Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Voortgangstopic beginnersbaan  (gelezen 41902 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Voortgangstopic beginnersbaan
« Reactie #15 Gepost op: 19 June 2012, 22:04:54 »
leren kost geld  :)
Dan maar geen Busch grasmat rol nemen maar vezeltjes, geen wegen kopen van Faller maar zelf maken.
geen dure bomen van Heki, maar zelf maken.
kant en klaar weg kost ? € 15 per meter ? zelf maken kan je voor € 5 tientallen meters maken, zo niet meer
Plaat styreen halen voor een paar euro, haal je met gemak 8 huisjes uit, se eerste 7 om te verprutsen, de achtste om trots op te zijn, ben je altijd nog een veelvoud goedkoper uit.
Niet uitgaan van wat je niet kan wat je nog nooit geprobeerd hebt  ;) ik heb ook 2 linker handen, maar met wat ploeteren en foeteren lukt het af en toe
Mijn module bakken kosten hooguit een paar tientjes per stuk aan materiaal, en als ik na een paar jaar beurzen zat ben gaan ze de schroothoop op, ok je gooit een paar honderd weg, maar heb je jaren plezier van gehad.
Wees gewoon niet bang om war weg te gooien.
ga geen geld steken in dingen waar je niet tevreden over bent, je gaat je eraan lopen ergeren en vroeg of laat gooi je het toch weg, geloof me :)
Mvg Marty,

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #16 Gepost op: 19 June 2012, 22:18:17 »
Bedankt voor de tips, Styreen is dus waar de meesten hun gebouwen van maken? Ken het eerlijk gezegd niet, is het een zacht materiaal ofzo? Haal je dat gewoon bij de bouwmarkt?
« Laatst bewerkt op: 20 June 2012, 07:05:09 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijderd »

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 June 2012, 23:52:21 »
Styreen is de harde kunststof waar de huisjes van worden gemaakt. Het zijn relatief kleine plaatjes, verkrijgbaar in diverse diktes. Makkelijk te snijden en te lijmen. Je koopt ze bij modelspoorwinkels of op de modelspoorbeurzen.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2012, 07:05:42 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijderd »
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #18 Gepost op: 20 June 2012, 01:16:50 »
Ok, bedankt, en kan je in deze kunststof bijvoorbeeld ook een bakstenen muur uitsnijden met echte groeven? Want dat zie ik soms bij mensen. Of koop je dan een stuk papier met bakstenen print en plak je dat erop? Overigens is het gebruik van Styreen wel mogelijk schadelijk voor de gezondheid als ik dat zo lees op google.
« Laatst bewerkt op: 20 June 2012, 07:05:23 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijderd »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #19 Gepost op: 20 June 2012, 01:34:35 »
Gewoon beginnen met een beetje te prutsen, elke keer je grens wat verleggen. Met vallen en opstaan leer je het.
Kunt zoals Marty zegt nu al beginnen met een baanplan. Modulair bouwenen kijken of je 'm later kunt uitbreiden tot de baan die je hebben wil..werk zelf in schaal 0 maar bouw alles zelf (op rails en loks na)...en ben pas 2 jaar geleden begonnen..

Denk creatief en niet bang zijn voor een uitdaging !!

Succes..

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 20 June 2012, 09:10:37 »
Overigens is het gebruik van Styreen wel mogelijk schadelijk voor de gezondheid als ik dat zo lees op google.
Het spul dat in de modelbouw gebruikt wordt heet polystyreen en dat is net wat anders. Polystyreen kom je in het dagelijks gebruik werkelijk overal tegen. Denk daarbij aan zaken als koffiebekertjes, frietbakjes, verpakkingen.

Het zijn relatief kleine plaatjes, verkrijgbaar in diverse diktes. Makkelijk te snijden en te lijmen. Je koopt ze bij modelspoorwinkels of op de modelspoorbeurzen.
Als je de smaak van het zelf bouwen écht te pakken krijgt kun je beter bij een winkel voor schilder- en tekenmateriaal op zoek gaan. Daar verkopen ze platen van een vierkante meter die ongeveer net zo duur zijn als 2 plaatjes van A4 formaat in de modelbouwwinkel. Zo kun je nog eens wat uitproberen of verprutsen.
No dress rehearsel, this is our life.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #21 Gepost op: 20 June 2012, 10:21:10 »
Zoek even op het Forum op Styreen, daar is al zoveel over geschreven
zoek dan ook even op slaters, dat is wat jij zoekt voor bakstenen, al heeft Auhagen ook mooie platen
Maar als je echt niks zinnigs te doen hebt ( wat ik me niet kan voorstellen als je net gaat samenwonen  :) ) dan kan je de stenen er ook in krassen, daar is het zacht genoeg voor.
Kom gewoon naar Eurospoor, Rijswijk of ander evenement of de BNLS dag in Zwolle
, daar wordt alles uitgelegd en kan je alles vragen
Geprint papier zou kunnen als je dat mooi vindt, persoonlijk vind ik het spuuglelijk.
Als styreen je te pakken krijgt, neem dan contact op met de plaatselijke reclame boer, die heeft het waarschijnlijk met bakken vol staan voor weinig, wat voor hem afval is, is voor de modelbouwer goud :)
Mvg Marty,

