Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Mini spoorbaan Wael en Bosch  (gelezen 68945 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Mini spoorbaan Wael en Bosch
« Gepost op: 30 mei 2012, 13:09:44 »
Hallo allemaal,

Na heel veel rekenen en diverse plannen maken om toch verder te kunnen werken aan Buitenwijk de beslissing genomen om pas in de toekomst weer te gaan bouwen in HO.

Met de ruimte die ik nu tot mijn beschikking heb kon ik geen baanplan maken waar ik plezier aan kan beleven.

Dus de HO treinen blijven in de dozen tot ik ooit een huis heb met meer ruimte. Om toch verder te kunnen met de hobby ga ik voorlopig aan de slag met een N spoorbaan " Wael en Bosch. De baan krijgt een Nederlandse uitstraling, maar af en toe een Duitse trein is niet ondenkbaar, omdat er gewoon niet zoveel Nederlands materieel te koop is als in HO. Met de bouw van de baan ben ik 28-05-2012 om 13.00 begonnen

Tot nu toe geen ervaring met bouwen in 1/160, dus voor degenen die dit bouwdraadje gaan volgen net zo spannend hoe het resultaat wordt als voor mijzelf  ;D

Ik doe mijn best om zoveel mogelijk de updates zo snel mogelijk te plaatsen.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2012, 15:20:57 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel veranderd op verzoek topic starter »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch - bouwupdate
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2012, 13:30:32 »
De ruimte die ik heb voor de baan is 2.57 x 2.50. In een hoek van de kamer staan de muren iets naar binnen door de meterkast in de hal. Dit is ongeveer 80 x 50. Maar er blijft genoeg ruimte over om iets leuks te bouwen.

De baan wordt gebaseerd op " Haaksomhoven " van René de Boon. Uiteraard heb ik aan René gevraagd of hij het goed vond dat ik zijn vroegere HO baan zou gebruiken als voorbeeld voor mijn baan. Nadat ik het groene licht heb gekregen direct begonnen met de planning.

Met een beetje nadenken bleek het mogelijk om alle stukken van de uit 2 platen triplex van 2.44 x 1.22 ( 12 mm. dik ) te halen. Dit bij de bouwmarkt volgens mijn schets laten zagen. De latten en balkjes die ik nodig had om de frames voor de bakken en de steunpoten zijn gedeeltelijk gekocht en gedeeltelijk bij elkaar gezocht uit de mega stapel hout die ik nog overhad van vroegere banen.
 
In het volgende bericht probeer ik wat foto's van de opbouw can de baan te plaatsen. Ik werk vana mobiele telefoon, dus misschien kan ik maar een paar plaatjes per bericht te plaatsen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 13:51:10 »

De nog lege kamer. ( klikbaar plaatje )


Lattenframe tegen de muur voor de blauwe achterwand ( klik )


Platen tegen het frame ( klik )


Platen hemelsblauw geschilderd ( nog een keer klik )

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2012, 15:52:45 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
N spoorbaan Wael en Bosch - bouwupdate
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2012, 15:50:09 »
Nog meer foto's van de bouw van de tafel;


Het begint al een beetje op een spoortafel te lijken ( klik )

( klik )

In twee dagen tijd de onderbouw neergezet. Best snel. Hier en daar nog wat schroeven in de baan, bovenkant van de baan in de grondverf zetten en opbergruimte onder de baan maken. . .als dat gebeurt is kan ik aan de scenery beginnen.

Groeten Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2012, 15:53:48 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2012, 16:42:16 »
Ruud, een baanplan misschien zodat we een beter beeld hebben met wat je wilt en wat je gaat bouwen? ;)

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2012, 16:43:16 »
Ja dat wil ik ook wel weten, hoe groot is de tafel eigenlijk?

Erik

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2012, 18:58:56 »
Hallo allemaal,

@ papierbouwer,

In de eerste alinea van het eerste bericht heb ik de afmetingen van de kamer genoemd: ongeveer 2.57 x 2.50 ( lengte x breedte ) op de fotos kun je zien dat de baan langs alle muren loopt. De breedte van de baan is vanaf het bedieningsgat in het midden aan alle zijden van de baan 80 cm.

