Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 08:43:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Voortgangstopic beginnersbaan  (gelezen 42033 keer)

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
Re:Voortgangstopic beginnersbaan
« Reactie #135 Gepost op: 08 August 2012, 21:36:57 »
Zou een mooie oplossing zijn, alleen komt de onderste rails van die twee dan verder naar onder te liggen, te dicht op de rails helemaal onderlangs, waardoor daar dan geen perron meer tussenpast ;) Lastig, lastig :P

JJHoitema

• Offline Offline
« Reactie #136 Gepost op: 08 August 2012, 21:37:27 »
Piko heeft hier hele mooie voorbeelden van!!!!!

JJHoitema

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #137 Gepost op: 09 August 2012, 00:07:51 »
Wat bedoel je precies? voorbeeldbaanplannen?

JJHoitema

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 09 August 2012, 22:31:06 »
Ook dat. Maarook voorbeelden hoe je de bochtwissels ed kunt gebruiken.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #139 Gepost op: 09 August 2012, 23:57:11 »
Klopt, op hun website, even doorspitten. Prachtige wisselstraten met gebogen wissels.
Zou houd je meer ruimte tussen de sporen en heb je minder kans op flankbotsingen.
In jouw geval zeker aan te raden.
verder nog wat vragen:
wat is je concept voor deze baan?
Wat wil je precies uitbeelden?

Nu heb je een grote lege vlakte in het midden.
Dat kun je volbouwen met scenery, maar je kunt er vast nog wel een industriespoor kwijt.
Naar een fabriek, haventje, VAM-huisvuiloverslag, zoiets.
Verder zou je dehele boel een beetje speelser kunnen leggen, door het een beetje "scheef" te leggen.
Nu lopen alle rechte sporen nog parallel met de randen, en dat is misschien wat saai.

Tot slot: volgens mij heb je veel plezier van huisjes bouwen. Als ik zie wat je met dat kerkje hebt gedaan denk ik: super!
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #140 Gepost op: 10 August 2012, 16:56:11 »
Bedankt! Staan idd mooie voorbeelden op, alleen weet niet of ik dit in mijn baan kan passen omdat ik maar zo beperkt de ruimte heb en lengte over moet houden voor het station.

@ Hendrik Jan: Deze baan is een oefenbaan. Ik ben van plan over een jaartje te gaan verhuizen en dan 1 kamer in te richten tot hobbykamer. Daar wil ik nu alvast naartoe werken en vooral experimenteren en uitproberen omdat ik nieuw ben in de hobby. Deze baan heeft dus geen vastomlijnd kader en zal niet zo netjes en goed gepland zijn als de volgende baan moet worden. De volgende baan wil ik in een U-vorm met aan 1 kant Nederland en de andere kant Duitsland met in het midden een groot station met stad, dus een soort grensgebied waar ik beide landen en hun materieel kan combineren. Maar dat is nu allemaal nog minder aan de orde, wel houd ik natuurlijk qua aankopen etc daar rekening mee.

In het midden zit idd nog wel een leegte. Heb ook voor deze vorm gekozen om de beperkte ruimte zoveel mogelijk te gebruiken en zoveel mogelijk lengte in de baan te krijgen, omdat het maar zo'n kort stuk is, dus het is naar mijn smaak nog steeds te kort. Een industriestuk met spoor ergens binnen de ovaal is wel een erg leuk idee.

Zit nu alleen te twijfelen of ik de baan niet opnieuw moet aanleggen en dan volgens de geometrie-richtlijnen van Piko. Ik ben gewoon zelf gaan leggen en soms kwam dat net niet helemaal goed uit, maar dat heb ik opgelost door wat stukjes zelf op maat te maken en soms het spoor net een beetje te schuiven, zodat het wel past, maar helemaal netjes is het dan niet.

Scenery en huisjes vind ik idd erg leuk! Tnx! Ben nu nog bezig met kitbashen maar wil uiteindelijk ook met styreen etc zelf huisjes gaan maken.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #141 Gepost op: 23 August 2012, 15:13:08 »
Kleine update, de rails ligt nog zoals ie ligt. Door de twijfels over de juiste geometrie en indeling van het baanplan nog niet mee verder gegaan, moet eerst een definitief baanplan hebben en dan gaan experminteren met ballasten en verroesten. Dat ga ik eerst op een paar losse stukjes rails proberen. Maar ik zie hier nog een beetje tegenop, vanwege het feit dat ik deze baan over een jaar weer uit elkaar wil halen en elders een nieuwe wil gaan bouwen. Denk niet dat ik veel aan het baanplan ga veranderen, heb gewoon niet zoveel oppervlak voor de baan.

