Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Startsets  (gelezen 6857 keer)

Hammondman

• Offline Offline
Re:Startsets
« Reactie #30 Gepost op: 21 June 2012, 14:33:29 »
Tja, veel mensen kopen Märklin uit sentiment omdat "een opa ook vroeger daar iets van had". Zelf vind ik Märklin qua modellen vaak veel te lomp doordat er allerlei 3 rail spul ingebouwd moet worden, er een (vaak) zichtbare sleper onder hangt voor de middenrail, de rails zijn 'vervuild' door onrealistische punten in het midden. Maargoed, dat zijn persoonlijke dingen waarom ik 2 rail rij. ;)

Het enige waar Märklin ten opzichte van 2 rail een voordeel heeft is het mogelijk maken van een keerlus zonder elektronica. Of dat nou echt een meerwaarde van jewelste is die tegen de nadelen opweegt, is aan iedereen zelf. :)

In het algemeen is 3 rail / wisselstroomspul duurder dan 2 rail gelijkstroom. Grootste prijsverschillen zitten 'm in aanschaf van locomotieven en treinstellen. Afhankelijk van wat je precies wil kopen kan het verschil tussen een gelijkstroom een wisselstroom loc (beide digitaal) al gauw een euro of 50-60 zijn. Zoniet meer. Het argument dat er in de stad alleen een Märklin store zit zou ik echt niet meenemen in je keuze, dat is niet slim. Zelf rij ik ook geen Range Rover omdat dat toevallig de enige autodealer is bij mij in het dorp. ;)

Zelf ben ik dan ook meer fan van Roco digitale startsetjes. Kosten niet veel, kwalitatief goed spul en makkelijk uit te breiden. Mocht je ze niet willen halen dan kun je ze ook online bestellen bij bijvoorbeeld Conrad. Heb je 'm binnen 2 dagen in huis. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #31 Gepost op: 21 June 2012, 17:25:53 »
Woerden,
Hij verkoopt ook wel andere merken maar alleen een trein setje van dat merk, thats it niet meer.
Daar heb ik dan natuurlijk niks aan :p.
Hij doet toch ook in Fleischmann en Roco? Dat betekent dat als je daar een startset van wilt hebben, je het wel kunt bestellen daar.

Sterker nog: toen ik daar vorige week was, had 'ie ook een paar Fleischmann beginsets staan ("NS"-sets met een 2-assig stoomlocje en twee NS wagonnetjes).

En ook van Roco staat er een startset op de website.
« Laatst bewerkt op: 21 June 2012, 17:29:28 door WimC »
Grt, Wim

MartijnTrein

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 21 June 2012, 17:41:40 »
Ik zoek meer passagiers treinen :P.
Ik heb even onderzoek gedaan naar PIKO en daar vond ik vrij goedkope startsets maar ik neem even een voorbeeltje:

Met:
 - 1x Locomotief BR 185
 - 2x NS Wagens
 - 1.82 x 0.95 meter baanoppervlak
 - 1.92 x 1.05 meter opbouwruimte
 - Regelaar
 - Transformator (5,4 VA)
 - Geheel compleet

Baanstukken:
 - 14x 55212 Gebogen rails R2 422 mm
 - 9x 55201 Rechte rails 231 mm
 - 3x 55200 Rechte rails 239 mm
 - 1x 55223 Gebogen wissel rechts
 - 1x 55222 Gebogen wissel links

Ziet er niet uit toch? Hij is 120 euro.

Ik heb heel Piko site afgekeken en ik heb niet echt iets speciaals gevonden waarvan ik echt dacht WOW, niet te duur en echt mooi spul dat niet een te oude tijdperk is en geen goederentrein.
Heeft iemand anders nog tips/evaringen met andere startsets die goed in de smaak vallen?

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #33 Gepost op: 21 June 2012, 18:20:57 »
Vraag: Wil je alleen maar voor moderne pasagierstreinen van de NS?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #34 Gepost op: 21 June 2012, 18:46:38 »

Dan zou ik alsnog niet voor de afgebeelde piko set gaan, dat is geen Nederlandse trein namelijk
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #35 Gepost op: 21 June 2012, 18:52:18 »
Ook geen buitenlandse  ;)

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 21 June 2012, 19:38:39 »
Die Piko set zou ik inderdaad niet nemen. Zoals gezegd kijk even bij de Roco digitale setjes. Ben je voor € 170-180 klaar met een leuk setje. http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/d/1/p/12936.html

Voordeel is dat dat èn een fatsoenlijk digitaal systeem is èn fatsoenlijke kwaliteit van materiaal. Piko is hard aan de weg aan het timmeren maar het startsetje dat je noemt is inderdaad in de orde van een hoog plasticgehalte.

Wil je echt puur Nederlands materieel gaan rijden, dat is namelijk ook een handige afweging om te maken, zoek dan niet te lang want dat vind je amper voor een redelijke prijs. Roco heeft een Nederlandse startset met personenrijtuigen (ICK's) maar die kost rond de € 800. Beetje duur om even mee te beginnen. ;)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #37 Gepost op: 21 June 2012, 19:49:15 »
Als er geen startset bij zit die je aan staan kun je ook via marktplaats (of dit forum) een mulitmouse op de kop te tikken (+/- 75 euro) en wat rails. En dan ergens in de aanbieding een leuke lok met wagons kopen. Roco heeft momenteel de ICL rijtuigen in de aanbieding en met een beetje geluk zijn de ICK's ook nog ergens in de aanbieding. Verder ligt de 1842 (uit mijn hoofd) ook hier en daar voor 129 euro. Ben je misschien iets duurder uit maar heb je wel modern nederlands materiaal.

Of ook voor je materiaal 2de hands rondkijken, staat genoeg leuks te koop.

