Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jos B.
Vandaag om 00:22:36
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
23 June 2025, 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven door ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje  (gelezen 6042 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Gepost op: 18 May 2012, 21:27:23 »
Voor de gein had ik bij Marnan een Lima BR 332 gekocht (was maar 9 euro).
Nu is dit geen echt goed schaalmodel van de echte Köf. Te groot, en slechts matig gedetailleerd. Met de "oude" Lima techniek erin.

Maar ik had al langere tijd een min of meer fantasie industrie locje in gedachte.
Dit Lima model was daarvoor uitstekend geschikt. Gewoon leuk om tussendoor wat te knutselen, zonder enige verplichting tot een werkelijkheidsgetrouw resultaat.

In zijn vorige leven had het model maar weinig gereden.
Revisie van motor en stroomafname konden beperkt blijven.
Het ding rijdt uitstekend  op pulsbreedte (pannekoek motor).

De ombouw beperkte zich tot slechts enkele zaken:
- een luik en 2 richels op het cabinedak
- een knalpot op het cabinedak
- een 1 mm dikke leiding op de huif
- verlaging van het hekwerk aan de voorzijde
- ramen in de cabine (na de schilderbeurt)

Het schilderwerk begon met een laag kleiNSpoor primer.
Daarover een laag glanzend oranje van Humbrol. Het onderstel antracietgrijs van Revell
Dit alles met de kwast. Dat is gewoon een kwestie van durven en doen.

Vervuilen met verdunde zwarte Humbrol; wegvegen met een katoenen doekje. Het onderstel met een middelbruine kleur.
Het hekwerk werd geel, dat vond ik wel lekker eigenwijs staan.

Een paar oude transfers erop als bedrijfsnummer 6 (overgebleven uit een setje van Reistsma tbv. de grijs-gele NS1100; de 6 komt uit locnummer 1160).
De gehele kap gespoten met matte lak van Lukas.

En daarna dus het glas erin.
De loc krijgt nog LED verlichting, maar die moet ik nog in huis halen. Dat combineer ik dan met nog wat andere soldeerklusjes aan toekomstige modellen.
Ook de koppelingen wil ik nog eens vervangen.

Alles bij elkaar was het slechts een paar avonden knutselen aan de keukentafel. Het resultaat is eigenlijk precies wat ik wilde hebben.
De loc gaat dienst doen bij een nog te bouwen papierfabriek op mijn modelbaan.

In de nabije toekomst heb ik voor deze loc een broertje of zusje in gedachten.
Die wil ik op dezelfde manier gaan omkatten, met als basis een Fleischmann 1306 (ja, dat lelijke beginset-locje uit de jaren '60...).

Hieronder het locje voor en na de ombouw:









« Laatst bewerkt op: 18 May 2012, 21:42:43 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7282
Re:van Lima BR332 naar industrie-loc no.6
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2012, 21:43:06 »
Vind het wel een geinig ding geworden. Lekker vuil.
Die kan makkelijk als industrieloc door.
Mvh Steef

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2012, 23:16:55 »
Netjes Marc! Het Lima locje lijkt voor geen meter op een Köf III, maar zoals jij 'm hebt verbeterd wel op een industrielocje. Het gele hekwerk past ook prima, in het echt krijgt dit ook vaak een opvallende kleur.
Groetjes, Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22460
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2012, 09:33:42 »
Ah leuk.
Soms doet het ding zich als SIK voor.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2012, 11:29:25 »
Een dergelijke ombouw geeft maar weer eens aan dat je voor relatief weinig geld in deze hobby kunt instappen en veel lol kunt hebben.

Ga een keer naar "Houten" met max. 100 Euro op zak.

Zo'n goedkoop locje, een paar eenvoudige wagonnetjes, wat 2e of 3e hands rails/wissels, en een trafootje.
Stukje multiplex van 60x120 cm bij de Gamma. En rijden maar.

Heb je echt geen dure digitale beginset van 500 Euro voor nodig (en wat is daar nu aan...?).

De doorgewinterde modelspoorder vergeet vaak dat hij/zij eigenlijk maar erg verwend is.
Maar uiteindelijk zijn we bijna allemaal klein begonnen...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2012, 11:34:20 »
Ah een bekend gevalletje. Dit soort locjes gebruikte ik altijd bij "ongevallen" op de modelspoorbaan waarbij er soms rijtuigen in de tunnel bleven staan. Tegenwoordig heb ik geen tunnels meer waar ik slecht toegang tot heb. Het locje moest rijtuigen die bleven staan in de tunnel wegduwen. Een handig kleinnood.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #6 Gepost op: 21 May 2012, 15:29:33 »
Wist je dat Lima van dit locje tientallen kleur varianten heeft uitgebracht. Het is nu nog in het Hornby/Lima programma. Lima had ja nu komt het ook een NS versie ik had er een. Een typish Lima basic modelletje inclusief de Lima electro/olie geur. Maar het ding reed als een raket en veel beter als die US stomer. Trekkracht had het bijna niet dus enkele basic Lima goedere wagens erachter en karren maar.

Groetjes Ben.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #7 Gepost op: 21 May 2012, 15:38:36 »
Ha, m'n eerste locje! Ik had 'm begin jaren '80 in een startsetje van de Hema gekregen voor Sinterklaas. Ik heb hem nog steeds, alleen wel met wat zelfgefabriekte stickers om het ding wat meer op een SNCF-locje te laten lijken (geen idee waarom ik dat destijds gedaan heb).

Die geur van olie en electronica kan ik me nog goed herinneren. Trekkracht had het ding amper, ik kon er een Lima Plan E restauratierijtuig, dito CIWL-rijtuig en een autotransporter achter hangen, dat was het wel zo'n beetje. Al die spullen heb ik nog keurig in een doos, wachtend op betere tijden.

Leuk resultaat van de ombouw, trouwens. Prima project voor de beginner. Nu nog het ding rijtechnisch een beetje dimmen, want uit de doos had het locje twee standen: stilstaan of Mach 2... een beetje rangeren is er niet bij.  ;D

Groeten, Geoffrey

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
Re:van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2012, 17:49:57 »
.....  Nu nog het ding rijtechnisch een beetje dimmen, want uit de doos had het locje twee standen: stilstaan of Mach 2... een beetje rangeren is er niet bij.  ;D

Ik heb ooit ('85??) een pulsbreedte regelaar gebouwd uit de RailHobby. Was eigenlijk heel simpel.
Ik heb dat ding nog steeds. Mijn oude Fleischmanns en Lima's rijden er netjes langzaam op. Zo ook moderne Roco's etc.
(Essentieel punt bij de RailHobby regelaar is dat bij lage snelheiden de pulsfrequentie lager is, dus het 'hoge' deel langer duurt bij een lage 'duty cycle', waardoor het anker aanzienlijk meer tijd krijgt om op snelheid te komen.
Bij hogere snelheden neemt de 'duty cycle' van het hoge deel toe, maar ook de pulsfrequentie.)

Trekkracht van 1 of 2 wagonnetjes is voldoende.
Fatsoenlijk spoor en goede lagering van je wagonnetjes doen ook veel.

Kijk er al naar uit om de Fleischmann 1306 aan te gaan pakken. Maar ik heb me voorgenomen om pas in september weer naar Houten te gaan...
Ik hou jullie op de hoogte.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2878
    • foto's op Imgur
Re: van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #9 Gepost op: 20 September 2013, 20:46:57 »
een gepimpte Fleischmann 1306

Ik had in Houten een oud Fleischmann rangeerlocje op de kop getikt om als broertje/zusje voor mijn Lima “BR332” te gaan dienen.
Die tomatenrode locjes zaten al in de jaren ’60 vnl. in beginsets, en een aantal van mijn vriendjes hadden er wel één. Het catalogus nummer was 1306, en hij bestond ook in het donkergroen (wellicht een ander cat.no., maar ook met “1306”in reliëf op der cabine).
In Houten kun je er zowat bakken vol van verzamelen.
Ik heb het idee dat Flm nu ook een verkorte versie van dit locje uitbrengt, oa. in NS Cargo rood (fantasie).

Nadeel van dit model is de matige detaillering, en aangezien de meeste aangeboden modellen al relatief oud zijn, kunnen ze behoorlijk afgeragd zijn.
Voordeel is dat ze vrij robuust zijn, en dat je de traditionele Fleischmann techniek altijd wel weer aan de praat krijgt. Daarbij de lage prijs voor deze occasions: een rijdend exemplaar hoeft niet meer dan een tientje te kosten.

Het exemplaar dat ik had gekocht (4 Euro) reed wel, maar met het typische Fleischmann luchtje uit mijn kinderjaren (vonkende koolborstels).
Na het eenvoudig uitschroeven van de 4 buffers komt het onderstel los. Zo hoort het: geen afbrekende plastic lipjes, etc.
Ik heb de hele aandrijving uit elkaar gehad, tot het laatste tandwiel toe. Nauwelijks enige slijtage, alleen diverse tapijt-haartjes rond de asjes gedraaid (vroeger had je nog tapijt rijders…). Alles schoongemaakt, gemonteerd en gesmeerd.
Hij rijdt nu weer als fabrieksnieuw.

Aan de kap heb ik niet heel veel veranderd: schoorsteen opengeboord, locnummers en fabrieksplaten weggeschuurd, 3e frontseinen verwijderd.
Verder vind ik het wel een karakteristiek ding, met die diamant-vormige deuren op de huiven. Zonde om dat te wijzigen vond ik.
Het Fleischmann model heeft geen ramen in de cabine. Door deze te plaatsen wint het model al veel aan realisme.
Komende winter komen er nog LED frontseinen in.

Als kleurstelling heeft hij globaal dezelfde gekregen als het Lima locje: onderstel grijs, en de bovenbouw knal oranje, met grijs dak.
Wat gele accenten in de vorm van de hekjes en biezen langs de voetplaat. De geel/zwart gestreepte bufferbalken heb ik zo gelaten. De cabine handgrepen iets aangezet met zilver.
Ik heb de loc slechts licht vervuild. Misschien dat ik hem nog eens een waasje met roestkleurige poeder geef…
De loc heeft het bedrijfsnummer “7” gekregen.


Het originele locje


Het binnenwerk: standard Fleischmann techniek uit de jaren '60


Het gepimpte locje kan weer jaren dienst doen. De overgang tussen huif en voetplaat is inmiddels wel wat strakker gemaakt... ;)


Ik heb alweer een volgend slachtoffer gevonden voor een ombouwprojectje.
Dit is een oud Piko stoomlocje (ik denk voor dit model aan een binnenliggend drijfwerk, groene ketel/machinistenhuis, en bedrijfsnummer “1”).
Ook heb ik nog plannen om een Lima “E69” om te katten tot diesellocje.
Dus wordt vervolgd, en laat de winter maar komen…
« Laatst bewerkt op: 20 September 2013, 20:48:57 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: van Lima BR332 naar een freestyle industrie-locje
« Reactie #10 Gepost op: 20 September 2013, 21:09:15 »
Hi Marc

Fraaie loc is het geworden. Mooi om zo de kneusjes een tweede leven te geven. De e69 van Lima is ook een zeer geliefd model voor dit soort acties. Ik heb ook nog wel een paar leuke projectjes liggen.


Groet Bert