Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 14:46:21
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 14:44:48
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:43:33
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:34:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 11:00:00
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
Vandaag om 07:01:47
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36

Auteur Topic: storing Multimaus i.c.m. Roco bezetmelders na sluiting  (gelezen 2414 keer)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
storing Multimaus i.c.m. Roco bezetmelders na sluiting
« Gepost op: 15 May 2012, 21:31:58 »
Beste mensen,

Wie heeft ervaring en vooral een oplossing voor het volgende;

Baan wordt aangestuurd door TrainController met als centrale een MultiZentralePro van Roco.
Daaraan gekoppeld zijn 2 Multimausen en een aantal Roco terugmelders 10787 (met GBM-8 bezetmelders van Littfinski).

Valt de baan uit door sluiting (ontsporing, wisselpuntstuk) dan schieten de Multimausen in storing met knipperende display en de 8 rode LEDjes per terugmelders gaan lopen als een lichtkrant. Het opheffen van de storing door bijvoorbeeld de starttoets in Traincontroller aan te klikken of door de STOP-knop op een Multimaus te drukken heeft geen enkel effect.
Slechts het loskoppelen van de kabel tussen centrale en terugmelder en het daarna drukken van de knop leidt tot het vervolgen van het treinverkeer. Hoe kan dit eenvoudiger?

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:storing Multimaus i.c.m. Roco bezetmelders na sluiting
« Reactie #1 Gepost op: 16 May 2012, 09:58:04 »
Hallo Wim,

Ik lees niet dat hetzelfde is als je op de maus van multizentralePro de kortsluiting opheft. Of is het dan ook hetzelfde liedje?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 May 2012, 10:11:31 »
Ik heb wel wat problemen als ik de kortsluiting probeer op te heffen terwijl deze nog niet verholpen is. 1 MM geeft dan aan dat er geen probleem is, maar de anderen staan nog wel in stop mode.
Heb alleen niet de MultiZentralePro maar gewoon de Multimaus, intussen een lenz centrale.
En gebruik ook geen bezetmelders van Littfinski.

Ik ga er in deze bij jouw echter vanuit dat je de kortsluiting wel hebt verholpen alvorens je de storing probeert te verhelpen.

Roelco

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2012, 13:05:20 »
Hallo Wim.

Ik gebruik ook de MultiZentralePro met de terugmelders 10787 met daaran de GBM-8 van Littfinski en als besturing Traincontroller, maar heb dit probleem nog niet mee gemaakt.
Ook op het Forum van DutchRoco zijn van een vergelijkbaar probleem nog geen meldingen gewesst.
Hoe los je dit op? mijn voorstel, koppel de terugmelding los en maak dan opzettelijk een kortsluiting en kijk of je deze dan wel op de gebruikelijke manier kunt oplossen, als dit gaat sluit dan alleeen de eerste terugmelder aan en maak dan weer kortsluiting en los dit ook op de gebruikelijke manier op.
Als het nog steeds goed gaat dan sluit je de tweede erbij aan en maak kortsluiting en oplossen ga dan verder tot je het probleem tegenkomt en kijk of je daar het probleem kunt vinden
Als het probleem al voordoet wanneer er nog geen terugmelders zijn aangesloten kun je proberen de Zentrale te update, zie site van roco voor de update.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

sneek

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2012, 13:12:40 »
Hallo Piet,

De centrale heeft de laatste updates gehad. Ik heb de methode beproefd door steeds een melder meer aan te sluiten. Bij het aansluiten van 2 tot 3 melders geen problemen, daarna wel weer.
Met de melders op zich is verder ook niets mis, maar een aparte situatie is het wel...

