Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 21:34:40
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
phdirk
Vandaag
om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:19:28
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 20:43:00
roco maus 2
door
henk
Vandaag
om 20:31:33
Welke winkel voert deze merken?
door
haes
Vandaag
om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa
door
wob
Vandaag
om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail
door
jack is back
Vandaag
om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
Ronald69
Vandaag
om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
Huup
Vandaag
om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen. (gelezen 2996 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3532
Mcn NSR Groningen.
Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Gepost op:
24 July 2012, 20:34:40 »
Hoi,
Afgelopen dagen ben ik aan het brainstromen geweest over de 4 as tender van de 3700.
Ik ergerde mij behoorlijk aan het slepende geluid van de assen wanneer ze bijna geen asdruk
hebben en worden tegengehouden door de stroomafnemer.
(de 3 as tender kwam er ook nog even bij, kan ook wel compensatie gebruiken)
Ik heb diverse dingen geprobeerd, nieuwe slepers, extra gewicht etc etc maar niks had duidelijk
effect, dus dan maar harde maatregelen.
En nee, niet terug naar Artitec er mee, ik heb onderhand de garantie toch al geschonden
.
Compensatie, dat was het idee en zo heb ik het uitgevoerd in één 4 as tender om het dus te
proberen, dit was een paar uurtjes werk en een tripje naar m'n ouders om de freesbank van
vaders te gebruiken
Enfin, het resultaat mocht er zijn en dat is wel dat alle assen netjes meedraaien over het spoor.
Maar, de voorbereiding in foto's en dit is even kort, het uitelkaar halen van de tender is niet
het meest moeilijke, zorg er alleen wel voor dat je de correcte schroevendraaiers gebruikt.
Anders verniel je de kopjes van de schroeven, en dat maakt het knap lastig, het overkwam mij
ook al bijna. Ik heb nu 3 verschillende kruiskopschroevendraaiers stand-by.
De scheenplaten van de 4 as tender, met de frees van 2mm er bij welke ik afplak op de juiste diepte.
de beide middelste lager's worden straks 1 á 2 mm naar boven en onder uitgefreesd.
De tenderopbouw, voorzien van wat lood hier en daar zodat het binnenwerk er nog netjes inpast.
De onderzijde van de tender, de stroomafnemers zitten er nog op, deze worden eventueel nog aangepast.
De "veren" voor de assen liggen aan klaar en zijn uiteraard veel te groot maar zo makkelijk in te bouwen.
Later knip ik het overtollige er af. De "veren" worden op de printstrookjes gesoldeerd, deze heb ik er onder
gelijmd.
Voor de 3 as tender het zelfde verhaal, hier zijn de aslagers minder diep dus ook de frees anders
afgetaped en gemerkt. het proces wordt hier alleen gedaan bij de middelste as.
Ook hier is wel ruimte voor ietsje lood, de tender is niet al te zwaar dus kan ze het wel gebruiken.
De onderkant van de tender, één stukje print en de "veren" liggen ook hier al klaar.
Morgen ga ik even het één en ander frezen zodat ik weer verder kan met het project.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3532
Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Reactie #1 Gepost op:
26 July 2012, 17:20:28 »
Zo, gisteravond even het één en ander gefreesd en de scheenplaten zijn nu klaar om
geinstalleerd te worden, op één nabewerking na, het wegsnijden van het braampje rondom
het asgat.
Let wel, alles wat ik hier beschrijf is mijnsziens reden genoeg voor Artitec om te zeggen, dag
garantie dus bezint eer u begint! Ik neem ook geen verantwoordelijkheid wat dit betreft ik
laat alleen maar zien wat er mogelijk is. (net als Karst met de toplantaarn op de rookkast)
Beginnende met de 3 as tender:
Hier zijn de middelste 2 lagers uitgefreesd, let wel op met de diepte want te diep en je zit zomaar
door de scheenplaat heen! Van te voren de frees even passen en afplakken op de juiste diepte.
O.k. de openingen zijn niet geheel recht, ik kreeg later pas door dat het langssupport niet vast stond.
(uiteindelijk werk het allemaal gewoon
)
Alles even passen, en kijken of de middelste as zo vrij mogelijk kan bewegen.
Ook een goede tip, voor dat alles weer samengebouwd wordt is het geen gek idee de wielen
even goed te reinigen, ze zijn lichtelijk gezwart en dat wil er wel af met een railgum.
De veren welke de as geheel naar beneden gedrukt houden, ik heb het uiteinde aan de linkerzijde van
de soldeer verbinding al afgeknipt.
Om de veren goed op spanning te zetten werk het als volgt;
Plaats eerst de middelste as en de scheenplaten, dan heb je een goed begin om de veren op de
juiste plek te krijgen.
Vervolgens de veren op de correcte plek solderen en de uiteinden afknippen, dit is ook wel belangrijk i.v.m.
mogelijke kortsluiting door het contact met de stroomafnemers.
Daarna de scheenplaten en as weer verwijderen, de veren "omhoog" zetten zodat de as bij plaatsing
tegen de onderzijde van de asgat aandrukt, de druk hoeft niet overmatig te wezen.
Let wel, bij te veel druk komen de andere assen weer van de rails en draaien deze niet mee...
(een beetje extra lood in de tender is dan nooit weg, zoals ik al gedaan heb)
En nog eventjes verder frutten om de remmerij er weer onder te krijgen en al laatste de stroomafname welke ik
in eerste instantie had losgehaald om zo makkelijk te kunnen werken.
