Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Killswitch
door
Huup
Vandaag
om 23:13:43
Bahnstrecke 5867
door
Dennis1984
Vandaag
om 23:03:35
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal.
door
VictorPM
Vandaag
om 23:03:28
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5)
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 23:01:51
Roco 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:31:50
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:24:29
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:19:59
Palisade Canyon
door
RobVille
Vandaag
om 22:12:26
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wil uit ZO drenthe
Vandaag
om 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 20:26:23
Alternatieven voor servo's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:56:02
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 19:51:16
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan
door
Syb030
Vandaag
om 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 19:23:22
Tapatalk
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:04:19
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
D_Loc
Vandaag
om 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping
door
erwin janssens
Vandaag
om 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !)
door
Marijn
Vandaag
om 18:18:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 18:11:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 17:57:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 17:35:16
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 17:27:52
Acme nieuwe ICNG
door
Huup
Vandaag
om 17:21:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hoe werkt de lastregeling nou precies?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe werkt de lastregeling nou precies? (gelezen 10661 keer)
henk
Offline
Berichten: 22650
Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Gepost op:
17 June 2012, 20:40:50 »
Erg mooi, die lastregeling. De rijeigenschappen worden er stukken prettiger van. Het instellen doe ik vooral op ervaring. Maar voor het betere instellen, lijkt het me handiger als ik het ook echt begrijp. Ik denk al een eind te zijn, maar heb toch ook nog vragen. Hieronder schrijf ik op wat ik denk te begrijpen. Klopt het zo? En wie weet het antwoord op de vragen?
1. Alle locdecoders sturen de motor aan met pulsbreedtemodulatie. Er worden pulsen van een vaste spanning naar de motor gestuurd. Hoe langer de pulsen, hoe sneller de motor gaat draaien.
2. Een draaiende gelijkstroommotor waar geen stroom op staat, gaat zelf een spanning produren, net als een dynamo. Dat noemen we dacht ik EMK. Hoe sneller de motor draait, hoe hoger de spanning.
3. Tussen de pulsen door wekt de doordraaiende motor dus heel kort een spanning op.
4. De decoder meet die spanning voortdurend.
5. In de decoder zit een soort tabel van de rijstappen opgeslagen. Bij iedere rijstap staat de spanning die de decoder zou moeten meten? Komt de gemeten spanning niet overeen met de spanning in de tabel, dan regelt de decoder bij totdat de spanning wel klopt.
Aldus de lastregeling?
En dan het instellen aan de hand van de aloude (nou ja) LP3.
Bij cv53 staat dan "Regelungsreferenz. Bestimmt die EMK-Spannung, die der motor bei maximaler Geschwindigkeit liefern soll. "
Dat denk ik deels te begrijpen. Op de maximale snelheid leveren niet alle typen motoren dezelfde EMK. Maar wat gebeurt er nou als in de decoder niet de juiste referentiespanning is opgeslagen? En heeft iedere rijstap een eigen referentiespanning?
Bij cv54 staat "Parameter K. [...] Bestimmt die Härte der Regelung."
Dat denk ik aan zoiets als de snelheid waarmee de decoder op een afwijkende tegen-EMK reageert. Bij sommige motoren kan het beter zijn even af te wachten of het vanzelf goed komt, zoiets. Klopt dat en waarom?
Bij cv55 staat "Parameter J. [...] Bestimmt die Trägheit des Motors".
Geen idee eigenlijk. Hoe zit dat?
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2012, 08:41:47 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #1 Gepost op:
17 June 2012, 21:12:16 »
Hoi,
Je eerste alinea's zijn helemaal correct. Over de CV's wil ik nog wel uitgebreider schrijven, maar heb dan een groter scherm en meer bandbreedte nodig dan een iPhone op GPRS
Grtzz,
Karst
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8618
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #2 Gepost op:
17 June 2012, 21:26:52 »
Euhm,
Citaat van: henk op 17 June 2012, 20:40:50
1. ...... Hoe langer de pulsen, hoe sneller de motor gaat draaien.
