Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door serie1200
Vandaag om 08:32:20
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door marco
Vandaag om 08:13:50
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 07:14:58
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:50
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 01:06:00
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
28 July 2025, 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
28 July 2025, 22:21:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 July 2025, 21:15:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
28 July 2025, 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
28 July 2025, 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
28 July 2025, 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
28 July 2025, 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
28 July 2025, 17:36:08
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
28 July 2025, 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
28 July 2025, 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
28 July 2025, 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
28 July 2025, 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
28 July 2025, 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
28 July 2025, 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
28 July 2025, 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
28 July 2025, 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
28 July 2025, 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
28 July 2025, 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
28 July 2025, 10:38:02

Auteur Topic: Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?  (gelezen 7693 keer)

Thurbo

• Offline Offline
Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?

Zoals topic titel al zegt , wat is voor jouw een (of meerdere) reden(en) om niet tot de aanschaf over te gaan van het besturings programma iTrain? Buiten dat je ervoor moet betalen.

Dat je ervoor moet betalen is voor een aantal mensen een reden om niet tot de aanschaf over te gaan, dat kan ik ergens wel begrijpen maar ook weer niet, bijna alle programma´s voor op je pc daar moet je voor betalen voor de ontwikkeling, Koploper is hiervan een uitzondering, maar ik wil wel eens weten wat anderen beweegredenen zouden zijn.

Een veelgehoord commentaar is bijv "ik wil de diesel van Koploper en het koetswerk van iTrain" Wat is er dan mis met de motor van iTrain?

Ik ben zelf een zeer tevreden gebruiker van iTrain en zie niet 1-2-3 het probleem.
Het programma is volledig in het Nederlands (of andere talen) en support is via het iTrain-forum ook in het Nederlands.
Ik kan mijn treinen volautomatisch routes laten rijden en ik kan ook alles handmatig bedienen en ook door elkaar, dus de een automatisch en de ander handmatig, bijv wissels enof rijwegen bedienen/instellen.
De treinen kunnen mooi optrekken en afremmen. Ik kan ze heel precies laten stoppen waar ik dat wil.
Je kunt je treinen inmeten zodat je ze heel precies kunt laten rijden op schaalsnelheid, Dit hoeft niet persee maar wiul je heel precies stoppen is het wel nodig.
De trein functies kun je besturen, ook hier geld weer automatisch in een route of handmatig.
Je kan rijden met maar 1 melder per blok al kan ik persoonlijk 2 melders aan raden.
Alle huidige centrales worden ondersteunt/zijn bruikbaar, ook meerdere systemen door elkaar gebruiken is mogelijk.

Hetgeen wat op de agenda staat voor ontwikkeling is het automatisch rangeren , o.a. omlopen van een lok.
Maarja wanneer gebruik je dat nu echt? Er moet ook nog wat te "spelen" overblijven.
Een andere ontwikkelingspunt is de integratie van een Auto systeem, bijv het FCS systeem.

Degene aan wie ik het programma laat zien zijn er ook tevreden over. Dan word het nog steeds verder ontwikkeld.

Maar goed brand maar eens los ik ben benieuwd.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Jeroen Vreeken

• Offline Offline
Re:Wat is reden om iTrain niet te kopen behalve dat je ervoor moet betalen?
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2012, 14:28:59 »
Voor mij de belangrijkste reden: Ik vind het leuk er zelf aan te sleutelen....

Vergelijk het met de diverse bouw threads: De een is tevreden met een trein af-fabriek, de ander pimpt er vrolijk op los en weer een ander bouwt hem helemaal zelf.

Mijn aanstuuring is zelfbouw en de software erbij ook. Een programma als itrain zal waarschijnlijk niet eens daarmee willen werken zonder aanpassingen aan een van de twee of allebei. Voor zoiets heb je op zijn minst de broncode nodig. En als je vervolgens ook anderen de mogelijkheid wilt geven hetzelfde te doen een licentie waarmee je die broncode ook mag verspreiden.

Koploper is voor mij ook geen optie: zover ik weet is er geen linux versie en de ontwikkeling stopt, het is dus letterlijk een dood spoor.

Even voor de duidelijkheid: Ik heb er geen enkel probleem mee dat een auteur zijn broncode niet vrijgeeft of een vergoeding voor zijn product vraagt. Dat is zijn goed recht. Maar dan is het een niet een product waar ik interesse in heb.

henk

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2012, 14:40:42 »
Deze discussie hebben we al een keer of zes gehad, al of niet aangezwengeld door Thurbo.
Maar goed, ik ben gewoon lui. Ik gebruik een programma dat alles doet wat ik wil, inderdaad Koploper, en zie geen reden veel tijd aan een nieuw programma te besteden. Misschien als ik nog eens een andere centrale koop, ooit, eventueel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2012, 15:17:15 »
Aandelen gekocht?  ;D

Nee zonder gekheid: iTrain heeft nog geen support voor onze centrale (MCC) en voor zover ik weer nog geen leuke foefjes als speciale-/ logische acties etc. Bij de missende centrale support ook geen kruispunten, verkeerslichten etc.

Komt allemaal wel goed denk ik.... ooit... maar kost tijd.  :)

Koploper voldoet perfect en is nog gratis ook. Bugs worden netjes gefixt en verder is het gewoon een zeer compleet programma...

Grt,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 04 June 2012, 15:36:33 door Gerard van Rekum »
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Rubedino

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2012, 15:29:35 »
Itrain kan gewoon (nog) niet wat "ons" huidige programma wel kan: automatisch omlopen rangeren enz enz.

