Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm  (gelezen 85625 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #240 Gepost op: 05 november 2016, 15:26:07 »
Laurent,

Jouw interpretatie kan ik volgen en ik moet toegeven, daar had ik nog niet aan gedacht.

Nog even een plaatje van de kruiswissel:





Links en rechts drie puntstukken, waarvan telkens de middelste van kunstof is. In het midden twee metalen kruisstukken.

Bij nader inzien denk ik niet dat het de bedoeling is dat er bij de kunststof puntstukken in dit geval over de flenzen gereden moet worden. Let op de op de "bodem" van de groef bloot liggende metalen stripjes voor de electrische doorverbinding (uiteraard alleen bij de kuntstof puntstukken). Als de flenzen deze stripjes zouden raken, zou dat kortsluiting veroorzaken.

Bovendien komt het mij voor dat flenzen eerder slijtage van het kuntstof veroorzaken dan de wielbanden. Hoewel ik zelfs dát niet zeker weet gelet op de opmerking van Martijn (Rondje_H0), hierboven onder reactie #197.

Hoe meer ik mij er in verdiep, hoe ingewikkelder het lijkt te worden. Ik had zélf al geconstateerd dat het "wipprobleem" (Aufkletteren; in het Duits klinkt het nóg dramatischer) door meerdere samenhangende oorzaken kan ontstaan en derhalve niet simpel is op te lossen. Dirkjan (Falkenberg) in een ander draadje zei er dit over en ik citeer:

"En daarnaast kun je een probleem dat van meerdere factoren afhankelijk is niet oplossen door slechts een deelprobleem op te lossen".

Ik ga nu vrezen dat hetzelfde ook geldt voor het "dipprobleem" van de DCO van Walters. Het is boeiende materie waar ik absoluut meer van wil weten, maar een oplossing lijkt verder weg dan ooit.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #241 Gepost op: 14 november 2016, 16:00:28 »
Hoewel de DCO van Walthers/Shinohara in beginsel is ontworpen als een "plug and play" product, was mij al opgevallen dat dit afhankelijk is van het materieel waarmee deze kruiswissel wordt bereden. Bijvoorbeeld een V 200.1 van Roco komt zowel op de kruisstukken stil te staan, als op de puntstukken. Dus zélfs rechtdoor lukt alleen bij hogere snelheden. Geen enkele lok die ik bij het testen heb gebrobeerd kwam er overigens zonder stilvallen over heen. Dit zal anders zijn bij een "Big boy", of meervoudig gekoppelde diesellokomotieven.

Op Amerikaanse fora, zoals bijvoorbeeld hier, wordt niet alleen melding gemaakt van het al of niet bestaan van de noodzaak om tot puntstukpolarisatie over te gaan, maar ook dat de kruiswissel in voorkomende gevallen een bron van ontsporingen is.

Het is niet dat ik er tegenop zie om de soldeerbout ter hand te nemen - dat moet ik tenslotte ook met de wissels van Tillig Elite -, voor mij is het risico van voortdurende ergernis over de teleurstellende mechanische rijeigenschappen van doorslaggevend belang. Kortom; ik zie ervan af om deze kruiswissel te gebruiken. Jammer van de aankoop, maar het was de moeite van het proberen waard.

Het mijns inziens belangrijke voordeel van de geringe h.o.h. afstand van 50 mm zal op een andere manier moeten worden bereikt en dat betekent een herziening van het baanplan. In post #223 toonde ik al een eerste aanzet daartoe. De kruiswissels werden vervangen door enkelvoudige overlopen. Ik maakte alleen de domme fout door ze verkeerd om in te tekenen, waardoor vanaf het nevenspoor (linksonder) het rechter gedeelte van het emplacement niet meer zonder allerlei schaarbewegingen te bereiken was. Inmiddels heb ik dat hersteld.





De wisselstraat wordt uiteraard langer, maar gelukkig heb ik die ruimte in het ontwerp. Helemaal gelijkwaardig is deze oplossing niet, want het aantal mogelijke rijwegen is minder. Zo kan vanaf het binnenkomende hoofdspoor (donkerblauw) het derde spoor links bovenin niet meer opgereden worden. Dit is evenwel geen bezwaar, omdat dit spoor louter bestemd is voor pendeltreinen vanaf/naar het nevenspoor. Ook kan een vertrekkende trein vanaf dit spoor nog steeds zonder rangeerbewegingen het hoofdspoor op rijden. Waarom ik dit destijds van belang vond, wil mij nu even niet te binnen schieten. Ik zal daar toen ongetwijfeld een goede reden voor gehad hebben ;).


