Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Mini spoorbaan Wael en Bosch  (gelezen 68941 keer)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #30 Gepost op: 14 juli 2012, 21:25:28 »
Hallo Ruud,

Ik volg ook Zoedelaar en ben nu ook benieuwd naar jouw baan in wording. Wel even wat anders dan H0.
Ergens in het begin lees ik dat je scenery bouw leuk vindt dus waarom geen lokaalspoor motief dat bijv. aansluit op een wat groter station. Je kan je dan echt uitleven in scenery bouw en er blijft een mogelijkheid voor interessant trein verkeer. Succes met de bouw en het plannen maken.

Groet,

Ric

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #31 Gepost op: 14 juli 2012, 22:45:38 »
Hallo Ric,

Ik had gisteren beloofd om vandaag bekend te maken wat de wijziging aan mijn plannen zou worden. Dus bij deze;

Ik blijf voorlopig lekker bij HO. Ik was helemaal klaar met mijn advertenties op Marktplaats door de onzinbiedingen en het gezeur van sommige mensen daar. Slechts een paar HO treinen zijn verkocht ( een paar zijn terug te vinden in den Zoedel ) en de rest hou ik fijn zelf.

Ook de absurde prijzen die soms voor gebruikt N materieel wordt gevraagd heeft er voor gezorgd dat ik toch weer in HO ga bouwen. Rails, treinen, huizen en scenery, het is allemaal in huis, dus ik ga minibaantje te bouwen in de kleine kamer waar ik me lekker uit kan leven met mijn diesels.

Vanavond de eerste sporen uitgelegd en morgen ga ik beginnen met vast leggen van het spoor. Als het meezit morgen de eerste foto's. Ook moet de naam van dit bouwdraadje aangepast worden.

Groeten Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 14 juli 2012, 22:48:34 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Reeks77

  • Online Online
  • Berichten: 1350
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #32 Gepost op: 15 juli 2012, 09:15:35 »
Hallo Ruud,

Die absurde prijzen heb je met HO ook,vooral het Nederlandse maar ook het Belgische  , als je er alles voor over hebt kan ik me voorstellen dat je dat wil betalen.
Mijn ervaring is dat het vooral leuk moet blijven met prijzen , niet te overdreven .
Ben benieuwd naar je verdere bouwplannen.

groet Alexander

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #33 Gepost op: 15 juli 2012, 09:46:17 »
Hallo Alexander,

In HO zijn er zeker ook absurde prijzen, maar ik heb de meeste treinen die in Wael en Bosch komen te rijden al in huis. Dus om de prijzen van HO materieel hoef ik me minder druk te maken. Nu overstappen van HO naar N zou nu voor mij wel een grote investering worden.

De goederendienst zal vooral door de series 2200 en 2400 gereden worden met af en toe een vreemde eend in de bijt tussendoor. Ook af en toe een museumrit als variatie staat in de planning.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #34 Gepost op: 15 juli 2012, 09:56:12 »
Hallo allemaal,

De rails zijn los op de tafel gelegd en ik moet nog een aantal stukken spoor op maat zagen. Daarna ga ik gelijk beginnen met het vastlijmen van het spoor.

Onder het spoor komt railbedding van Jeweha, dit is flexibele bedding gemaakt van kurk.

Op de baan komen een stationnetje, een werkplaats met opstelsporen, een metaalrecycling, een oliebedrijf en een goederenloods.

Hier de eerste foto van het spoor zoals het nu ligt;

klik maar.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2012, 09:58:25 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #35 Gepost op: 15 juli 2012, 16:18:47 »
Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met het leggen van de onderbedding van Jeweha. Ik heb hier nog niet eerder mee gewerkt en ben nu op zoek om de bedding mooi de middellijn van de bogen in het spoor te laten volgen.

Pas een klein stukje kunnen doen omdat er veel gewichtjes op moeten blijven staan tot de lijm droog is.

klik

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #36 Gepost op: 15 juli 2012, 17:43:30 »
Hoi Ruud,

vreemd gaan hou je niet lang vol.  8)
Nu weer naar H0, ik ga de vorderingen zeker weer volgen.

