Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: Vrije brainstorm Baanplan schaal N  (gelezen 3879 keer)

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
Vrije brainstorm Baanplan schaal N
« Gepost op: 04 June 2012, 13:08:27 »
Hoi,

(vrije brainstorm baanplan)

Ben nu (erg) langzaam met het in de richting gaan van mijn baan(of meer)
Schaal die ik heb is N en ga voor de fantasie en gek doen.
Wil in mijn baan bruggetjes/bergjes en tunneltjes, alle tijdperken komen voorbij en verschillende landen.
Dus in mijn geval kan het best zijn dat er een NS lok een berg beklimt.
Heb best reeds veel liggen/staan

Ik ga voor lang leve de Lol.

Maar goed ik heb al in het verleden veel lopen ontwerpen en tekenen maar ben er nog niet uit.

Als het even om het overzicht gaat zijn er eigenlijk 3 a 4 plannen:
Plan 1 : een simpele baan eigenlijk recht toe recht aan. Een schaduw station voor zeg 2 of 3 treinen. En dan zichtbaar een dijk met daarop rails of bergwand met daarvoor rails, 1 of 2 baans ben ik nog niet uit.
Treinen die er over heen rijden, denk aan koploper, ICE, TGV (Oranje), container trein

Zoals ik al zei laten we gek doen.

Plan 2 een pendel berg treintje, kleine treintjes, denk aan railbus, klein stoom etc. station naar station iets in dat idee, wat huisjes etc.

Plan 3 een schaduw station (misschien 4 stuks) en dan 1 of 2 zichtbare stations  van alles rijdt er over.

Plan 4 (kan misschien ook samen met plan 3) een trainyard (zo heet dat toch) met draaitafel, trein onderhoud cargo etc (niet te groot)

Eigenlijk wil ik deze plannen samen voegen in 1 baan/tafel zeg maar, maar zit er nu ook een beetje aan te denken om het toch afzonderlijk te houden. Hoe het nu ongeveer in me hoofd zit moet het lukken op de zolder maar Ik moet binnenkort (hopelijk) weer even na gaan meten en dan weet ik hopelijk meer

En dan hoop ik ook dat ik wat plannetjes kan gaan laten zien en wie weet wel meer.

Willem

Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

dimo1_dimo1

• Offline Offline
Re:Vrije brainstorm Baanplan schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2012, 14:23:46 »
je kunt de verschillende plannen hanteren en dan gewoon een scheiding tussen de plannen(denkent aan een bergje of heuvel)
ik zou een gemeenschappelijk schaduw station doen wat aftakt naar de verschillende thema`s
de grootte van je ruimte is ook handig om te weten, maar zo te horen weet je dat nog niet :)
kijk vooral rond op t forum en kijk wat je leuk vind ;D
vergeet vooral niet te vragen aan mensen hoe ze dingen doen, als je die ideeën ook wilt uitvoeren is dat altijd handig ;)

oh jah! natuurlijk succes met je baan bouwen :)
en onthoud: een goed begin is het halve werk ;D
denk alles goed over en begin dan met bouwen, hou rekening met plinten, schuine wanden en klimpercentages
« Laatst bewerkt op: 04 June 2012, 14:25:21 door dimo1_dimo1 »
groeten,
Auke

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2012, 15:32:43 »
Ruimte is een beetje afhankelijk, ik heb al eens gemeten, en de lengte die ik toen had voor de tafel was 3.00 meter, diepte wil ik op 70 cm houden, de hoogte is een uitdaging omdat ik met een verekt schuindak zit  >:(

Maar ik heb de laatste tijd enige staar uurtjes besteedt op de zolder zelf. als ik het slim aanpak en ik ruim die zolder even goed leeg "de grote uitdaging" dan kan ik aardig wat meer lengtes er bij krijgen en rond om ga of iets van een soort U vorm.
even een schetsje:

Dit is even een snel grof schetje, de ruimte is ongeveer 3.5 by 3.5

De exacte metingingen hoop ik nog te krijgen binnen kort

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2012, 16:03:14 »
dat schuine dak is inderdaad altijd lastig.. vergeet niet dat je onder je treinbaan ook nog opbergruimte kan hebben ;)
dat kan nog wat extra ruimte creëren ;D
groeten,
Auke

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2012, 20:39:10 »
Die ruimte wordt inderdaad zo ingedeeld dat ik die kan gebruiken voor het opbergen van me andere hobbies zoals stripboeken en comics.

Maar het blijft een lastige ruimte omdat het dak al heel snel vanaf de grond schuin gaat ik hoop misschien vrijdag of het weekend wat te kunnen meten

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2012, 20:41:17 »
das balen :(
mede hierdoor heb ik bij mij op zolder geen baan geplaatst :)
hopelijk komt het er goed uit te zien ;D
je kunt de bergen altijd nog in het midden ergens proberen te maken ;)
is vast wel ergens een bruikbare rechte muur ;D
groeten,
Auke

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #6 Gepost op: 05 June 2012, 07:53:15 »
In reactie van Dimo1_dimo1 komt dan gelijk de volgende vraag.
Ik weet dat het niet wijselijk en gewenst  is om je baan te laag te maken maar toch zit ik hier wel aan te denken gezien het ruimte gebrek door het dak probleem.
Heeft iemand met een lage tafel ervaring?
Ik denk aan een hoogte (onderste niveau) van ongeveer 30 a 40 cm (dus schaduw station, dan daarboven weer het zichtbare werk (ik denk een 10 cm hoger)

Helaas heb ik geen andere kamers tot me beschikking, tuurlijk zou ik de kleine jongen  naar de zolder kunnen verhuizen maar daar is ze moeder weer tegen  :P

De enige rechte muur die ik heb heeft de CV ketel hangen en er staat op dit moment een boeken kast, ik ben wel aan het kijken of ik deze kan aanpassen/verplaatsen.

