Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:38:03
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Zelfbouw CNC machine t.b.v. 3D/RM  (gelezen 27130 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re:3D/RM-IG: Zelfbouw CNC machine t.b.v. 3D/RM
« Reactie #30 Gepost op: 03 July 2012, 10:33:35 »
....

Trouwens, als het met MDF al zo goed blijkt te werken, hoe zou hetzelfde ontwerp in aluminium dan zijn? 'Overkill'??? 8)
....

In het eerder genoemde draadje wordt als 1 van de voordelen van MDF genoemd dat het minder gauw in trilling raakt, dat het voor machines van deze afmetingen MDF stabieler is dan aluminium.
Verder noemt hij nog dat MDF een perfect glad oppervlak heeft, vlakker dan veel aluminium. Dan klopt inderdaad.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #31 Gepost op: 03 July 2012, 11:06:47 »
1.5kW ? Wil je soms dwars door staal met 2-3mm snedediepte ofzo? ;D
Nou eigenlijk lijkt me dat wel wat! Op schaal 1:87 bedoel je toch? ;D
Maar serieus, kan dat met zo'n spindle? Ik blijf me verbazen...

Het punt is dat de 1.5kW spindles nagenoeg hetzelfde kosten als die van 0,8kW. Omgerekend (dollar/euro, verzendkosten en 20% invoerkosten) kun je zo'n appraat voor rond de € 300 in huis hebben. Deze hebben een regelbaar toerental (8000-24000). En de lagers... Tja, hoe ga ik dat controleren? Ze zeggen dat het geweldige lagers zijn uit japan of duitsland (verschilt per aanbieder) en dat ze een maximale runout hebben van 0,005mm. Klinkt allemaal leuk maar of dat dan goed is weet ik niet, en controleren of dat écht de maximale speling is kan pas wanneer je hem in huis hebt... (als ik dat uberhaupt zelf kan meten ;))

Om heel eerlijk te zijn vaar ik in deze een beetje blind op alle positieve meningen over deze spindles op cnczone...

Maar... Dat is wat ik als 'uiteindelijke' spindle in gedachten had. Eerst maar eens voor elkaar krijgen dat ik alles soepel kan laten bewegen, daarna heb ik nog ergens een Dremeltje liggen en dáárna zien we wel weer...

In het eerder genoemde draadje wordt als 1 van de voordelen van MDF genoemd dat het minder gauw in trilling raakt, dat het voor machines van deze afmetingen MDF stabieler is dan aluminium.
Verder noemt hij nog dat MDF een perfect glad oppervlak heeft, vlakker dan veel aluminium. Dan klopt inderdaad.
Ik heb het inmiddels gelezen (tenminste, ik zit nu op ongeveer de helft van alle posts...). Overigens zegt hij niet dat het stabieler is dan aluminium maar op die afmetingen even sterk en makkelijker te stellen zonder dat er iets gaat wringen. Toen hij een iets grotere versie ging maken moesten er ineens wel aluminium stroken op om de boel stevig genoeg te houden en er zit hier en daar ook versteviging ingegoten in de vorm van resin. Mijn afmetingen zijn wel iets groter dan zijn standaard model... Niet belachelijk veel groter, maar toch... Het zoeken is dus naar het beste van beide werelden (alu en mdf) in combinatie met de geweldige (maar simpele) principes die hij aanhoudt.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #32 Gepost op: 03 July 2012, 11:23:28 »
Jeroen, hij heeft behalve de in het draadje beschreven A4 ook een MV2 gebouwd, die is een slag groter. Er zijn tekeningen van die je gratis kunt dowloaden op http://www.cnczone.com/forums/diy-cnc_router_table_machines/134221-microcarve_mv2_plans_files.html

Ik zou dat ding gewoon exact nabouwen.... kosten vallen reuze mee, gebruik dat als leerobject, maak er componenten op voor je uiteindelijke machine en verpats em dan op marktplaats, verlies zul je er echt niet op maken verwacht ik, gezien de huidige prijzen op ebay en marktplaats.

