Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid  (gelezen 20676 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2007, 22:43:42 »
Ik had het over 'goede' winkels en dan blijft wat mij betreft in Amsterdam eo alleen Harlaar over. De Groot is gestopt en Castricum vind ik al geen aglomeratie Amsterdam meer.
Natuurlijk zijn er wel wat winkels, maar het blijft toch armoedig gezien het inwonertal van het gebied. Ga op de Coolsingel staan en in een straal van 25 km heb je minstens 5 goede winkels.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2007, 23:14:23 »
Het is inderdaad vreemd. In Amsterdam kom je de meest rare winkels tegen, die alles verkopen van UFO-gerelateerde materialen tot alles (en dan ook echt alles) voor en over je kat, maar als modelspoorder kom je er maar bekaaid van af.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fredmulder

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2007, 16:54:20 »
het is allemaal niet zo vreemd.
De hobby is uiteraard wel aan het afnemen ten opzichte van vroeger , maar de grootste oorzaak van het feit dat de modelspoorwinkels verdwijnen zijn jullie zelf.
De consument denkt (EN VOORAL BIJ DE TREINENHOBBY MAG HET NIKS KOSTEN) alleen aan zichzelf en niet verder dan de voordeur , dus koopt men bij beunhazen op de beurzen over het algemeen de nieuwe en 2ehands locomotieven en andere dure artikelen, en de winkelier mag de zakjes gras leveren.

De winkelier moet dan op zijn beurt ook op de beurs gaan staan en zijn artikelen tegen inkoopprijs of daaronder aan de consument leveren, om nog enigszinds te concurreren om zo zijn hoge investeringen terug te krijgen .
Om dan nog zo'n shop of store te bginnen moet je wel heel erg hopeloos zijn of gewoon stomweg naief.

En daar kan ie net de huur niet van betalen. Wonderlijk he ?
Vind je het dan nog vreemd dat die zaken verdwijnen en niet terugkomen?

Dus................als je even nadenkt over de toekomst van je hobby :
Op de beuzen koop je je troep ,zoals de beurzen bedoeld waren,  en in de winkel haal je de locs.

Een voormalig (ook al) modelspoorwinkelier

henk

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2007, 17:03:24 »
Geen idee wie je bent Fred.
Maar er zijn voldoende ondernemers die bewijzen dat een goede winkel absoluut bestaansrecht heeft. Haarlaar voorop. Maar er zijn ook winkels en winkeltjes die geen meerwaarde ten opzichte van de beurs bieden.

De opmerking dat de treinenhobby niks mag kosten is wel een gotspe te noemen.  ::)

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2007, 17:17:17 »

Dus................als je even nadenkt over de toekomst van je hobby :
Op de beuzen koop je je troep ,zoals de beurzen bedoeld waren,  en in de winkel haal je de locs.

Dat het met jouw (jullie?) winkel niet goed is afgelopen is vervelend, maar om hier nu te verordonneren waar modelspoorders hun spullen moeten kopen komt tamelijk aanmatigend over!   :(

mvg,
Gert

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2007, 17:19:51 »
Wat een jank-betoog zeg, ik kan de tranen haast niet bedwingen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Wim55

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2007, 17:21:35 »
Achja, gewoon gefrustreerd... :(

Maar in A'dam heb je toch nog HOBBYLAND ??
Niks mis mee.

Nee, dan in Almere:
dat is pas echt droevig :
daar zit 0,0 niks zero!
How about that!

Dure modelspoorgroeten
Wim

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2007, 17:31:13 »
Grooste oorzaak van afnemende winkels ligt toch bij de jeugd.

Vroeger vonden kinderen 8 - 20 jaar treinen autos enzo geweldig.

Tegenwoordig willen ze alleen maar playstation computers games enzo...

Treinen zijn vergleken met nu wel 4x duurder geworden ( kwaliteit is ook sterk omhoog gegaan ).

Maar ook dat speelgoedzaken tegenwoordig geen modelspoor spullen hebben is ook een oorzaak.

Die Roco Multimaus setjes of die Piko startsetjes als die nou bij de Bart Smit komen voor een vriendelijke prijs ( max 125,- ) dan trekt het vanzelf weer aan.

(Roco en Piko zijn goed bezig hiermee met aantrekkelijke startsets maar het begint toch bij de speelgoedzaak en als je geen treinen tegenkomt dan krijg je ook geen gevoel van ik wil dat hebben!)

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Gino

• Offline Offline
  • 🇨🇳 & 🇯🇵 N
« Reactie #23 Gepost op: 23 October 2007, 17:41:11 »
Nu nog vinden we auto's, treinen en vliegtuigen geweldig...
Alleen waarom de interesse van bijv. RC of modeltreintjes naar de PC is gegaan is simpel, je bent al snel 100 euro kwijt voor een loc, terwijl ik op de PC zoveel treinen als ik me maar kan voorstellen kan laten rijden voor niks, en de pc kan ook nog voor andere dingen gebruikt worden, en vaak gaat dingen bouwen ook stukken sneller, en zien de huidige generatie, en vooral de toekomstige generatie games er behoorlijk echt uit.
De meeste willen wel modellen kopen, maar houden/hebben vaak er het geld niet voor, want je wilt natuurlijk wel kwaliteit.
Gino
« Laatst bewerkt op: 23 October 2007, 17:44:22 door Gino »

marcel

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 October 2007, 17:46:53 »
Gaan we niet een beetje off-topic?
Ik vind deze discusies eigenlijk maar zinloos, maar mijn vaste leverancier eet er echt geen boterham minder op dat ik op MP en Ebay koop.
En ik ben niet de enigste die dit doet, en de winkeliers weten dit ook.
Maar zolang we ze weten te vinden is er toch niets aan de hand.

