Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid  (gelezen 20689 keer)

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid
« Gepost op: 05 May 2007, 17:40:31 »
Vanmiddag hoorde ik in de zaak van Harlaar (Badhoevedorp, zie ook "winkeliers"), dat ze volgende week zaterdag (12 mei) in Amsterdam Zuid op de Parnassusweg een filiaal gaan openen. Dit wordt een zgn. Marklin-Store, die dus volgens mij alleen marklin en trix verkoopt.  8)
Al met al toch eindelijk weer eens goed nieuws mbt treinenwinkels, die de laatste 25 jaar qua aantal gedecimeerd zijn!
Fa. Harlaar gefeliciteerd alvast!

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

RodeDuivel

• Offline Offline
Re: Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2007, 17:54:24 »
Op zich oud nieuws. Dit was al geruime tijd bekend. Voor Amsterdam is de komst van een Märklinstore uiteraard een aanwinst. Ik kan in ieder geval tijdens mijn lunchpauze voor de verandering bij hen langs gaan voor het ophalen van bestellingen ;).

Het concept van Märklinshop en stores zal verder in den lande worden uitgerold. De bedoeling is dat er in Nederland op termijn een 4 tot 6 van deze stores worden geopend.

Naast Märklin gaan ook andere fabrikanten over op het concept van stores of een shop in een shop. Naast Märklin kennen Piko en Roco ook dit fenomeen.

Een nadeel van deze ontwikkeling is wel dat het aantal verkooppunten van modelspoorartikelen terugloopt :(. Een mogelijk effect kan zijn dat het aantal intreders respectievelijk herintreders minder groot zal zijn en dit kan op termijn effect hebben op de gehele hobby. Gelukkig hebben wij de Praxis, Aldi en het Kruidvat nog voor de startsets tijdens de feestdagen.

De tijd zal het leren of de ontwikkeling van shops en stores positief bijdraagt aan de modelspoorhobby.

Grtz,

Willem

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2007, 20:29:41 »
Op zichzelf best een bijzondere ontwikkeling vindt ik.
Ik betwijfel of modelspoorders zo merk gebonden zijn. Ik heb zelf redelijk veel Roco omdat die in het verleden erg veel Nederlands materieel hadden. Maar ik koop net zo makkelijk een model van een ander merk als het in mijn concept past.
Als ik daar nu in de toekomst allerlei speciaal zaken voor af moet rijden weet ik niet of ik daar nu zo verschrikkelijk gelukkig mee moet zijn.
Enfin...ik blijf wel naar Badhoevedorp rijden.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2007, 08:19:41 »
Op 12 mei om 12 uur gaat de winkel open, laat dan de beurs in houten zijn...

Citaat
De bedoeling is dat er in Nederland op termijn een 4 tot 6 van deze stores worden geopend.

Ik wens ze succes, want tot nu toe zijn alleen de kleine winkels Marklin shops/stores geworden. De andere winkels zullen in Rotterdam en Den-Haag komen.

Groetjes,

Robbert

amber

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2007, 11:42:10 »
Op 12 mei om 12 uur gaat de winkel open, laat dan de beurs in houten zijn...

Laat op 13mei nou net toevallig moederdag vallen en er hier in huis minstens 2 moeders bezocht moeten worden. Een in Zoetermeer (12 mei, stukje om via Badhoevedorp) en een in ieuwegei (13mei)

Ik wens ze succes, want tot nu toe zijn alleen de kleine winkels Marklin shops/stores geworden. De andere winkels zullen in Rotterdam en Den-Haag komen.

Kleine winkels? Voor deze hobby bestaan er bijna geen megastores. Harlaar is, mijn inziens,  toch groter dan de gemiddelde zaak.

Het is jammer dat er iks verteld wordt over  de Markli shop die onlangs in Assen geopend is en zelfs ee klein assortiment Fleischmann heeft.... Modelbouwwinkels in de randstad zijn er op zich gernoeg, het noorden kent er een stuk minder helaas...
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Nico Hoogerwerf

• Offline Offline
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2007, 11:45:57 »
@ Robert: Ik heb me laten vertellen dat er verschil is tussen een M*-store en een M*-shop.
Een Shop mag ook andere merken verkopen, een Store is gebonden aan Marklin (& Trix dus ook)
We wachten een weekje af...
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2007, 11:52:35 »
Met groter winkels bedoel ik:

Wapstad (Rijswijk)
Meijer & Blessing Hobby (Rotterdam)
Wentink Treinenhuis (Arnhem).

Märklin wil voor 2010, 50 shops en stores in nederland hebben. Naar mijn idee krijg je echt geen 50 winkeliers gek. Ik weet niet of jullie weten wat een vritine kost maar daar wordt je niet vrolijk van. Maar nu weer Ontopic, want anders worden ze boos.

Groetjes,

Robbert

J&J Vriend

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2007, 13:44:36 »
In de regio Amsterdam zijn bijna geen winkels, dus is het een aanwinst voor de hobby.
Harlaar veel succes in A'dam met de zaak.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #8 Gepost op: 06 May 2007, 14:01:21 »
Regio amsterdam bijna geen winkels  :o?

