Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:42:16
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Vervoerder Syntus in geldnood  (gelezen 3517 keer)

Railhopper

• Offline Offline
Vervoerder Syntus in geldnood
« Gepost op: 09 May 2012, 18:19:38 »
Vervoerder Syntus in geldnood
AMSTERDAM -  Syntus zit in de financiële problemen. Het bus- en spoorbedrijf leed in 2011 een verlies van ongeveer 5 miljoen euro. „De situatie is niet rooskleurig, maar we staan niet aan de rand van een faillissement. We zetten in op een verbeterprogramma, zodat we de organisatie weer kunnen stabiliseren”, aldus een woordvoerster. „We hebben het vertrouwen van de aandeelhouders.”

Belangrijke oorzaak voor de tegenvallende cijfers is volgens Syntus de te snelle groei die het bedrijf de laatste jaren doormaakte. „We verwierven in korte tijd veel nieuwe gebieden. Eén probleem was dat we meer personeel moesten inzetten om te voldoen aan de dienstverlening die we hadden beloofd”, zo zegt de woordvoerster. „De kosten vielen daardoor hoger uit.”

Syntus is actief in het oosten van het land (Gelderland en Overijssel). De provincie Gelderland wees de buslijnen in 2010 aan Syntus toe en sloot een contract of voor de duur van 6 jaar met een optie tot een verlenging van nog eens 4 jaar. Syntus raakte onlangs het spoorvervoer in de Achterhoek kwijt aan Arriva.

„Wij gaan er vanuit dat Syntus de problemen tijdig oplost”, aldus een woordvoerster van de provincie Gelderland. „Op dit moment is er geen directe aanleiding iets aan de contracten te veranderen. We zien er als provincie op toe dat reizigers geen negatieve effecten ondervinden van de huidige problemen.

www.telegraaf.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Vervoerder Syntus in geldnood
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2012, 19:26:26 »
De radio meldde in het nieuws van 17.00 uur toch iets minder rooskleurig... Syntus had verkeerd ingezet bij de aanbesteding en te lage bedragen gerekend waardoor nu het tekort is ontstaan. Ook werd terstond medegedeeld dat de aandeelhouders bij zouden moeten springen om een faillissement te voorkomen. Bron: Radio 3 nieuws.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2012, 20:12:30 »
fijn zeg :(

Nu word het zeker duurder in Apeldoorn om met de bus te gaan
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Gert1

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2012, 20:15:25 »
Het zou mij niet verbazen als het er op uitdraait dat Syntus verkocht wordt aan een van de andere private vervoerders.
En dat zou toch erg jammer zijn, want Syntus was toch heel lang de trots van Oost-Nederland!

mvg,
Gert

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2012, 20:45:34 »
Jeetje, wat een verrassing met aanbestedingen... ::) Zijn ze er dan nòg niet achter dat iets dat feitelijk non-profit was nu profit-based is toch niet goedkoper kan dan voorheen? Zal me benieuwen wat er verder gebeurt in geprivatiseerd OV land... :-\
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2012, 20:58:22 »
Syntus........uitvinder van lijnen laten lopen als visgraatmodel.
Wie moet er nog een visje..... ;D
Ik hoop dat ze het hoofd boven water houden....LINT,jes mogen niet verdwijnen... :-\

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2012, 21:13:12 »
Op het NOS Journaal de woordvoerder secondenlang met de mond vol tanden nadat haar was gevraagd of voorgenomen besparingen op het hoofdkantoor voldoende zouden zijn. Best gek om te zien.
http://nos.nl/video/371447-syntus-in-financiele-nood.html

Overigens schijnen alle regionale vervoerders verlies te lijden met het personeel en buitenlandse aandeelhouders als afvoerputjes.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2012, 21:19:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2012, 21:54:43 »
Op het NOS Journaal de woordvoerder secondenlang met de mond vol tanden nadat haar was gevraagd of voorgenomen besparingen op het hoofdkantoor voldoende zouden zijn. Best gek om te zien.

Pijnlijk......... moet zo iemand niet overkomen.

Jammer dat ook hier weer het personeel de dupe wordt. 9% ziekteverzuim is echt hoog :(.

