik nog het meeste in moet leren
Vandaag tussen de bedrijfen toch nog weer wat kunnen doen. Als eerste ben ik begonnen met de electronica voor de detectie van MCC. Dit gebeurt via reedcontacten die onder de baan word geplaatst volgens onderstaand principe:
Ik soldeer de contacten voor door ze te voorzien van een draadje aan beide pootjes
En ik heb er al 16 klaar.....
Dat is niet veel want er komen ruim 110 reedcontacten op het kleine stukje Marelbug. (wat blijkbaar toch voor MCC begippen een best parcourse is, heb ik weer)
Op de UCCI (MCC Controller) kan je 128 reedcontacten aansluiten via het principe Multiplexing. Een ingewikkelde manier van wiskunde die ik in de basis wel snap maar eenmaal aan begonnen snel de weg krijt ben
Hiervoor moet ik veel dank uitbrengen aan MCC bekende Misha van der Stam die een MCC Doormeldmodule heeft ontworpen waarmee je vrij eenvoudig de reedcontacten aan kan sluiten.
Hiervan heb ik de eerste print gesoldeerd inmiddels:
Op deze print kan je 16 reedcontacten aansluiten. Door deze met een 16 aderig flatcable door te koppelen kan je 4 printen aan elkaar zetten en aansluiten op de eerste uitgang van de UCCI. Je hebt dan 64 melders. Er is een tweede bus aanwezig op de UCCI waardoor je in totaal 8 printen aan kan sluiten via 2 flatcables.
Waar de jumpers zit (links is bank 1 en rechts is bank 2) bepaal je welke adressen deze contacten vertegenwoordigen. de bovenste stata voor melders 1-8 de volgende voor 9-16 enzovoort. De witte componeneten zijn de ingang en uitgang van de flatcable en de twee overgebleven componenten zijn om de reedcontacten aan te kunnen sluiten.
Dan zie je nog verbindingsdraadjes en diodes voor de reedcontacten. Deze zorgen ervoor dat een melding niet terug kan vloeien via een ander contact.
Hiervan moet ik er nu nog 7 solderen en dat is een best monnikenwerk. Mischa bedankt voor deze erg slimme print !!!!!!!
Ook heb ik in de tweede module de magneetband uitgesneden:
Hier ga ik de komende dagen de magneetband en zendlus aanbrengen
Ondertussen ben ik druk bezig om de slecht lopende locs te verbeteren. Inmiddels heb ik de draaibrug, TEE Ram, V200 en de BR232 sterk verbeterd dankzij de tips van Fidoo (joost) Op de lijst staan nu nog de BR 85, BR 50 en de BR151. laatstgenoemde word digitaal, al heb ik daar wat problemen mee. De decoder geeft een sluiting aan die ik niet zo gauw kan vinden.
En de rest..... die tuft lekker rond:
Whoep whoep, mooi wark weer
Groetjes Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #7 Gepost op:
30 July 2012, 21:51:04 »
Nou nou, ben vanavond weer een eind opgeschoten
Heb de tweede doormeldprint af en zag ook nog tijd om de magneetband aan te brengen op de tweede module:
Stukje complex: een 4-wegwissel
Morgen weer verder met de detectie solderen en de zendlus aanbrengen. En als het meezit doe ik de wissels afmaken en de spoorwegovergangen aanbrengen met gips.
Maar ik heb geen haast, gewoon effectief tijd indelen :twisted: :twisted:
Groetjes
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #8 Gepost op:
31 July 2012, 18:40:51 »
Voor de liefhebbers, ik ben nu live op de webcam om de gehele MCC par4course te testen.
http://www.martinenellen.nl/chat.html
Groetjes
olaf99
«
Reactie #9 Gepost op:
31 July 2012, 20:47:27 »
Hallo
Een behoorlijk parcours zo.
