Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Martijnstein
Vandaag om 00:04:33
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
18 November 2025, 23:41:27
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door VictorPM
18 November 2025, 23:37:24
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Joz
18 November 2025, 23:30:58
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
18 November 2025, 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
18 November 2025, 23:14:59
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
18 November 2025, 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
18 November 2025, 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 November 2025, 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
18 November 2025, 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
18 November 2025, 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
18 November 2025, 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
18 November 2025, 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 November 2025, 22:04:15
Aachenau West door wob
18 November 2025, 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
18 November 2025, 21:51:49
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
18 November 2025, 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
18 November 2025, 21:06:58
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
18 November 2025, 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
18 November 2025, 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
18 November 2025, 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
18 November 2025, 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
18 November 2025, 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
18 November 2025, 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
18 November 2025, 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
18 November 2025, 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
18 November 2025, 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
18 November 2025, 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
18 November 2025, 15:15:16
  

Auteur Topic: Rekening houden met verhuizen?  (gelezen 7358 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #15 Gepost op: 22 May 2007, 21:17:06 »
Jep ook ik bouw modules.

Het liefst hufterproof.
Ik zit namelijk nog in mijn studenten tijd en verhuizen zal ik dan ook zeker nog wel enkele malen doen.

Echter kies ik er voor om een heel groot plan te tekenen en dan pas te kijken waar de naden het beste zouden kunnen komen. Gevolg is dat mijn modules diverse, het best uit te leggen als ogranische vormen krijgen. Hierdoor passen de modules maar op 1 manier in elkaar wat ik juist als positief beschouw.
De scenery laat het namelijk sowiso al niet toe om daar in te rommelen.
En de naden vallen op deze manier verreweg het minst op.

relatief veel werk is het wel een beetje, maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #16 Gepost op: 22 May 2007, 21:31:54 »
Had ik het maar gedaan, nu zit ik met een heel groot probleem.
Alles afbreken :'(

Wat was dan de reden dat je moest verhuizen ?

Ruimte gebrek voor je treinen :P?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

DaMart

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Martrail
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #17 Gepost op: 28 May 2007, 10:47:05 »
Ík bouw nu een vaste baan. Gezien de beperkte ruimte die ik er nu voor heb (de baan is ongeveer 2,7x1,2 meter groot) breek ik hem bij een eventuele verhuizing gewoon af en zorg dat in de nieuwe woning een veel grotere ruimte beschikbaar is. Dan bouw ik de baan dus gewoon weer vanaf het nulpunt op, maar dan veel groter.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2007, 17:28:00 »
Als ik jou was zou ik bij die nieuwe baan wel in modules beginnen.  ;)

Stel je verhuist dan nog eens naar een ander huis kan het gewoon mee. En kan je nagelang het volume van de nieuwe ruimte, modules bij bouwen of wanneer je kleine behust raakt af en toe de modules in de huiskamer opzetten, zodat je toch ondanks de kleinere woning een relatief grote baan kan behouden.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 621
    • HTM Modeltrambaan
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2007, 18:05:25 »
Hoi allemaal,

Een baan opnieuw weer opbouwen na een verhuizing is er bij mij nooit van gekomen, ook al had ik er wel rekening mee gehouden. Meestal wilde ik weer eens wat anders. Bij de laatste keer was dat het digitale gebeuren.
Je leert in de jaren zoveel dat een verhuizing je de kans geeft weer eens fris te beginnen.
Dus bij mij: afbreken en weer opnieuw beginnen; nooit moeite mee gehad.

met groet, Jan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22677
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #20 Gepost op: 29 May 2007, 20:24:44 »
Twee weer aan elkaar gemonteerde modules na verhuizing.



