Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Karben
Vandaag om 13:49:29
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door AP3737
Vandaag om 13:46:21
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Stoker
Vandaag om 13:44:22
Roco BR 93 stroomafname door puntenglijder
Vandaag om 13:28:03
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:22
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door FritsT
Vandaag om 12:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:33:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:17:47
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01

Auteur Topic: Brabantia (H0) - Baanplan voor het eerst  (gelezen 1877 keer)

DutchKarma

• Offline Offline
Brabantia (H0) - Baanplan voor het eerst
« Gepost op: 08 July 2012, 22:23:26 »
Hallo,
Als beginner hier nu al een tijdje enorm veel aan het meelezen met jullie.
En nu ik een beetje heb lopen spelen met een testovaal is het tijd voor iets beters.
Ik heb een vrij smalle kamer (+/- 330 x 210) over en wil daarin een baantje leggen.

Ik heb wat zitten proberen en stoeien ivm de beschikbare ruimte en heb geprobeerd iets in elkaar te steken.
De baan wil ik op modules leggen van max 122x60 (beetje al in tekening verwerkt)

Het gaat me nu vooral eigenlijk over het stations gedeelte, misschien heeft er iemand nog tips ivm de sporen & perrons?
Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

Wat meer toelichting:
- Periode zo rond 1985 tot nu
- Plaats: Ergens in brabant: het hoeft niet op iets bestaands te lijken, maar wel de sfeer hebben
- Ik wilde graag in ieder geval een container overslag en een personen station
- Rail: Roco Line zonder bedding
- Digitaal: 2-Rail, IB-Com + LocoNet modules
- Het blauwgedeelte is een afneembare brug ivm de deur  (deur zit dus in rechterbovenhoek , kopse kant) die open moet kunnen.
- Ik was van plan om met het station te beginnen en de rest dan even dubbellijns te leggen.
Om vervolgens dan de andere stukken te detailleren.

Komende week is de kamer leeg en wil ik de houten modules in elkaar steken zodat ik daarop de rails kan gaan leggen.

Groet Maurice
ps: Brabantia is gewoon even een werknaam :)
« Laatst bewerkt op: 08 July 2012, 22:25:55 door DutchKarma »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Brabantia (H0) - Baanplan voor het eerst
« Reactie #1 Gepost op: 02 August 2012, 11:07:11 »
Hoi Maurice,

Het ziet er op zich goed uit het plan. Er zitten een paar dingen in:
  • de bocht rechts onder, waarom lopen de sporen daar uiteen?
  • Hetzelfde eigenlijk tussen de bovenste twee sporen van het onderste station, ook daar zit een breedte waarbij ik mijn vraagtekens stel. Tussen het hoofdspoor en het eerste rangeerspoor, lijkt me, komt het station. Maar daarboven?
  • Bij het oefenterrein/terminal kan je van rechts er in en eruit, van links kan je het terrein alleen verlaten. Is dat een bewuste keuze?
  • En bij dat zelfde terrein, is het misschien een idee om de toegang alleen vanaf rechts te behouden, dat de treinen alleen alleen maar via de rechterkant het terrein kunnen benaderen en verlaten? dat ze in het station kop moeten maken om hun weg te vervolgen? Geeft leukere rangeerpuzzels, maar dat moet je liggen.
  • En ik ben benieuwd waar je het overige materiaal stalt, misschien een idee om ergens een schaduwstation neer te leggen, of tenminste een mogelijkheid in te bouwen voor een schaduwstation?
Ik ben benieuwd naar de vorderingen, dit bericht staat al bijna een maand, zag ik.

groet,
Michel

DutchKarma

• Offline Offline
Re:Brabantia (H0) - Baanplan voor het eerst
« Reactie #2 Gepost op: 02 August 2012, 20:10:27 »
Hi Michel,

Allereerst bedankt voor je reactie! :)

E.e.a duurt wat langer omdat ik mezelf ook een beetje verloren heb in het bouwen van modelletjes voor op de baan :) (Faller DHL, Artitec huisje,kibri goederen loodsje en nu met Tilly station Zetten/Andelst + baanwachtershuisje bezig). Ook heb ik nog mijn lima koploper voorzien van front/sluit verlichting. Ben ik naar de beurs in Houten geweest. En phoeh dan vliegt de tijd! Alles is namelijk vrij nieuw voor me, en er gaat een wereld voor me open. :)

Ondertussen heb ik sinds vorige week eindelijk mijn kamer leeg waarin de baan moet komen.
En wil ik zaterdag beginnen aan het maken van de bakken.

Verder even je vragen mbt het plan:

- "De bocht rechts onder" opmerking snap ik eerlijk gezegt niet. De bocht links onder, die moet inderdaad nog veranderd worden, want dat is me ook nog een doorn in het oog.  Maar volgens mij is de rechterbocht onder wel parallel (zo is ie wel bedoelt iig :) )

- Daar was ik inderdaad ook niet tevreden over nog, tijdens het tekenen kwam dat zo uit. Mbt station: toen ik dit tekende had ik nog geen station, en was idd tussen hoofd en rangeer de plek die ik in gedachte heb. Nu ik wel een station heb en de exacte maten, ben ik daar nog mee aan het spelen hoe het nu moet komen. Ik denk bijvoorbeeld dat ik 1 spoor weg haal onder om wat meer ruimte te creeeren.

- Rechts in links uit: zie je volgend punt :)

- Dat was dus inderdaad de bedoeling om iets daarmee te gaan doen! Het leek me super leuk om in die oefen terrein / container setting lekker een beetje te rangeren. Was er nog niet helemaal uit hoe en dit was een begin idd. Ik besteed aan die kant echter nu niet mijn aandacht. Ik ben namelijk met helemaal niets gestart, dus om alle rails ,wissels, bedieningen, locs etc in 1 keer aan te schaffen is me wat te veel :)
Ik heb dus het plan om met de onderste station bakken en de twee bijbehorende bochten te beginnen qua "echt baan ontwerp" , zodat ik wel de in & uitgangen voor de module overgangen van die onderste set kan "vast leggen". Als tijdelijke oplossing kan ik dan over de andere bakken recht toe recht aan dubbellijns flex neerleggen. En deze dan bak voor bak (of in setjes) veranderen naar het uiteindelijke baanstuk voor de betreffende bak(ken). Ik had bedacht dat dit wel een goede aanpak was om e.e.a wat gefaseerder te laten lopen. En zodat ik toch ook al met scenery e.d. aan de slag kan op de bakken die wel al definitief zijn. Maar als dit niet zo'n goed idee is dan hoor ik het graag! 

- Ik heb dus op dit moment niet echt veel om te stallen. Ik had bedacht om in een later stadium onder de bakken idd een schaduwstation te leggen, maar waar ik dan naar boven/onder kan was ik nog niet uit. Het leek me voor nu niet zo'n probleem zolang ik maar zorg dat de poten onder de te maken bakken gewoon te verwijderen zijn, zodat ik altijd er nog een verdieping onder/boven kan zetten. Of zie ik dan iets cruciaals over het hoofd?

Ik zal in ieder geval van het weekend een nieuwe update posten, want als die bakjes in elkaar zitten moet er natuurlijk rails op! :)

pfff heel verhaal stiekum , sorry ;)

Groet,
Maurice