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2012, 13:53:01 »
Hallo Wim,

Het is natuurlijk moeilijk om dat op afstand zomaar op te lossen maar je zou eens wat kunnn proberen.
Als van melder 2 of 3 waarna het probleem zicht voordoet de kabels tussen de volgende 10787 een wisselen met een andere, je weet maar nooit of de verbinding helemaal goed is.
Verwissel de 10787 eens met een andere ( is mogelijk iets meer werk) wel die verwisseld zijn voorzien van het juiste adres (volgorde) en controleer de bedrading nog eens van de 10787 en de GBM-8 onderling en ook van de GBM-8 naar de blokken, en zoals de doorverbondingen (als je deze gebruikt) tussen de groepen, ze zijn immers in 2 groepen te verdelen.
Hiermee zou ik eens beginnen maar het blijft moeilijk op afstand maar meestal komt er wel een oplossing na enkele berichten.

Vraagje, hoeveel 10787 heb je in gebruik?
Heb je de baan verdeeld in meerdere secties (gebruik je boosters) en heb je dan de GBM-8 dan ook aangesloten op dezelfde booser als waar ook de blokken zitten die op de GBM-8 zijn aangesloten.
Ik denk dat dat wel goed zit want je loopt ook al wat langer mee maar ja toch maar even vragen. je weet maar nooit.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

sneek

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2012, 15:38:58 »
Hallo Piet,

Alle opties nogmaals doorlopen, maar het resultaat blijft helaas hetzelfde.
Er zijn momenteel 7 10787 aangesloten, waarvan 6 op de centrale en 1 op de andere boostersectie en -ringleiding.
Koppel ik na een sluiting de kabel tussen melder 1 en de centrale los, dan laat de storing zich opheffen door op een van de mausen de stoptoets te drukken. Zijn de melders aangesloten dan blijven de displays knipperen en is de storing niet op te heffen.

grtz,
Wim

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2012, 16:33:20 »
Hallo Wim,

Citaat
Er zijn momenteel 7 10787 aangesloten, waarvan 6 op de centrale en 1 op de andere boostersectie en -ringleiding.

Wim lees ik het verkeerd of is het zo dat 6 10787 in serie staan en aangesloten op de centrale en nog een (nr 7) heb je ergens anders op aangesloten.
Het is wel zo dat alle 10787 in serie moeten staan en aangesloten moeten zijn op de centrale op de terugmeldbus.

Gr Piet

sneek

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 May 2012, 13:42:30 »
Inmiddels alles nagelopen en gecontroleerd. Bedrading etc. in orde. Alle 10787 staan in serie en zijn genummerd 1 t/m 7. Ik heb ze zelfs opnieuw geprogrammeerd, herinstallatie TrainController gedaan maar niks helpt. Hoewel de bezetmelding op de Roco melders keurig werkt (rode LED brandt bij bezet spoor) geven verschillende blokken hun melding helemaal niet door aan de PC. Op het stellwerkscherrm blijft het een disco van knipperende bezette en onbezette blokken. Dat zit dus echt in TC, de blokken die vrij en bezet zijn worden op de melders stabiel en correct aangegeven. De USB-kabeel ook maar eens vervangen maar ook dat helpt niet.

Nog even ter verduidelijking: Melder 7 is op de busleiding aangesloten, maar geldt voor sporen die via de booster hun spanning krijgen, zijn GBM8-bezetmelder krijgt de spanning dus ook vanaf de ringleiding uit die booster. Ook die heb ik even losgehaald, maar geeft ook niks  :'(

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #9 Gepost op: 18 May 2012, 14:15:31 »
Hallo Wim,

Citaat
Op het stellwerkscherrm blijft het een disco van knipperende bezette en onbezette blokken

Wim, Het zit niet in TC.
Dit heb ik ook gehad met bezetmelders van Floodland ertussen en ben in overleg met de technische (Duitsche) vertegenwoordiger van Roco juist overgestapt naar De GBM-8 en nadien geen probleem meer ondervonden. Deze vertelde dat al het andere als de GBM-8 problemen geeft.
Heb je mogelijk er een diode schakeling tussen zitten, dit kan de oorzaak zijn omdat het verschil in spanning te veel is, verwijderen
Het spannings verschil dat de GBM-8 geeft is slecht 0,7 volt omdat deze op een ander principe werkt dan eerder genoemde

Bij mij was het probleem steeds (meestal) als er over de scheiding van de twee stroomkringen werd gereden.