Nou ja modules, verhuisbare einden baan is beter gezegd. Deze stukken waren 2,40 meter lang bij 60 cm breed. Dat zet je niet even op zijn kant op de tafel om de bedrading aan te brengen. Daarvoor was het ook niet bedoeld. Ik heb de baan al bij de bouw in nog net hanteerbare stukken verdeeld, omdat ik wist dat er binnen enkele jaren een verhuizing aan zat te komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3389
    • nederlof.net
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #21 Gepost op: 29 May 2007, 22:20:16 »
Ik heb een ophijsbare baan die dus al wat "mobiel" is. Verhuizen moet niet zo moeilijk zijn.

Als we het toch over verhuizingen hebben: het project de "Lage zij" van Huib Maaskant wordt ook voortijdig beeidingt vanwege een verhuizing las ik op zijn website; zonde!! Over de bouw van deze baan stond een vervolgserie in de Railhobby.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

The_Masterer

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Tjoeke tjoek tuut tuut
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #22 Gepost op: 30 May 2007, 09:50:33 »
Yup, en gaat nu over op 0.

Rene_H

  • Gast
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #23 Gepost op: 30 May 2007, 10:13:28 »
Ja, dood zonde !!!

Snap het eigenlijk niet, een verhuizing komt toch niet op als kakken...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22677
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #24 Gepost op: 30 May 2007, 10:22:18 »
Nee, maar het bouwen van een baan duurt ook iets langer dan kakken. Bij mij wel ten minste.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rene_H

  • Gast
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #25 Gepost op: 30 May 2007, 11:02:33 »
Dat bedoel ik niet, het ging over de Lage Zij, daar is nog niet zo lang geleden mee begonnen.
Zo als jij al aangaf, dat je binnen enkele jaren zou gaan verhuizen...dat je daar dus nu al rekening mee hield.
En dus in "modulles" ging bouwen.


Uiteraard is dat zijn eigen keuze en moet hij ook helemaal zelf weten, alleen ik baal er van.
Kan je nagaan, wat een inpact een website heeft.
Dat een bezoeker er van kan balen dat de bouw stopt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22677
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #26 Gepost op: 30 May 2007, 11:08:18 »
Ja, hoewel ik ook wel benieuwd ben wat hij in 0 gaat doen.

Maar er kunnen allerlei redenen zijn om in een paar maanden tijd of op nog kortere termijn te beslissen om te gaan verhuizen. Ander werk, partner ander werk, in verwachting van een drieling of gewoon een buitenkansje op de huizenmarkt. En dat zijn dan nog alleen leuke redenen.
Voor de duidelijkheid, ik heb geen flauw idee waarom Huib Maaskant is verhuisd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rene_H

  • Gast
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #27 Gepost op: 30 May 2007, 11:38:40 »
is ook zo, kan je ook niet over oordelen.

Alleen, ach ja...baal er gewoon verschrikkelijk van, kon echt genieten van de stukjes in de Railhobby, op de schitterende verzorgde site, foto's etc.
Ach we hebben o.a. Railz nu nog, en Groterdam straks weer :D

Heb trouwens helemaal niks met 0, dus ben benieuwd.



hihi, ben zelfs de draaibrug aan het na bouwen, kan je nagaan hoe fan ik ben/was :D
Of hoe lekker niet origineel, neee is gewoon een mooi stukkie die ik ook graag wilde...geef er wel een eigen draai ;D aan.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2007, 11:48:48 door Rene H(0) »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #28 Gepost op: 30 May 2007, 12:01:47 »
Ik heb mijn spoorbaan in modules gebouwd. ..... Het is nl. ook handig als je aan de onderkant aan de bedrading moet werken. Module op zijn kant op tafel en je kunt er op een stoel naast gaan zitten. Zeer comfortabel.
Ik heb niet echt een klein huis, maar er wonen wel vrij veel mensen. Daarom is er voor mijn hobby een kamertje van ca 4 bij 1,5 m. Uiteraard veel te klein voor een rijdbare baan, maar ik bouw meer dan ik rijd. Ik heb mijn modulen opgebouwd uit 3 x 1,80 x 0,70 m, twee van de drie worden nu gebouwd. Ik ben het met Klaas eens dat niets zo lekker is om de dingen 'gewoon' aan de keukentafel te kunnen inrichten. Zeker als de elektra niet je grootste gave is, heb je dan alle tijd en ruimte om het desnoods 2x fout te doen. Overigens; 1,8 x 0,7 is prima alleen van de trap af te dragen, mits je een paar handgrepen aanbrengt.
actieplaatje; elektra aangebracht . het is natuurlijk wel een beetje groot, aar je hebt niet zo gek veel naden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Rekening houden met verhuizen?
« Reactie #29 Gepost op: 30 May 2007, 12:13:11 »
Hallo allemaal,