Verder meer bezig geweest met aan- en verkoop en keuzes maken in materiaal. Wat aankopen gedaan zoals een Rivarossi IRM en een Roco Startset omdat ik graag een Roco Multimaus wil gaan gebruiken als digitale aansturing omdat ik die veel fijner vindt dan de Digi 1 van Piko. Tijd bij Wentink geweest en daar voorlichting en uitleg gekregen over de verschillende digitale aansturingssystemen en ook over de smartphone/tablet aansturing die er aan komt.

Verder dingen gekocht als stootblokken, Tamiya roestverf, Veolia modelbus, treinen in beeld deel 3 boek, omdat dat ook over een grensgebied gaat, wat mijn baan ook moet worden.

Verder wat verdiept in Duits materieel en goederenvervoer. In zo'n startset van Roco krijg je meteen wat mooi materiaal mee waarvan ik een deel houd, zoals de BR 218 en en schuifhuifwagen. Wil voor achter die BR 218 2 rode DB dubbeldekkers en een stuurstand kopen en die schuifhuifwagen wil ik uitbreiden met meer van deze wagens en het liefst een Br 143 ervoor. Nou heb ik al wel een Taurus en 2 rode dubbeldekkers van Piko, maar die kunnen weg. De dubbeldekkers wil ik van Fleischmann, die vind ik mooier. Wil op mn nieuwe baan een mooie goederentrein met containerwagens maken, bijv naar een containeroverslag met dan mss wel een mooi taurus met reclame erop ervoor, maar niet deze rode, en is op deze baan ook geen plek voor. Zijn ook nog genoeg andere locs die ik mooi vindt die zijn voor een goederentrein. Je hoeft ook niet maar 1 loc per trein te hebben, kan je meer afwisselen ;) Dat zijn dan weer van die ideetjes die je opdoet.

De rest uit de roco startset gaat ook in de verkoop, heb een aardig vol verkoopdraadje gestart: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45839.0.html  Wil ook wat materieel vervangen voor hoogwaardiger opties. Plan V gaat bijv. weg en komt een Roco Plan V Sound voor terug, Lima Koploper gaat ook weg, wil uiteindelijk de Trix Koploper. Waarom zoveel weer verkopen? Soms koop je een startset voor een goede prijs en haal je alleen de multimaus of de rails eruit en verkoop je de rest weer. Anderen wil ik toch inruilen voor een mooiere vergelijkbare optie van een ander merk, soms wist ik ook niet dat die er was, en kan ik er iig ongeveer hetzelfde voor krijgen als ik ervoor betaald heb.

Er is dus niks gebouwd, maar wel bezig met resarch, uitdenken van concepten, ideeen opdoen en aan- en verkoop. Hoef niet altijd het beste van het beste te hebben, maar heb wel met mezelf afgesproken niet teveel compromissen te doen op het gebied van kwaliteit, dan spaar ik liever wat langer door.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #142 Gepost op: 27 August 2012, 17:17:31 »
Vandaag begonnen met ballasten, eerst op een proefstukje.

Wat heb je allemaal nodig:

Wat ballast uitstorten, heb ballast van Anita Decor gebruikt, maar mss switch ik naar Woodland Scenics, hangt van het resultaat af. Heb nu 3 delen kiezel en 1 deel kalksteen gebruikt. Rails ligt op het bekende blauwe Gamma isolatiemateriaal:

Het moeilijkste van alles vind ik eigenlijk met de kwast de steentjes netjes wegwerken, niet te veel en niet te weinig. In het midden moeten de steentjes van de bielzen af en uit de railstaven, maar je veegt al gauw weer te veel uit de gaten tussen de bielzen. Aan de zijkanten heb je al gauw dat als je de bielzen schoonmaakt je daarnaast een opstaand randje van ballast krijgt. Uiteindelijk heb je snel dat je geen schuin oplopend randje meer hebt en het dijkidee weg is. Het ziet er dan zo uit na het schikken met de kwast:

Zou het stuk ballast naast het spoor liever wat smaller hebben en dat het wat stijler oploopt, nu is het vrij breed en heb je niet echt meer het idee van een dijkje. Wat vinden jullie? Hoe kan ik dat effect bereiken? Of is het wel realistisch zo?