Het knipperen van de blokken was geheel willigkeurig en niet te voorspellen welke het nu weer niet goed doet.

Dit probleem is op ons forum bekend en dit hebben meerdere spoorcollega's gehad en zijn allemaal overgestapt naar de GBM-8 en probleem opgelost.
Heb eerder geschreven dat dit probleem niet bekend was op het forum van DutchRoco maar daar bedoel ik mee bij gebruik van de GBM-8.

Wim, zomaar een idee, maak de stroom aansluiting van de booster los en verbind deze met de uitgang van de centrale, zo heb je dus een grote sectie en kijk dan of het nog plaatsvindt, let op dat de polarisatie gelijk is (denkbeeldige plus en min).

Nog twee vraagjes, welke booster gebruik je en heeft deze een eigen trafo?
Welke versie staat er op de extra aangesloten multimaus, versie 1.0 of versie 1.02, update deze naar de laatste stand als dat nodig is.

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 18 May 2012, 19:36:08 door p.heinst »

sneek

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 May 2012, 20:24:45 »
Bedankt voor jullie support, da's het mooie van dit forum   (y)
Het functioneert inmiddels gelukkig weer goed. Ik heb alle terugmelders losgehaald en opnieuw geprogrammeerd. Mogelijk waren bij een eerdere poging enkele melders nog verbonden met hun bezetmelder en dan slaan ze klaarblijkelijk op tilt.
De bezetmelding draait nu weer stabiel en naar volle tevredenheid. Abfahrt frei:P

grtz,
Wim

sneek

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 May 2012, 11:52:24 »
en vanmorgen weer opgestart en ja hoor weer mis.
Nog even en ik stop met deze hobby  >:(

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #12 Gepost op: 19 May 2012, 13:23:06 »
Hallo Wim,

Ik zoek het nog steed in de aansluitingen van de terugmelders.

Mogelijk kun je toch nog even antwoordt geven op de reeds eerder  gestelde vragen.

Heb je er een diode schakeling tussen zitten op de niet gedetecteerde gedeelde.
Welke booster gebruik en heeft deze een eigen trafo.
Welke versie heeft de extra multimauis, je kunt deze ook loskoppelen en dan heeft hij geen invloed meer.
Vingt de kortsluiting of valse melding meestal plaats als de overgang tussen de twee stroomkringen plaatsvindt.

Nog een tip, als je de terugmelder programeerd op een adres plak er dan een sticker op met het adres nummer zodat je steeds weet welke het is.
En probeer het eens als je van het geheel een stroomkring maakt, booster loskoppelen en de rails van deze sectie verbinden met de stroomkring van de centrale en kijken of het probleem er dan nog is.

Gr Piet

sneek

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 May 2012, 17:56:20 »
Beste Piet,

er zit geen diodeschakeling in een baankring.
de booster is een roco 10765 met eigen voedingstrafo
ook met losgekoppelde mausen blijft het probleem
ik koppel nu weer melder voor melder af en aan en probeer zo toch een oorzaak te vinden. Het zit ergens in de terug- of de bezetmelders, niet in TrainController.
We puzzelen verder, dank voor je steun!

grtz,
Wim

edit:  het blijkt dat sommige melders hun adres niet vasthouden en daardoor naar adres 15 springen. Gevolg is dat de volgorde 1-7 van de melders is verbroken en er storing ontstaat...
« Laatst bewerkt op: 19 May 2012, 19:28:09 door sneek »

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #14 Gepost op: 19 May 2012, 21:38:24 »
Hallo Wim,

Hoe gek dat het mogelijk ook klink maar ik denk dat het programeren van de terugmelder niet juist wordt gedaan of dat er niet op je juiste volgorde wordt gelet.

Stuur je even een PM

Gr Piet