Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LED in gelijkstroomlocomotief? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 10:15:12
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Met een sik
Vandaag om 10:13:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:11:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:07:56
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 10:04:12
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 10:01:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:00:56
Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281 door Met een sik
Vandaag om 09:58:42
Verslagje Lima ICIII KLM koploper digitaal maken. door 008200
Vandaag om 09:57:24
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 09:45:30
Baanbouw Bosje77 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:40:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:38:58
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door GertW
Vandaag om 09:33:13
Liliput 6400 met 2 motoren, onderdelen gezocht, en hoe aandrijving openen? door 008200
Vandaag om 09:26:10
Projekt 083-338 door Erik_omBC
Vandaag om 09:04:24
Rivarossi 1300 schokt door henk
Vandaag om 08:02:24
Baan in Los Angeles door sjoerd74
Vandaag om 06:39:40
Old England door sdz1976
Vandaag om 00:15:26
Halling aandrijftechniek catalogus. door Duikeend
Vandaag om 00:09:22
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door Te 2/2
Vandaag om 00:04:38
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:02:58
Albulabahn in H0m door mwdb
30 maart 2020, 23:41:01
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Hendrik Jan
30 maart 2020, 23:33:22
Nieuw in de winkel! door KNed
30 maart 2020, 23:04:26
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 maart 2020, 22:57:27
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door mwdb
30 maart 2020, 22:37:01
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
30 maart 2020, 22:12:02
Roco BR 41-018 Tender wormtandwiel onderdeel niet te vinden bij Roco site door Freddy
30 maart 2020, 22:08:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
30 maart 2020, 22:00:59
Trix Express 2280, wie herkent deze details? door eezacque
30 maart 2020, 21:52:41
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 648256 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3840 Gepost op: 19 maart 2020, 19:13:37 »
Zorg wel dat je werkgever dit draadje niet leest. Want die denkt dat je toch nog veel tussen door aan je aspiraties als miniatuur Bürgermeister doet. Dus spaar wat berichtjes op voor als hopelijk zo snel mogelijk deze  narigheid voorbij is. Begrijp me niet verkeerd, van mij mag jou tempo best omhoog want jou soort baan heeft ook mijn bloedgroep.

Is je werkplek nog steeds opgeruimd?


Groet Jeroen

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
  • Den Haag Staatsspoor 1900
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3841 Gepost op: 19 maart 2020, 19:21:41 »
Zolang je werk op tijd af is, maakt het toch niet uit.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Mijn YouTube-kanaal

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3842 Gepost op: 19 maart 2020, 19:30:30 »
Vergeet ook niet dat je bij thuiswerken meer tijd 'over' houdt, je reistijd valt weg namelijk :)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3843 Gepost op: 20 maart 2020, 23:07:59 »
Ach, het kluswerk doe ik 's avonds om te ontspannen. Dat vind mijn werkgever uiteraard prima!

Na jerrytrains tip heb ik de fleischmann rails uit de segementen getrokken en er de peco code 75 in vastgelijmd:



Toen zag het er al snel zo uit:



Wel hobbelde mijn testlok (roco BR80) daarna over de segmenten. Dus moest ik de railschoenimitaties wegsnijden:



Alles netjes langs een lineaal recht leggen en vervolgens houtlijm eronder:



En potten erop:



Nu moet ik nog één losgeschoten railverbinding solderen. En alle nieuwe sporen van stroomdraden voorzien. En de draaischijf zelf van z'n nieuwe motor voorzien.
Nog voldoende te doen. In de avonduren. Want zaterdag ga ik weer Axis@Allies met zoonlief spelen. Dit keer de allies.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2864
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3844 Gepost op: 21 maart 2020, 10:30:00 »
Hoe ga je het hoogte verschil van de draaischijf en de aanliggende sporen oplossen?
of wel, ga je de draaischijf ook voorzien van code 75 rails? zo ja, dan hoop ik op een uitgebreide foto reportage zodat één en ander hier ook gekopieerd kan worden.  ;)

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3845 Gepost op: 21 maart 2020, 11:26:22 »
Het is nu een zooitje van code 75/83/100 door elkaar heen. Ik heb een beetje voor gemak gekozen, dus de loks moeten het hobbeltje maar aan kunnen.

De betere overgangen heb ik wel in de sporen gestopt waar ik meestal de stoomloks heb. Diesels met draaistellen zullen minder problemen hebben met zo'n hobbeltje.
Ik verwacht wel dat m'n oude fleischmann 94er met z'n niet-verende assen een "net" spoor nodig heeft ;)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3846 Gepost op: 21 maart 2020, 11:53:42 »
En de spoorstaven aan de bovenzijde uitlijnen en de verschillende railhoogtes met een stukje messingdraad (aan de buitenkant) aan elkaar solderen, is dat wat? De verspringing van de verschillende railhoogtes zit dan aan de onderkant, maar daar hebben je locs er geen last van.