Je kunt beter 15 goede winkels in 1 land hebben als 100 halve, daar heb ik ook niets aan.

Mvg, Marcel
Mvg, Marcel

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 23 October 2007, 17:59:38 »
@ Fred:

Je kunt je beter afvragen Fred waarom alles zo a-sociaal duur moet zijn terwijl het tegenwoordig allemaal in landen gemaakt wordt waar de arbeids- en materiaalkosten laag zijn.

En waarom zouden mensen nu speciaal in jouw winkel moeten kopen als je er nu nog eentje zou hebben?

Klink je hier nu niet een beetje erg ego?
Bestaat er bij jou niet iets zoals ' vrijheid, blijheid ' ?

Klant is koning Fred, dat weet jezelf net zo goed, klanten of mensen kun je niet dwingen, evenals dat jezelf niet tot iets gedwongen wilt worden wat je niet wilt.

De jongens van Harlaar modeltreinen doen het goed, en ook deze jongens hebben wat last van de beurzen zoals ze zijn, maar ze doen hun zaken zeer goed kan ik wel zeggen, vandaar ook dat ze het vol kunnen houden.

Het spijt me te moeten zeggen Fred, maar als je je zaak niet hebt kunnen houden ligt dat niet zozeer meteen aan je klanten Fred, er zullen wel een of meerdere aanwijsbare redenen zijn waardoor ze bij je wegliepen, misschien wel je eigen houding ten aanzien van je klanten...
Je kunt mensen niet verplichten Fred, ook al denk je misschien van wel...

Verschillende mensen, verschillende voorkeuren en ideeen Fred, een vast-staand feit waar je niet omheen kunt, hou dat even als gedachte in je vast.

Met vriendelijke groet,

Peter.

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 October 2007, 18:07:50 »
Nee, dan in Almere:
dat is pas echt droevig :
daar zit 0,0 niks zero!
Niet meer inderdaad... voor de winkel die er zat was het niet vol te houden daar. Gelukkig blijft hij in Lelystad bestaan.

Joeri
weer erg off topic, deze periodiek terugkerende discussie  ;D

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 October 2007, 23:46:06 »
Misschien moeten we er een aparte rubriek voor maken. :) Maar ik wacht even af wat Chris en/of Gert er over denken.

Wat ik alleen niet snap is waarom zogenaamd de modelspoorder hier schuld aan is. In vrijwel iedere bedrijfstak heeft er de laatste twintig jaar een enorme schaalvergroting plaatsgehad. Neem MediaMarkt als voorbeeld. Met modelspoor is dat niet anders.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #28 Gepost op: 24 October 2007, 03:20:12 »
Zo, zo, wat zijn we zielig. Kom eens in het noorden van het land kijken hoeveel modelspoorzaken hier nog over zijn (helaas). Bijna al mijn aankopen komen, weliswaar via de post, van de winkels die jullie hier noemen. Harlaar is inderdaad een hele aardige, maar ook Brekelmans, Trein2000, Wentink en noem maar op, zijn winkels waarmee gelukkig nog goed zaken valt te doen. En die boterham die verdient moet worden, ach, als ik hier in de kast kijk, en zie wat er verder zoal aangeschaft wordt, valt dat wel een beetje mee. Overigens kom ik nooit op een beurs. Ben wel van plan om binnenkort eens in houten te gaan kijken, hou nl ook erg van kroketten.

@Fred: ik vind je verhaal wel erg negatief. Heb hier af en toe twee kleine neefjes rondlopen die niet weg te slaan zijn bij m'n treinen. Die kunnen binnenkort dus een startsetje van de Sint of wie dan ook verwachten. Daarmee stuur ik ze hopelijk de goede kant (jouw kant?) op. Ook de vaders zijn erg content met een middagje spelen. Maar, zoals hier boven al getypt is, niet iedereen met opgroeiende kinderen kan deze hobby betalen. Wat dat betreft mag ik mezelf gellukig prijzen.

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 24 October 2007, 03:32:27 »
.

Wat ik alleen niet snap is waarom zogenaamd de modelspoorder hier schuld aan is...........

- Peter

@ Peter:

Het is niet zozeer de schuld van de modelspoorder, danwel de winkelier die een klaarblijkelijke starre/stugge houding ten opzichte van zijn of haar klanten heeft.
Immers, je blijft toch niet naar een winkel gaan waarbij je het gevoel hebt dat je verplicht bent te kopen?
Of dat je iets aangesmeerd wordt waar je niet tevreden over bent maar de winkelier wel omdat ie z'n verkoop quota heeft gehaald.
Ik ben snel uitgekeken op een dergelijke winkel.

Ik vind de klantvriendelijkheid en service tot zelfs aan de aftersales toe heel belangrijk, en dat nu is iets wat je bij onderandere Harlaar modeltreinen vindt  :)
Zij geven eerlijke adviezen zonder enige vorm van voorkeur voor een bepaald merk te hebben wat ze de klanten zouden willen aansmeren.
Het is tenslotte altijd aan de klant wat er eventueel gekocht wordt en niet aan de winkelier zelf.

Je kunt er een ' aparte ' rubriek voor maken Peter maar dan denk ik dat het een beetje een klaagbox gaat worden  ;)  :P

Met vriendelijke groet,

Peter.