Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 16:26:33
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 16:26:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:26:03
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46

Auteur Topic: N-spoor baanplan, Peter gaat 't weer proberen...  (gelezen 6115 keer)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
Re:N-spoor baanplan, Peter gaat 't weer proberen...
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2012, 21:52:43 »
Wat mij betreft is een boogstraal van minimaal 35 centimeter wenselijk, liever meer. Ik denk dus niet dat het past, maar misschien ziet iemand nog andere mogelijkheden :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #16 Gepost op: 17 July 2012, 12:00:46 »
Peter,

Allereerst een leuk en klein sporenplan (ik wou dat ik zoveel fantasie had). Het wordt de komende 20 jaar inderdaad ruimte en tijd inleveren (iets met opgroeiende kinderen). Terug naar de vraag.
Boogstraal van 30 cm is in N ruim voldoende. Gaan wagens goed door (getrokken en geduwd).
Even wat opmerkingen:
- Schaduwstation: Verwissel de engelsman en het 2e wissel van plaats. Kunnen 3 van de 4 sporen gebruik maken van de keerlus.
- Station: Engelsman in de hoofdbaan is eigenlijk niet toegestaan. Het feit dat je hier vrij dicht bij het emplacement zit maakt een boel goed. Kun je de combi engelsman en wissel niet vervangen door een combi wissel en drieweg wissel (peco heeft die sinds dit jaar).

Vraagje: Wat is het doel/nut van het omloop spoortje links?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Deka

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 17 July 2012, 14:09:22 »
Peter,
Is het volgende idee bij het schaduwstation uitvoerbaar? De "inrijdwisselstraat" loopt nu van noodwest naar zuidoost. Verander dat van zuidwest naar noordoost. Laat de treinen binnenkomen ter hoogte van het onderste opstelspoor, via een Engelsman, waar je ook de keerlus op laat aansluiten. Daardoor kan je op alle sporen binnenkomen, en vanaf elk spoor een trein via de keerlus laten keren. 't Zal wel een kwestie van ruimte zijn, vrees ik, maar niet geschoten is altijd mis. :)

obb70

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 17 July 2012, 17:19:35 »
In de 1:1 situatie wordt het gebruik van een engelsman in de hoofdbaan ontraden door ProRail. De reden is dat een engelsman bij een afgebogen rijweg tot grote snelheidsbeperking leid, max 80 km/h bij de grootste boogstraal. Dus op emplacementen  ::) zoals hier -  :P waar de snelheid lager is dan 80 km/h kan een engelsman vrijelijk toegepast worden.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #19 Gepost op: 17 July 2012, 17:21:08 »
Idd. Op het station van Utrecht sterft het van die dingen.
Grt, Wim

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #20 Gepost op: 17 July 2012, 17:46:28 »
Dank voor alle feedback! (y)

Ik heb in het schaduwstation de Engelsman verhuisd, ik krijg nu alleen de lus niet meer zonder rode waarschuwingen in AnyRail. Ik vermoed dat het in realiteit allemaal wel zal passen, maar ik houd nog een slag om de arm:

Verder heb ik de optie geprobeerd met een drieweg wissel en een gewoon wissel, maar ik ben niet enthousiast. Vanwege de hoek loop ik namelijk tegen 2 (grote) problemen aan:
1) De driewegwissel buigt uiteraard enigszins naar links, dat moet ik weer corrigeren om de rest van het emplacement te kunnen laten liggen en dat geeft een bijzonder onrustig spoorverloop;
2) Door ditzelfde euvel ben ik gedwongen om een links wissel als inrijder neer te leggen wat er voor zorgt dat een trein te allen tijde afbuigend het emplacement oprijdt. Dat is ook onrustig en bovendien voor reizigersvervoer onwenselijk.

De optie van Dick ga ik nog even bestuderen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #21 Gepost op: 17 July 2012, 18:12:55 »
@Gerard:
Vraagje: Wat is het doel/nut van het omloop spoortje links?
Het heeft 2 doelen: enerzijds opstellen van loks die getrokken treinen (goederen en reizigers) weer mee kunnen nemen nadat de binnenkomende trekkende lok is opgesloten op 1 van de kopsporen en anderzijds voor het keren van treinstellen die op de perronsporen zijn binnengekomen zodat ze richting opstelterrein kunnen (een beetje à la Den Helder).

