Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Treinbestuurder
Vandaag
om 11:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Roelof R
Vandaag
om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels
door
FritsT
Vandaag
om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
meino
Vandaag
om 11:10:02
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MarcoK1999
Vandaag
om 11:06:47
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
Remunj
Vandaag
om 10:56:21
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
roco
Vandaag
om 10:52:00
Trix DXI van DC naar AC
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
Vandaag
om 10:43:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 10:12:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:03:40
Rocrail terugstel tijd wissels
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
bernhard67
Vandaag
om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:41:29
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
hmmglaser
Vandaag
om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
Vandaag
om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
besturingssoftware Modellstellwerk
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: besturingssoftware Modellstellwerk (gelezen 5473 keer)
FransS
besturingssoftware Modellstellwerk
«
Gepost op:
22 May 2012, 13:52:32 »
Hallo allemaal,
Een modelbouwer probeert altijd innovatief te zijn door te zoeken naar verbeteringen of vernieuwingen.
Ik rijd met Koploper, maar je zoekt soms wel eens de markt af en zo kwam ik het volgende programma tegen.
Een Duits stukje besturingssoftware met de naam Modellstellwerk.
Je kunt een lichte (gratis) versie downloaden op onderstaande site. Het programma is tweetalig (Duits en Nederlands) en draait onder Windows.
Ook is een Nederlandse handleiding in PDF te downloaden.
De prijs is zeer aantrakkelijk. Met € 79 voor de nieuwste versie (7.1) kun je dat niet duur noemen.
http://home.planet.nl/~helde862/ModellStw-NL/modellstw.htm
Ik heb het op mijn pc gezet en de eerste indruk is, dat het er gelikt uit ziet en dat de handleiding uitgebreid is.
Voor dat ik mijn bovenkamer ga pijnigen over het hoe en waarom en ga proberen de werking te begrijpen, is mijn priemende vraag;
wie kent dit programma en -of heeft er mee gewerkt.
Ik heb op te internet gekeken en alleen op het 3-railforum vind ik een kleine verhandeling.
Frans
Op de klei rijden ook treinen
FransS
Re:besturingssoftware Modellstellwerk
«
Reactie #1 Gepost op:
23 May 2012, 16:03:24 »
Dat is nu jammer, wel redelijk bekeken, maar niemand reageert.
Dus het programma is niet zo bekend.
Dan toch zelf maar eens aan het kloo......
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30064.0
Er zijn er toch een paar die het geprobeerd hebben,
maar na 12 april werd het stil.
Frans
ronaldhelder
«
Reactie #2 Gepost op:
23 May 2012, 22:19:28 »
Hallo Frans,
IK ken het programma, ik heb het geschreven
In Nederland is er inderdaad niet zoveel aandacht voor, in Duitsland des te meer. Ik ben bezig met een eigen forum, maar tot die tijd is er veel over geschreven op het Stummi forum:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=103&t=30931
Door dit bovenstaande is wel het duitstalige gedeelte van mijn website het meest aktueel, hier staan ook (in het duits) de meest recente handleidingen. De actuele versie is 7.13.
MC
Mvg Mark
1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
«
Reactie #3 Gepost op:
24 May 2012, 00:40:53 »
Hen even gekeken. Maar vind koploper iets overzichtelijker ogen en iets meer gelikt om te zien. Brengt mij meer rust.
Misschien ok wel omdat ik dat eenmaal gewend ben.
DE BOUW VAN OUDERLANDE
Christoph
«
Reactie #4 Gepost op:
24 May 2012, 19:00:19 »
Hallo Ronald,
ik heb even een vraagje over deze software, ik hoop dat je deze wilt beantwoorden. Waarschijnlijk is het ook wel terug te vinden in je handleiding of op je site, hier heb ik overigens al even gekeken en niet direct gevonden.
Is het mogelijk om een deel van het traject automatisch aan te sturen en te beveiligen? Dus waar de diverse treinen achter elkaar aan rijden en mbv. bezetmelders en terugmelders dan de locatie bekend is en de treinen zonder tegen elkaar aan te rijden aansturen
Is het mogelijk om automatisch te rijden?
Is het mogelijk om een enkele trein tussen de eventuele automatische treinen door te leiden?
Is het mogelijk om het ene emplacement automatisch te laten rijden en het andere met hand bediend?
Hopenlijk kun je de vragen beantwoorden.