Dit verklaart ook gelijk waarom mijn originele grote baanplan die ik in gedachten had is veranderd op den duur in meerder iet wat kleinere en module achtige bannen
(ik volg bijvoorbeeld op dit moment ook dan met veel interesse het baan plan verhaal in de druiven dozen) http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,40123.0.html

Ter info, de zolder verbouwen is geen optie meer het geld is op maar een actie als Help Willem aan een nieuwe zolder mag altijd worden opgezet  (y) :P

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 June 2012, 08:28:09 »
Dat is wel erg laag. Ik heb ook last van een behoorlijk schuin dak. Mijn vorige baan was 75 cm hoog en dat vond ik al verschrikkelijk laag. 90cm is volgens mij echt het minimum. En ik denk ook dat het schaduwstation wel wat meer ruimte dan die 10 cm mag hebben. Als daar een lok in staat kun je er niet met je hand boven komen om hem te pakken als die bijvoorbeeld is ontspoord.oh wacht dit is natuurlijk N, maar dan nog steeds is er moeilijk bij te komen
« Laatst bewerkt op: 05 June 2012, 08:36:45 door NS6400 »

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 June 2012, 09:54:14 »
ik zou voor het schaduwstation inderdaad meer ruimte aanhouden.. mijn baan licht op 45 cm hoogte.. ook door een schuin dak ;)
dit is wel aan de lage kant vind ik.. werkt niet zo enorm prettig.. maarja.. soms moet je roeien met de riemen die je hebt ;D
groeten,
Auke

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 05 June 2012, 11:45:52 »
Als de ruimte 3,5 bij 3,5 is en je moet nu te laag beginnen is het een optie om de basis hoger te zetten. Zeg maar bv 90cm, en dan verlies je aan de schuine kant. Je moet je dan simpelweg wat meer beperken in je plan.

De door jou genoemde 50 of 60 cm gaat wel maar is eigenlijk te laag. Niet alleen voor het rijden en genieten maar ook voor het bouwen.

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #10 Gepost op: 05 June 2012, 11:57:36 »
mijn baan is 65cm hoog, en vind het zelf geen probleem, zit ook met een schuin dak namelijk.
De decoratie van de baan (dat moeilijke woord vergeet ik steeds) bouw ik op als ik lekker op een stoeltje zit. zelf vind ik dit geen probleem.

bij het bedraden ga ik gewoon op een matje liggen en schuif mezelf onder de baan met het gereedschap. en hou af en toe een pauze omdat me armen gaan slapen.

Zelf verwacht ik er niet hele dagen eronder te moeten gaan liggen, dus ik hou het zo.
zak met mijn spiraal zo'n 25 á 30 cm voor naar het schaduwstation, en zorg dat de bedrading van de bovenlaag berijkbaar is.

mag je sporen ook achter het trapgat doorlopen?
en wat zou je graag willen in je in je baan. tijdperk, goederen en of personenvervoer, of beide...

mvg
Mark
« Laatst bewerkt op: 05 June 2012, 11:59:34 door MC »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 05 June 2012, 12:02:48 »

bij het bedraden ga ik gewoon op een matje liggen en schuif mezelf onder de baan met het gereedschap. en hou af en toe een pauze omdat me armen gaan slapen.

Mark, als je 25 bent zoals jij is dat geen probleem... naarmate je ouder wordt gaat flexibiliteit van je lichaam steeds meer problemen opleveren, uitzonderingen daargelaten. Wil je wat langer door met je baan zou het verstandig zijn de hoogte een (grote) rol te laten spelen in het ontwerp.

Zelf verwacht ik er niet hele dagen eronder te moeten gaan liggen,

Klopt helemaal, maar bij een storing zul je wel moeten. En storingen zullen zich zeker voordoen..... ;)

MC

• Mvg Mark
  • Offline Offline
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
« Reactie #12 Gepost op: 05 June 2012, 12:27:48 »
Dat klopt helemaal, en dat snap ik ook, verwachting is dat mijn huidige baan na de kinder tijdperk veranderd word.

maar snap ook dat je als je een zolder hebt en verder die kamer niet meer nodig hebt dat je dan uiteindelijk gaat voor een baan die jaren meegaat voor nu en voor later.

Luit

• Online Online
« Reactie #13 Gepost op: 05 June 2012, 12:29:57 »
Voor sleutelen onder een lage baan kun je ook gebruik maken van zo een trolley die monteurs ook wel gebruiken om langdurig ergens onder te werken. Je rolt je zo weer terug en ligt ook niet op de vloer.

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #14 Gepost op: 05 June 2012, 12:33:49 »
@mark,
Het is fantasie dus alles loopt lekker door elkaar.

Nog even extra info

Als je naar het schetsje kijkt dan zijn de rode gebieden echt niet toegangkelijk
Vanwege cv en leidingen werk en dan toegang vanaf trap naar de zolder

Het oranje gebied zou eventueel een stuk baan kunnen liggen maar verstandig is wel om dit een tunnel te maken voor bescherming

Maar ik zit steeds meer te denken aan modules en verschillende baan plannen die ik makkelijk kan verplaatsen zodat ik op andere plekken aan het geheel zou kunnen werken.

Maar ik zal later deze week nog even een betere schets proberen te maken met duidelijke afmetingen.

@luit idee van trolley ligt bij mij ook op tafel maar moet alleen rekening houden met het bierbuikje  :P