Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
henk
Vandaag
om 07:23:13
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 07:17:26
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Frank 123
Vandaag
om 07:02:43
19 Toen
door
Vroeger
Vandaag
om 05:58:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025
door
spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern
door
Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen
door
Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's
door
MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0
door
cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen.
door
wob
19 June 2025, 15:30:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Nederlandse modulebaan in h0: Oldehaeve
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Vorige
-
Volgende
-
1
...
8
9
[
10
]
11
12
...
16
Omlaag
Auteur
Topic: Nederlandse modulebaan in h0: Oldehaeve (gelezen 70898 keer)
Herwim Frank
De Franklin Rail Compagnie
Re:Nieuwe Nederlandse baan Polderdam
«
Reactie #135 Gepost op:
28 February 2013, 22:52:29 »
Hoi Rienk
Je maakt me zeer nieuwsgierig.
Ook ik moet binnen kort beginnen met een straat te maken als achtergrond van mijn
2e moduul oftewel het voorstadje Rose garden zoals je in mijn topic hebt kunnen lezen.
Nu heb ik bijna een jaar geleden een paar huizen gekocht van het Franse merk Kit Nord.
Dit zijn huizen van gips platen, plastic en zelfs hier en daar messing onderdelen en zelfs
verlichting zit erbij.
Ken je deze ? of heb jij wel eens met gips platen huisjes gemaakt.
maar goed het is niet mijn bedoeling om jouw topic over te nemen hoor, wil alleen even
deze bouwdozen laten zien.
Nogmaals ben zeer benieuwd naar je rijtje huizen etc. ik kan daar zeker weer wat van leren.
met vr.gr.
Herwim
«
Laatst bewerkt op: 28 February 2013, 22:54:27 door Herwim Frank
»
Herwim is op 20-11-2016 overleden.
Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html
Rienk
Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
«
Reactie #136 Gepost op:
03 March 2013, 19:56:06 »
Hallo allemaal,
Ik ben de laatste maanden erg druk geweest met de modelbouw en hier maar weer eens een update om te laten zien wat er allemaal gebeurd is. In de vakantie ben ik met de ruwbouw van de 1e module begonnen en die is nu dan ook bijna klaar. Ik was nog steeds niet helemaal uit over mijn baanplan en dus dacht ik : ´laat ik gewoon maar eens beginnen, anders komt er nooit wat van´. Ik wist wel hoe ik deze module in wilde gaan richten dus vandaar dat ik deze module gemaakt heb. Ook ben ik bezig geweest om van 2 Holland scale huizen een rijtje te maken. Daarnaast heb mij ook nog bezig gehouden om een bruggetje van Faller te verfen en in elkaar te plakken. Hieronder een aantal foto´s van de verrichte werkzaamheden :
Deze module wordt de module waar de spoorpont van Artitec in de haven zal liggen. De spoorpont zal gebruikt worden om er om heen en naar toe te rangeren. Ik heb gewoon maar wat huisjes en details neer te zetten om een beetje een beeld te geven hoe de module(s) in zal gaan richten.
Hieronder nog een aantal foto´s van het bruggetje
En om deze update af te sluiten een paar foto´s van de Holland Scale huizen.
Hier heb ik 4 rijen stenen tussenuit gesneden omdat Holland Scale altijd net te hoog is voor 1/87.
Verder heb ik alles geschilderd en verouderd met verdunde verf en pigmentpoeders.
Dit was het voor deze update.
Groeten,
Rienk
Sparrow
«
Reactie #137 Gepost op:
05 March 2013, 00:29:06 »
Rienk, wat maak je toch geweldige meesterwerkjes van huizen. Echt prachtig! Heel overtuigend, realistisch en sfeervol. Ik ben nu klaar met de ruwbouw van mijn eerste zelfbouwproject en zit onze pm-wisseling en je hele topic door te lezen om te kijken hoe ik de verdere aankleding ga aanpakken en heb weer een boel ideeen opgedaan.