Daar barst het ervan...in het westen...

Hier in het oosten zijn bijna geen winkels te vinden ( overijssel ).

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Michiel

• Offline Offline
  • Mitropist
    • Mitropa
« Reactie #9 Gepost op: 06 May 2007, 14:24:05 »
Zelfs in Heerhugowaard is blijkbaar behoefte aan een Marklin-shop. Huider heeft er ook net een geopend. En blijkbaar slaat de 'premium'-uitstraling van Marklin aan...

En Robert:

want anders worden ze boos.

Waar slaat zo'n sneer op?  ???

Robbert

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 May 2007, 15:31:22 »
Zelfs in Heerhugowaard is blijkbaar behoefte aan een Marklin-shop. Huider heeft er ook net een geopend. En blijkbaar slaat de 'premium'-uitstraling van Marklin aan...

En Robert:

Waar slaat zo'n sneer op?  ???

Zoals ik dus al zei: M* wil 50 shops voor 2010. Dan zullen dus ongeveer alle modelwinkels war M* levert shop of store worden. Dit gaat ze gewoon niet lukken want veel winkels zullen dit niet doen. Denk eraan dat 30 m² van de winkel Marklin moet worden. Doen ze dit niet, krijgen ze geen marklin meer geleverd. Even een paar redenen waarom sommige winkels dit niet willen:

1) Een vitrine van Märklin kost € 4.500,-
2) Een store worden kost € 80.000,-

Dit is niet te doen voor veel Winkeliers. Je krijgt dan wel betere inkoop prijzen en exclusieve modellen. Bovendien willen winkeliers ook graag andere merken verkopen, zoals Roco.

De grote winkels zoals:

Wapstad (Rijswijk)
Meijer & Blessing Hobby (Rotterdam)
Wentink Treinenhuis (Arnhem).

Hebben geen zin om die investering te doen. Bedenk jij maar eens waar ze die vritines moeten laten, alle 3 de winkel hebben grote en overzichtelijke vritines, dan gaan ze niet voor M* de boel verbouwen. En deze winkels maar niet de grootste winsten met M*. M* kan deze winkels niet missen. En niet alleen deze grote winkels die zo denken, maar ook kleine winkels zoals H&H in Gouda. Eigenlijk zijn ze bezig met  "zelfmoord". En dat is niet alleen met het Shop/Store concept. Maar ook met het nieuwe Systems. Zolang ze de codes van het CS niet doorgeven kunnen we er vrij weinig mee. Zo kun je bijvoorbeeld de MFX decoders van ESU niet met het CS besturen, NS seinen niet met Lifinski decoders schakelen...  Zo loop je toch veel klanten mis ?

Bronnen: www.Marklinforum.nl, H&H modelbouw.

Waar deze sneer op ? Nou omdat het hier over een nieuwe Modelspoorwinkel gaat en niet over het Marklin store en Shop Concept.

Groetjes,

Robbert

p.s. Ik ben zelf ook een Märklin Systems rijder  :-X

« Laatst bewerkt op: 06 May 2007, 16:25:42 door robbert »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 May 2007, 23:10:38 »
Verplaatst van 'Algemene vraagbaak' naar 'Ditjes en datjes', aangezien het geen vraag betreft. En in 'Ditjes en datjes' kun je wat meer off-topic gaan. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 May 2007, 10:13:24 »
Regio amsterdam bijna geen winkels  :o?

Daar barst het ervan...in het westen...
( overijssel ).

Het Westen is niet hetzelfde als Amsterdam zeg.  ;D
In de aglomeratie Amsterdam zijn verbazend weinig goede winkels gezien het inwonertal. In de gemeente Amsterdam zelf is eigenlijk alleen het kleine Hobbyland een winkel van behoorlijke kwaliteit, maar de dichtstbijzijnde echt goede winkel is Harlaar in Badhoevedorp. Die brengt het Mätrixgebeuren nu over naar Amsterdam. Benieuwd of ze de rest nog eens naar een pand ernaast verhuizen of zoiets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 May 2007, 19:33:48 »
Nou is het wel weer zo dat, wanneer je vanaf Harlaar een steen in de goede richting gooit, die in Amsterdam terecht komt. Maar dan zit je wel weer in het uiterste westen van de stad.

Een zaak ter grootte van Harlaar zal aardig wat euro's kosten aan huur, als je die ergens in Amsterdam wil vestigen. Maar een betere bereikbaarheid met het OV zou erg welkom zijn, aangezien ik het persoonlijk een mooie zaak met goede service vind.

De bus stopt weliswaar dichtbij, maar eer je bij Sloterdijk bent heb je dus zowat heel Amsterdam-West gezien.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

amber

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2007, 22:19:23 »
Geen winkels in A/dam e.o.? Harlaar in Badhoevedorp en De Groot in Amstelveen zijn op iets meer  dan een steenworp afstand van A´dam. (en gezien de rellen van laatst is dat maar goed ook). En anders heb je TT Castricum nog :)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.