Dan natmaken met water/drupje afwasmiddel in vernevelaar en druppelen met 2 delen water/1 deel houtlijm in spuit en dan ziet het er zo uit:

Nu laten drogen en kijken hoe het wordt. Volgens mij is het gedeelte met natmaken en houtlijm druppelen wel goed gegaan. De vloeistoffen verdeelden mooi over de steentjes en losten mooi op.

Iemand nog tips/opmerkingen?

« Laatst bewerkt op: 27 August 2012, 20:29:32 door Sparrow »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 27 August 2012, 18:36:39 »
Hoi Sparrow,

Je werkwijze ziet er goed uit,  (y)

Maar mijn persoonlijke mening is dat ik het wat te grijs vindt.

Ik blijf je berichtjes met plezier volgen.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #144 Gepost op: 27 August 2012, 20:54:14 »
Ik heb de laatste foto even vervangen, deze was dezelfde als de voorlaatste, nu laat het de situatie zien na natspuiten en druppelen met houtlijm.

Bedankt voor je reactie Arthur. Ik moet zelf ook nog even kijken of ik tevreden ben over de kleur, anders ga ik misschien over op Woodland Scenics. Ik heb nu ook 1/4e deel grijze ballast toegevoegd, die laat ik misschien wel weg in het vervolg en de bedoeling is ook nog om de ballast na drogen te verweren met Tamiya roestverf want het moet wel een beetje bruinig zijn van kleur uiteindelijk.

Ik moet wel opmerken dat de foto een grijzere indruk geeft dan hoe het in de werkelijkheid is. Hierbij een foto van de ballast in de pot die 3/4 van de gebruikte ballast in het teststuk uitmaakt:

Pedroo

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 27 August 2012, 21:01:44 »
Ik was even je draadje kwijt maar heb het weer gevonden  ;)
je gaat als een speer man  (y)

-

Peter

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #146 Gepost op: 27 August 2012, 21:04:20 »
Tnx Peter! Als dit morgen gedroogd is en het bevalt kan ik beginnen met de echte baan, eerst een heel karwei aan het snijden en bevestigen van de isolatieplaten. Eventueel in Houten nog wat extra ballast halen ;)

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 27 August 2012, 22:01:03 »
Hoi Sparrow,

Zelf heb ik een emmer vol van dit. Het komt niet uit de winkel, het is filterbed zand van een drinkwater station.
Als je het zelf wil zien, laat me het dan even weten, stuur ik je wel even wat toe.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #148 Gepost op: 27 August 2012, 22:05:46 »
Ziet er mooi uit. Het lijkt volgens mij aardig op de ballast van Anita Decor die ik gebruik, van de foto hierboven.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #149 Gepost op: 27 August 2012, 23:07:19 »
Hoihoi,

De werkwijze ziet er goed uit, de kleur is iets persoonlijks, ik vind um niet slecht, deze kleur kan je altijd bijkleuren. Maar je schrijft over het moeilijk in vorm brengen van de ballast.
Eerste heb ik de ondergrond in een 'aardekleur' geverfd. Bruin, donkerbruin wat willekeurig gekwast, maar zo heb ik een neutrale ondergrond. Als er ballast ontbreekt of losschiet heb ik niet gelijk een blauwe ondergrond.
Bij mijn baan (en proefstukjes) heb ik vervolgens naast het spoor een kwastbreed paadje gemaakt door middel van lijm, grijze verf en vogelzand. Dat geeft een makkelijke overgang tussen het landschap aan de ene kant en het spoor aan de andere kant.
Toen heb ik de bielzen geschilderd (met een kwastje, ik heb geen airbrush).
Daarna ben ik gaan ballasten: Een beetje ballast tussen de rails, een beetje ernaast. Ik ben eerst met een vrij harde kwast de bielzen gaan verlossen van hun ballast. gewoon door het deels naar buiten, deels over de lengte van het spoor te gaan verdelen. Daarna deed ik de gedeelten naast het spoor, over het algemeen veegde ik er de ballast weg, want voor je het weet heb je er teveel liggen. Pas aan het eind voegde ik er mondjes maat, vanuit het vuistje een beetje balast toe als heuveltje. Maar ook daar kon ik vaak weer wat van wegvegen.
De huidige vorm die je gemaakt hebt, vind ik vrij breed. Naar mijn mening zou je er aan elke kant bijna een centimeter vanaf kunnen halen, maar dat is persoonlijk.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes!
groet,
Michel