Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:45:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
  

Auteur Topic: Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost  (gelezen 3956 keer)

mrensen

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Gepost op: 29 May 2012, 23:42:53 »
Ik heb van het weekend een oude HAMO motorpost omgebouwd naar digitaal. Nu was ik niet heel tevreden over de rijeigenschappen, dus ik heb een ondersteuningscondensator geplaatst. Daar heb ik ergens kortsluiting gemaakt, want de decoder werd zo heet dat het plastic rondom de decoder begon te smelten. Alles losgehaald en opnieuw gesoldeerd, en alles werkt nu naar behoren (rijeigenschappen zijn een heel stuk beter, afgezien van de herrie die de motor maakt). Echter de chip op de decoder wordt zo heet, dat je hem niet kan aanraken. Nu is mjn vraag, is dit normaal (kan me niet voorstellen) of heeft de decoder toch schade opgelopen? De decoder wordt ook warm als ik de lok stil op de baan zet (dus niet rijden, geen verlichting).

mvg,
Marco Rensen

willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1544
    • willem22
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #1 Gepost op: 30 May 2012, 00:01:56 »
Ik zou eerst de condensator verwijderen ,mogelijk de polariteit niet juist.

wil.

mrensen

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #2 Gepost op: 30 May 2012, 09:36:40 »
De elco is er weer uit, maar dat geeft geen verbetering, de decoder blijft warm/heet. Moet ik wel zeggen dat het plastic van de decoder is en ik de decoder/chip direct aanraak. Aan de andere kant, ik kan me niet herinneren dat de 21 polige decoders ook zo warm werden (die zijn niet in plastic ingepakt).

Marco

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17938
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #3 Gepost op: 30 May 2012, 11:35:13 »
Citaat
Moet ik wel zeggen dat het plastic van de decoder is

Volgens mij is dat niet de bedoeling. De decoder wordt niet voor niets zo geleverd. Kijk maar eens in de gebruiksaanwijzing.......

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #4 Gepost op: 30 May 2012, 13:12:06 »
Als je ergens kortsluiting hebt gemaakt, kan het zijn dat de diode gelijkrichterbrug beschadigd is. Je kunt de decoder dan het beste weer terugsturen naar de fabrikant met aankoopbewijs. Op de gebruiksaanwijzing (het kleine bijgeleverde boekje) kun je een bon invullen wat de problemen zijn. Dan heb je grote kans dat Esu gratis een nieuwe decoder verstrekt. ;)
Andre
« Laatst bewerkt op: 30 May 2012, 13:17:14 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #5 Gepost op: 30 May 2012, 13:34:49 »
Ik heb dit ook één keer meegemaakt, gewoon door een domme kortsluiting in
de loc waardoor waarschijnlijk de gelijkrichter op de decoder er uit is gefikt.
Gelukkig was het een oude Lokpilot V1, geen garantie etc. meer maar toch een
wijze les.

Wanneer het plastic omhulsel smelt dan is het meestal gedaan met de decoder
zeker als deze zonder belasting ook al heet wordt, zoizo niet meer gebruiken want
je wil niet een gesmolten kap op je treinstel, dat is helemaal zuur.

Als er nog garantie op zit, evt terugsturen naar Esu en duimen of er wellicht een
vervangende decoder inzit.
Was de ondersteuningscondensator overigens van Esu zelf of gewoon een willekeurige
van de electronicawinkel?