Wat de spindel betreft, runout van 0.005 is prima, alles onder 0.02 zou ik voor hout/kunststof sowieso accepteren, voor staal zou ik wel beter willen maar ook daarvoor is 0.005 al ruim voldoende. Even voor jouw idee : met een spindelvermogen van ongeveer 3 kw kan ik in staal met een spiebaanfrees 16 rustig 3-4 mm snedediepte halen, alleen dan wel bij VEEL lagere toerentallen dan de door jou genoemde 8000. Met een spindel die niet onder de 8000 rpm kan zul je in staal altijd met kleine freesjes moeten werken, die weliswaar een hoge voeding mogen hebben, maar altijd wel met HELE kleine snedediepten (denk aan 0.5-1 mm max) Bovendien moet je dan weer hardmetaal gebruiken, waar de rest van de machine ook op berekend moet zijn enzo... kortom voorlopig alleen hout/kunststof , later aluminium en pas als dat ook 100% naar behoren gaat eens voorzichting stukje zacht staal proberen (misschien voor die tijd nog messing/brons)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 03 July 2012, 15:15:38 »
Ik ben er uit: De BBX (http://www.microcarve.com/forum/showthread.php?tid=55&page=5) is het model waar ik mee aan de slag ga. Lekker recht toe recht aan en qua afmetingen sluit het prima aan bij de geleiders welke ik heb gekocht. Bovendien is het zo'n model wat doodeenvoudig aangepast kan worden, bv. als de brug wat verder naar voren (of achteren) moet. En mocht er ergens iets te veel 'bewegen' dan schroef je er gewoon een plaatje extra (mdf of desnoods aluminium) tegenaan of rammel je er nog een extra opgespannen PVC buis bij.

Mijn ondersteunde geleiders passen precies op een tweetal standaard alu profieltjes (3x3cm), waar ik draadeinden doorheen kan leggen. Feitelijk kan ik de rest van het frame zo overnemen. En blijkt het niet goed uit te pakken dan kost het me hooguit wat mdf, draadeinden en pvc buis...

Ik weet niet wat jullie er van vinden maar ik ben verkocht!

En goed nieuws: De spulletjes uit China zijn binnen. (y) Morgen ga ik ze afhalen bij de FedEx.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 03 July 2012, 15:41:25 »
Die BBX zal nog stijver zijn dan de MV2 zo te zien, ipv 2 4 kolommen in zowel X- als Y-as die het frame spannen (je kunt de ronde geleiderails als drukstaven zien, de dikke aluminium kokers bevatten trekstaven)

Al met al een behoorlijk solide plan dus, ben erg benieuwd naar je ervaringen! 't Is dat ik reeds voor freesklusjes kan beschikken over een echte machine... want het jeukt behoorlijk (als ik straks moet gaan graveren maar eens kijken dus...) Succes met de bouw en houd ons op de hoogte! (y)

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 03 July 2012, 16:25:20 »
Jeroen,

Die uitvoering ziet er inderdaad heel fraai uit. De constructie ziet er stevig uit en alles even een beetje in de verf zetten verfraait zeker ook.

Wel even een tip voor de draadeinden als voorspanstangen. Bij een heel ander soort klusje deed ik dat ook, vier draadeinden M6. Ik kocht die bij een lokale bouwmarkt en heb daar spijt van gekregen. Bij het vastdraaien van de moeren, gewoon met een steeksleutel, voelde ik de kracht op de sleutel ineens wegzakken en de schroefdraad ging 'vloeien'. Ik had zeker geen bruut geweld op de steeksleutel. Mijn advies is even te letten op de kwaliteit en als het kan M8 ipv M6 ge gebruiken.

@JAB - De dikke alu kokers zijn PVC buizen in een fraai kleurtje gespoten. Zie een pagina terug.

Sander

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 03 July 2012, 16:37:13 »
Snap ik, maar ik zou er toch alu voor nemen: PVC is leuk, tot er iets heets tegenaan komt... aluminium krulletjes ofzo...
Bovendien kan PVC niet tegen veel chemische stoffen en verbrost het langzaam. Aluminium kent vrijwel geen veroudering, zeker niet bij binnenshuis gebruik.

Wat de draadeinden betreft : gewoon RVS draadeinden nemen en misschien dat M8 ipv M6 ook geen slecht idee is.

