Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:33:06
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 16:25:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 16:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 16:02:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
Vandaag
om 16:01:51
Minder wissels
door
Keska
Vandaag
om 15:56:45
TEE / Rheingold
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:54:52
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:45:17
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:50:51
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:49:19
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:42:45
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:39:25
27 september Afscheid ICR
door
Thom
Vandaag
om 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Eric B
Vandaag
om 12:14:31
Da's Daz 2
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:58:08
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 11:18:18
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950
door
Pinkelpa
Vandaag
om 10:14:52
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet.
door
Bert55
Vandaag
om 09:57:34
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union)
door
Bert Senden
Vandaag
om 09:47:33
Sankt Georgen.
door
einte
Vandaag
om 08:42:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
einte
Vandaag
om 08:40:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 08:22:47
NS 8400 van Werps
door
peterha
Vandaag
om 02:27:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Huup
01 September 2025, 22:42:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q (gelezen 18713 keer)
GerardvV
Offline
Berichten: 3833
Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #45 Gepost op:
17 April 2013, 21:54:27 »
Zo, eindelijk tijd gehad om de lessen autocad tijdens de laatste Beneluxspordag in Wommelgem in de praktijk te brengen, nogmaals bedankt J.Moors
Wanden voor de B-bak getekend en uitgelaserd.
De zaak ligt klaar om te beginnen.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3833
Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #46 Gepost op:
23 October 2013, 23:48:05 »
Al heel lang niet meer gewerkt aan de ombouw.
In de tussentijd nieuwe zijkanten gelaserd omdat de vorige net niet goed waren. Ook al vast nieuwe luchtroosters geplaatst, handrails onder de cabineramen weggehaald, gaatjes voor de nieuwe handrails van 0,3 mm verenstaaldraad gemaakt en natuurlijk de 'naad' opgevuld.
Eerste zijkant met de plan F raampjes met de zaagfrees uit de Piko kap gehaald en de nieuwe wand, deze keer uit doorzichtig acryl, in op zijn plaats gelijmd door kleine hoeveelheden di-chloor met de injectienaald tussen de naad laten lopen.
Nu goed laten uitdampen voordat de andere zijde wordt gedaan.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
jakop
Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #47 Gepost op:
24 October 2013, 10:21:08 »
Dit wordt wel een groot project zo, Gerard!
Het lijkt onderhand wel een Lima-verbouwing
Waarom doorzichtig acryl eigenlijk?
Jakop
Gelogd
GerardvV
Offline
Berichten: 3833
Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #48 Gepost op:
24 October 2013, 13:54:21 »
Acryl 1 mm doorzichtig heb ik toevallig op mijn werk liggen en bovendien kan ik dat heel goed gebruiken om de raamglazen te snijden.
Wit of anderkleurig acryl zou ook goed zijn maar de 1mm variant is daar wat moeilijker van te krijgen. Acryl snijdt op de laser bereglad en zonder bramen.
De ramen van de ABDk-bak zijn hier ook van gemaakt, griezelig helder
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
GerardvV
Offline
Berichten: 3833
Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #49 Gepost op:
04 January 2014, 00:25:30 »
De kerstvakantie maar eens gebruikt om het al erg lang lopende project van de Piko Hondekop 2 maf te maken. Het laatste wat gedaan is was de nieuwe zijwanden met de raamgaten voor de schuifraampjes plaatsen.
Nu de op plan Q horende dakverstevigingen maken.
Net als bij de ABDk-bak worden deze gemaakt van schelledraad waarvan de isolatie is verwijderd.
Eerst worden in het dak gaten geboord waar de dakverstevigingen eindigen (let op dat bij elke ventilatoropening de verstevigingsribbel eindigt en erna weer verder gaat). In de gaten wordt het strakgetrokken schelledraad vastgezet.
Om mooie rechte draden te krijgen wordt de draad vastgezet in de bankschroef en met een tang uitgetrokken, niet te ver uittrekken natuurlijk anders breekt de draad. Dan voorzichtig neerleggen en op lengte afknippen.
Omdat de Piko inrichting nogal kaal is en de hondekoppen, net als alle andere klassieke treinstellen van de NS, banken met ‘oren’ hadden moeten deze oren ook nagemaakt worden op de banken. Omdat ik geen Mastica Plan E banken meer had zijn hiervoor met de gatenponstang rondjes uit dun kunststof (zoals bijvoorbeeld in de verpakking van nieuwe overhemden zit) uitgeponst.
Deze ponsrondjes door de helft gesneden en tegen de zijkanten van de rugleuningen geplakt.
Zelfs voor het schilderen zien de banken er al wat beter uit.