Bedoel je niet dat als de pulsen sneller achter elkaar komen, hoe sneller de motor gaat draaien?
want bij een langere puls gaat dat niet a.h.w. naar kortsluiting toe?
Gelogd
Jeroen
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10488
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #3 Gepost op:
17 June 2012, 21:33:58 »
Nope,
Henk heeft het bij het rechte eind. Pulsen 'versnellen' niet. Behalve bij Lopi 4...
Grtzz,
Karst
Gelogd
Matthijsfh
Offline
Berichten: 157
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #4 Gepost op:
17 June 2012, 21:36:47 »
Jep. Pulse frequentie is constant, alleen duur dat de puls "aan" is, wordt geregeld.
Grtz Matthijs
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22650
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #5 Gepost op:
17 June 2012, 21:37:38 »
Ja, volgens het Hobbyboek Modelbaan van Schravendeel is er voor iedere puls een vaste tijd. Op lage snelheid zijn de pulsen kort en de pauzes lang, op hoge snelheid zijn de pulsen lang en de pauzes kort. Nu is dat boek 35 jaar oud en mogelijk zijn er varianten, maar met kortsluiting heeft het in ieder geval niets te maken.
Maar is misschien ook niet de kern van mijn vraag.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #6 Gepost op:
17 June 2012, 21:38:00 »
henk,
wat betreft de regeling: er zit in de meeste decoders een PID regeling (de wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/PID-regelaar
is wel erg kort en kryptisch). PID staat voor Proportioneel Integrerend Differentieel. En dat betekent:
proportioneel: hoe verder je van de waarde bent waar je wilt zijn, hoe meer gas 'ie geeft, de K uit jou stukje
differentieel: de demping, dus hoe snel 'ie het verleden vergeet. Met deze twee kom je er zo ongeveer wel.
integreren: hij houdt bij over de tijd hoeveel de afwijking is: langdurig een helling op kom je zo toch op de goede
snelheid.
Zijn verder boeken van vol, maar hopelijk helpt dit wat
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
henk
Offline
Berichten: 22650
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #7 Gepost op:
17 June 2012, 21:46:40 »
Bedankt Fred. Er zijn vast boeken over volgepend, maar het moet toch mogelijk zijn de kern in een paar alinea's uit te leggen.
Proportioneel denk ik te begrijpen, maar zou je ook verwachten. Wat doet K dan precies?
Differentieel denk ik ook al te begrijpen. Hoe sneller het verleden wordt vergeten, hoe sneller op veranderingen wordt gereageerd? Dat is de I-instelling?
Integreren? Zit ik een beetje te gokken eigenlijk.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #8 Gepost op:
17 June 2012, 21:55:55 »
Henk,
wat redeneringen die misschien helpen:
bij proportioneel hoort altijd een demping. Stel je voor dat je een stuk van je snelheid af zit, gas erop dus.
Dat blijf je doen totdat je bent waar je wilt zijn, als je er bent laat je net het gas los. Maar ook op dat
moment heb je nog wel vaart, schiet je door en ga je weer vol gas terug. Het simpelste voor te als een
veer die maar heen en weer blijft gaan. Een demping zorgt er voor dat je het gas gecontroleerd loslaat als
je in de buurt komt van waar je wilt zijn.
De hard heid (P) zegt hoeveel je reageert op een afwijking: hoe hoger de P hoe agressiever. Zonder demping wordt dat een zwabberboel. Die gaan dus samen op.
Integreren is net wat nukkiger: als je het uitrekent dan zie je dat je afhankelijk van de P altijd wat te kort komt
om als je een vaste tegenkracht hebt (bv helling op). De I telt het op (vandaar integreren) en zorgt er dan voor
dat je bergop wat extras geeft en bergaf wat minder.
fred
«
Laatst bewerkt op: 17 June 2012, 21:59:43 door frederik19630
»
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
henk
Offline
Berichten: 22650
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #9 Gepost op:
17 June 2012, 22:10:37 »
Mja, wat bij de LP3 K heet, heet bij andere decoders P, de hardheid van de regeling?
En K/P en I zijn verschillende dingen, maar beïnvloeden min of meer hetzelfde: hoe zenuwachtig reageert de regeling?