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 03 July 2012, 16:38:44 »
Ik kan ook bijna niet wachten! Maar ook al kan ik bijna alles overnemen zal ik toch nog het één en ander uit moeten zoeken voor ik aan de slag kan. Bijvoorbeeld hoe lang de aluminium profielen moeten zijn. Maar daarvoor moet ik eerst even kijken hoe de geleiders en spindels er exact uit zien... Morgen kan ik meten... (y)

Wat me trouwens verbaast is dat ik nog helemaal niets vernomen heb over de invoerkosten. Weet iemand of die rekening nog volgt (vanuit de douane ofzo) want ik hoef bij FedEx niets te betalen. ???

Mijn advies is even te letten op de kwaliteit en als het kan M8 ipv M6 ge gebruiken.
Hmmm, dat kan dan maar deels vanwege de standaard aluminium profielen (met een gat van 6,8mm)... Al zijn het er dan wel 2 per geleider ipv één. Ik kan ook even kijken of ik andere profielen kan vinden waar de geleiders op passen...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 03 July 2012, 16:48:38 »
Jeroen,

Als het gat in het profiel 6,8mm is, dat gaat M8 niet passen. Zoals JAB al schreef, kijk of je ergens een goede kwaliteit draadeinde kunt vinden. De meest verkrijgbare stangen zijn gewoon 'waaibomenstaal' en daar krijg je spijt van.

De opmerkingen van JAB over de PVC buizen zijn heel terecht. Kies beter voor duurzamer en hittebestendig materiaal. Zorg ook voor een alu plaatje om de druk van de buis op het MDF af te vangen (aan de binnenkant dus). Anders zal de buis langszaam in het MDF verdwijnen, waardoor de voorspanning wegzakt.

Voor zover ik weet stuurt de douane nooit zelf fakturen - dat loopt altijd via de vervoerder. De douane kontroleert niet 100% en het lijkt erop dat jouw pakket gewoon 'gratis' is binnen gekomen.

Sander

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 03 July 2012, 16:50:54 »
De vervoerder kan ook alsnog een rekening sturen hoor... vooral TNT / PostNL is daar goed in. Tot wel 3-4 weken na ontvangst van je pakketje alsnog een factuur krijgen.

Als je geen troep wilt qua draadstangen gewoon naar een handelsonderneming gaan en het daar halen. Misschien iets duurder maar wel zekerheid. Maar als je snel iets wilt gewoon RVS nemen. Zelfs de meest baggere RVS draadstangen zijn beter dan die Gamma 'gegalvaniseerde' dingen.

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 03 July 2012, 17:01:31 »
@Sander:
Dat zeg ik, dat gaat niet passen.... ;D
Met 'deels' bedoel ik dat het door de aluminium (pvc) buizen natuurlijk wel past.

Kan ik die eventueel groter kiezen om de M6-jes te compenseren? Want hoewel er vele, vele en nog meer aluminium profielen zijn kan ik er tot dusverre geen één vinden waar de sleuven 3cm uit elkaar liggen...

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 05 July 2012, 13:31:52 »
Inmiddels de spulletjes uit China opgehaald (bij de lokale FedEx wel te verstaan ;)) en bekeken.

De motoren en drivers (wantaimotor op ebay) zaten keurig verpakt en zien er kwalitatief erg goed uit. Binnenkort ga ik ze even aan een pc hangen om te kijken of alles ook goed functioneert wat natuurlijk het belangrijkst is.

De geleiders en spindels (linearmotionbearings2008 op ebay) zaten ook goed verpakt en zien er op zich prima uit. Alleen de eindblokjes waar de spindels middels lagers in komen te zitten (BF12 en BK12) vertonen hier en daar een paar kleine roestplekjes en bij één blokje zat het binnenwerk scheef (hetgeen ik vrij eenvoudig kon herstellen). Geen halszaak (zeker niet gezien prijs) maar wel een puntje van aandacht voordat je er een as in probeert te persen.

In de kogelomloopspindels (in combinatie met de eindblokjes/lagers) is geen voelbare speling aanwezig.
Bij de lagers op de ondersteunde geleiders zit echter wel een forse speling. Nu zag ik een klein stelboutje in de lagerblokken dus ik verwacht dat ik daarmee het één en ander kan bijstellen. Ik neem nl. niet aan dat velen 'lovend' over deze spullen spreken als er dermate veel speling in zou zitten.