Zo eerst maar weer eens pitten en morgen verder.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
ruudns
Offline
Berichten: 6348
***
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #50 Gepost op:
04 January 2014, 00:34:48 »
Wat een monnikenwerk Gerard. Wel erg mooi
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
dh3201
Offline
Berichten: 2517
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #51 Gepost op:
04 January 2014, 10:31:28 »
En nu maar hopen dat die banken nu wel willen luisteren
Ziet er gelijk al een stuk herkenbaarder uit
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
GerardvV
Offline
Berichten: 3833
Enge buur bij de buren
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #52 Gepost op:
05 January 2014, 00:08:01 »
Daarna de hele inrichting van kleur voorzien, bankenframes zilver met zwarte handenleggers en stukjes draad in de banken gezet om de bagagereksteunen te imiteren. Meteen de hele bak maar vol gezet met chinezen, in het voorbijrijden zie je toch geen verschil tussen de Digichinezen of mooie Preisers (als de trein stilstaat wel)
De bak gespoten, van opschriften voorzien en de raamstijlen van FRIE gemonteerd.
De ramen van de stuurstand uitgesneden zodat ze gelijk met de wand liggen en nieuwe grotere zijraampjes gemaakt voor de cabine.
Van hardgetrokken staaldraad de handrails bij de cabinedeuren, de handrails op de neus en de ruitenwissers gemaakt.
Verlichting van digirails ingebouwd en alle bedrading onder de vloer gelegd.
In de draaistellen stroomafnemers gemaakt. In de originele Piko koppelingen worden een aantal pennen niet gebruikt en deze koppeling omgebouwd voor de railspanning zodat op alle assen spanning wordt opgenomen en ook de spanning voor de binnenverlichting van de ene naar de andere bak wordt doorgegeven.
In de ABDk bak een decoder voor de motor, kop- en sluitlichten gezet, kan ook rangeerlicht tonen. In de Bk bak een functiedecoder voor de binnenverlichting, kop- en sluitlichten en rangeerlicht geplaatst.
Daarna kon de zaak weer in elkaar gezet worden en op de baan worden gezet.
Met frontlichten;
Hm, had hem wel even af moeten stoffen.
Grote frontseinen uitgeboord, lichtgeleiders ingekort en rondjes uit de ponstang (ja, die van de bankoren) als frontlenzen ingezet, daarvoor weer de lensringen van FRIE gemonteerd.
Rangeerlicht;
En sluitlichten;
Een kleine lichtlekkage bij de ramen, valt alleen in het donker op en vanuit het normale vogelstandpunt dan ook niet.
Binnenverlichting;
Al met al een leuk projectje wat iets te lang heeft geduurd door tijdgebrek.
De Piko toont zonder naad en met een goed cabinezijraam een stuk beter en hoeft wat vorm betreft zeker niet onder te doen voor de Lima’s.
Na het wegwerken van de naad en het vergroten van de cabine zijramen kloppen de verhoudingen van de neus ineens wel.
Gelogd
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/
.
Trein1:1;
http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;
http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde
Biesje
Offline
Berichten: 2272
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #53 Gepost op:
05 January 2014, 05:25:05 »
Erg mooi, ik ga meneer Frie ook maar eens vragen naar deze ramen. Er is volgens mij geen enkel asbest stel met de oudere ramen overgebleven. Het museum tweetje en de 766 hebben beiden de schuifraampjes. Ik wil graag het museum tweetje en de 766 maken in intercity kleuren. Eén Piko blijft min of meer origineel als geel met reclame banen en ouderwetsche draairaampjes. Maar wel gepimpt natuurlijk
Dit draadje moet ik onthouden
Mvg,
Robert
Gelogd
Corné81
Offline
Berichten: 702
DCC 1:87 NS (1996)
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #54 Gepost op:
05 January 2014, 09:57:34 »
Erruuug mooi gedaan !
Hoop nog een keer dat ze worden uitgebracht die Plan Q's...
Gelogd
Gelijkstroom 1:87 NS(1981)
Niels B
Offline
Berichten: 1873
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #55 Gepost op:
05 January 2014, 11:33:05 »
Gaaf hoor!
ik hoop dat de vertegenwoordiger van Piko meeleest en markt voor een nieuwe variant ziet. Laat maar komen!
Grt,
Niels
Gelogd
Bouwt aan de stationsomgeving van Arnhem uit de jaren ‘80
Pauldg
Offline
Berichten: 7490
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #56 Gepost op:
05 January 2014, 17:04:58 »
Tjee, een verschil van dag en nacht. Dat zouden er meer moeten doen.
@Biesje, ga je het museum tweetje ook overspuiten in lichtgevend interplanetaire komkommergroen?
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Biesje
Offline
Berichten: 2272
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
«
Reactie #57 Gepost op:
05 January 2014, 22:23:53 »
Neen, mijn 1:87 spoorwegmuseum probeert wel de juiste kleuren aan te houden, dus blauwe biezen op de 1122, 1202 met bies op juiste hoogte en zo. Als ik ouder materieel aanschaf heb ik gewoon het liefst nummers die nog bestaan. Dan heb je altijd het excuus om ze in te zetten op een later tijdperk baan als museumrit
Mvg,
Robert
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
1
2
3
[
4
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - Van F naar Q