Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Voortgangstopic beginnersbaan  (gelezen 41917 keer)

Pedroo

• Offline Offline
Re:Voortgangstopic beginnersbaan
« Reactie #180 Gepost op: 11 September 2012, 20:34:00 »
Ik heb ook een tip voor je als je een grens baan gaat maken moet er natuurlijk wel een douane post komen met een auto controle  ;)

Groet,

Peter

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #181 Gepost op: 11 September 2012, 20:41:36 »
Hoi Peter,

eigenlijk niet, omdat in 1985 in het verdrag van Schengen al is besloten de grensposten tussen Nederland en Duitsland af te schaffen, maar misschien doe ik het toch wel, is wel een erg leuk idee! (y)

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 11 September 2012, 20:43:22 »
grensposten hoeft niet persee.. douane controleert alsnog wel ;) gewoon een parkeerterrein waar iemand staande word gehouden ;D leuke scene.. eventueel nog met een arrestatie ofzo :P
groeten,
Auke

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #183 Gepost op: 11 September 2012, 20:44:43 »
Oud en nieuwer kan prima samen. Je kan het ook naast elkaar gebruiken als je kloppend wil rijden (bv alleen de oude of alleen de nieuwe modellen te laten rijden). Je kan dan bv ook oude en nieuwe autootjes/vrachtwagens kopen om de ilusie te versterken.

Groet,
Chris

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #184 Gepost op: 11 September 2012, 20:51:22 »
Citaat
[grensposten hoeft niet persee.. douane controleert alsnog wel gewoon een parkeerterrein waar iemand staande word gehouden leuke scene.. eventueel nog met een arrestatie ofzo /quote]

Doet medenken aan die keer dat ik in Maastricht op het perron stond, omringd door "stillen" met een hasjhond.
Lang haar, dan val je binnen het profiel, zeg maar.

Bello sloeg trouwens niet bij mij aan, wel bij een junk-achtig typ even verderop.
Doken die stillen er meteen met 5 man op, was wel spectaculair.
Leuk als detail-scene op het perron.

Nu ik erover nadenk, Plankendam is ook grensstation ;)
Misschien moet de plaatselijke politie daar ook maar eens een raid  op het perron doen.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #185 Gepost op: 11 September 2012, 20:52:53 »
grensposten hoeft niet persee.. douane controleert alsnog wel ;) gewoon een parkeerterrein waar iemand staande word gehouden ;D leuke scene.. eventueel nog met een arrestatie ofzo :P
Hehe, de politieauto's heb ik alvast ;) Zo'n doorgangspost met poortjes is wel wat ;)

@Chris: Dat is ook een goed idee, alhoewel ik qua treinen de mix juist wel leuk vindt maar verder, qua auto's, huisjes etc ik niet al te ouderwets wil, dus niet ouder dan jaren 80-90.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #186 Gepost op: 11 September 2012, 20:55:44 »
grensposten hoeft niet persee.. douane controleert alsnog wel gewoon een parkeerterrein waar iemand staande word gehouden leuke scene.. eventueel nog met een arrestatie ofzo

Doet medenken aan die keer dat ik in Maastricht op het perron stond, omringd door "stillen" met een hasjhond.
Lang haar, dan val je binnen het profiel, zeg maar.

Bello sloeg trouwens niet bij mij aan, wel bij een junk-achtig typ even verderop.
Doken die stillen er meteen met 5 man op, was wel spectaculair.
Leuk als detail-scene op het perron.

Nu ik erover nadenk, Plankendam is ook grensstation ;)
Misschien moet de plaatselijke politie daar ook maar eens een raid  op het perron doen.

Hendrik Jan

Haha, gezellige boel ;) Ik ben wel een keer benaderd door agente in burger op Utrecht CS omdat ik daar foto's aan het maken was met mn mobiel. Ik was gewoon aan t klooien met van die fotografieapps als hipstamatic en zag een agent kijken. Ik denk, die komt naar me toe, vind het prima, ik doe niks verkeerd, krijg ik ineens een tikje op mn schouder. Ik uitleggen en de foto's laten zien, komt mn vriendin eraan die even wat was gaan kopen, en bij haar werd het verhaal nog even geverifieerd ::) Valt me sowieso op dat op Utrecht CS soms erg veel agenten zijn. Bij alle uitgangen een paar, een aantal patrouilerend en blijkbaar dus ook in burger, terrorismedreiging mss?

Bastian

• 15*
  • Offline Offline
« Reactie #187 Gepost op: 11 September 2012, 21:06:30 »
Wat leuk! nog iemand die een Duits-Nederlandse baan gaat maken!  :)
veel succes!