@ Ronald en papierbouwer,

Mijn baanplan is gebaseerd op Haaksomhoven. Deze HO baan is beschreven in Rail magazine 220 ( December 2004 ) vanwege copyright kan ik niet zomaar dit baanplan hier op BNLS zetten.

De baan wordt gebaseerd op Haaksomhoven, maar het wordt geen verkleinden kopie. Omdat de baan niet meer bestaat en ik dus geen exacte afmetingen van huizen, perrons en industrie heb moet ik alles bouwen vanaf foto's. Dit betekend dat ik moet gaan schuiven met sporen en gebouwen om alles passend en naar mijn zin te bouwen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2012, 19:07:35 »
Hallo allemaal,

Hier voor de geintresseerden een schets met de afmetingen van de baan;


( klik voor vergroting )

Het is alleen een schets met de afmetingen van de plaatdelen er op. Hier ben ik van uitgegaan met het op maat laten zagen van de platen bij de bouwmarkt.

Ik hoop dat het voor jullie wat duidelijker wordt hoe de afmetingen zijn en hoe de baan in de kamer staat.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2012, 08:50:52 »
Hallo allemaal,

In deze hoek van de kamer komen de muren naar binnen door de meterkast in de hal. Gisterenavond ( Woensdag ) zijn de platen eerste keer blauw gerold. Vanavond nog een keer rollen en dan kunnen de platen tegen de muur. Het blijft lastig om de hoek te camoufleren, dus hier moet ik nog wat op bedenken.



Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2012, 12:32:02 »
Een flinke heuvel of een hoog  gebouwencomplex wil al
wat helpen om de hoek wat te camoufleren...

Mvg,

Tis
********

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2012, 12:36:38 »
Een hol en een bol profiel in de hoeken zetten wil vaak visueel al helpen. Gaat erom dat je de scherpe hoek niet meer ziet..In de binnenhoek kun je de platen ook rond buigen bij montage

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2012, 12:56:05 »
Hallo Tis en Martin,

het trucje van plaat rondzetten in binnenhoek ken ik. Maar dit neemt teveel ruimte in. Had ook al gedacht over flink gebouw en ronde profielen.

Vanavond ga ik verder bouwen. . . Ik bedenk wel wat  ;D Jullie zien de oplossing hier zodra de hoek klaar is.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2012, 21:52:18 »
Ha Ruud,

Bij deze wil ik je veel succes en plezier wensen met de bouw van Wael en Bosch. :)
Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat maken en hoe alles er in 1:160 eruit gaat zien.
In ieder geval ben je goed begonnen en kan je nu lekker bouwen aan een mooi landschap waar later prachtige treinen doorheen zullen rijden. ;-)

groetjes,

Antal

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2012, 08:23:13 »
@ Antal,

Bedankt voor het vertrouwen in mijn bouwkunsten  (y). Ik hoop dat de baan net zo mooi wordt als er van me verwacht wordt. . . . .Het blijft mijn eerste project in N. Kan nog niet op het oog inschatten hoe groot of klein iets moet worden, na jaren werken met HO daar het gevoel voor de schaalverhouding aardig ontwikkeld. Zal wel een kwestie van wennen zijn.

@ de anderen,

Hoop vanavond weer bouwupdate te kunnen plaatsen. Gisterenavond bezig geweest met aan een gebouw voor de baan. Dit wordt een afvaloverslagbedrijf. Vond het resultaat tot nu toe niet de moeite om foto's van te maken.

Hoop vanavond ook de achterwanden in de " moeilijke hoek "  af te kunnen maken.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:N spoorbaan Wael en Bosch
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2012, 12:27:22 »
Hallo allemaal,

Omdat Wael en Bosch een Nederlandse uitstraling moet krijgen ben ik op zoek naar Nederlandse treinen ( locs, rijtuigen en goederenwagens ) en leuke scenery zoals boompjes ( geen flessenragers ) lantaarns bankjes enz enz. Wie heeft er iets liggen? Om het leuk te houden ben ik niet op zoek naar treinen in de Philotrain klasse.

Ik wil de jaren 90 tot nu uit beelden, dus bijvoorbeeld blauwe plan E rijtuigen heb ik niets aan.

Mocht je iets te koop hebben waar ik iets mee kan op Nederlandse N baan stuur me dan een PB a.u.b.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.