Wat bekent dat voor verschillende typen motoren?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
frederik19630
Offline
Berichten: 775
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #10 Gepost op:
17 June 2012, 22:28:45 »
henk,
de I is denk ik de onbelangrijkste. De P en D bepalen de zenuwachtigheid. Die hebben een verhouding.
In bv de Kuehn decoders kun je alleen de P en I instellen, bij moet moet daar de P erg ver omlaag.
En dan komt er nog een: je kunt de boel ook nog beinvloeden met het setpoint: hoe ziet het verloop van
de snelheidscurve er uit. Door de optrek/rem vertraging groot te zetten maak je het de regeling ook weer
makkelijk, een soort van slappe P aan de buitenkant.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Tjibbeb
Offline
Berichten: 72
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #11 Gepost op:
17 June 2012, 23:11:16 »
Allemaal leuk bezig met het vak wat regeltechniek heet.
De K staat voor de versterkingsfactor van de P-regelaar, het komt er op neer dat het verschil tussen de gemetenwaarde (istwert) en de gewenstewaarde (sollwert) een aantal malen wordt versterkt. (verschil is bijvoorbeeld 1 volt en als de K-factor dan 3 is maakt hij het uitgangssignaal 3volt)
Maar dit vindt plaats in de regelaar, die later van deze waarde een variabele pulsbreedte maakt. De terugkoppeling is bij de meeste eenvoudige gelijkstroommotor regelingen inderdaad het EMK (ook bij accugereedschap)
De I wordt ook wel de naregelactie genoemd en die zorgt er uiteindelijk voor dat het gewenste toerental wordt gerealiseerd, de P-regelaar doet dan niets meer omdat er geen verschil meer is tussen de gemeten en gewenste waarde.
Meestal is een PI regelaar voldoende, een PID regeling is voor kritische processen. Om een PID regelaar goed in te stellen is nogal wat kennis nodig, waar de I regelaar Integrerend werkt doet de D regelaar dat Differentierend. Hij kijkt hoe snel de gemeten waarde de gewenste waarde nadert en remt een te snelle nadering af. (zoiets als wanneer je als bijrijder vindt dat de chauffeur veel te snel naar de voorganger toerijdt en je wilt helpen met remmen)
Voor een lastregeling bij een treintje is volgens mij de D-actie eigenlijk niet nodig, hoogdynamische aandrijvingen (robotarm etc.) maken daar meer gebruik van.
Succes Tjibbe
«
Laatst bewerkt op: 18 June 2012, 09:28:15 door Tjibbeb
»
Gelogd
willem22
Offline
Berichten: 1543
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #12 Gepost op:
17 June 2012, 23:28:30 »
In grote lijnen ben ik bekend ,maar hier is duidelijk meer dieptekennis weergegeven , een plus voor mij.
wil.
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8618
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #13 Gepost op:
17 June 2012, 23:38:17 »
Beetje beschaamd over mijn onbegrip, proberen wat goed te maken:
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf
en dan door naar paragraaf 11.1.2, 11.1.2.1, 11.1.2.2, 11.1.2.3. (of nog wat verder lezen, misschien is die tabel ook wel handig afb 14. )
Is voor een
lopi 4
maar staat m.i. wel goed uitgelegd.
«
Laatst bewerkt op: 17 June 2012, 23:46:19 door J J H S
»
Gelogd
Jeroen
henk
Offline
Berichten: 22650
Re:Hoe werkt de lastregeling nou precies?
«
Reactie #14 Gepost op:
18 June 2012, 08:38:37 »
Ja, het staat in de handleiding van de LP4 zeker weer wat beter uitgelegd. Heel praktisch ook, aansluitend bij mijn instellen op ervaring die ik eerder noemde, maar ik wil het ook begrijpen. Ik vind mezelf niet de domste, dus dat zou toch moeten kunnen.
Vanavond verder op basis van de teksten van Fred en Tjibbe en wie weet nog meer. Eerst maar eens werken. Zorgkosten, dat snap ik dan weer.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hoe werkt de lastregeling nou precies?