Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Scenery en tijdperk  (gelezen 3122 keer)

Scorpion

• Gast
Scenery en tijdperk
« Gepost op: 11 May 2007, 08:35:59 »
Hoi Allen,

Ik lees dat veel mensen een bepaalde scenery kiezen (duitsland, dorp, bergen oid) en een tijdperk. Zijn er ook mensen die gewoon van alles door elkaar gooien?

Tijdperk bv zou mij niks uitmaken. Ik wil gewoon een paar mooie loc's, ongeacht tijdperk. Ik zou graag bv de 'ijzeren rijn' willen, maar ook een oude loc. Misschien zelfs een NS trein als ik een station bouw (fase3) Zelfde als een scenery ... ik ben aan het (be)denken wat ik nu precies wil, maar om nu precies een dorp na te bouwen is niks voor mij ... het moet er wel gezellig uitzien, maar mijn hoofdoel is straks goederenwagons sparen ...

Sta ik dan voor joker als iemand komt kijken, of zijn er meer die dat zo doen.

Peter H

• USA On30
  • Offline Offline
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Scenery en tijdperk
« Reactie #1 Gepost op: 11 May 2007, 08:41:03 »
Dat is jou eigen keuze lijkt mij. Het word jou baan.

Peter

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 11 May 2007, 08:42:09 »
Het leuke van onze hobby vind ik dat je kunt bouwen wat je zelf leuk vindt. Een goede baan is de baan waar jij tevreden mee bent, ongeacht wat anderen ("de deskundigen ?") daarvan vinden.
Modelspoorders die zich niets van tijdperken willen aantrekken kiezen vaak om een museum-baan te bouwen. Dit geeft een goed excuus om een stoomloc naast een TGV te zetten.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 May 2007, 23:16:47 »
Kiezen voor een bepaald tijdperk of een bepaalde regio is ook iets wat je misschien later in de hobby gaat oppakken. Toen mijn ouders mij mijn eerste modelspoorbaan gaven, was dat een startset van Jouef met een Franse BB67000. Later kwam er een Duitse BR21x (kan die nooit uit elkaar houden) van Lima in Altrot bij. Nog later, wat goederenwagentjes, allemaal vrij willekeurig.

Toen heeft mijn hobby jarenlang op een laag pitje gestaan en heb ik zelfs mijn oude treinen van de hand gedaan, tot ik een jaar of 18 geleden weer begon met kopen - vrijwel alleen Nederlands spul: Sprinter, Koploper, Motorpost met postwagens, etc.

Tegenwoordig zit ik in fase 3. Die houdt in dat alles, dat niet in lengteschaal 1:87 is, de deur uitgaat. Dus inderdaad de Koploper (na verbouwing), de Sprinter (na verbouwing) en de Motorpost (ook na verbouwing). Ook wil ik geen wagens met dubbele nummers hebben, dus een extra Hbis-set die ik heb zal ook op een gegeven moment verkocht worden.

Dus het ligt aan de persoon, maar ook kan iemands voorkeur in de loop der tijd veranderen. Niemand zal je vertellen wat je op je eigen modelbaan uitspookt, maar het kan dus zijn dat wat je op dit moment mooi vindt, over vijf of tien jaar gaat storen.

Want een TGV rijdt over een speciale lijn en daar kom je doorgaans geen stoomtreinen tegen. Ik zeg 'doorgaans', want de eerste rit met passagiers over de HSL Zuid werd getrokken door... inderdaad, een stoomlocomotief.

Uiteindelijk ben je zelf degene die bepaalt wat er gebeurt. Maar mochten je voorkeuren veranderen, schroom dan ook niet om materieel te verkopen om je 'wereld' aan te passen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hox

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 May 2007, 23:26:05 »
Ik heb ook verschillende locomotieven.  stoom, diesel, electrisch (van alles wat eigenlijk). Dit omdat ik aan het begin van mijn hobby alles wel mooi vond. Nu ben ik er voormezelf achtergekomen dat ik met duitse stoomlocomotieven door wil gaan.

Maar als je een modelbaan heb met een dubbelsporing of enkelsporig hoofdtraject met bovenleiding en dan een 'aantal' zijsporen zonder dan kan je er alles op laten rijden zonder dat het voor een ieder storend is lijkt mij. Maar het blijft natuurlijk ook jou keuze wat je leukt vind.
Wat ook grappig dat je bijvoorbeeld een soort van drielandenpunt maakt als je graag met nederlandse, belgische en duitse treinen rijdt. (Of luxemburg, Frankrijk, Duitsland).  Of iets fictiefs.

Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je doet wat je wilt en wat wij allemaal zeggen daar heb je dan schijt aan.  ;D ;D  (als ik dat zo mag zeggen natuurlijk en als dat niet zo is dat betekent het gewoon hetzelfde)

En je staat pas voor joker als je iets bouwt zonder dat je weet wat je wilt. Dan kan het nogal een zooitje worden, maar zelf dan kan het nog iets speciaals hebben

gr. Dennis

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #5 Gepost op: 12 May 2007, 23:38:08 »
Als je begint, dan maakt het misschien niet zoveel uit, maar het aanbod is zo groot dat je op een gegeven moment van alles wat hebt. Je loopt het risico dat je spullen koopt waarvan je later vindt dat het niet past. Je zal niet de eerst wezen die z'n spullen om die reden moedeloos in een hoek gooit. Als je direct voor een thema kiest bijvoorbeeld Nederlands - tijdperk III dan kan je al een hele tijd vooruit en je houdt overzicht. Het is ook maar een mening, maar ben zelf blij dat ik het zo heb aangepakt.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

amber

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 May 2007, 10:40:19 »
Uiteindelijk ben je zelf de algehele baas van je eigen treinbaanwereld. Je bepaalt zelf hoe het er uit ziet en met wat je gaat rijden. Zelf ga ik me richten op voornamelijk duitse diesel/stoomtreinen. Tijdperken kijk ik dan niet echt naar. En omdat ik m wel mooi vind, heb ik ook nog de "flying scotsman"  rond rijden.  (Terwijl Amerika het enige buitenlandse tripje van de echte loc werd). Ik heb gewoon bijzonder weinig met e-locs.
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Scorpion

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 May 2007, 11:34:51 »
Dank allen voor het antwoord.

Het weekend in houten geweest bij de beurs. Heel veel gezien en gemerkt (dat vooral H0 erg populair is) dat er heel veel keus is. Mij trekt vooral het sparen van wagons. Een grote loc met allemaal bierwagons, of wagons voor bosbouw dat soort dingen. Afhankelijk wat ik erachter heb, zet ik er een loc. voor. Voor de Scenery heb ik al wel wat ideetjes, bv zo'n mooie brug wil ik wel, heb al in mijn plan waar ik het wil hebben, waar het overheen gaat (water) en hoe ik dat verder aanpak. Maar het totaalplaatjes is nog niet kompleet. Maar bv wagons voor bebouwing zou bv een mooie dieselloc bij passen, bij een rij wagons met bier zou weer wat anders voor passen.

Ik weet wel wat ik NIET leuk vindt, en dat is eigenlijk nog wel veel :) Dus volgens mij komt het wel goed.

En inderdaad kan het zijn (zal vast wel) dat je over een aantal jaren wat dingen ander wil, of dat je tijdens het bouwen al andere ideen krijgt ..... Daar ga ik ook vanuit :D

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15 May 2007, 16:23:03 »
Citaat
dat je tijdens het bouwen al andere ideen krijgt ..... Daar ga ik ook vanuit
Inderdaad Scorpion dat is het leuke van deze hobby. Ideeen ontstaan spontaan tijdens de bouw van een baan.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #9 Gepost op: 15 May 2007, 18:31:24 »
Ik ben het eigenlijk roerend eens met wat Peter al aangaf.

Ook ik ben jaren geleden tamelijk willekeurig begonnen, baantje voor sinterklaas en goed veel zooi waaraan al niets meer kapot kon.  ;) Nu na jaren van persoonlijke ontwikkeling ben ik uitgekomen op N spoor Nederlands Jaren '90. Tamelijk specifiek, maar wel precies waar ik helemaal in op kan gaan. Als dan iemand komt kijken en zegt dat mijn wissels iets te dicht bij elkaar liggen of dat de jaren 70 helemaal hot zijn, (om maar iets te noemen) wil ik'm best aanhoren en zelfs graag kijken wat hij gemaakt heeft. Maar ik zit lekker in mijn vel met wat ik gekozen heb in de loop der jaren, en daar gaat het om!

Veel succes!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #10 Gepost op: 15 May 2007, 18:39:53 »
Citaat
dat mijn wissels iets te dicht bij elkaar liggen

Dus toch... ;D
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl