Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mitchell
Vandaag om 21:16:28
Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: HP Sersheim: eerste keer een kartonnen bouwpakket  (gelezen 1751 keer)

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
HP Sersheim: eerste keer een kartonnen bouwpakket
« Gepost op: 15 May 2012, 21:06:42 »
Zoals al in de nieuwe aanwinsten aangekondigd een kort verslag van de bouw van
HP Sersheim, een kartonnen bouwpakket van Christof Plischka http://www.anno1899.de/html/hp_sersheim.html.

Ik was vooral gevallen voor de 50er jaren Wirtschaftswunderstijl die het gebouwtje uitstraalt, verder paste
het mooi in mijn idee van HP Boxum: een wat gedegradeerd station aan een tweesporige hoofdbaan. Nog wel
wat personenverkeer, maar vooral de aansluiting aan de smalspoorbaan houdt het nog open. Het oude
grote station is vervangen door de rationelere nieuwbouw.

Het bouwen is niet al te moeilijk, maar wel een secuur werkje waar geduld zich uitbetaald. Zoals
te verwachten heb je met de lasercuttechnologie geen enkel maatvoeringprobleem. Ik heb alles geplakt
met (verdunde) boekbinderslijm.

De muren/ramen bestaan uit 4 delen in totaal:



De drager van de muur is van stevig karton, daarop een dunne buitenkant. De ramen bestaan uit het frame met
een kozijnlaag eroverheen. Vooral makkelijk voor het verven.

De dunne buitenkant eerste gespoten met revell aqua, daarna geplakt op de drager. Dan het geheel
platdrukken met een roco trafo, goed vlak en lekker zwaar en de muren komen er vlak genoeg uit
voor verdere verwerking.



Op zich een aardige constructie, maar het maakt het plakken een zenuwwerkje:
je kunt het eigenlijk niet meer loskrijgen nadat je de eerste keer geplakt hebt.
En het komt op tienden van millimeters om de ramen en muurkanten goed aan te laten sluiten.
Weinig tot geen foutentolerantie dus. Niet teveel tegelijk om de concentratie te bewaren.

Vooral voor de tweedelige ramen is dit een nerveus werkje, denk je dat je het mooi gecentreerd hebt,
kruipt het toch nog wat op een vage manier. Maar alles met alles niet ontevreden:



En dan ziet het er (nog zonder vensterbanken) zo uit, je ziet de licht onvaste hand bij de kozijnen, maar ook
de fraaie deuren:



Inmiddels staan alle muren en is het dak geplakt, dit wordt zo ongeveer z'n plek (let niet op de rest
van het scheve spul...)



De bescherming is ook van de ramen: die zijn extreem helder. In een standaard plastic bouwdoos zitten ze
niet. Via een tunnel gaat het eilandperron bereikt kunnen worden. Ik ben nog niet uit welke kleur
ik het dak ga geven. Iets van licht antraciet of toch het rooiige wat Plischka op z'n site heeft te staan.

fred








bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html