Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41

Auteur Topic: photoshopkundige gezocht  (gelezen 5723 keer)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
photoshopkundige gezocht
« Gepost op: 17 July 2012, 14:16:38 »
In mijn topic over de bouw van een SS 1006 heb ik een oproepje geplaatst voor een photoshopkundige. Omdat niet iedereen dat topic zal lezen, even een algemeen topicje aangemaakt:

De ketelbeplating van deze locs was van zogenaamd ´geblauwd staal´, iets dat vergelijkbaar is met een soort glimmend donkerblauw. Omdat er geen kleurenopnames van deze locs in Staatsspoordienst zijn, is het lastig deze kleur vast te stellen. Na overleg met Floris stelde hij voor revell Panzergrau te nemen en na het schilderen hier potloodslijpsel overheen te vegen voor het glimmende effect.

Nu bekeek ik afgelopen week een kleurenfoto uit 1975 van een loc uit deze serie, de C5317. Op deze foto is heel duidelijk een blauwe ketel te zien. Het blauw benadert de kleur blauw van de blauwe S3/6 van Roco.

Geen idee of het overkomt op jullie beeldschermen, maar dit is de foto:

En nu weet ik dus even niet zo goed meer wat ik moet doen. Enerzijds zal deze SS1006 er volgens mij briljant uit zien, met een lichtblauwe ketel als de S3/6, maar de vraag is hoe realistisch dat is.

Mijn vraag is nu of er een photoshopkundige aanwezig is die de volgende foto op twee manieren kan bewerken voor me:

De eerste manier is met een lichtblauwe ketel a la de blauwe S3/6 van Roco, tender/machinistenhuis/rookkast zwart.

De tweede manier is met een donkerblauwe, licht glanzende ketel (panzergrau revell 78).

Het hoeft echt niet supergedetailleerd, het gaat me om de indruk.

Alvast ontzettend veel dank voor de hulp!

Eelco

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
Re:photoshopkundige gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2012, 20:05:16 »
Beste Eelco,

De bovenste foto moet eigenlijk eerst even worden opgehaald, die is nogal verbleekt. Ik ben benieuwd wat voor blauw het dan wordt... Ik ben overigens niet-Photoshop-deskundig genoeg om je te kunnen helpen, helaas.

Groeten,
Peter

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2012, 20:37:57 »
Hallo Eelco,

Als je voor mij een voldoende grote foto hebt (van het bovenste exemplaar), dan wil ik voor jou wel eens beginnen met de witbalans weer eens recht te zetten. Dan weet je over welke kleur blauw je praat. (precies zoals Peter dat ook aangeeft.)

Je moet mij de foto wel in (zeer) hoge resolutie sturen, anders kan ik er alsnog niets mee.

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2012, 20:53:55 »
Hoi Joop,

De eerste foto heb ik (nog) niet in hoge resolutie. Op zich draait het ook niet specifiek om die foto. Waar het mij om draait is de zw/w foto. Die zou ik in twee versies willen hebben.

Eentje met tender/machinistenhuis/rookkast zwart en de ketel in deze kleur:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/S3_013.jpg

Daarnaast eentje met tender/machinistenhuis/rookkast zwart en de ketel in een glimmend donkerblauw. Als je echt een voorbeeld nodig hebt, dan wil ik dat wel zoeken.

Ik hoef ook geen briljante fotoshopbewerking te hebben, het gaat mij om de indruk van de twee verschillende ketelkleuren.

Eelco

Foto Joop

• Offline Offline
  • schwyzfreak
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2012, 21:12:29 »
Ha Eelco,

Een zwartwit foto naar kleur zetten...... dat is in dit geval een heeeeeeeeel tijdrovende bezigheid voor mij. :-\  Dus dat gaat hem niet worden.

Bij een kleurenfoto iets wijzigen gaat een heel stuk sneller. Die blauwe lok aanpassen is een heel stuk makkelijker, al kost het alsnog een groot deel van de avond.
En de witbalans corrigeren is met een klein half uurtje wel gepiept.

Groeten,

Joop
Mijn Roco, Trix, Rivarossi, Fleischmann, Piko, Lima en Liliput stuur ik aan met Selectrix (MTTM, D&H, Stärz, Müt, Rautenhaus) ;) (y)

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2012, 21:17:30 »
Even iets geprobeerd Weet niet of het hulpvol is:

Groeten Willem,

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2012, 23:17:30 »
Hoi Eelco, met heel veel mitsen en maren (wat is het roco-blauw b.v.? Ik zie vele versies op het net, allemaal verschillend door verschillende kleurbalansinstellingen van de camera, c.q. met verschillende kleurprofielen. Bovendien, wat blijft er van mijn monitorbeeld over op het net, en wat doet jouw browser daar weer mee? Turquoise-dillemma, remember?) heb ik toch twee plaatjes in elkaar geflanst, puur voor de beeldvorming:

Gevoelsmatig komt het donkerblauw beter op mij over, maar nogmaals, beide kleuren blauw onder alle voorbehoud  :)

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2012, 23:30:05 »
Ik vond hier een iets andere foto van de C5317. Maar dit lijkt zwart. Of dit is omdat hij gerestaureerd is? Ik weet het niet.