Een vraagje, jij zet eerst je gevels helemaal in elkaar met alle kozijnen etc erin en je gaat dan pas schilderen. Is het niet handiger om de elementen eerst apart te schilderen en dan te monteren? Anders moet je zo precies schilderen als het kozijntje wit moet en het raampje groen etc.
«
Laatst bewerkt op: 05 March 2013, 00:35:37 door Sparrow
»
Treinen Fotografie:
http://www.flickr.com/photos/84965309@N08/
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #138 Gepost op:
05 March 2013, 19:59:28 »
Als eerste moet ik zeggen dat het er fraai uitziet zover
Ik heb echter nog wel een vraag over de gebruikte rails.
Aangezien zo snel bekeken het landschap niet naar boven kan/aankleding spoor dus ook niet,hoe wil je de nep ballast profielen van de rails gaan "verstoppen" ?
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Rienk
«
Reactie #139 Gepost op:
16 March 2013, 17:55:56 »
Hallo allemaal,
Net een nieuw topic geopend voor mijn baanplan maar hier ook nog ff het hele verhaal:
Ik heb hier al geruime tijd een topic over mijn baan. Nou ja baan? Ik ben al tijden bezig met een baanplan maar het wil nog niet echt lukken. Ik heb nu een baanplan gemaakt waar ik op zich tevreden over ben maar ik hoor heel graag van mensen wat er nog beter kan en wat er verandert zou kunnen worden. Eerst maar eens de uitleg :
Ik ban van plan om een Nederlandse baan te gaan bouwen op de afmetingen 340 x 60 cm. Door de beperkte afmetingen heb ik gekozen voor een modulebaantje. De baan zal bestaan uit 4 modules met de afmetingen 85 x 60 cm. Ik heb ooit een Railmagazine gekocht waar een artikel in stond over een baanplan met spoorpont van Artitec. Door dit artikel ben ik erg geïnspireerd en heb ik dus besloten om dit ook maar in mijn baanplan te verwerken. Om goed te kunnen rangeren ga ik gebruik maken van Kadee-koppelingen waardoor er mooi gekoppeld en afgekoppeld kan worden zonder de handen daarvoor te gebruiken. Ook had ik al bedacht dat er grachtenpandjes langs de kade zouden moeten komen en zo vormde alles in mijn hoofd meer en meer 1 geheel. Nu moest ik dus alleen nog bedenken hoe en waar het spoor zou gaan lopen. Nu heb ik dit een beetje gevormd en vraag ik dus om feedback. Het baanplan :
klik op de afbeelding voor vergroting.
Uitleg :
- Helemaal links ligt een locloods met 2 sporen. Aangezien er geen schaduwstation of zoiets gaat komen moet ik wel ergens mijn locs op kunnen slaan. Vandaar de locloods. Ook geeft dat nog wat extra rangeermogelijkheden.
- Het geheel is 2-sporig omdat je dan beter kan rangeren en genoeg inhaalmogelijkheden hebt.
- Er loopt 1 spoor naar de spoorpont. Rechts van de spoorpont ligt nog een spoor met verlaadperron waar ik wagons kan neerzetten en weer ophalen.
- Helemaal rechts ligt een zuivelfabriekje met 2 spooraansluitingen. Ik ben van plan een aantal Frico wagons aan te schaffen aangezien ik die daar dan mooi kan gebruiken.
- Op de meest rechtse module ligt een spoor langs de kade waar goederenwagons neergezet en opgehaald kunnen worden. Daar ga ik wss. ook een kraan maken zodat goederen van de wagons op de schepen kan worden geladen en andersom.
Nog even over de baan….
Ik heb dus helemaal rechts gepland om een stukje van een klein stadje uit te beelden. Ik vind het altijd erg mooi om water te combineren met grachtenpandjes. Aan de linkerkant komt een landelijker stuk met de locloods. Ik ben van plan om dat landelijk uit te beelden door bijv. een dijkje aan te leggen en een molen neer te zetten.