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #22 Gepost op: 20 June 2012, 10:31:52 »
Citaat
wat voor hem afval is, is voor de modelbouwer goud

Ik duik dan ook altijd graag in de afvalcontainer die bij Marty voor de deur staat. Als de bouwdag voorbij is trekken de andere boys mij er weer uit. Zo hebben ze de hele dag geen last van mij en ik heb armen vol met goud....

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #23 Gepost op: 20 June 2012, 12:43:12 »
@Marc: fijn dat het een andere soort is ;) Bedankt voor de tips.

@Marty: Geprint papier lijkt mij ook niet zo mooi eigenlijk. Op een foto zie je het mss minder goed maar in het echt lijkt me het lelijk. Ben zeker van plan om ook naar beurzen te komen, eerstvolgende in Houten ga ik wss naartoe. En bedankt voor de tip, zal eens bij een reclamebedrijf vragen!

@Jajo: Zie het helemaal voor me ;D

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #24 Gepost op: 20 June 2012, 12:44:53 »
Ik duik dan ook altijd graag in de afvalcontainer die bij Marty voor de deur staat. Als de bouwdag voorbij is trekken de andere boys mij er weer uit. Zo hebben ze de hele dag geen last van mij en ik heb armen vol met goud....

Groet Jaap

Zo Jaap de laatste broodjes schaap eruit vissen  ;D

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #25 Gepost op: 20 June 2012, 12:57:36 »
Nog een vraagje, welke dikte is het best voor de polystyreen platen? Heb net een reclamebedrijfje gebeld maar die gebruiken het amper maar er zit wel een kunststoffenleverancier in Apeldoorn die platen van 2 bij 1 meter verkoopt. weet alleen niet hoe duur die zijn.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 June 2012, 13:17:41 »
Ik gebruik meestal 0,5mm en een enkele keer 1 mm. 1mm is uiteraard steviger maar lastiger strak op maat te snijden.
Je kunt de platen overigens ook online bestellen. Kijk eens hier bijvoorbeeld en zoek op polystyreenplaat. Verzendkosten vallen mee... en vergelijk die prijs eens met die van wat plaatjes in de modelbouwwinkel  :o
No dress rehearsel, this is our life.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #27 Gepost op: 20 June 2012, 13:23:25 »
Ik gebruik meestal 0,5mm en een enkele keer 1 mm. 1mm is uiteraard steviger maar lastiger strak op maat te snijden.
Je kunt de platen overigens ook online bestellen. Kijk eens hier bijvoorbeeld en zoek op polystyreenplaat. Verzendkosten vallen mee... en vergelijk die prijs eens met die van wat plaatjes in de modelbouwwinkel  :o
Das idd niet duur, ik heb geen idee wat ze in de modelbouwwinkel kosten, maar vast een hoop meer. Heb net het bedrijf DS Groep gebeld en 1 plaat van 2 bij 1 meter 1mm dik kost 41 euro, dus 0,5mm zal dan nog wel wat goedkoper zijn. Je moet dan dus wel een hele grote plaat kopen, maar omgerekend zou je daar bij De Kwast 72,50 voor kwijt zijn.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 20 June 2012, 13:37:23 »
 :o :o € 41.00  :o :o ..... doe ik het ook voor , heeeel graag zelfs  ;D zelfs als het Inclusief BTW is
Mvg Marty,

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #29 Gepost op: 20 June 2012, 13:42:05 »
:o :o € 41.00  :o :o ..... doe ik het ook voor , heeeel graag zelfs  ;D zelfs als het Inclusief BTW is
Ja, heb net gebeld, dit bedrijf: http://www.ds-groep.nl/page/27/ds-groep-kunststoffen.html vestiging Apeldoorn, ze zitten ook nog op andere plaatsen. 41,65 en dat is incl btw en voor 1mm dik, dus 0,5 mm dik is denk ik nog iets goedkoper. Je kan gewoon als particulier 1 plaat afnemen. Wel van te voren even bellen of mailen, maar ze hebben het wel op voorraad.

Even uit nieuwsgierigheid, wat betaal je voor een a4 plaatje bij de modelbouwwinkel dan?