Nog een

Ja, als je gaat zoeken....

een andere

een mooie, beroete? C5305

Deze ben ik iets minder zeker van of wat ik zie als blauw of dat niet een verkleuring is
« Laatst bewerkt op: 18 July 2012, 00:39:36 door J J H S »
Jeroen

Gert1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2012, 23:45:40 »
Een vreselijk forum qua onderwerp in mijn optiek, maar in het tweede bericht wordt wel aardig uitgelegd wat het blauwen van staal inhoudt en wat de effecten zoal kunnen zijn: http://www.luchtbuks.net/index.php?showtopic=16590

Als je googled op 'geblauwd staal' kom je her en der ook wel wat foto's tegen van stalen voorwerpen die zo behandeld zijn.
Wat ik er uit opmaak is dat het doorgaans een diepblauw, naar zwart neigend effect heeft.

mvg,
Gert

arentjan

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2012, 23:51:57 »
De Ned. wiki over dit onderwerp bestaat niet (meer). De engelse wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Bluing_%28steel%29
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 July 2012, 00:43:16 »
Even op de filosofische tour.
Het beschrijven van kleuren is vaak zeer subjectief. We zullen het er allen over eens zijn dat de zon geel is, gras groen en de hemel blauw. Maar taal schiet snel tekort. Wat is de kleur van pakweg een tube Bison kit? Sommigen zullen zeggen blauw, anderen groen en weer anderen blauwgroen of turkooise. Als ik nu zo rondkijk is mijn behang ook zeer subjectief te beschrijven. Is het nu geelwit, gebroken wit, lichtgeel, lichtbruin of domweg wit?
En dit is alleen maar de taal die we gebruiken. Onze ogen en hersens kunnen ons voor de gek houden naar gelang de de manier waarop het licht valt. Is er schaduw? Is er weerkaatsing? We zullen dezelfde kleur anders beoordelen en beschrijven. Fototoestellen en beeldschermen zijn ook weer extra hindernissen die de kleur weer anders laten lijken.
Een echt objectieve manier om kleur te beoordelen is de golflengte. De golflengte is de definitie van kleur, dus als je een kleur beschrijft door de golflengte te geven zal de kleur altijd hetzelfde zijn. Echter, het is weining practisch. Althans, ik heb geen golflengtemeter bij me op het moment.
Wat wel soelaas kan bieden is een kleurenstaal. Je kan boeken vol schrijven over de manieren waarop je golflengte kan categorizeren naar een voor de mens logische kleurstaal. Een goede kleurenstaal is in ieder geval in 3D opgebouwd. Elke pagina van de staal heeft een rijen en kolommen (2D) en de verschillende pagina's zijn de derde dimensie. De 3 dimensies zijn (in het Engels) hue, lightness en saturation. Hue is de kleur (geel, rood, blauw, of een mengsel van deze 3). Lightness is met hoeveel 'wit' of 'zwart' de kleur is gemengd. Saturation is hoe fel de kleur is.
Als er gaatjes in de kleurenstaal zitten kan je de staal op de te meten kleur leggen. Nu is vrij nauwkeurig de kleur te beoordelen. Als iemand anders nu exact dezelfde kleurenstaal heeft kan je de kleur ergens anders mengen. Er kunnen op deze manier toch nog op drie manieren fouten insluipen. Je kan de kleur niet goed beoordelen, de kleurstalen zijn niet exact hetzelfde (vervaging door de zon, drukfout bij de druk etc) en bij het mengen kan er een foutje insluipen. Maar deze fouten zijn slechts klein ten opzichte van de alternatieven, een subjectieve beschrijving of een foto (op een beeldscherm) waarbij veel meer vertekening komt kijken.

Meer praktisch:
Treinen rijden buiten, zeker op Java is de zon fel en zullen de locs snel verkleuren. Kijk maar eens naar het DDM, het 'geel' lijkt op veel plekken snel wit te worden, zeker als je het vergelijkt met de herstelde 'postzegels'. Wij spreken ook vaak van 'NS geel', maar VIRM heeft toch een net andere kleur dan ICMm. Zoek de loc op Java op en neem een kleurstaal mee, maar de loc zal gebleekt zijn door de zon. Een kleurenfoto van die tijd zal ook verbleekt zijn. Het beste lijkt me om iets van geblauwd staal te zoeken en daarop je kleur te bazeren.
Spelen met photoshop is leuk, maar waarop baseer je hoeveel je de kleuren aanpast? Dit is ook maar gevoel en of het een mooie kleur is of dat het er aannemelijk uitziet. Zeker niet objectief.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2012, 00:45:32 door Martijnstein »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #11 Gepost op: 18 July 2012, 08:05:24 »

Carlo, helemaal geweldig, dit is exact wat ik bedoelde! Ben het met je eens dat de donkere versie beter over komt idd.