Peter






 

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #242 Gepost op: 18 november 2016, 19:45:39 »
Ook de roco 4561 was zogezegd een plug&play product. Niet zo sophisticated als een shinohara (wisselhoek van 15 graden, totale lengte 46 cm, hoh 57 mm), maar wel met geïsoleerde puntstukken en met geïsoleerde kruisstukken waardoor je (als je digitaal rijdt) een frog juicer zou kunnen gebruiken; maar waarom zou je dat analoog willen, want 3 simpele schakelaars of relais doen het zelfde met weinig moeite.

Ik hoor niemand erover over dat er ontsporingen kunnen optreden. Dat je e.e.a. moet polariseren, lijkt me evident. Vandaar de soldeeroogjes die af fabriek al aan de stukjes zitten. Hij is er geheel op voorbereid.

De meeste discussies over deze roco 4561 gaan over de vraag wat je digitaal moet doen om hem aan de praat te krijgen, want analoog zijn er kennelijk minder problemen in het gebruik.
Over het polariseren ervan zijn juist hier, op beneluxspoor.net, veel zinvolle draadjes te vinden.



Ik heb vaak verlekkerd gekeken naar Shinohara #6; vooral omdat ik er eentje kon kopen. Die stond ruim een jaar voor minder dan € 40,- te koop; aan de straatstenen nog niet te slijten, meneer.
Maar waarom? Monday Mornin', lijkt me een redelijke verklaring. RP25 ook. Want daar is hij, volgens mij, niet voor ontworpen.

Veel succes met je mooie strakke, slanke wisselstraten, zonder deze shinohara.
Zelfbouw is soms beter.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2016, 19:51:36 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #243 Gepost op: 19 november 2016, 00:56:03 »
Tsjonge,...in een ander draadje maakte ik zojuist weer eens een flinke uitglijder over die puntstukken. Ik moet nog even wennen aan al dat gepolariseer.

Jan Willem,

Nooit geweten dat Roco ooit een kruiswissel in het programma heeft gehad. Ik heb het geval snel opgezocht. Ik neem aan dat je deze bedoelt:



Roco 4561

Mooi is anders. Zelfs al zou ik het ding nog ergens tweedehands op de kop kunnen tikken, ga ik hier geen moeite voor doen. Het is bovendien geen code 83 als ik het goed zie. Hieronder ter vergelijking nogmaals die van Walthers/Shinohara:





Veel slankere aftakkingen, geen in het oog springende scharnierpunten, met een totale lengte van 48,5 cm en een h.o.h. van slechts 50 mm.

Het stond voor mij al vast dat ik zou moeten overgaan tot het polariseren van de punt- en kruisstukken. Mijn eigen testresultaten bevestigden dit, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Anders dan de Roco 4561, zitten er aan de DCO van Walthers geen soldeeroogjes of lipjes, maar dat maakte voor mij niet zoveel uit.

Wat wél uitmaakte was dat ik tijdens het uitzoeken hoe ik dit moest aanpakken op derailment issues stuitte. Gelet op mijn ervaringen met het heftige wippen en dippen van de wielen, vond ik dat niet geheel verbazingwekkend. Natuurlijk heeft niet iedereen er last van. Het zal onder meer afhangen van zaken als de nauwkeurigheid van het installeren en het materieel waarmee gereden wordt. Overigens lijkt het er niet op dat het te maken heeft met het gebruik van RP25 wielen, maar daar heb ik mij verder niet in verdiept omdat ik louter NEM wielen heb (of wat daar voor door moet gaan  >:().

Blij te lezen dat jij waardering hebt voor het gewijzigde ontwerp van de wisselstraat.

Ondertussen houd ik mij aanbevolen voor nadere kritiek & commentaar.


Peter

« Laatst bewerkt op: 19 november 2016, 01:47:45 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #244 Gepost op: 19 november 2016, 01:54:23 »
Ik kan maar 1 ding roepen,ga nou is bouwen man.
Anders is je materieel straks over de houdbaarheids datum nog voor het ook maar 1x is uitgelegd en bereden  :-X
je zou r onderhand een punt(hoofd) euh stuk van krijgen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #245 Gepost op: 19 november 2016, 01:58:52 »
Ha Floris,

Er wordt wel degelijk gewerkt aan de bouw ! Komend weekend hoop ik in het bouwdraadje weer wat foto's te plaatsen. Vorige keer lukte dat niet  :P.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #246 Gepost op: 19 november 2016, 02:20:02 »
Daarnaast heb ik mijn handen vol aan het opvolgen van weer één van je gewaardeerde suggesties  ;D.