Ik denk dat ik nu een aardig beeld heb geschetst van wat ik in mijn hoofd heb over mijn toekomstige baan. Ik ben benieuwd met wat voor tips jullie komen om het baanplan nog beter naar mijn zin te maken dus brand maar los!
Groeten,
Rienk
Christoph
«
Reactie #140 Gepost op:
16 March 2013, 20:27:35 »
Hallo Rienk,
allereerst wil ik melden dat dit kleine plan erg leuk is samen gesteld.
Toch nog een klein puntje, als je het derde spoor aan de linker zijde (naast de loc loods) tot de rand door laat lopen kan je in de toekomst (als je op jezelf bent gaan wonen) als je een grotere ruimte tot je beschikking hebt daar uitbreiden.
Groeten,
Christoph
Rienk
«
Reactie #141 Gepost op:
20 March 2013, 13:39:45 »
hallo christoph,
Dankje
Ja, dat was ik ook al van plan en toen jij mij er op wees zag ik dat ik de rails daar niet helemaal had laten doorlopen. Als ik dan later op mij zelf woon bouw ik er gewoon modules bij aan en zo kan ik het uit gaan breiden.
Groeten,
Rienk
HJ
«
Reactie #142 Gepost op:
14 May 2013, 17:39:44 »
Hey Rienk,
Leuke huisjes heb je gebouwd. Vooral die ene met het interieur vind ik leuk.
Ja bij nederlandse huizen is het water nooit veraf.
Lijkt me wel lastig om het alles in een geloofwaardig tafereel bijeen te zetten.
Ik worstel zelf ook met de opstelling.
Ik hou het credo van Len de Vries maar in gedachte: eenheid van kleur en vorm.
Hoewel mijn ervaring is dat voor foto's meer geoorloofd is dan wanneer je iets op je baan zet en er steeds tegenaan moet kijken.
groetjes
Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!
Rienk
«
Reactie #143 Gepost op:
18 May 2013, 19:19:35 »
@ HJ : Bedankt voor je reactie
Hallo allemaal,
De laatste tijd ben ik weer druk geweest met het zelf-en verbouwen van huizen. Het winkelstraatje met huizen is nu met 2 winkels uitgebreid namelijk een groenteboer en een garage.
De groenteboer ; dit is een verbouwde DPM-kit die ik op de kop had getikt voor een tientje. Het is van origine natuurlijk een Amerikaanse kit en dat is er dan ook vanaf te zien. Maar ik heb hem zo veranderd dat het nu een typisch Nederlandse groenteboer is geworden. Ten eerste heb ik spijlen aangebracht bij de ramen. Ook heb ik de hoogte verandert door een paar rijen stenen er tussenuit te snijden. Anders was de gevel te hoog en paste hij niet mooi tussen de andere huizen. De winkelpui heb ik wit geschilderd met een grijze rand. Dit is typisch voor Nederlandse winkels. Ook heb ik een schuin dak aangebracht want in Nederland zie je wel platte daken maar bij deze winkel vond ik een schuin dak mooier passen. Dan rest alleen nog het schilderen en verouderen van het model. Ook een interieur moest gemaakt worden want dan is pas echt goed te zien dat je met een groenteboer te maken hebt.
Foto´s zeggen maar dan 1000 woorden dus natuurlijk ook nog een aantal foto´s :
De voorgevel met dakkapel :
Het interieur in de winkel met ledlampje :
Schoorsteen in detail :
Achteraanzicht :
Zijaanzicht (Zie uithangbord met Anton Zegers):
Winkelpui :
Het interieur los. Hij is bijna klaar alleen ik had niet de juiste poppetjes dus die ga ik in Houten halen. Het interieur is bijna volledig opgebouwd uit styreen. De kratjes had ik nog liggen
Ook heb ik nog een garage gebouwd. De voorgevel is helemaal gebaseerd op een huis uit Haarlem dat ik op de foto had gezet. De rest heb ik zelf erbij bedacht. Het huis is volledig gebouwd uit styreen met steen-en dakpanmotief. Ik ga ook nog een interieur erin bouwen maar ik moet net zoals bij de groenteboer nog even geschikte poppetjes aanschaffen.
