Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
20 October 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz  (gelezen 3546 keer)


Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #1 Gepost op: 17 July 2012, 08:49:16 »
Ik krijg een deja-vu. Ongeveer 50 jaar geleden waren de toenmalige busmaatschappijen/streekvervoerders ook al "volle dochtermaatschappijen" van de NS.

Bas

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #2 Gepost op: 17 July 2012, 09:58:45 »
Nou.. we zien het wel weer... ::)
Zolang ze me maar naar school brengen 's winters heb ik er geen problemen mee hoe de bus heet.
Waarschijnlijk veranderd er gewoon niets.

gr. Viktor

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #3 Gepost op: 17 July 2012, 10:21:59 »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #4 Gepost op: 17 July 2012, 10:28:18 »
Ik zie wat je bedoelt inderdaad...

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #5 Gepost op: 17 July 2012, 11:27:40 »
Misschien ben ik deze dagen een beetje overgevoelig voor voetnoten e.d., maar ik zie bij het artikel op Vredebregt.com totaal geen bronvermelding staan. Zelfs al zou je het uit 'betrouwbare anonieme bronnen van binnen het bedrijf' hebben, dan kun je dat als zodanig vermelden. Nu lijkt het vooral knip- en plakwerk (lees: grijp- en jatwerk) met wat eigen standpunten als dressing eroverheen. Rest van de website maakt overigens ook bepaald geen verzorgde indruk.

Dat stukje verdient niet de jaarprijs voor de journalistiek. ;D

Groeten, Geoffrey


Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2012, 12:04:55 »
Zo bijzonder is het op zich niet, je zou eens moeten weten waar de ns allemaal in participeert. Sterker nog, het meest winstgevende onderdeel van de ns in nederland is niet ns reizigers zoals er vaak gedacht wordt, maar servex, onderdeel van ns vastgoed. Ns reizigers staat op een 2e plaats. Daarnaast is ns bijvoorbeeld ook grootaandeelhouder van bijvoorbeeld British rail en hebben ze nog veel meer andere takken van sport waar geld uit gegenereerd wordt. Dat qbuzz daar nu bij gaat horen verbaasd mij niet...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2012, 12:54:42 »
Servers is geen overdeel van NS Vastgoed. Beide bestaan formeel zelfs niet eens meer. Servex is opgegaan in NS Retail. NS Vastgoed is samen met NS Stations opgegaan in NS Poort.

Verder scoort qua winst NS Retail helemaal niet beter dan NS Reizigers. In 2010 was voor (toen nog) Servex de winst 28 miljoen, terwijl in dat jaar NS Reizigers een winst had van 149 miljoen. De enige die beter scoort dan NS Reizigers is NS Poort. En de vraag is hoe lang nog, want in vastgoed begint er ook de klad in te komen.
Groetjes,
Emiel

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2012, 22:49:17 »
Goed te lezen dat er een Nederlands bedrijf eindelijk weer eens voor groei gaat, en direct de confrontatie met andere overheidsbedrijven aangaat.     (y)

Ik ben er tegen als NS in de toekomst per bus de concurrentie aangaat met de trein, maar waar de grens precies moet liggen is iets waar ik over na moet denken.   :P

Volgens mijn geheugen   8)   was DB erg goed in het vervangen van slecht renderende spoorlijnen  door bussen.

Groeten, Alexander

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #9 Gepost op: 18 July 2012, 11:05:57 »
Waarom zou NS dat niet mogen, maar ieder willekeurig ander bedrijf wel? Busvervoer in Nederland gaat uitsluitend op consessie. En wie de consessie binnenhaald, is de vervoerder.
Groetjes,
Emiel

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #10 Gepost op: 18 July 2012, 11:56:56 »
Dit blijft een vaag verhaal. De enige bronvermelding is die ene site. Op Wikipedia is het artikel over Qbuzz aangepast, met dezelfde site als bron en 'Telegraaf 12 juli'. Maar op de site van de Telegraaf is er niets over te vinden. Ook andere nieuwsbronnen vermelden niets over deze vermeende overname.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #11 Gepost op: 18 July 2012, 12:03:57 »
Goed te lezen dat er een Nederlands bedrijf eindelijk weer eens voor groei gaat, en direct de confrontatie met andere overheidsbedrijven aangaat.     (y)

Ik ben er tegen als NS in de toekomst per bus de concurrentie aangaat met de trein, maar waar de grens precies moet liggen is iets waar ik over na moet denken.   :P

Volgens mijn geheugen   8)   was DB erg goed in het vervangen van slecht renderende spoorlijnen  door bussen.

Groeten, Alexander


De "Visgraat" exploitatie van het net in de Achterhoek door Syntus toonde aan dat je tot een prima exploitatie kunt komen als trein en bus in één hand zijn, dus die vlieger gaat niet op.
De problemen van de lijnen naar Winterswijk verknalden het succes hiervan echter.

Echter: zo als al zo vaak betoogd: het zijn van (meerderheids)aandeelhouder wil helemaal niet zeggen dat je de dagelijkse exploitatie kunt beinvloeden. En de keus "bus of trein" is aan de concessieverlener zoals Emiel al schrijft.

Dirk

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #12 Gepost op: 18 July 2012, 12:24:10 »
@ Peter: ik heb even gezocht in een krantendatabase en het artikel blijkt inderdaad op 12 juli op pagina 25 onder de sectie 'Financiën' te hebben gestaan. Bij deze blijkt de Telegraaf vooralsnog de enige bron te zijn van dit nieuws.

Overigens blijkt de maker van de andere site (Vredebregt.com) de tekst van het artikel van de Telegraaf letterlijk te hebben overgenomen op z'n eigen site. Hiermee is mijn eerdere aanname onjuist dat de maker van de site eigen standpunten aan het artikel zou hebben toegevoegd, maar is mijn vermoeden van knip- en plakwerk wel terecht. De maker van de site noemt in het geheel geen bronvermelding, dus ook niet dat hij het artikel van de Telegraaf heeft gekopieerd. Niet bepaald netjes.

Groeten, Geoffrey


Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11723
    • Mijn fotoarchief
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #13 Gepost op: 18 July 2012, 12:33:22 »
Internet en bronvermelding... Met de opkomst van de eerste wordt het tweede van steeds minder belang geacht...

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:De Nederlandse Spoorwegen (NS) kopen busbedrijf Qbuzz
« Reactie #14 Gepost op: 18 July 2012, 13:34:26 »
@Geoffrey: het verklaart wel meteen waarom het een tendentieus artikel is. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40