De HTM-2/GVB-72 laat wel zien toen wat voor topkunstjes de Tramweg Stichting en Stichting Tramwerk in staat zijn. Niet alleen optisch maar ook in de techniek. Zo heeft men hier ook al een eigen schakelkast nagebouwd waar tot nu toe alleen bestaande werden gereviseerd. Met die schakelkasten bedoel ik het ding waarachter de bestuurder staat om het hok vooruit te krijgen!
Maar evengoed doet dit niets af aan de vakkundigheid van de vrijwilligers van de Stichting Tramwerk.Een bezoekje aan de site http://www.tramwerk.nl/?n=Main.HomePage is altijd de moeite waard.
Ja, Thonis van der Weel is een autoriteit op het gebied van trams en restaureren .
Ik ben het helemaal met Henk eens.. De 307 is een nog mooier stuk als de 72...Het is vloeken in de kerk maar ik hoop dat de 72 ooit nog eens het uiterlijk krijgt wat deze wagen zo uniek maakt... Het is namelijk de laatst overgebleven "eenmanwagen" die op de beroemde lijn 22 (rondje Centraalstation) en 18 (nassauplein Sloterdijk) hebben gereden... Deze wagens hadden hadden namelijk witte balkons ipv blauw... Maargoed da's een hele verbouwing.... Dan moeten de Balkons gesloten worden en de typische Union stootrand worden aangebracht...Groeten,Michael
Dat was volgens mij wel de bedoeling.er zijn namelijk nog 2 andere Amsterdamse Unions.weet alleen de groot wagen nummers niet.Ik ga dus binnen kort ook in Arnhem langs.Ik hoop ook vurig dat de 72 na 2014 gerestaureerd word naar het oorspronkelijke plan.Groet Martijn
En de Haagse 274 rijd ook nog in het NOM.Wat betreft de GTr72 zijn de plannen nog steeds om hem als Eenmanwagen (E.M.W.) te verbouzen en in de museumcollectie op te nemen. maar eerst nog even alms GTr 72 cq. HTM 2.De creme balcons waren alleen op lijn 18 vanwege de donkere onderdoorgangen bij het Centraal Station.Van oorsprong werd bij de verbouwing als Eenmanwegen alleen een witte band met de tekst "Eenmanwagen" op de balcons aangebracht en op onderaan de bak bij elke deuropening de tekst "E.M.W."