Groet,
Chris

MartijnTrein

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 21 June 2012, 19:54:05 »
ik wil alleen een niet super oude trein voor passagiers hebben, dus geen stoom loco etc. Ik had deze even erbij gedaan omdat hij er gewoon weg niet uit ziet :P

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 21 June 2012, 19:54:18 »
Ziet er niet uit toch?

Daar heb je 200% gelijk in  :'(

Ik zou net als voorgaande spreker eens kijken bij Roco.
Die hebben al leuke Nederlandse analoge startsets vanaf 119,00 euro. IS dan wel geen reizigers trein maar wel simpel uit te breiden met loc en rijtuigen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

MartijnTrein

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 21 June 2012, 19:56:50 »
Die Piko set zou ik inderdaad niet nemen. Zoals gezegd kijk even bij de Roco digitale setjes. Ben je voor € 170-180 klaar met een leuk setje. http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12936/d/1/p/12936.html

Voordeel is dat dat èn een fatsoenlijk digitaal systeem is èn fatsoenlijke kwaliteit van materiaal. Piko is hard aan de weg aan het timmeren maar het startsetje dat je noemt is inderdaad in de orde van een hoog plasticgehalte.

Wil je echt puur Nederlands materieel gaan rijden, dat is namelijk ook een handige afweging om te maken, zoek dan niet te lang want dat vind je amper voor een redelijke prijs. Roco heeft een Nederlandse startset met personenrijtuigen (ICK's) maar die kost rond de € 800. Beetje duur om even mee te beginnen. ;)

Yup inderdaad, al het Roco vooral 2 treinen sets/oudere treinen. Ik heb alvast een tripje geplant voor een grotere winkel om daar is te kijken  (y)

Martijn1974

• Offline Offline
    • Hanulveen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 23 June 2012, 18:32:29 »
Plan dat tripje dan richting Rijswijk.
Daar zit de Wapstad. (y) (y)
Dat is een super winkel met heel veel startsets en losse treinen en onderdelen en scenery.
Maar vooral ook kennis van zaken en goede service.
Zeg daar aan de balie dat je in de hobby wilt stappen en ik weet zeker dat ze alle tijd voor je uittrekken.
Let op, ze zijn nu (binnen Rijswijk) aan het verhuizen t/m dinsdag.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

MartijnTrein

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 23 June 2012, 20:52:31 »
Ik had precies het zelfde idee   :P

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 06 July 2012, 18:15:05 »
Tja, veel mensen kopen Märklin uit sentiment omdat "een opa ook vroeger daar iets van had". Zelf vind ik Märklin qua modellen vaak veel te lomp doordat er allerlei 3 rail spul ingebouwd moet worden, er een (vaak) zichtbare sleper onder hangt voor de middenrail, de rails zijn 'vervuild' door onrealistische punten in het midden. Maargoed, dat zijn persoonlijke dingen waarom ik 2 rail rij. ;)

Het enige waar Märklin ten opzichte van 2 rail een voordeel heeft is het mogelijk maken van een keerlus zonder elektronica. Of dat nou echt een meerwaarde van jewelste is die tegen de nadelen opweegt, is aan iedereen zelf. :)

In het algemeen is 3 rail / wisselstroomspul duurder dan 2 rail gelijkstroom. Grootste prijsverschillen zitten 'm in aanschaf van locomotieven en treinstellen. Afhankelijk van wat je precies wil kopen kan het verschil tussen een gelijkstroom een wisselstroom loc (beide digitaal) al gauw een euro of 50-60 zijn. Zoniet meer. Het argument dat er in de stad alleen een Märklin store zit zou ik echt niet meenemen in je keuze, dat is niet slim. Zelf rij ik ook geen Range Rover omdat dat toevallig de enige autodealer is bij mij in het dorp. ;)

Zelf ben ik dan ook meer fan van Roco digitale startsetjes. Kosten niet veel, kwalitatief goed spul en makkelijk uit te breiden. Mocht je ze niet willen halen dan kun je ze ook online bestellen bij bijvoorbeeld Conrad. Heb je 'm binnen 2 dagen in huis. ;)

De prijsverschillen tussen 2 en 3 rail zijn zo goed als verdwenen.
Tweerail is de laatste jaren veel meer in prijs gestegen dan Marklin.
Dat Roco goedkope digitale startsets heeft is alleen maar het gevolg dat ze gedumpt worden. De handelaar verdient er dus niets aan. Roco wordt de laatste tijd aan alle kanten gedumpt en dat zal mocht dit blijven voortduren tot problemen voor de fabrikant leiden.

Dat de meeste 2 rail merken, 3 rail locs maken zegt wel wat over de populariteit van 3 rail want ze doen dit echt niet voor hun plezier, maar omdat ze er geld mee kunnen verdienen.

Hoe groot het aandeel 3 rail locs is ten opzichte van dezelfde loc in 2 rail dat is een groot geheim, maar ik denk dat dit toch wel 30% uitmaakt. Qua markt aandeel heeft 3rail meer dan 50% van de markt in handen in Nederland.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #44 Gepost op: 06 July 2012, 18:28:15 »
Jopie, ik ben het met de meeste ´feiten´ uit jouw reactie niet eens. Als ik daar op doorga voorspel ik een lange discussie
die altijd gevoerd wordt tussen 2 en 3 railers en waar men meestal niet uitkomt, en in dit draadje hoort dat ook niet thuis naar mijn idee.

Ik zou net als voorgaande spreker eens kijken bij Roco.
Die hebben al leuke Nederlandse analoge startsets vanaf 119,00 euro.

Laat deze reactie maar eens op je inwerken. Je benoemt dat Roco goedkoop is omdat ze alleen maar zouden dumpen, maar het bedrag hierboven is toch echt adviesprijs.