Olaf
Youtube kanaal:
http://www.youtube.com/user/olaf99a
Blog site:
http://bouwwerkenvanolaf.blogspot.com/
Facebook:
https://www.facebook.com/Bouwwerken-van-Olaf-374688453309634/
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #10 Gepost op:
31 July 2012, 21:02:45 »
Tijd voor de nieuwe update vanuit Marelburg. Vandaag heb ik de tweede module voorzien van zendlus en wissels. Een klein klusje en al snel was het de hoogste tijd om te gaan testen. Ik heb beide modules naast elkaar gezet en rijden maar
Alles werkte meteen goed al heb ik wel een paar overgangs puntjes op te lossen met de magneetband. Leuk om morgen te gaan doen, en natuurlijk de overwegen maken met gips.
Ik heb er natuurlijk weer een filmpje van gemaakt en goed is nu te zien hoe de auto rond rijd over Marelburg. Klein feitje: Er ligt 14 meter magneetband op de modulebaan
en dat op een stukje van 240x90
http://youtu.be/BPc_1rA2Tgk
De sheets liggen nog los voor het testen.
Morgen weer een update...
Groetjes
WimC
Spoor N
«
Reactie #11 Gepost op:
31 July 2012, 21:17:53 »
Hoi Martin,
Leuk
Het vrachtwagentje had moeite met één van de sheets
Groeten,
Wim
Grt, Wim
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #12 Gepost op:
01 August 2012, 22:59:05 »
ja inderdaad Wim, maar daar komt dit weekend verandering in
vandaag is er niet veel gebeurt, ik heb de overwegen gesmeerd met gips:
Dit is de eerste laag, morgen doe ik het overtollige verwijderen en dan komt er een tweede laag overheen. Zo kan ik overmorgen de railsporen uitsnijden en de sheets plakken. Komend weekend wil ik de wegverf aan gaan brengen :mrgreen:
Dan kan ik me helemaal gan storten op alle reedcontacten en verdere electronica voor het MCC wereldje. Zit er ook sterk aan te denken om meteen de ontkoppelstukje in te bouwen. Ik ben daarvoor nog op zoek naar inspiratie.
Na het aansmeren kreeg ik een leuk pakje binnen van Ton Godijn (Hobby Partner). De onderdelen voor de railbus zijn binnen op de mistlampen na. In plaats van de reedcontacten ben ik vanavond begonnen aan de railbus. Die wil ik morgenavond afmaken
Groetjes Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #13 Gepost op:
05 August 2012, 21:10:51 »
Na een paar dagen drukte weer eens tijd voor een update. De wegenbouw is gereed en de A95 is weer geopend
Na alle eerdere foto's doe ik nu eens een verslag van het resultaat:
Ik heb de overwegen aangebracht en de overheadsheets ingelijmd. Hierin heb ik wel wat verbeterd, de overgangen van de sheets rusten op dubbelzijdig tape. Hierdoor gaat de overgang niet bolstaan en valt deze uiteindelijk minder op.
na de laatste testen met diverse locs en de vrachtwagen zijn er twee lagen wegenverf overheen gegaan.
Als het morgen helemaal droog is dan kan ik ed voerwegen schoonmaken en ga ik beginnen aan de laderinrichting en de detectie.
Hiervoor zoek ik nog een creatieve scenery oplossing. Ik wil met de autolader een creatieve oplossing maken waarbij ik de laadstekker camoufleer met een telefooncel o.i.d. Hierbij wil ik een soort van verkeerslicht hebben die oranje knippert als de cel is geplaatst. haal ik die eraf en de auto op de stekker plaats dan gaat de rode led branden en als de batteij vol is de groene. Electrisch heb ik alles ondervangen, nu een optische oplossing nog.
iemand ideeen? Mogelijke locaties zijn bij het station of de goederendepot.
Groetjes Martin
Martin Domburg
Discussie is gezond
«
Reactie #14 Gepost op:
10 August 2012, 18:42:15 »
Voor de liefhebbers, De webcam is weer live op de chat
http://www.martinenellen.nl/chat.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10