Over het geluid van de Mp, zit daar nog een motor in met 3 polig anker?
Vervangen door een motor met vaste magneet en 5 polig anker levert al een hele
hoop geluidsreductie op, deze is wel te koop, ik weet alleen zo even niet waar.
(deze ombouw heb ik zelf ook eens gedaan, alleen de Mp heb ik al niet meer)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #6 Gepost op: 30 May 2012, 13:38:46 »
Esu neemt decoders tot twee jaar geleden gekocht terug.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #7 Gepost op: 30 May 2012, 13:44:20 »
Jep, zeker proberen waard om 'm even terug te sturen. Heb zelf ooit één ESU LoPi 4 gehad en die blies zichzelf op na een paar meter rijden. Flink wat rook en compleet uit elkaar gespat. Gewoon 'n heel stuk van de print afgebroken en dat vonden ze toch wel mijn schuld, kon niet aan de decoder liggen... ::)  Bespaar je dat moment en stuur 'm terug (en hoop op geld terug, haal je een fatsoenlijke decoder). ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
  • ***
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #8 Gepost op: 30 May 2012, 17:27:00 »
Is mij ook al gebeurt met een lopi3micro. Maakte alleen sluiting bij het rijden naar één kant. Lok optillen en weer neerzetten in neutraal, rijden naar de andere kant geen probleem. Ook deze decoder werd heet. Kon hem niet terug sturen want ik had de vaste pennen vervangen door losse draden omdat mijn treinenboer geen ander type op voorraad had :(.
Heb het ook al eens met een lopi4 gehad die na een sluiting loei heet werd. Decoder toen maar weg gegooid. Als het nog eens gebeurt zal ik hem ook eens opsturen.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #9 Gepost op: 30 May 2012, 19:12:20 »
Zelfs als de draden zijn afgeknipt, kun je ze opsturen. Het enoige wat ze niet accepteren, is dat je aan de print soldeert.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

mrensen

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #10 Gepost op: 30 May 2012, 19:42:06 »
Bedankt voor alle reacties. Nu doet de decoder het nog wel, ik kan hem gewoon uitlezen, alleen wordt hij erg warm. Mijn vermoeden is dat de condensator tegen de massa van de lok is gekomen en dat de kortsluiting heeft veroorzaakt. De condensatoren waren niet van ESU, maar gewoon de standaard die je bij farnell koopt. Nu heb ik wel aan de decoder moeten solderen, anders krijg je de condensator + diode + weerstand er niet aan. Dit is echter niet de oorzaak van de kortsluiting geweest, want hij heeft het in eerste instantie gedaan. Maar ik zal hem eruit halen en opsturen met een beschrijving wat er gebeurd is, en in het ergste geval moet ik de reparatie kosten betalen. Maar dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe.

mvg,
Marco

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6729
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #11 Gepost op: 30 May 2012, 19:45:49 »

..... en in het ergste geval moet ik de reparatie kosten betalen. Maar dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe.


Zo is het, KLIK.

Gr, Ben.

mrensen

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #12 Gepost op: 30 May 2012, 19:47:32 »
@RobbertJan
Ik heb de veldspoel vervangen door een ESU permanent magneet. Het vervangen van het anker door een 5 polig exemplaar heb ik vanwegen de kosten even achterwege gelaten. Maar als dat het koffiemolen geluid echt verwinderd is het het overwegen waard.

mvg,
Marco

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #13 Gepost op: 30 May 2012, 23:20:38 »
Jep, zeker proberen waard om 'm even terug te sturen. Heb zelf ooit één ESU LoPi 4 gehad en die blies zichzelf op na een paar meter rijden. Flink wat rook en compleet uit elkaar gespat. Gewoon 'n heel stuk van de print afgebroken en dat vonden ze toch wel mijn schuld, kon niet aan de decoder liggen... ::)  Bespaar je dat moment en stuur 'm terug (en hoop op geld terug, haal je een fatsoenlijke decoder). ;D
ik gebruik alleen lopi's, vaak genoeg knetterharde kortsluiting gemaakt op alle uitgangen van die dingen, nog geen een daarbij gemold. Veel plezier met je fatsoenlijke decoders!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Warme Lokpilot V4.0 in HAMO motorpost
« Reactie #14 Gepost op: 31 May 2012, 09:43:12 »
In principe zou kortsluiting zo'n ding niet moeten mollen. Bij mij gebeurde het op een miraculeuze manier wel. ??? Maar Esu heeft aangegeven deze gratis te vervangen voor een nieuwe. (Ik heb ze gebeld)
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden