Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:54:44
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Duikeend
Vandaag om 12:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: voormalig station Zeist  (gelezen 9939 keer)

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #15 Gepost op: 29 May 2012, 21:05:21 »
Bij het pand van Glaxo smit klein ligt een brugje over de snelweg A28. dit was het punt waarde trein de snelweg overstak. (weet niet of het toen al een snelweg was) heb zelf het spoor nog zien liggen in bosch en duin. wat nu het fiets/voetpad is. ben opgegroeit in Den Dolder.

Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #16 Gepost op: 29 May 2012, 21:17:21 »
Ja, die weg is in de jaren tachtig als snelweg aangelegd. Daarvoor was de Amersfoortse weg (nabij Amersfoort Utrechtse weg geheten) de hoofdverbinding tussen Utrecht en Amersfoort. Die brug is nog speciaal gebouwd, hoewel het spoor toen al niet meer werd gebruikt. Daarover bestaat het verhaal dat het viaduct eigenlijk werd gebouwd voor een kerosineleiding naar Soesterberg. Het type verhaal dat ervan uitgaat dat de Russen op hun achterhoofd waren gevallen.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2012, 21:36:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #17 Gepost op: 29 May 2012, 21:41:38 »
okee dat verhaal ken ik dan weer niet.

bedankt.

Richard

Lex

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #18 Gepost op: 29 May 2012, 23:32:30 »
Leuk dat jullie reageren. En nu al zo veel lezers. Inderdaad is er nu niets meer te vinden wat met het station Zeist te maken heeft.  In 1972 reed de laatste trein. En in 1979 is het spoor opgebroken. In het begin van de 20 ste eeuw was het echter een bloeiend knooppunt van spoor en tram. Vanuuit Zeist kon je met de tram naar Utrecht, Arnhem en zelfs Wijk bij Duurstede. Ook was er een tramverbinding met Amersfoort, via Soesterberg. Met de trein was er een snelle uursverbinding door de NCS met Amsterdam via het Buurtstation in Utrecht. Na de oorlog nam de bus het regionale verkeer over, en bleef alleen goederenvervoer over. Eigenlijk is het zoeken in de verschillende archieven en internet net zo leuk als het bouwen aan mijn baan! Gemeente archieven, NS archieven (Utrechts archief) en de van de Poll stichting zijn een bron van inspiratie geweest, evenals het boek "De Stichtse Lichtwarande" over de Zeister Gas fabriek GZO. Een lucht foto van de situatie in 1968 is het uitgangspunt geweest voor mijn sporenplan. Waarom is dit nou zo leuk? Je modelbaan is de enige wereld waar je volledig de baas bent!

Lex

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
voormalig station Zeist luchtfoto 1968
« Reactie #19 Gepost op: 29 May 2012, 23:36:54 »

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #20 Gepost op: 30 May 2012, 11:05:04 »
Ach ja, station Zeist
Als kind met vriendjes nog wel eens de spoorbaan afgelopen tot ver in Bosch en Duijn.
Met pudding in de benen over het viaduct, Echt hoog  :o.
De snelweg was toen nog niet af.
En dan nog even kijken of je bij de Amersfoortse weg de overwegbomen aan de gang kon krijgen ;D 8).
Natuurlijk hadden ze alles onklaar gemaakt, maar je kon nooit weten.
En de andere kant op richting centrum.
Bij de slotlaan lag eind jaren 70 nog een behoorlijk emplacement.
Na gebruik als treinstation is het nog een hele tijd busdepot van Centraal Nederland geweest.
Ook nu is het nog een redelijke halte voor de busdienst van Connexion.
Eigenlijk best jammer dat de lijn helemaal is opgebroken.

Gr. Ron (die nog steeds in Zeist woont)



« Laatst bewerkt op: 30 May 2012, 11:07:17 door v140 »
Gr. Ron

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #21 Gepost op: 30 May 2012, 11:06:38 »
......... Een lucht foto van de situatie in 1968 is het uitgangspunt geweest voor mijn sporenplan. ..

Lex, is dat nog steeds je uitgangspunt? Dat jaartal ook?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #22 Gepost op: 30 May 2012, 11:08:05 »
Mooi stukje historie hoor! Ben benieuwd naar de voortgang, het sluit mooi aan bij vergelijkbare stukjes van de provincie die hier en daar op modules verrijzen.. (y)
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #23 Gepost op: 30 May 2012, 14:10:59 »
Soms zou je de tijd terug willen draaien. Ook al is er tegenwoordig minder behoefte aan deze spoorlijn door het autoverkeer.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Lex

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #24 Gepost op: 12 June 2012, 23:56:23 »

Lex

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #25 Gepost op: 13 June 2012, 00:07:57 »
Dit is het sporenplan in 1968, ik heb het in Autocad uitgewerkt. Linksonder is de lijn richting Bilthoven. Uiteraard is dit plan te groot om 1op1 in model na te bouwen, ik heb dus in de lengte wat gesmokkeld. Met het programme 3DPLANIT ben ik het sporenplan gaan uitwerken, en heb, toen ik tevreden was, het 1 op 1 uitgeprint. De wisselhoek is volgens de NS tekening 10 graden. Na lang zoeken heb ik gekozen om Roco wissels te gebruiken, met een puntstuk van 10 graden. De hele wissel is 12 graden, omdat na het puntstuk het afbuigende spoor nog 2 graden verder afbuigt.  Door de wissels direct na het puntstuk af te zagen, kun je inderdaad werken met 10 graden wissels. Ik wilde met RP25 wielen gaan werken , dus de puntstukken moesten worden opgevuld met de door Roco geleverde opvul stukjes.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #26 Gepost op: 13 June 2012, 07:54:02 »
Lex,

heb jij dit sporenplan verder uitgewerkt in 3DPLANT of in het programma 3rd PlanIt?

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #27 Gepost op: 13 June 2012, 10:41:24 »
Lex, wordt dit moment (1968) ook de situatie die je gaat bouwen?

Dit is het sporenplan in 1968, ...

lees; NBM-trams zijn al 20 jaar weg.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Lex

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #28 Gepost op: 13 June 2012, 19:56:36 »
Lezers,

ik heb het sporenplan uitgewerkt in 3rd planLt. Ik heb gekozen voor het sporenplan van 1968, omdat ik toen, als klein jongetje met de oude 6x6 balgcamera van mijn moerder daar foto's heb gemaakt, en zelfs een stukje mocht meerijden met een NS 2400!

Lex

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:voormalig station Zeist
« Reactie #29 Gepost op: 13 June 2012, 22:42:28 »

En zo ziet de baan er uit, ongeveer 10 jaar geleden. De totale lengte is 4,10 m en max. 90 cm breed.Ik heb er 3 delen van gemaakt om het geheel evt. naar een beurs of evenement te verplaatsen. In de lengte heb ik het geheel wat ingekort. Door mijn ervaringen met Amerikaanse modelbouw heb ik gekozen voor Kadee koppelingen, en RP 25 wielen. Onder de rails zijn ontkoppelmagneten geplaatst, dit werkt werkelijk supper! Rails leggen is het leukste wat er is, maar moet wel heel secuur gebeuren, je hebt maar 1 kans. De rails licht op zachtboard, vastgezet met latex lijm. Kurk was achteraf toch beter geweest.
De wissels worden mechanisch bediend, met een schakelaar om het puntstuk te polariseren.