Wolter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4771
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3847 Gepost op: 21 maart 2020, 13:23:43 »
Je kan een beetje hoogte verschil opvangen door de plastic stukjes die in de schijf borgen/klikken iets te vijlen
Je kan ze dan iets hoger krijgen en toch vast klikken
De ruimte eronder opvullen met een paarlaagjes papier of dun karton

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3848 Gepost op: 26 maart 2020, 18:02:30 »
Jerrytrein: dat had ook gekunt, ja. Ook niet aan gedacht ;)
Wolter: dat was ook iets waarmee het netter was geworden.

Edoch: ik heb het hele zooitje al vastgelijmd. En omdat ik onbeschaamd met NEM en niet met RP25 rijd.... Er zit her en der wel een ergere hobbel/spleet/uitdaging op de modulescheidingen. Dus.... ik laat het hierbij. Mochten er in de praktijk problemen boven komen borrelen dan kan ik altijd nog een slijpschijf en wat soldeer erbij pakken.

Gisteravond heb ik de soldeerbout wel degelijk tevoorschijn gehaald: draadjes solderen:



Rood en zwart:



De volgende stap is het snoeien van de onderkant :D



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3849 Gepost op: 30 maart 2020, 21:37:26 »
"De volgende stap is het snoeien van de onderkant" zei ik. Nou nee, de volgende stap was vanmiddag om de twee resterende rode draden aan de rails te solderen. Ik was er gewoon twee vergeten :)



Aan de onderkant de diverse draden in setjes samenvoegen, in elkaar draaien (boven) en solderen (onder):



Deze dradenbundels heb ik met karton + nietpistool vastgezet:



Daarna de rest netjes afgewerkt met boekbindspieralen:



Even een proefrit met de 80er:



Mooi, elk spoor heeft keurig stroom. En de draaischijf ook. Want.... hier heb ik iets gewijzigd aan mijn setup. Tot nu toe had ik de draadjes voor de spanning op de brug aan de onderkant van de draaischijf niet aangesloten. De brug kreeg middels contactjes zijn spanning van de rails waar hij naar wees. Dat werkte niet altijd betrouwbaar.

Nou is het zo dat ik het precies zo heb uitgekiend dat er nooit aan beide kanten een spoor ligt. Dus, bedacht ik me, kon ik mooi de brug permanent van spanning voorzien. Eerst dacht ik er een "frog juicer" automatische ompoler voor nodig te hebben, maar nee, ik heb de boel gewoon aan de draadjes gesoldeerd. De "polariteit" van de brug is dus altijd hetzelfde:



Hoe ik daar in de praktijk mee omga kan iemand misschien wel raden? Nee, ik gebruik geen rare trucjes.

Tot slot nog een absolute aanrader:



Oh, wat is dat om te kwijlen zo mooi. M'n dochter zag toevallig een bladzijde en zei "wow". Nou, terecht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3850 Gepost op: 30 maart 2020, 23:20:10 »
Reinout ga je je draaischijf dan niet gebruiken om een lok te kunnen omkeren? Zoja, dan heb je altijd een moment van kortsluiting, die je niet kan opheffen!
Ik raad je aan een een mogelijkheid te maken om de brugstroom om te keren. Anders valt je centrale iedere keer uit door kortsluiting. Krijg je gauw genoeg van.

Hetzij door een omkeerschakelaar hetzij door een keerlusmodule.

M vr groet,

Marc

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3851 Gepost op: Vandaag om 09:45:30 »
Bingo, dat is 'em :D Ik ga de draaischijf inderdaad niet gebruiken om een lok om te kunnen keren :D



Het bovenstaande schetsje verduidelijkt hopelijk de manier van aansluiten. Bij de draaischijf heb ik een groen kringellijntje geplaatst: daar mag de brug (aan beide uiteindes) niet langs komen. Dan gaat het met alle aansluitingen goed. De draaischijf functioneert in dat geval eigenlijk als een alternatieve wisselstraat.

Ik ben, met de opzet van m'n baan, erg gecharmeerd van het "knop van de multimaus naar rechts, lok naar rechts" gedrag. Daar was laatst hier en bij "44" al een discussie over. In de nieuwe draaischijf-opzet kan zoonlief ook niet meer per ongeluk een lok verkeerd om zetten.

En analoog aan Koblenz-Mayen heb ik voor mijn Mayen-Kelberg de regel ingesteld dat de lok bergop met schoorsteen vóór moet rijden. Dus keren is niet nodig.

Mijn gekozen oplossing is èrg specifiek voor mijn baan. En voor mijn voorkeuren. En voor mijn voorbeeld (geen draaischijf aan het eindpunt, stijgende lijn met 2.75% helling, enz). Ach ja :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)