Zie hieronder:





Ik heb uiteindelijk toch jouw idee opgevolgd om een gewone wissel op te nemen in het spoor voor de goederenoverslag  ;). Het werd anders te omslachtig met het rangeerwerk. Wél heb ik ervoor gezorgd dat deze wissel niet voor de loods ligt in verband met het straatspoor aldaar.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #247 Gepost op: 19 november 2016, 12:54:52 »
Aan de hulp/de tips kan t dus niet liggen  ;D ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #248 Gepost op: 22 november 2016, 00:23:30 »
Ha, ha,...zit ik mij daar al enige tijd af te vragen wie of wat die "t" nu is, waar jij het over hebt. Dom van mij. Jij bent natuurlijk de enige in 't land, die geen apostrof op zijn toetsenbord heeft !  ;D


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #249 Gepost op: 23 november 2016, 13:21:03 »
Ik heb een budget versie toetsenbord i.d.d.  ;D
(of is t nou luiheid om uit te zoeken hoe dat werkt en het dan ook stelselmatig te moeten gaan toepassen :P )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #250 Gepost op: 23 november 2016, 23:11:26 »
Televisieseries als Peyton Place, Dynasty en Dallas hebben in ieder geval één ding gemeen en dat is een zekere mate van langdradigheid. Welnu,....iets dergelijks heb ik ook in gedachten voor dit draadje.

Dus ik ga weer rustig verder met het project "Wissen van Wissels & Rails".

Bahnbetriebswerke versie 4.3




Meerdere zaken zinden mij niet, derhalve,....


Bahnbetriebswerke versie 4.4:



Twee wissels minder en een vloeiender verloop van het toegangsspoor. Bovendien - en het belang daarvan mag men niet onderschatten - een veel langer spoor voor de aanvoer van kolen. Wat mij betreft een verbetering ten opzichte van de vorige versie. Het kost een aanvoerspoor zand, annex afvoerspoor slakken, annex tweede omrijspoor. Dit  spoor was zinledig geworden toen ik mij realiseerde dat de "Großbekohlungskran" het zanddepot aldaar niet kon bereiken en om die reden was dat (de zandopslag) al naar een wél bereikbaar spoor verplaatst. Het aldus obsoleet geworden spoor aan de uiterst rechts gelegen zijde van het Bw is nu geschrapt.  Verder heb ik afgezien van een separaat opstelspoor voor de kraanwagen/ongevallentrein. Dit Bw is niet groot genoeg om de luxe te hebben van de permanente beschikbaarheid van een dergelijke trein. Die is hiermee dus rücksichtlos verbannen naar het schaduwstation. Als projectmanager moet je soms hard durven zijn.


Peter
« Laatst bewerkt op: 24 november 2016, 02:05:07 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #251 Gepost op: 24 november 2016, 15:52:55 »
Ik zou wissels 2 en 3 aan de rechterzijde (van spoor 2,vanaf links geteld) gelijk tegen je 1ste wissel aanleggen.
De ruimte voor de sporen ansich ben je toch al "kwijt",maar door die wissels op te schuiven,worden je sporen die ik hier maar 5 en 6 noem(geteld van links) wel een stukje langer.
Zou je de nu laatste versie tekening groter kunnen maken en showen wat waar komt te staan,doordat het zo klein is,is niet te zien welke sporen welke functies/panden krijgen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #252 Gepost op: 24 november 2016, 20:41:15 »
Ik zal beginnen met het voldoen aan het verzoek om een uitvergroot plaatje.





De bovenste wissels zijn nu niet meer in beeld, maar het gaat er  hier even om dat de functies van de verschillende sporen duidelijker tot uitdrukking komen. Jammer genoeg valt de schaalverdeling ter linkerzijde weg.

Zoals men kan zien is spoor 1 (vanaf de linkerzijde geteld) bedoeld voor dieselloks en oliegestookte stomers. Het dient tevens voor de aanvoer van zwaardere onderdelen en wat dies meer zij (vandaar de "Bockkran"). WinRail geeft aan dat de lengte vanaf het wissel tot aan het stootjuk 1,85 m bedraagt.

Spoor 2 heeft een lengte van 1,82 m en heeft als functie het opstellen van wagens voor de aanvoer van zand/de afvoer van slakken en dat soort zaken.

Spoor 3 is bedoeld voor de aanvoer van kolen en heeft in deze versie een lengte gekregen van 2,07 m.