GR. Bastian

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #188 Gepost op: 11 September 2012, 21:18:37 »
Dank je! Gaat wel pas over een jaartje, na verhuizing, echt van start hoor, mn baan nu is om te oefenen en experimenteren.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 11 September 2012, 21:29:51 »
je kunt altijd een deel van je baan op een degelijke module bouwen.. dan kan je het makkelijk mee verhuizen ;)
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #190 Gepost op: 11 September 2012, 21:32:56 »
Daar heb ik idd ook over nagedacht, maar vind het nu wel prettig lekker aan te kunnen klooien en fouten te "mogen" maken zonder druk dat het allemaal in 1x goed moet zijn. En na de verhuizing heb ik dan hopelijk meer ervaring en kennis om een goede start te maken. Ik kan natuurlijk alle materieel en huisjes etc gewoon meenemen, alleen dingen als ballast en groen zal lastig worden, maar dat koop ik dan wel weer opnieuw, is niet het duurste.

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 11 September 2012, 21:38:06 »
inderdaad, daar heb je helemaal gelijk in ;)
nu kan je lekker proberen hoe je alles moet doen..
je moet alleen niet te gehecht raken aan wat je maakt.. als het niet mee kan tijdens de verhuizing ;)
daar zou ik problemen mee hebben :)
groeten,
Auke

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #192 Gepost op: 11 September 2012, 21:40:52 »
ja dat is soms wel weer lastig idd maar ik zal dingen die ik niet mee kan nemen nu mss ook nog niet tot in het uiterste detail uitwerken, die energie en moeite kan ik al wel in gebouwtjes stoppen, want die kunnen wel gewoon verhuist worden.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #193 Gepost op: 12 September 2012, 23:16:26 »
Ben weer verder gegaan met het ballasten. Een nieuw proefstukje gemaakt met de nieuwe ballast van Woodland Scenics en schouwpad gemaakt met superfijn grind/zand van Anita Decor. Stukje is niet zo netjes geworden omdat ik alles tegelijk heb gedaan, zowel de ballast als het schouwpad, maar het gaat me meer om de kleurstelling, ook na schilderen.

Wat ik alvast geleerd heb is dat als ik dat zand van Anita Decor ga gebruiken ik de ondergrond wel eerst grijs moet schilderen omdat je er snel gaatjes in hebt waar je de ondergrond ziet.

Daarnaast viel het me tegen hoe de rails uit het oude proefstuk kwam. Ik wil mn rails gaan ballasten en over een jaar weer schoonmaken en meenemen naar een nieuwe baan. Maar na flink natmaken kwam de ballast maar lastig los en bleef het in brokjes aan elkaar waardoor ik de rails echt onder de kraan moest afspoelen en met mn vingers alle stukjes los moest maken om de ballast echt los te krijgen van de rails.Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om je rails weer uit de ballast te halen en netjes opnieuw te kunnen gebruiken. Dat brengt wat twijfel of ik nu wel moet gaan ballasten voor rails dat wss ongeveer een jaar zal liggen.

Ook heb ik geleerd dat je voor het effect niet eerst het schouwpad hoeft te leggen en de ballast er overheen, dat kan ook erna, zeker als de ballast al hard is en je het schouwpadzand van de ballast af kan vegen als daar teveel op terecht is gekomen. Dat is een stuk makkelijker dan eerst al de schouwpaden moeten leggen. Op de foto is het achterste pad na de ballast gelegd en de voorste voor de ballast.

Het schilderen zal ook een test worden, namelijk of ik door de verf te verdunnen en nu met de grijze ballast ipv de bruinige wel de gewenste kleur en effect krijg van roestige/vervuilde ballast. Mocht dit met de hand niet goed lukken ga ik mss een airbrush kopen.

Verder moet ik nodig eens opruimen want het is een zooitje op de baan en nog niet alle rails ligt zoals ie moet liggen. Daarna moet ik het blauwe schuim gaan aanbrengen en snijden met de beddingsnijder van Rail Kees. Als het werkt is het heel handig, maar moet eerst eens uitzoeken hoe ik dat ding goed in elkaar zit en hoe het werkt.

« Laatst bewerkt op: 12 September 2012, 23:52:03 door Sparrow »

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #194 Gepost op: 12 September 2012, 23:24:57 »
Waarschijnlijk laat je ballast makkelijker los als je het langer (een nachtje) laat weken. Wellicht handig om te testen voor je alles ballasten :-).

Groet,
Chris