Let wel dat de polariteit van de stroomafname weer correct wordt teruggesoldeerd i.v.m. kortsluiting.
En dan de stekker van de loc er weer in, kapje op de tender en testen maar....
Alvorens de assen weer gesmeerd zijn, en een druppeltje smeer op de veren is ook niet verkeerd.
(ik heb overigens Roco vet in de lagers van de beweegbare as gedaan)
Zoals ze nu staat, mooi strak op de rails, geen probleem en het rolt allemaal even mooi.
Dan tillen we de tender even op aan de achterkant, en jawel de middelste as blijft netjes op de rails
En andersom.
De tender even een stukje opgetild en de middelste as blijft halsstarrig op het spoor,
De ombouw van de 3as tender is wat mij betreft geslaagd.
Vragen en opmerkingen zijn allemaal welkom, extra uitleg is geen probleem.
De 4as tender volgt z.s.m. deze is overigens al wel klaar
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Reactie #2 Gepost op:
26 July 2012, 20:09:30 »
Volg je ombouw met veel belangstelling.
Ik vraag mij af of het niet voldoende is om alleen dat freeswerk uit te voeren en de veren achterwege te laten.
Groet, Gerrit
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3532
Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Reactie #3 Gepost op:
26 July 2012, 20:24:15 »
Ik ben bang dat dan door het gebrek aan (lees; geen) asdruk de wielen toch
stil gaan staan, zeker omdat de sleepcontacten een bepaalde druk uitoefenen
(nodig hebben) om het contact goed te houden.
Dit gebeurt met een onverbouwde tender (4as) dus met de middelste 2 assen,
deze komen vaak los van het spoor of hebben maar heel miniem contact waardoor
ze stil gaan staan door de wrijving met de sleepcontacten.
Voor mij persoonlijk was het idee om de stroomafname te verbeteren en de
assen allemaal mee te laten draaien zodat ik niet op termijn alle assen kan wisselen
vanwege vlakke plekken die zeer zeker wel ontstaan.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3532
Mcn NSR Groningen.
Re:Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Reactie #4 Gepost op:
27 July 2012, 20:17:02 »
En vervolgens de 4 as tender;
De lager's in de scheenplaten uitgefreesd, zolang er binnen het "lager" wordt gefreeds is de kans klein
dat de frees er aan de andere kant doorheen komt, tevens is het "lager" een goede referentie.
Wederom, de langsslede zat niet vast vandaar de soms ietwat schuin gefreesde opening, 't werk wel
Het is even wat frutten maar ook dit past, met de originele stroomafnemers.
Alvorens ik de assen allemaal teruggeplaatst heb zijn de volgende stappen uitgevoerd;
Het inzetten van de middelste 2 assen en daarna de veren vastsolderen op de juiste plek.
Het afknippen van het overtollige materiaal.
Vervolgens de assen weer uitbouwen en de veren op "spanning" zetten zodat ze straks
bij de complete samenstelling de as naar beneden drukken.
De tender kan dan weer samengebouwd worden, als alles netjes wordt geinstalleerd dan moet
het remwerk er ook weer zonder problemen ingaan, dit is natuurlijk wel van belang.
Bij de bevestiging van de veren is goed te zien waarom ik voor printplaat heb gekozen, mocht
er toch een contact zijn tussen de veer en een sleper kan deze geen contact maken met het frame.
Nog even iets dichterbij uit een andere hoek, let ook dat ik wederom de wielen heb schoongemaakt.
Bij het schoonmaken kan het gebeuren dat de wielen spontaan draaien op de as, kijk dus voor het
terugzetten even of de afstand nog klopt mits je hebt gevoeld dat het wiel draaide ten opzichte van de as.
Nog één plaatje van de onderzijde met het remwerk weer op de plek, en de tender inmiddels weer
achter de loc.
Alle assen, strak op het spoor.
Kontje omhoog, en de beide middelste assen zakken netjes naar beneden om gewoon op het spoor
te blijven staan, no problemo
Andere kan op, precies het zelfde effect dat zit dus wel snor.
Even optillen dan maar, beide assen aan de uiteinden zijn nu los van het spoor en de
middelste 2 assen staan er nog strak op.
De 4 as tender is wat extra werk, maar is goed aan te passen maar het vereist echter wel een freesmachine
of een dergelijk apparaat waarin het werkstuk geklemd kan worden, dit geld uiteraard ook voor de 3 as tender.
Ik zou het persoonlijk niet uit de hand proberen vanwege de toleranties, ik bedoel dat ik het zelf iets scheef
uitgefreesd heb is geen probleem. Maar het moet geen overmaats gat worden waardoor de as alle kanten op kan.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re:Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Reactie #5 Gepost op:
27 July 2012, 20:23:31 »
Mooie methode RJ! Als ik eens tijd heb ga ik mijn 3700-en ook zo aanpakken denk ik.
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26777
Re:Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.
«
Reactie #6 Gepost op:
27 July 2012, 21:45:45 »
Is inderdaad een mooie methode om alle assen op de rails te houden.
Alleen is dit niet echt compensatie. Ik zou het liever noemen: gedeeltelijk afgeveerd.
De eerste en de laatste as zitten nog steeds star in het chassis.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Artitec 3700 tender's, compensatie inbouwen.