Spoor 4 is het eerste verzorgingspoor met een lengte van 1,65 m van wissel tot aan de draaischijf.

Spoor 5 is het tweede verzorgingsspoor met een lengte van 1,38 m.

Spoor 6 is een omrijspoortje met een lengte 1,40 m.

Jouw suggestie tot verplaatsing van twee wissels naar "boven" begrijp ik heel goed en geloof mij, ik heb van alles geprobeerd om ze zo ver mogelijk naar het Noorden te krijgen.

Maar:





Er was mij ook veel aan gelegen om het lijnenspel van het lager gelegen paradespoor (geel) zoveel mogelijk te "volgen" bij de vertakkingen in de toegang naar de sporen van het Bw. De vorige versie (4.3) deed op dit punt pijn aan mijn ogen. En - nu komt het - ik heb in het ontwerp drie symmetrische (Y) wissels opgenomen van 2 x 6 graden met respectievelijke radia (radiussen ? radii ?) van 2707 mm. Door het gebruik van deze mijns inziens fraaie wissels bereik ik een veel vloeiender verloop van de bogen. Dat effect ben ik volledig kwijt als ik ze teveel opschuif naar wat jij hebt aangeduid als het eerste wissel.

Toegegeven, de functionaliteit - lange verzorgingssporen - behoort voor te gaan op dát wat mijn oog prettiger vindt om te zien. Vooralsnog kan ik echter met de huidige lengte leven, omdat met de richtlijnen van de toenmalige DRG in het achterhoofd beide verzorgingssporen plaats bieden aan een inspectieput, een dubbele kolentrechter, een slakkenput en installaties om water en zand in te nemen, kortom alle noodzakelijke zaken. De ingetekende "Ausslackanlage" is overigens die van Faller. Die zit daar voorlopig louter voor de beeldvorming, omdat ik van plan ben om in zelfbouw een "Slackensumpf" te maken. Ik heb hier een geïllustreerd werkje liggen van de hand van Bruno Kaiser en Rolf Knipper, waarin mooie voorbeelden zijn opgenomen. Veel gebouwen en installaties zijn trouwens nog niet ingetekend.

Al met al is er nog genoeg om nader te overdenken. Ik waardeer het dat je blijft meedenken.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #253 Gepost op: 25 november 2016, 12:27:09 »
Floris,

Dit is wat ik bedoel:





Het zijn die twee wissels waarvan jij voorstelt om die hoger te plaatsen, direct aan het wissel rechtsboven. Omdat het symmetrische wissels zijn, loop ik dan vast. Alternatief zou zijn het gebruik van twee normale linkswissels. Probleem daarvan is dat ik binnen het wisselprogramma van Tillig Elite geen wissels kan vinden met de aftakkingshoek en radius die ik nodig heb om het geheel toch een vloeiend verloop te geven.

De standaard boogwissels van Tillig Elite zijn voor mij al helemaal geen optie vanwege een veel te kleine aftakkingsradius.

Wat misschien wél zou kunnen werken is rechte wissels lichtjes buigen tot boogwissels met een grote radius. Dat kan in beperkte mate bij de langere wissels van Tillig Elite. Ik meen dat daar de term "Flexwissels" voor gebruikt wordt. Ik heb het al uitgeprobeerd met een EW5 (puntstuk 7 graden, aftakking 9,4 graden, radius 2200 mm), die ik hier heb liggen.

In WinRail kan ik geen flexwissels tekenen. Ik ga er over denken om een en ander eens uit te leggen. Kijken hoe dat uitpakt. Nadeeltje is wel dat een eenmaal gebogen wissel vrijwel niet meer recht te krijgen is. Het zou dus kunnen aflopen als een nogal kostbaar mislukt experiment.


Peter



HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: "Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm
« Reactie #254 Gepost op: 25 november 2016, 13:31:44 »
Ik zie wat je bedoelt,en i.d.d. die lengtes vallen nu ze zichtbaar zijn mee  (y)
Lekker laten zoals t was dus.
Waterkranen had je nog niet ingetekend zie ik.
Wat je bij je 1ste spoor nog wel mist is een laad perron,zeker als je zwaarder spul daar laat aanvoeren en wilt overslaan,is dat ding nodig.
Je hebt er immers niks aan als je de spullen niet van die wagons af kan krijgen  ;D
Als je dan toch ruimte hebt om een groot bw te maken vergeet dan ook de vlampijp reiniger niet,die hoort er ook bij  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0