Gert1

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2012, 22:06:50 »
Eigenlijk vind ik het wel heel verfrissend. Deze mevrouw komt niet met een standaard antwoord of een of ander gelikt verhaal waarvan we toch al weten dat het nooit waar wordt.

Verder is de teloorgang van de private vervoerders het zoveelste bewijs dat het Openbaar Vervoer in Nederland een commidiy is, zoals water, stroom, gas en eigenlijk wat mij betreft ook internet. Distributie daarvan zou m.i. niet in handen van particuliere bedrijven moeten zijn. Als dadelijk de buitenlandse investeerders er achter komen dat er geld bij moet, dan stoten ze deze bedrijven waarschijnlijk net zo snel weer af. Ik zou niet raar staan te kijken als vrijwel alles over vijf of zes jaar onder de noemer 'NSR-Regio' weer min of meer in staatshanden is.

Vooralsnog lijkt privatisering voor het goederenvervoer wat beter te werken.

mvg,
Gert

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2012, 22:12:06 »
Ik heb mij ook verbaasd over de vanzelfsprekendheid waarmee de verslaggeving meldt dat de moeders zullen moeten bijspringen. De ervaring bij onze westerburen is dat de moeders passen en de tent gewoon failliet gaat (zoals dat hoort volgens de markttheorie). Waarna de concessieverlener (= de provincie) de boel voor veel geld mag gaan redden...
Ik begrijp best dat de mevrouw dát niet tegen de NOS wilde vertellen.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2012, 16:08:23 »
Citaat
Belangrijke oorzaak voor de tegenvallende cijfers is volgens Syntus de te snelle groei die het bedrijf de laatste jaren doormaakte. „We verwierven in korte tijd veel nieuwe gebieden. Eén probleem was dat we meer personeel moesten inzetten om te voldoen aan de dienstverlening die we hadden beloofd”, zo zegt de woordvoerster. „De kosten vielen daardoor hoger uit.
En dat hadden ze niet verwacht?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2012, 16:21:24 »
en buitenlandse aandeelhouders als afvoerputjes.

een of andere mexicaan zit op KPN te azen geloof ik.

gr

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2012, 21:52:27 »
Ik heb mij ook verbaasd over de vanzelfsprekendheid waarmee de verslaggeving meldt dat de moeders zullen moeten bijspringen. De ervaring bij onze westerburen is dat de moeders passen en de tent gewoon failliet gaat (zoals dat hoort volgens de markttheorie). Waarna de concessieverlener (= de provincie) de boel voor veel geld mag gaan redden...
Ik begrijp best dat de mevrouw dát niet tegen de NOS wilde vertellen.

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

Slimme concessieverleners hebben in de concessie opgenomen dat de moeder garant moet staan voor naleving van de concessie.

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2012, 23:16:58 »
Daar zit meestal een maximum op. En dat is meestal niet meer dan enkele miljoenen. En die zijn er inmiddels wel doorheen.

Daarnaast kun je je afvragen of het slim is alle risico's ongelimiteerd aan de vervoerder door te geven.
Als de vervoerders verstandig zijn, dan accepteren ze die niet en mislukt de aanbesteding. Daar hebben we recent een aantal voorbeelden van gezien. Gevolg is tenminste een half jaar vertraging en soms zelfs einde van het ov-project (denk aan Gouda-Leiden).
Als een of meer vervoerders wanhopig is, zullen die voorwaarden wel geaccepteerd worden en dan kun je situaties krijgen zoals in Limburg of nu bij Syntus. Als een vervoerder kapot gaat, dan kost dat de  concessieverlener ook geld om het vervoer toch door te laten gaan en opnieuw aan te besteden.
De kunst is om een evenwicht te vinden. En juist dat valt bij aanbesteding in een politieke omgeving niet mee.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2012, 07:46:38 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

boemeltje

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11 May 2012, 10:00:05 »
Hallo ,

dat krijg je als je haantje de voorste wil zijn in europa alles gaat gewwon naar de *** , ze hadden het ov beter kunnen laten voor wat het was , dat liep nog redelijk goed . maar het is zo het moet het liefst voor niks gebeuren , maar dat krijg met mensen die alleen maar gestudeerd hebben en van de praktijk geen ballen verstand hebben.