Groeten,
Christoph
ronaldhelder
«
Reactie #5 Gepost op:
25 May 2012, 14:52:40 »
Hallo Christof (en anderen),
ModellStellwerk baseert zich op de seinhuistechniek zoals die bij het grote spoor ook gebouwd is (in concreto: SpDrS60
http://de.wikipedia.org/wiki/Relaisstellwerk
). Als er geen wissels zijn met het bloksysteem, als er wel wissels zijn met rijwegen van sein tot sein. Basis voor de beveiliging is dat er dan tussen 2 treinen altijd een rood sein staat (dit mag een virtueel sein zijn, een sein dat alleen in ModellStw voorkomt).
Met deze basis kun je automatisch rijden, maar ook handgestuurd rijden, en dat tegelijk zonder dat het mis gaat. De volautomatiek is gebaseerd op de rijwegen en blokken: een blok geeft beperkingen voor de treinen, welke waar mag komen en moet stoppen; met deze informatie wordt voor een trein willekeurig een toegestane rijweg gekozen. Omdat dit de enige regel is voor het automatisch rijden, is het dus ook goed mogelijk in te grijpen. Bijvoorbeeld als er voor de IC geen spoor langs het perron beschikbaar is, kun je hem met de hand als uitzondering een keer over de goederensporen sturen; daarna neemt hij zelf het automatisch bedrijf weer op. Ook kun je per blok aangeven of de rijweg automatisch gekozen moet worden of met de hand. Hiermee kun je dus het ene station handmatig besturen, en in het andere station het verkeer automatisch laten gaan.
De bezetmelders melden de sporen bezet, het programma volgt de trein over het sporenplan zodat altijd bekend is waar welke trein is. Hiermee wordt de trein ook zonder remmodule of onderbreking netjes afgeremd en gestopt voor seinen, of langs het perron. Zelfs met maar 1 melder per blok voor de lokomotieven die ingemeten zijn, anders met 2 melders.
Op dit moment is het nog zo dat het duitstalige gedeelte van de website het meest actueel is; hier zijn de nieuwste eigenschappen na te lezen. ModellStellwerk wordt nog steeds verder ontwikkeld.
Groet,
Ronald Helder
Christoph
«
Reactie #6 Gepost op:
25 May 2012, 17:23:20 »
Beste Ronald, bedankt voor je helder
antwoord.
Ik zal de handleiding via je site eens verder gaan bekijken en hierna een besluit nemen.
Groeten,
Christoph
FransS
«
Reactie #7 Gepost op:
25 May 2012, 19:36:18 »
Hallo Ronald,
Jij hebt het geschreven.
Waarom is het dan in Nederland niet zo bekend en wel in Duitsland?
Je bent een Nederlander, werkzaam bij Prorail en jij bent de geestelijk vader van dit programma, waarom heb je het dan niet op de Nederlandse markt gezet. Op het eerste gezicht is het een behoorlijk uitgebreid programma en het ziet er op het beeldscherm ook nog leuk uit.
Maar het is niet zo prettig om voor de fine tuning op een buitenlands forum terug te moeten vallen. (kijk naar Rocrail)
Ik heb er een hekel aan om alles door Google translate te moeten halen voor een verre van goede vertaling..
Je bied een programma aan voor € 79,- en ik vind dat prettig geprijst, maar ik denk dat ik voor ondersteuning niet de grens hoef te passeren. Je zit iets onder de prijsstelling van Itran die voor zijn gebruikers een in vijf afzonderlijke talen gedeeld forum heeft. Ik zou haast zeggen....maak haast met dat Nederlandse forum
Ondanks dat zal ik me eens verdiepen in het programma.
Frans
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Het liefste stoom in module vorm
«
Reactie #8 Gepost op:
26 May 2012, 21:04:27 »
Het verbaast mij ook ten zeerste, dat het meer Duits gericht is. Ik denk, dat ik het wel begrijp, omdat de Duitse markt nu eenmaal veel groter is, maar enige aandacht voor ons Nederlandsers en Belgen zou geen kwaad kunnen. Ook is het programma helemaal afgestemd op het rijden in Duitsland en het automatiseren van Nederlandse banen is dan toch verschillend.
Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
ruudns
«
Reactie #9 Gepost op:
26 May 2012, 21:48:24 »
Wat is er mis mee dat Ronald zich meer richt op de D-markt. We hebben voor de NL-markt toch Koploper? Zo te horen kunnen ze beide hetzelfde.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
FransS
«
Reactie #10 Gepost op:
27 May 2012, 14:56:44 »
Op zich helemaal niets mis mee, Maar de website, software en de handleiding is twee talig.