Eelco

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #12 Gepost op: 18 July 2012, 08:13:16 »
Ik vond hier een iets andere foto van de C5317. Maar dit lijkt zwart. Of dit is omdat hij gerestaureerd is? Ik weet het niet.

Dat is in Taman Mini, een openluchtmuseum in Jakarta met een enorme spoorwegcollectie. De loc is hier flink onder de zwarte verf geklodderd.

een andere

Goh, ik ken die website van voor tot achter, maar deze opname is nieuw voor me! Ook hier lijkt wat blauw op de ketel te zien te zijn.

Deze ben ik iets minder zeker van of wat ik zie als blauw of dat niet een verkleuring is

Dat is een D52 en geen C53. De serie D52 zijn 1D1 locomotieven van na WO II.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #13 Gepost op: 18 July 2012, 08:21:28 »
Hoi Martijn,

Bedankt voor je filosofische bespiegelingen. Om even in te haken op dit deel:

Meer praktisch:
Treinen rijden buiten, zeker op Java is de zon fel en zullen de locs snel verkleuren. Kijk maar eens naar het DDM, het 'geel' lijkt op veel plekken snel wit te worden, zeker als je het vergelijkt met de herstelde 'postzegels'. Wij spreken ook vaak van 'NS geel', maar VIRM heeft toch een net andere kleur dan ICMm. Zoek de loc op Java op en neem een kleurstaal mee, maar de loc zal gebleekt zijn door de zon. Een kleurenfoto van die tijd zal ook verbleekt zijn. Het beste lijkt me om iets van geblauwd staal te zoeken en daarop je kleur te bazeren.
Spelen met photoshop is leuk, maar waarop baseer je hoeveel je de kleuren aanpast? Dit is ook maar gevoel en of het een mooie kleur is of dat het er aannemelijk uitziet. Zeker niet objectief.

Hier ben ik het uiteraard mee eens. Als het om verf op de ketel was gegaan, had er misschien op deze of gene wijze een redelijke benadering kunnen ontstaan van wat de oorspronkelijke kleur was. Maar geblauwd staal is ongeverfd en kent de blauwe kleur door de behandeling van het staal. De kleuren verschillen per lichtinval, poestbeurt met olie door het werkplaatspersoneel, productie in de fabriek, etc. Dat leidt allemaal tot verschillende mogelijke tinten. Mijn doel van de fotoshop vraag was zuiver om voor mij een beeld te schetsen van de twee mogelijkheden die ik als kleur voor de ketel in mijn hoofd heb.

De fotobewerkingen van Carlo hebben in dat opzicht zeker geholpen. De lichtblauwe kleur is leuk maar in mijn ogen niet realistisch, de donkerblauwe kleur, ook op basis van de 'fijne' site die Gert doorlinkte, lijkt me uiteindelijk kloppender.

@iedereen: ontzettend bedankt voor het meedenken en meehelpen de kleur te bepalen  (y)

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 July 2012, 11:00:05 »
Je hebt absoluut gelijk dat geblauwd staal niet zal verkleuren zoals een lak dat doet, en dat de kleur zeer afhankelijk is van onderhoud, productie ed. De donkere kleur blauw van de plaatjes die Carlo heeft gemaakt lijkt inderdaad veel realistischer. Het lijkt veel meer op de plaatjes van geblauwd staal die ik heb gevonden op het net. Overigens zijn er ook uitvoeringen van de Roco S 3/6 die donkerder zijn, zoals de Märklin S 3/6.
Volgens deze site ligt de kleur van geblauwd staal ook aan de temperatuur tot waaraan het staal verhit is, zoals jij ook al tussen neus en lippen hebt gemeld. Volgens mijn bescheiden mening lijken de kleuren van de foto's van deze loc meer op het "lichtblauw" en "blauwgrijs" op deze website, dat zijn wat "grauwere", minder felle kleuren dan de gephotoshopte plaatjes. Dus zeker niet het felle lichtblauw van de Roco S3/6, maar een wat grauwere kleur blauw. Maar dat kan dus ook puur gezichtsbedrog zijn. Overigens zal het opstapelen van roet en vuil de ketel ook grauwer maken natuurlijk. ::)
Nog één overpeinzing. Bij plaatjes van geblauwd staal zie je vaak dat de kleur niet helemaal mooi egaal is zoals een lak dat is. Zou je dat in model na kunnen bootsen door bijvoorbeeld een 2e en 3e laag verf met een ietsje lichtere kleur te spuiten?
Overigens een leuk project, ik ben benieuwd naar het resultaat van deze Nederlandse Pacific.