Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:27:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 12:21:52
Mijn-bouw Indonesie door Wim Vink
Vandaag om 12:05:31
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Noordster
Vandaag om 11:43:49
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 11:37:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:29:30
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door grossraumwagen
Vandaag om 11:21:29
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door V200-G2000
Vandaag om 11:04:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 10:17:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Simplex
Vandaag om 10:01:07
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
  

Auteur Topic: Perrons en het station  (gelezen 5113 keer)

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Perrons en het station
« Gepost op: 21 May 2012, 12:28:19 »
Ik ben gisteren tijdens het mooie omweer en de regen eens begonnen met het uitmeten van de perrons.
Via GM&S van die lode perrondelen ooit gekocht. Keurig naar nederlands voorbeeld.

Alleen als ik alles uit meet komt het inderdaad erg mooi uit. Een midden perron met aan eenkant de verlaging voor de oversteek. Aan de stations kant het perron met station. Alleen je voelt hem al aankomen. Nu komt dus eigenlijk het station verhoogt te liggen. En dus niet mooi gelijk met de wegen.

Dus ik was eens benieuwd hoe mensen dit opgelost hebben en dat het toch mooi is.

Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Perrons en het station
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2012, 13:01:33 »
Lode perrondelen ? heb je een foto/plaatje hiervan?

Je kunt aan de voorzijde van het station een soort van trapjes/helling maken, dat is op de meeste plaatsen waar het station hoger ligt dan maaiveld.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

jakop

  • Gast
Re:Perrons en het station
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2012, 13:26:02 »
Is volgens mij witmetaal....heb er ook een paar liggen.

Dat zelfde 'probleem' heb ik ook Harold en ik heb besloten de rest van de baan op perronhoogte te maken, dat gaat nog omdat er nu nog niets is  ;D
Anders kan je een een brede trap maken van het station naar straatniveau.

Groet,

Jakop

Gert1

  • Gast
Re:Perrons en het station
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2012, 14:01:44 »
Lode perrondelen ? heb je een foto/plaatje hiervan?

Ik moet ook even nadenken wat dat zou zijn, maar toen Jakop aangaf dat het om witmetaal zou gaan, begreep ik ineens dat er loden (als in: 'van lood gemaakt') was bedoeld. Grappig hoe het ontbreken van één lettertje je op het verkeerde been kan zetten.

Inderdaad kun je de rest van je baan op perronhoogte maken. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet.
In werkelijkheid is ook niet alles vlak. Zelfs niet hier in Nederland. Kijk maar eens om je heen, dan tref je zelfs in West-Nederland in plaatsen waarvan je zou denken dat alles vlak is beslist wel niveau-verschillen aan.

mvg,
Gert

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Perrons en het station
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2012, 15:21:36 »
Ja die foto heb ik.. En ik dacht aan lood omdat het relatief zwaar is en het makkelijk buigt!



Is volgens mij witmetaal....heb er ook een paar liggen.

Dat zelfde 'probleem' heb ik ook Harold en ik heb besloten de rest van de baan op perronhoogte te maken, dat gaat nog omdat er nu nog niets is  ;D
Anders kan je een een brede trap maken van het station naar straatniveau.

Groet,

Jakop
Ja daar ben ik net al iets te ver voor gevorderd omdat te gaan, of te wel niet doordacht gaan bouwen misschien ???

Daar zat ik ook aan de te denken, alleen verhogen dan kom je direct met de naaste gebouwen in de klooi.
En vooral de fabriek die verder op staat.
Moeilijk moeilijk ;D ;D ;D
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Perrons en het station
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2012, 16:16:09 »
Aha, Dat je loden bedoelde dat dacht ik al ipv lode. Maar niet bij stil gestaan dat het eventueel witmetaal kon zijn.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8884
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Perrons en het station
« Reactie #6 Gepost op: 22 May 2012, 11:23:42 »
Hoi Harold,

De perron randen komen mij bekend voor. Ik ben nog bezig met de bouw van het perron, het moet geplakt worden op twee modulebakken, en vervolgens in tweeën gezaagd worden. Daarvoor wacht ik tot ik even tijd heb om de twee bakken op te stellen. Dus ligt het perron te verstoffen op een kast in de woonkamer.
Het probleem van verschil in hoogten heb ik in Wagensheim 'opgelost' door het spoorgedeelte en het weggedeelte van elkaar te scheiden, het zijn twee verschillende delen. Daardoor kon ik ze op verschillende hoogtes neerzetten. Op een oudere baan had ik karton van dozen gebruikt om het dorpgedeelte op te hogen, zodat de perrons er niet zo erg bovenuitstaken.
Misschien kan je met het bekende blauwe isolatiemateriaal van de G**** ook het verschil opheffen? Dat is trouwens ook geschikt als bouwmateriaal voor je perrons.  :)

Mijn perronnetje (spoor 1 alleen, vandaar geen achterkant):




idd, het perron is wat hoger dan de platen die ervoor staan. Maar het spoor ligt ook hoger dan de eerste laag waarop het perron bevestigt wordt. Dus dat heft elkaar weer op.

succes met de bouw!