Kom dus maar op met die mogelijkheid bij itrain.

Kees-Jan

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2012, 16:30:58 »
....... Hetgeen wat op de agenda staat voor ontwikkeling is het automatisch rangeren , o.a. omlopen van een lok.
Maarja wanneer gebruik je dat nu echt? ........

Dat vindt jij, maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor anderen geldt. Voor mij en anderen zou dat nou juist een reden kunnen zijn.
Het door mij gebruikte programma, wat alles kan en doet wat ik zou willen, heeft geen rede om naar iets anders uit te zien en dus ook niet om ITrain te kopen.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Lokpaint

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2012, 16:55:01 »
Hoi

Dit hele draadje heeft voor mij een wel erg hoog spamgehalte :-\

bart

smits66

• Offline Offline
  • Schaal 1:160, Arduino
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2012, 17:33:07 »
Als eerste vind ik de aanschafprijs te hoog,(standaard versie 99 Euro) en er zitten te veel mogelijkheden in die ik niet zal gebruiken, maar waar ik wel voor moet betalen, ik moet een nieuw programma leren waardoor ik veel tijd zal moeten steken, en veel moeten zoeken in de handleidingen, daar heb ik geen zin in.

Wil iTrain gaan gebruiken moet ik minimaal de standaard versie hebben om automatische te kunnen rijden.

Ik zelf rij nog analoog en heb geen zin om mijn loc's om te bouwen naar digitaal, en ook dat kost me te veel geld. (ongeveer 525 euro)

Ik zelf gebruik rocrail, omdat ik daar genoeg mogelijkheden mee heb en het ondersteund selectrix en is, in een uurtje mee
te rijden. (selectrix)
« Laatst bewerkt op: 04 June 2012, 17:52:12 door smits66 »
Üdvözlet Paul Smits.

bouw draadje "Laubenstein"

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2012, 17:41:58 »
Ik wil geen PC op mijn baan.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2012, 17:54:27 »
Past dat op de aaifohn  ???

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2012, 18:02:13 »
Om een groot aantal redenen heb ik iTrain wel geprobeerd, maar niet gekocht. Mijn belangrijkste redenen:

Ik gebruik 2 interfaces, 1 voor besturing en 1 voor terugmelding (HSI-88 compatible interface). Hiervoor alleen al zou ik de duurste uitvoering van iTrain moeten aanschaffen.

Hetgeen wat op de agenda staat voor ontwikkeling is het automatisch rangeren , o.a. omlopen van een lok.
Maarja wanneer gebruik je dat nu echt? Er moet ook nog wat te "spelen" overblijven.

Juist dergelijke mogelijkheden gebruik ik nu echt. Treinen met vaste of semi-vaste routes (of handmatig) laten rondrijden is met vrijwel elke software een koud kunstje. Maar juist om alles nog speelser te maken, en zelf uiteraard ook lekker bezig te zijn/blijven, mis ik in iTrain nog steeds ontzettend veel features / mogelijkheden. Ik ga ze niet allemaal opnoemen (vergeleken met Koploper), want dat zijn er gewoon echt ontzettend veel. Dus waarom zou ik € 149,- betalen voor software waar ik veel minder mee kan doen dan het gratis Koploper?

Ok op termijn in volgende versies is het misschien wel mogelijk, maar als ik het nu aanschaf zou ik tegen die tijd weer een upgrade moeten aanschaffen. Hoe zeggen ze dat ook alweer? "Ik ben gekke Henkie niet..." ;D

Aan de andere kant denk ik wel dat de mensen die minder veeleisend zijn en een beetje rond willen rijden e.d. aan iTrain een mooi stukje software hebben. Maar voor mij heeft het alleen maar nadelen, en dat is dus exact de reden waarom ik het voorlopig nog niet koop.

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2012, 18:39:08 »
Ik heb een hele simpele reden,

Ik ben er (nog) niet aan toe. Ook nog niet aan andere besturingen.

Groetjes

Arthur

Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Gert1

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2012, 18:39:46 »
Duidelijk. Maar is het dan wellicht een stuk gebruiksvriendelijker en om die reden voor nieuwkomers wellicht wel een goede aanschaf?

Voor de duidelijkheid: Ik heb geen ervaring met iTrain en ook niet met Koploper.

mvg,
Gert

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2012, 19:00:42 »
Wat dat betreft is het maar net wat een individu als gebruiksvriendelijk ervaart. Daarover zullen de meningen vast en zeker verdeelt zijn. Maar qua intuïtieve en moderne interface heeft iTrain bij mij wel een streepje voor. Ik ben echter zelf een type die meer naar functionaliteit kijkt dan het mooie en gebruiksvriendelijke schilletje eromheen. Maar ook dat geldt zeker niet voor iedereen uiteraard.

Doordat iTrain vooralsnog veel minder mogelijkheden/instellingen etc. heeft dan bv. Koploper en TrainController, en wat intuïtiever/moderner is vormgegeven, denk ik wel dat de lat wat lager ligt voor de nieuwkomers. Daar tegenover staat natuurlijk dat je op het moment je wat geavanceerdere dingen wilt gaan realiseren (die nog niet mogelijk zijn), je sneller tegen die lat aan gaat lopen. ;D

Gr. Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Gert1

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2012, 19:13:23 »
Wellicht kun je met iTrain met een smartphone of tablet aan de slag en kan dat bij Koploper niet omdat dat programma niet meer wordt doorontwikkeld?

mvg,
Gert