Groeten,

Christoph

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #37 Gepost op: 15 juli 2012, 19:10:34 »
Hoi Christoph,

Ik wou wel naar N, maar het lukte niet. Ik ben in elk geval lekker aan het bouwen nu, en heb een sporenplan waar ik tevreden mee ben. Die mega modelspoorzolder komt ooit nog wel. Nu gewoon lol maken met de ruimte die ik heb.

Leuk dat je bouw weer gaat volgen.

Groeten Ruud.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Henk H

  • Gast
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #38 Gepost op: 15 juli 2012, 19:52:20 »
Hallo Ruud,

Is het misschien een optie om het kurk vast te zetten met punaisses/pushpins?

gr, Henk

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #39 Gepost op: 20 juli 2012, 10:39:17 »
Hallo Henk,

Bedankt voor het meedenken.

Het verlijmen van kurk in bochten is niet het probleem, het gaat om het aftekenen van een bocht. In de bocht die ik nu heb gemaakt heb ik de zijkanten van het spoor afgetekend met een pen langs goederenwagentje. Maar als ik het kurk dan binnen deze lijnen leg is het lastig om het spoor aan beide zijden evenwijdig te laten lopen met de zijkanten van het kurk.

Omdat het twee stroken kurk zijn die tegen elkaar moeten komen te liggen moet ik denk ik vanuit de middellijn van het spoor gaan werken en dat maakt het aftekenen weer behoorlijk lastig.......

Morgen eerst bouwen in den Zoedel en Zondag weer verder met Wael en Bosch.....dus er komt weer een druk modelbouwweekend aan.....

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #40 Gepost op: 20 juli 2012, 15:22:13 »
Hallo Ruud,

het aftekenen van een boog met een goederen wagentje, hoe doe je dat? misschien kan je er eens een foto van maken.
Als de boog een vaste straal heeft, kun je de hart lijn gemakkelijk met een grote passer maken.

Ik ben wel benieuwd.

Groeten,

Christoph

RemcoB

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
    • BroekPolderBaan
Re:Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2012, 17:10:33 »
Hoi Ruud,

Ben benieuwd wat je ervan gaat maken en ga je, zoals beloofd in mojn pb volgen.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 981
    • J.M.Models
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #42 Gepost op: 20 juli 2012, 17:29:33 »
Aftekenen vanuit het hart van de rails heb ik als volgt gedaan: Alle rechte stukken goed uitmeten en aftekenen op de tafel.
Dit kun je tussen de bielzen op een aantal plekken aftekenen en later verbinden met een rechte lat.

Toen had ik een heel dun latje hout genomen ( kleinste profielhout bij de bouwmarkt) en een stuk voor het begin van de boog met spijkers langs de middenlijn vast gelegd.

Toen gebogen tot op de aanstuiting van het einde van de boog. Van daaruit weer over het eerste deel van het rechte stuk (wel langs dezelfde kant als aan het begin) vastgezet met spijkers.

Voila.. Nu nog langs de lat aftekenen. Waar nodig nog op enkele plekken een spijker voor de steun (zodat de lat niet verschuift bij het aftekenen.

Deze methode heb ik ook gebruikt om tegengestelde bogen op elkaar te laten aansluiten. Mocht je flexrails willen gebruiken kun je met deze methode de mooiste overgangsbogen maken.

De kurk in 2 helften langs de lijn verlijmen en die naad is weer de plek waar je de rails kunt vastspijkeren. "piest pesas".

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #43 Gepost op: 20 juli 2012, 22:26:51 »
Hoi allemaal,

@Christoph,

Als het zo eenvoudig was had ik wel een grote passer gebruikt. Sommige bogen beginnen met radius 5 gevolg door radius 4.

@anderen,

Allemaal bedankt voor het meedenken, Zondag ga ik weer stoeien met bochten en kurk....

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re:Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2012, 12:09:53 »
Hoi Ruud,

werk je met vaste bogen, of met flexibele meter rails?
Ik wist uiteraard niet dat je in de boog een overgang hebt zitten van straal, vandaar mijn vraagstelling.  ???

Groeten,

Christoph