Wat een aandacht. Ik had niet verwacht dat het zoveel mensen iets kon schelen wat ik deed. Ik voel me vereerd.

Hoe zit de vork in de steel? Met De Lage Zij ben ik begonnen in 2004. Toendertijd zag het er niet naar uit dat ik ooit zou gaan verhuizen. Ik heb zelfs een aparte kelder onder het huis laten bouwen voor de hobby, omdat ik geen andere ruimte had (dat was overigens relatief makkelijk waar ik woon). Ik heb gekozen voor een vaste baan, omdat je daarmee de ruimte toch altijd iets beter kunt benutten dan met een baan in modules. Ik  had gedacht een jaar of vijf, zes aan de baan te bouwen. Na 3 jaar was de baan al technisch voor 100% en qua landschap voor 40% af. Op zich had ik de baan best kunnen afbouwen binnen de geplande periode. Als dat niet haalbaar was geweest, had ik er ook geen artikelserie over geschreven, want als je daar eenmaal aan begint, moet je hem ook afmaken.

Vanwege uitbreiding van het gezin, nieuwe woonwensen en meer van dat soort zaken kregen we eind vorig jaar toch sterk de drang om te gaan verhuizen. Onvoorzien, jammer voor de baan, maar uiteindelijk moet een modelbaan niet de reden zijn om in een huis te blijven zitten waar je eigenlijk op bent uitgekeken. Ik laat een nieuw huis bouwen dat eind 2008 klaar is. Omdat ik geen zin heb om aan iets door te bouwen en dat dan direct af te kunnen breken, heb ik De Lage Zij nu al ontmanteld. Niet alles is weg. Het deel met de brug gaat voortleven als zelfstandig diorama. Uiteraard blijft ook alle informatie met alle foto's op mijn site staan. Overigens bestaat mijn vorige baan, Project Waldberg, ook  nog steeds en die zal ook blijven bestaan.

Waarom dan spoor nul? Dat heeft te maken met een verandering van smaak. Vroeger vond ik techniek leuker, nu landschap, zelfbouw en detaillering. In een grotere schaal zie je daar meer van en beleef je het meer dan in H0. Qua oppervlak wordt het nieuwe project ongeveer gelijk aan De Lage Zij (6 x 5,5 m), maar het zal qua sporenplan veel simpeler worden. Het thema en het tijdperk blijven hetzelfde. Kortom, een zijlijn in Nederland, tijdperk III, met veel rangeer en klooimogelijkheden. De voorbeelden van het nulpunt (Frits Thies) en de diverse nieuwe betaalbare modellen in schaal nul van Lenz en Heljan gaven de doorslag om naar 1:43,5 over te stappen. En ik moet zeggen: het is echt indrukwekkend.

Ingehaald worden door een verhuizing gaat me niet nog een keer gebeuren. Daarom zal ik nu in modules en segmenten gaan bouwen. Beter gezegd: het ontwerp bestaat uit een aantal delen in segmenten die aan de uiteinden een standaard module-overgang hebben, zodat ze kunnen worden gekoppeld met de bestaande modulebaan in spoor nul. Binnenkort is het ontwerp af en zal ik het op de site zetten. De bouw begint nog deze zomer (dus nog voor de verhuizing). Het eerste messing NS-model is ook al bijna af en een serie Nederlandse goederenwagons staat op stapel.

Hartelijk dank voor jullie aandacht.

Met vriendelijke groet,

Huib Maaskant
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/