En veel Nederlandse modelspoorders zijn Duits georiënteerd.
Dan denk ik....ook een Nederlands forum...meer niet.
Dus Ronald ga zo door, een goed stuk software is alleen maar een verrijking voor de modelspoorder.
Ik benader het dan ook positief, zie de aanhef in mijn eerste bericht.
Frans
Bert Mengerink
SPOOR1HOBBY
Het liefste stoom in module vorm
«
Reactie #11 Gepost op:
27 May 2012, 21:18:15 »
Ik ben het wel met Frans eens. Ook ik ben voor nieuwe software en in dit geval vooral vanuit het Duitse seinhuis gerekend. Het is een andere benadering.
De vertaling van het programma is alleen nog niet kompleet, want in sommige menu's van de Nederlandse uitvoering kom ik toch nog Duitse termen voor.
Groet,
Bert
Groeten,
Bert Mengerink
Er is altijd tijd om iets nieuws te beginnen.
Veel succes met de hobby.
ronaldhelder
«
Reactie #12 Gepost op:
31 May 2012, 20:05:30 »
Hallo Frans, Bert en anderen.
ModellStellwerk is mijn hobby, ik doe dit in mijn vrije tijd, vrije tijd die (ook bij mij) schaars is.
Als ik mijn vrije tijd in een project stop, dan wil ik er graag wat voor terug krijgen. Ik bedoel hier geen geld, daar gaat het niet om, ik heb het over waardering en erkenning.
Ik ben al lang bezig met het programma, meer dan 15 jaar. In die periode heb ik verschillende keren geprobeerd het in Nederland onder de aandacht te brengen, ik heb op Eurospoor gestaan en een paar keer in Houten, maar veel heeft dit niet opgeleverd (in Houten heb ik 1 programma verkocht, aan een Duitser....). De concurrentie van Koploper, hoewel dit een programma is met een heel andere invalshoek, is blijkbaar te groot. Op dit moment staan tegenover elke Nederlandse klant 100 Duitse klanten, evenzo voor de emails. Voor mij is het daarom logisch dat ik mijn tijd stop in de Duitse website en de Duitstalige handleiding.
Het programma wordt nog steeds tweetalig gemaakt, Nederlands en Duits, en is dus ook in Nederland en voor Nederlanders gewoon verkrijgbaar. De Nederlandse handleiding loopt achter, dat weet ik, en als er voldoende vraag uit Nederland en België is, zal ik die zeker aanpassen. Wellicht komt er dan ook een versie met een Nederlands Tableau (NX). Maar zoals de zaken er nu voor staan heeft het Duitstalige gedeelte de prioriteit, en als je niet zoveel moeite hebt met Duits, is alle informatie direct beschikbaar.
Ik hoop dat bovenstaand niets af doet aan het programma zelf, ik denk dat dat uniek is omdat het zowel in weergave als in de bediening geheel volgens het origineel is, maar daarbij toch modelbaanfuncties als volledig automatisch rijden in zich heeft. En daarmee staat jullie niets in de weg om de Lightversie te gebruiken of de complete versie te kopen, zeker als je baan Duits geörienteerd is.
En voor vragen, en mogelijk verzoeken, ben ik altijd bereikbaar.
FransS
«
Reactie #13 Gepost op:
01 June 2012, 20:09:14 »
Dag Ronald,
Je antwoord is duidelijk en helder. Je hebt gelijk als je zegt dat je aandacht uit gaat naar de mensen die interesse tonen voor je product.
Ik als de persoon die deze topic opende, kende deze achtergrond niet.
Het is natuurlijk hartstikke lullig als je moeite doet en er is geen respons uit de Nederlandse hoek.
Ik hoop in ieder geval dat dit draadje er toe bij draagt dat je aandacht krijgt. Ik vind dat het er goed uit ziet en ik heb er het mijne van gezegd.
Ik ga eerst even op vakantie en dan verdiep ik me er in.
Frans
Christoph
«
Reactie #14 Gepost op:
01 June 2012, 20:35:18 »
Ronald, bedankt voor het schrijven.
In mijn vakantie ga ik de handleiding eens doornemen, al zal het waarschijnlijk bijna noodzakelijk zijn om het programma ernaast te hebben.
Overigens een leuk detail, de RET voor de metro en de HTM op Centraal Station voor de trams hebben dit systeem ook gebruikt of gebruiken nog deze methode van spoorbeveiliging/aansturing.
Groeten,
Christoph
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord