Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 07:29:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:29:56
Jaques Crousteaux, Poissons et Homards door Lucien
Vandaag om 07:22:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Frank 123
Vandaag om 06:54:14
Rail away door Eelco Storm
Vandaag om 06:29:49
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 05:57:51
Platine vraag door henk
Vandaag om 05:37:56
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
03 December 2025, 23:40:37
Piko blauwe 1000 door Benelux795
03 December 2025, 23:38:23
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
03 December 2025, 23:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
03 December 2025, 23:22:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
03 December 2025, 22:49:56
Da's Daz 2 door Huup
03 December 2025, 22:40:08
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
03 December 2025, 22:21:37
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
03 December 2025, 22:19:18
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
03 December 2025, 22:18:59
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
03 December 2025, 21:30:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
03 December 2025, 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
03 December 2025, 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
03 December 2025, 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
03 December 2025, 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
03 December 2025, 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
03 December 2025, 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
03 December 2025, 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
03 December 2025, 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
03 December 2025, 17:47:00
Raadplaatje door hervé
03 December 2025, 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
03 December 2025, 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
03 December 2025, 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
03 December 2025, 15:26:11
  

Auteur Topic: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90  (gelezen 32974 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4311
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #75 Gepost op: 13 July 2018, 18:59:20 »
Ja precies. Ik ga vrij variëren dus...
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #76 Gepost op: 13 July 2018, 19:07:02 »
Veel plezier! en een fotootje hè ;-)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4311
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #77 Gepost op: 13 July 2018, 19:50:50 »
Nah, wel wat corail rijtuigen scoren dan
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #78 Gepost op: 05 April 2020, 10:31:54 »
Weer even dit draadje nieuw leven inblazen.

Ik zit door de door mij genoteerde treinsamenstellingen van de nachttrein 288/289 te bladeren en het valt me op dat er in een aantal samenstelling uit de zomer van 2000 en uit 2001 een bagagerijtuig zit. Bijvoorbeeld bij onderstaande samenstellingen:

288 | 16 07 2000 | Den Haag HS
- NS 1700
- SNCF A10tu
- SNCF B10tu
- SNCF B9ux
- SNCF B10tu (4 stuks)
- SNCF B6Dd2
- SNCF B9 1/2tu (2 stuks)
- SNCF B10c10ux (2 stuks)
- NS TS2 slaaprijtuig
- NS Dm 51 84 92-99 070 (met Overnight Express logo)


288 | 16 08 2001 | Den Haag HS
- NS 1700
- SNCF A10tu
- SNCF B10tu
- SNCF B9ux
- SNCF B10tu (3 stuks)
- SNCF B6Dd2
- SNCF B9 1/2tu (2 stuks)
- SNCF B10c10ux (2 stuks)
- NS TS2 slaaprijtuig
- NMBS Dms 51 88 95-70 920 (oranje)

Nu heb ik een aantal vragen waar ik hoop dat jullie mee kunnen helpen

1. Die extra bagagerijtuigen (bovenop de B6Dd2 die standaard in de samenstelling zat), waren dat overbrengingsritten? of alleen op bepaalde dagen in de zomer? of alleen 'bij behoefte'?

2. Het Overnightrijtuig... is deze hier in dienst waarvoor hij ooit bedoeld is (nl snel goederentransport via de trein, maar volgens mij was dat uitsluitend in de nachttrein naar Italie), zat ie in een pool met bijvoorbeeld de Belgische Dms en werd gewoon een beschikbaar rijtuig gepakt, of was het een vervanging voor het niet beschikbaar zijn van een Belgische Dms, of... anders?

3. Ik kan mij herinneren (maar daar heb ik geen fotos of samenstellingen van) dat in de Beneluxtrein soms ook extra rijtuigen waren aangekoppeld, bedoeld als overbrenging van NL naar B (F) of v.v. Dit zag er vaak bijzonder uit, want bijvoorbeeld bij een rit met de stuurstand voorop (ICR-BLX-materieel), zat het rijtuig achter de locomotief die achterop zat. Het zou kunnen zijn dat de hierboven genoemde bagagerijtuigen op die manier in dit geval met de 288/289 werden meegegeven. Heeft iemand hier meer informatie over, liefst ook foto's.