De voorgevel :
De voorgevel met voordeur : (zit nog los)
Het hele rijtje :
De bus is (nog) niet Nederlands maar ik vroeg me af of dit type bus überhaupt wel in Nederland heeft gereden.
Wie weet dat
? Ik ben van plan om daar binnenkort een topic over te openen.
Dan nog even over de baan. Ik heb nu op een paar rechte G185 rails alle benodigde rails. Dat betekent ook dat ik nu echt kan gaan beginnen met het bouwen aan de baan. Ook ga ik over een week de spoorpont van Artitec aanschaffen zodat ik de belangrijkste onderdelen van het baanplan heb.
Een paar overzichtsfoto´s van hoe het er nu bijligt :
Dit was het voor deze update.
Reacties en opmerkingen zijn altijd welkom!
Groeten,
Rienk
Forever Rocofan
«
Reactie #144 Gepost op:
18 May 2013, 20:29:43 »
Hallo Rienk,
Even een vraagje over je huizen. Ik lees dat je af en toe 4 rijen stenen wegsnijdt. In het echt schelen huizen toch ook in hoogte, dus is dit ale extra moeite waard. de hoogte van de kamers in mijn huis zit rond de de 2.40 maar bij een herenhuis kan dat volgens mij ook 2.70 of meer zijn.
Hier een foto van Wikipedia waarop je goed kunt zien dat de hoogte van de huizen en de bouwwijze allemaal heel verschillend zijn. Lekker bont juist, alles door elkaar.
Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Chris80
«
Reactie #145 Gepost op:
18 May 2013, 20:33:48 »
Hoi,
Ik vind je huisjes erg fraai! Ben ook erg benieuwd naar hoe de aankleding straks gaat worden als je met de scenery gaat beginnen. Veel succes alvast!
Groet,
Chris
Bouw Zeedoorn.
Modulebaan.nl L'Esimé
Christoph
«
Reactie #146 Gepost op:
18 May 2013, 20:54:13 »
Hoi Rienk,
ziet er weer mooi uit die huisjes.
De bus, wat voor type en merk is dat?
Groeten,
Christoph
MarcNL
1:87 begint met het bestuderen van 1:1
«
Reactie #147 Gepost op:
18 May 2013, 21:24:08 »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html
Hans_NB
«
Reactie #148 Gepost op:
18 May 2013, 23:30:38 »
Rienk,
De bus is volgens mij een Bussing Senator, volgens mij heeft dit type bussing nooit in nederland gereden, je kan hem natuurlijk altijd een leuk nederlands kleurtje geven.
groet hans
Rienk
«
Reactie #149 Gepost op:
19 May 2013, 19:54:06 »
@ Hans1981 : Bedankt voor de info. Via het andere forum heb ik te horen gekregen dat dit type bus wél in Nederland heeft gereden in Zeeland bij de TAD en ook tussen Heerlen en Aken.
@ MarcNL :
@ Christoph : Bedankt voor je reactie
@ Chris80 : thnx
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe alles eruit gaat zien maar dat kom vast wel goed.
@ Forever Rocofan : Je hebt idd. wel een beetje gelijk maar nu heb je het vooral over de grote steden zoals Amsterdam. Ik ga een stukje van een klein stadje nabouwen en daar vind ik het mooier om alles iets meer op elkaar afgestemd te hebben. Bovendien had het huisje naar mijn mening niet mooi in het rijtje gepast als ik hem niet wat had verlaagd. Dan had het net geleken of het huisje een grotere maat had. De groenteboer is nu ook het hoogste pand in het rijtje en vergelijk hem maar eens met het huisje waar die links naast staat in het rijtje. Daar kan je zien dat er toch wel verschillende hoogteverschillen zijn tussen de huisjes in het rijtje.
Groeten,
Rienk
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8