Vervolgens aan het opmeten geslagen. De ondersteunde geleiders zijn 3-4mm langer dan de opgegeven maten dus ik ben blij dat ik even gewacht had met het bestellen van de profielen waar ze op moeten komen. De gaatjes voor montage (in de ondersteuning van de geleiders) moet je zelf boren. De kogelomloopspindels, moeren en eindblokjes zijn allemaal exact volgens de specificaties.

Inmiddels zijn de aluminium profielen besteld waar de geleiders op moeten komen. Kosten incl. bouten/moeren: € 70,-
Al het benodigde MDF (22mm dik) is te halen uit één plaat van 120x60cm. Kosten inclusief zagen: € 17,-
Alleen nog even op zoek naar een adresje voor goede draadeinden en aluminium buizen.

Voor het mooie moet er hier en daar een verstevigd (bv. aluminium) plaatje komen maar die kan ik in theorie pas maken als de boel in elkaar zit. Ik ga proberen om dat tijdelijk anders op te lossen (bv. grote ringen aan het einde van de draadeinden). Mocht dat niks worden kan ik altijd nog iemand vragen om de plaatjes voor me te frezen maar het leek me wel leuk om de machine zichzelf te laten verbeteren...

Na nog wat piekeren over het BBX model zag ik toch nog een (in mijn ogen dan) verbeterpuntje. De onderbouw wordt namelijk in de lengte (langs de y-as) wel op diverse plaatsen opgespannen maar in de breedte niet (alleen de kopse kanten en bovenin de brug). Ik ga in de breedte dan ook waarschijnlijk nog een tweetal opgespannen buizen toevoegen als blijkt dat ik de onderbouw naar binnen kan drukken.

Verder zit ik nog te piekeren over het 'beschermen' van de kogelomloopspindels en geleiders van de y-as tegen alle rommel welke naar beneden valt. Bv. afdekplaatjes welke met het bed meeschuiven of van die rubberen stofhoezen zoals je bv. ook ziet op de stuurstangen van je auto.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 05 July 2012, 14:23:42 »
Wat die roest betreft : dat ga je soms toch moeilijk tegen, zeker bij internationaal shipping... boot en cargoruim vliegtuig zijn niet ideaal voor onbehandeld staal... even scotch-brite erover en dan dik in de WD40 of gewone motorolie.

Aluminium buis in alle soorten en maten :
http://www.metaalwinkel.nl/

Wat de versteviging in de breedte betreft : lijkt mij enigszins overbodig. Er zitten reeds verstevigingen op de plaats waar de kracht aangrijpt in die richting (ter plekke van de Y-as) Ik zou het ding eerst bouwen en proberen... wat ook nog kan is er een stuk MDF haaks opzetten zodat de zijkanten niet uit kunnen buigen, maar ik verwacht dat dat overkill zal zijn, zeker ook gezien de geringe vermogens.

Afschermen van de spindels is inderdaad een goeie... kogelomloopspindels zijn veel gevoeliger voor vuil dan een trapeziumdraad... afdekplaatjes is denk ik te zwaar (je wilt geen kracht verliezen in je aandrijving), denk ook eens aan gevouwen harmonicadoek, zie je ook veel bij grote CNC machines.

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 05 July 2012, 21:22:07 »
De tekening is weer aangepast naar alle nieuwe maten. Begint er nu aardig op te lijken. (y)

Zit alleen nog een beetje te vogelen met de ophanging van de spindels en de overgang naar de motoren... Globaal heb ik wel een idee hoe ik dat ga doen maar op 'papier' is het een beetje lastig inschatten hoe alles uit gaat komen.

De definitieve maten van het frame zijn bekend dus zodra de profielen binnen zijn kan begonnen worden met de bouw.
Tot die tijd eens kijken of ik de motoren aan de praat krijg via Mach3.

Tot slot kreeg ik via cnczone een uitnodiging om eens bij iemand met een cnc machine te komen kijken. Daar ga ik uiteraard dankbaar gebruik van maken!

Jeroen van Tol

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 06 July 2012, 21:24:47 »
Tijd voor een plaatje...

Lijkt ie er op? ;D