Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door Ronald69
Vandaag om 17:08:18
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 16:54:01
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
  

Auteur Topic: HP Sersheim: eerste keer een kartonnen bouwpakket  (gelezen 1731 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
HP Sersheim: eerste keer een kartonnen bouwpakket
« Gepost op: 15 May 2012, 21:06:42 »
Zoals al in de nieuwe aanwinsten aangekondigd een kort verslag van de bouw van
HP Sersheim, een kartonnen bouwpakket van Christof Plischka http://www.anno1899.de/html/hp_sersheim.html.

Ik was vooral gevallen voor de 50er jaren Wirtschaftswunderstijl die het gebouwtje uitstraalt, verder paste
het mooi in mijn idee van HP Boxum: een wat gedegradeerd station aan een tweesporige hoofdbaan. Nog wel
wat personenverkeer, maar vooral de aansluiting aan de smalspoorbaan houdt het nog open. Het oude
grote station is vervangen door de rationelere nieuwbouw.

Het bouwen is niet al te moeilijk, maar wel een secuur werkje waar geduld zich uitbetaald. Zoals
te verwachten heb je met de lasercuttechnologie geen enkel maatvoeringprobleem. Ik heb alles geplakt
met (verdunde) boekbinderslijm.

De muren/ramen bestaan uit 4 delen in totaal:



De drager van de muur is van stevig karton, daarop een dunne buitenkant. De ramen bestaan uit het frame met
een kozijnlaag eroverheen. Vooral makkelijk voor het verven.

De dunne buitenkant eerste gespoten met revell aqua, daarna geplakt op de drager. Dan het geheel
platdrukken met een roco trafo, goed vlak en lekker zwaar en de muren komen er vlak genoeg uit
voor verdere verwerking.



Op zich een aardige constructie, maar het maakt het plakken een zenuwwerkje:
je kunt het eigenlijk niet meer loskrijgen nadat je de eerste keer geplakt hebt.
En het komt op tienden van millimeters om de ramen en muurkanten goed aan te laten sluiten.
Weinig tot geen foutentolerantie dus. Niet teveel tegelijk om de concentratie te bewaren.

Vooral voor de tweedelige ramen is dit een nerveus werkje, denk je dat je het mooi gecentreerd hebt,
kruipt het toch nog wat op een vage manier. Maar alles met alles niet ontevreden:



En dan ziet het er (nog zonder vensterbanken) zo uit, je ziet de licht onvaste hand bij de kozijnen, maar ook
de fraaie deuren:



Inmiddels staan alle muren en is het dak geplakt, dit wordt zo ongeveer z'n plek (let niet op de rest
van het scheve spul...)



De bescherming is ook van de ramen: die zijn extreem helder. In een standaard plastic bouwdoos zitten ze
niet. Via een tunnel gaat het eilandperron bereikt kunnen worden. Ik ben nog niet uit welke kleur
ik het dak ga geven. Iets van licht antraciet of toch het rooiige wat Plischka op z'n site heeft te staan.

fred








bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html