Vragen, vragen, vragen. Ik zou met antwoorden heel blij worden.

Groet, Cornelis

 










Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #79 Gepost op: 05 April 2020, 19:34:37 »
Dag Cornelis,

Deze rijtuigen die je noemt behoorden niet tot de standaard samenstelling.
Wel is mij bekend dat juist deze nachttrein zorgvuldig gebruikt werd voor overbrengingsritten. Dus ik denk dat ook in dit geval het overbrengingsritten zijn geweest (al vraag ik mij wel af wat een Overnight Express-rijtuig daar moet...)

Groet,

Michiel

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #80 Gepost op: 05 April 2020, 20:03:47 »
Ik vermoedde al zoiets. Dank voor je reactie.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #81 Gepost op: 05 April 2020, 20:10:56 »
Hoe zeker ben jij overigens van die B9ux in 2000? Ik dacht dat ze pas vanaf 2001 in deze trein reden en het hiervoor "gewoon" een B11u was.

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #82 Gepost op: 05 April 2020, 20:18:25 »
Niet 100 procent zeker. Ik noteerde alles op papier, maar die heb ik niet meer. En indertijd alleen de codes, en niet de volledige nummers. En vaak begon de trein alweer te rijden. Bij oudere samenstellingen heb ik wel regelmatig B11u genoteerd.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2020, 20:19:58 door verst107 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8627
  • Spoor N
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #83 Gepost op: 06 April 2020, 13:54:10 »
(al vraag ik mij wel af wat een Overnight Express-rijtuig daar moet...)
Op de site van Martijn Haman staat het antwoord: de rijtuigen zijn bij de werkplaats van Wagon-Lits in Oostende verbouwd, de 070 werd met de 071 pas in 2000 geleverd.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #84 Gepost op: 06 April 2020, 14:13:43 »
Dat had ik moeten weten ;-) Dank Rick!

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #85 Gepost op: 03 January 2025, 08:52:18 »
Een ouder topic weer nieuw leven inblazen. Het Bcvmh rijtuig in 1999, was dit planmatig of een toevalstreffer? In welke jaren reden er Nederlandse rijtuigen mee in de treinen 288/289?

Mvg Martijn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #86 Gepost op: 03 January 2025, 11:29:21 »
Ten behoeve van de standaardsamenstelling in die tijd leverde NS een slaaprijtuig, vaak een AB30. Een Bcvmh was niet standaard, maar kon wel voorkomen bij het ontbreken van een slaaprijtuig. Ook stuurden de Belgen nog weleens iets in opzending mee dat naar Nederland (terug) moest, bijvoorbeeld een HLE 11.8 voor de Beneluxdienst.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn_

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #87 Gepost op: 04 January 2025, 08:52:07 »
Bedankt Jeroen.

Een AB30 ben ik nog niet eerder tegengekomen i.c.m. deze trein, wel de T2s. Heb je toevallig foto's of een samenstelling genoteerd met een AB30 erin?

Martijn

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #88 Gepost op: 04 January 2025, 10:32:00 »
Morgen, standaard was een T2S en die werd regelmatig vervangen door een Bcvmh.

Leuke trein om samen te stellen in model overigens, maar de sncf rijtuigen met ligstoelen leveren toch wel een probleempje op.  :-\

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90
« Reactie #89 Gepost op: 04 January 2025, 10:55:35 »
Bedankt Jeroen.

Een AB30 ben ik nog niet eerder tegengekomen i.c.m. deze trein, wel de T2s. Heb je toevallig foto's of een samenstelling genoteerd met een AB30 erin?

Martijn

Ik heb er meerdere dia’s van, maar geen diascanner. Maar de T2S kwam inderdaad ook veel voor. Mogelijk verschilde het ook per jaar of seizoen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974