Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Strukton Hippel  (gelezen 5487 keer)

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Strukton Hippel
« Gepost op: 02 May 2007, 16:13:56 »
De hippeltjes van strukton, ik vroeg me af waarze allemaal worden ingezet ik zie wel eens dat ze op een traject komen waar gebouwd wordt. Dan vraag ik me af wat ze daar doen, en hoe ze daar komen.

Heeft iemand foto's of andere informatie over deze hippeltjes?

Bij voorbaat dank

Emiel

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Strukton Hippel
« Reactie #1 Gepost op: 02 May 2007, 17:17:17 »
2 stuks staan er in Rsd; 1 ervan is al een tijdje buiten dienst (ik dacht de Ester). Hier worden ze gebruikt voor rangeerwerk met de hor- en ombouwtreinen.
Waar de 3e 600 is weet ik niet, maar die zal wel ergens in Amf of Zutphen zwerven.
Gezien de lage snelheid van de loc's worden ze voornamelijk ingezet voor rangeerwerkzaamheden op emplacementen en bouwprojecten.

Groeten Edwin


Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Strukton Hippel
« Reactie #2 Gepost op: 02 May 2007, 17:21:05 »
Weet je toevallig ook hoe ze daar komen ???
want door die lage snelheid moeten ze waarschijnlijk opgezonden worden ::) zo ja hebben we daar foto's van?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: Strukton Hippel
« Reactie #3 Gepost op: 02 May 2007, 17:23:19 »
Bakkies kunnen alleen met 30 km/u gesleept worden, dus ze gaan niet met normale treinen in opzending. Meestal worden ze tegenwoordig over de weg naar plaats van bestemming gebracht.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Strukton Hippel
« Reactie #4 Gepost op: 02 May 2007, 17:32:49 »
@ems,
Er stond laatst inderdaad een strkuton hippeltje in amersfoort. Staat er al een week of 2.

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Strukton Hippel
« Reactie #5 Gepost op: 02 May 2007, 19:17:16 »
Bakkies kunnen alleen met 30 km/u gesleept worden, dus ze gaan niet met normale treinen in opzending. Meestal worden ze tegenwoordig over de weg naar plaats van bestemming gebracht.
Hier hebben we wat aan :D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Strukton Hippel
« Reactie #6 Gepost op: 02 May 2007, 19:39:10 »
Volgens mij ben ik het Kandt locje ook wel eens op een dieplader op de A15 tegen gekomen.
Viel mij eerst niet op want wist toen nog niet dat zij ook een hippel hadden.

groet Stephan.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Strukton Hippel
« Reactie #7 Gepost op: 02 May 2007, 20:22:56 »
Wellicht loop ik 10 jaar achter...  :-[

Maar Hippels reden met name 's nachts toch nog al eens op eigen kracht over de hoofdbaan met maximaal 80 km/h...

Mag dat niet meer?  ???

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Strukton Hippel
« Reactie #8 Gepost op: 02 May 2007, 20:27:36 »
Esther stond inderdaad uurtje of 3 geleden nog in Roosendaal.

@ Mark, ik vrees dat je toch achter loopt  ;) tegenwoordig halen bakkies geen 80 km/u eerder iets van 30 km/u.....

Martin

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Strukton Hippel
« Reactie #9 Gepost op: 02 May 2007, 20:28:54 »
Als de aandrijving ontkoppeld werd, mochten de loc's in opzending mee met max 65 km/h, maar dat ging nog wel eens fout....

Tegenwoordig is het bijna niet meer te doen om met 30 km/h over de hoofdbaan te rijden en ben je met een dieplader veel flexibeler.

Groeten Edwin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: Strukton Hippel
« Reactie #10 Gepost op: 02 May 2007, 20:32:25 »
@Mark: een Bakkie haalt dus zoals gezegd geeneens 80 km/u, dat is altijd al 30 geweest. ;)
Vroeger reden ze wel op eigen kracht over de hoofdbaan ja, maar dan nog meestal 's nachts omdat ze anders de rest van de treinen in de weg zaten.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: Strukton Hippel
« Reactie #11 Gepost op: 02 May 2007, 20:46:43 »
Een 500/600 mocht met uitgeschakelde aandrijving in opzending in een trein met max 65 km/h.
Een 500/600 mocht een andere 500/600 met ingeschakelde aandrijving (tussenas) slepen met max. 30 km/h.
Andere lok's mochte een 500/600 met ingeschakelde aandrijving (tussenas) slepen met 15 km/h.
Zo zag je dat meestal als een stel lok's overgebracht moest worden (bv om te tanken) de eventuele 500/600 voorop stond, dan kon men tenminste 30km/h rijden.
Groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Strukton Hippel
« Reactie #12 Gepost op: 02 May 2007, 21:02:30 »
Tegenwoordig kom je allerlij spoorweg materieel op de weg tegen, van rangeerlocs tot onderstop machines. Verder heb ik in Nijmegen eens een combino's over de snelweg zien schieten, uiteraard op een vrachtwagen.

Vroeger ging de uitwisseling van 600tjes tussen Nijmegen en Arnhem op eigen kracht s'nachts. Beide locs gingen dan rijden vanuit Arnhem of Nijmegen en halverwege wisselde de machinisten van loc. Dit ging goed tot dat eens een machinist in slaap gevallen was waardoor de nijmeegse loc de rijnbrug al over was toen hij de arnhemse tegen kwam. Daarna zijn ze de uitwisseling anders gaan plannen zodat ieder alltijd even veel werk had.( Dit is mij vertelt door een collega die een jaar of 40 machinist is geweest.)

Als je de snelheid van Hippels heel precies wil weten dan is dat 20 Mijl per uur, of 32km/u ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Strukton Hippel
« Reactie #13 Gepost op: 02 May 2007, 21:48:30 »
Hallo allemaal,

Een beetje off topic maar in het UK zijn er een aantal hippels omgebouwd zodat treinen mogen rijden buiten de emplacementen. Deze zijn onder gebracht in class 09.
Wat de maximum snelheid van de class 09 is kan ik helaas zo snel niet vertellen  :-[

Groeten, Alexander

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: Strukton Hippel
« Reactie #14 Gepost op: 02 May 2007, 21:51:48 »
44 km/u, meteen gevonden op Wikipedia. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.