Groet,
Michel

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Perrons en het station
« Reactie #7 Gepost op: 02 June 2012, 12:13:34 »
Goed voorbeeld, ga dit weekend eens dat schuim kopen en dan eens aan de slag met het bouwen van de 2 perrons.

Dan heb ik nog wel een andere vraag. Wat is de afstand van het perron tot de rails of tot de hartafstand.
Is daar een standaard voor in H0 in de Encyclopedie kon ik het niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2012, 20:21:58 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijder, nooit het vorige bericht citeren!!!! »
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Perrons en het station
« Reactie #8 Gepost op: 02 June 2012, 14:09:39 »
Klopt, dat zal ik te gelegener tijd toevoegen. Bedankt voor de tip.
Voor dat soort zaken geldt de norm voor het profiel van vrije ruimte (NEM 102). Daaruit kan je leren dat de bovenkant van het perron maximaal 10 mm boven BS (bovenkant spoorstaaf) mag zijn, en dat bij een recht perron een breedte van 48 mm gewenst is, dus 24 mm uit het hart van het spoor. Bij een breedte van een biels van gewoonlijk 30 mm, betekent dat dus dat er tussen perronwand en uiteinde bielsmat 9 mm "open" ruimte dient te zijn.
Let op: treeplanken van personenrijtuigen kunnen nog weleens roet in het eten gooien, waardoor het voertuig effectief breder is dan 48 mm. Zorgvuldig nameten voorkomt teleurstelling (onverwacht ontsporen, afgebroken treeplanken e.d.).
Overigens, in hoofdstuk E04.01 vind je links naar de bestaande modelspoornormen.
« Laatst bewerkt op: 02 June 2012, 20:22:10 door Jakop de Bruin. Reden: Onnodig citaat verwijder, nooit het vorige bericht citeren!!!! »

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Perrons en het station
« Reactie #9 Gepost op: 03 June 2012, 13:25:25 »
Bedank voor de informatie... Maar als ik alles een goed op meet kom ik met de breedste trein op 35mm en als je dan 9mm vrije ruimte neemt moet de mens bijna springen...

Vraag mij af of dat wel mooi is...
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Perrons en het station
« Reactie #10 Gepost op: 03 June 2012, 13:51:44 »
Geniale tip Michel van die ondervloer, ben al een tijdje aan het klooien met hout, dat gaat nu de vuilnisbak in!  (y)

@Dick: dank voor deze info. Zijn er ook rekenregels bij gebogen perrons?

Groet,
Niels

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8842
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Perrons en het station
« Reactie #11 Gepost op: 03 June 2012, 13:57:44 »
@Niels: Ja en nee. In dezelfde normen die Dick aanhaalt kan je ook het vrije profiel in de bogen aflezen. Maar eigenlijk is het een kwestie van uitproberen. Een perron in een krappe boog van bijvoorbeeld met een radius van 360mm of 420mm moet verder van het spoor af liggen dan een perron in een boog met een radius 600mm of 1000mm. Daarnaast ligt het natuurlijk met welk materieel je rijdt, enzovoort.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Perrons en het station
« Reactie #12 Gepost op: 03 June 2012, 14:13:29 »
@ Ronald: helder, dank voor je reactie. De bochten in Arnhem zijn niet zo spannend, ik ga wat uitproberen!  (y)

Grtz,

Niels

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Perrons en het station
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2012, 09:21:15 »
Na lang zoeken oefenen en proberen ben ik toch verder gegaan met MDF. Het blauwe spul is mooi alleen de verpakkingseenheden nou net weer niet. Dus nu keurig alles op maat laten zagen! En dan is het afbouwen. Met een proxxon kan ik keurig de uitsparingen maken.

Wel nieuwsgierig of de perron delen nog te bestellen zijn, kom er dus toch een aantal te kort.

Een foto van het eerste deel volgt later.
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re:Perrons en het station
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2012, 13:12:45 »
Zo nu het bijna af is en klaar is voor het schilderen toch even een fotootje!


Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html