@Dick: ik heb even over je idee nagedacht. Als ik het goed begrijp dan betekent het dat de keerlus het binnenkomende spoor ergens moet kruisen, ik vrees dit qua hoogteverschil niet haalbaar is.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2012, 19:13:53 »
Na een mail van Dick begrijp ik wat hij bedoelt:

Ik kan nu zelfs nog overwegen om er een halve Engelsman van te maken (met afbuiging aan de bovenzijde uiteraard). Dat heeft maar 1 eenvoudige reden: die heb ik nog liggen. Als ik 'm als hele handhaaf, dan moet ik er 1 bijkopen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #23 Gepost op: 17 July 2012, 20:10:32 »
Nadeel is dan wel dat als je het onderste opstelspoor binnenrijdt, je daarna de keerlus ingaat en op het bovenste opstelspoor terecht komt voordat je weer het schaduwstation uit kunt rijden.
Grt, Wim

Deka

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 17 July 2012, 20:23:45 »
Oké Peter, zo bedoelde ik het. Als je nu de halve Engelsman nog vertikaal spiegelt. zou je het onderste opstelspoor als aankomstspoor kunnen gebruiken, daarna standaard elke trein (ook de treinstellen) door de keerlus laten gaan, en op één van de drie bovenste sporen opstellen om weer te vertrekken. En natuurlijk niet vergeten om een klein stukje recht spoor te leggen tussen het meest-linkse wissel en de halve Engelsman.

jakop

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 17 July 2012, 20:55:13 »
Hmmm....ter plaatse van de engelsman dubbelsporig maken?
Dan kan er één uitrijden èn een andere de keerlus in
Mwhaa...zo druk zal het ook niet worden daar beneden.

Verkeer tegelijk dan. Er kunnen nog meer sporen naast naar onderen toe voor afwisselender verkeer naar boven toe  ;)

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #26 Gepost op: 17 July 2012, 21:28:49 »
Nadeel is dan wel dat als je het onderste opstelspoor binnenrijdt, je daarna de keerlus ingaat en op het bovenste opstelspoor terecht komt voordat je weer het schaduwstation uit kunt rijden.
Klopt, als je van het onderste spoor de keerlus in rijdt moet je op 1 van de 3 andere sporen weer terug komen. Da's niet zo'n bezwaar.

Oké Peter, zo bedoelde ik het. Als je nu de halve Engelsman nog vertikaal spiegelt. zou je het onderste opstelspoor als aankomstspoor kunnen gebruiken, daarna standaard elke trein (ook de treinstellen) door de keerlus laten gaan, en op één van de drie bovenste sporen opstellen om weer te vertrekken. En natuurlijk niet vergeten om een klein stukje recht spoor te leggen tussen het meest-linkse wissel en de halve Engelsman.
Dat gaat niet, want je kan van de 3 bovenste sporen nooit meer uitrijden.

Hmmm....ter plaatse van de engelsman dubbelsporig maken?
Dan kan er één uitrijden èn een andere de keerlus in
Mwhaa...zo druk zal het ook niet worden daar beneden.

Verkeer tegelijk dan. Er kunnen nog meer sporen naast naar onderen toe voor afwisselender verkeer naar boven toe  ;)
Mwah. Ik heb bewust gekozen voor enkelspoor omdat het inderdaad toch niet druk gaat worden. Ik heb geen ruimte voor 4 of meer perronsporen, dus mijn station rechtvaardigt voor mijn idee geen dubbelspoor :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

obb70

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 18 July 2012, 09:42:26 »
Waarom gewoon  niet de hele keerlus skippen en locwissel doen in schaduwstation zoals in het bovenstation? Scheelt veel gedoe met ondergrondse keerlus en je hebt niet het probleem dat je personentrein gekeerd - dus ook in compositie - terugkomt, irl is er vaak een vaste samenstelling van 1e, 2e en bagagerijtuigen bijv, ik had het zo vroeger en ging prima.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #28 Gepost op: 18 July 2012, 10:11:23 »
Omdat ik voor een groot deel geautomatiseerd wil gaan rijden en alleen handmatig wil rangeren in het station zelf. Een lokwissel is qua automatisering volgens mij een flink stuk foutgevoeliger dan langzaam achteruit door een keerlus.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

obb70

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 18 July 2012, 11:05:47 »
automatiseren van zo n locwissel lijkt me idd lastig, ik deed alles handmatig.Automatisch zo door de keerlus lijkt me trouwens ook een uitdaging...